0111-KDIB3-2.4012.438.2020.1.EJU - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez jednostkę ochrony zdrowia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.438.2020.1.EJU Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez jednostkę ochrony zdrowia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2020 r. (data wpływu 4 czerwca 2020 r.) uzupełnionym pismem z 25 czerwca 2020 r. (data wpływu 25 czerwca 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części od faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części od faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 25 czerwca 2020 r. (data wpływu 25 czerwca 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

SP ZOZ Centrum jako jednostka ochrony zdrowia jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W 2020 r. Wnioskodawca będzie aplikować o środki finansowe z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na realizację projektu, pn. "...".

Projekt będzie realizowany w partnerstwie ze Szpitalem Wojewódzkim w O. (czynny podatnik VAT). SP ZOZ Centrum będzie liderem projektu.

W przypadku przyznania dofinansowania na realizację projektu Lider na podstawie otrzymanych dokumentów od Partnera będzie sporządzał wspólny wniosek o płatność i występował o środki pieniężne do Instytucji Zarządzającej RPO WO. Środki przekazywane będą na rachunek bankowy Lidera a ten niezwłocznie będzie przekazywał środki na wyodrębniony rachunek bankowy Partnerowi (zgodnie z poniesionymi kosztami kwalifikowalnymi i zawartą umową o dofinansowanie).

Wnioskodawca jest zobligowani do dołączenia indywidualnej interpretacji podatkowej: czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT?

Przedmiotem projektu będzie budowa łącznika pomiędzy budynkami obu szpitali, a także rozbudowa budynków obu szpitali o dodatkowe pomieszczenia:

1. część inwestycji realizowanej przez Centrum dotyczy dobudowy do budynku głównego szpitala trzykondygnacyjnego obiektu z pomieszczeniami przeznaczonymi na działalność:

a. Izby Przyjęć na poziomie parteru,

b.

dla Oddziału Chirurgii Onkologicznej z Pododdziałem Chorób Piersi na poziomie I piętra,

c.

dla Oddziału Ginekologii Onkologicznej na poziomie II piętra.

2.

część inwestycji realizowanej przez Szpital Wojewódzki w O. obejmuje:

d.

budowę łącznika między budynkiem zakaźnym a budynkiem głównym wraz z wydzieleniem komunikacji w obu budynkach i szybem windy szpitalnej dla trzech kondygnacji Oddziału Chorób Zakaźnych;

e.

rozbudowę budynku pulmonologii dla punktu pobrań laboratorium;

f.

budowę 1/2 łącznika, spinającego obiekty Centrum i Szpitala Wojewódzkiego w O., wraz z budową sali dydaktycznej i rozbudową pawilonu diagnostyczno-zabiegowego dla potrzeb ambulatoryjnej hematologii i onkologii hematologicznej.

Aktualnie budynki O. Centrum i Szpitala Wojewódzkiego nie są skomunikowane. Planowana budowa łącznika rozwiąże problem komunikacji dla pacjentów oraz personelu obu szpitali. Chorzy leczeni w obu szpitalach uzyskają większą dostępność do badań diagnostycznych, np. pacjenci onkologiczni Szpitala Wojewódzkiego otrzymają bezpośredni dostęp do radioterapii i chemioterapii wykonywanej w O. Centrum oraz do świadczeń niskoemisyjnej (onkologicznej) tomografii komputerowej, a pacjenci O. Centrum do medycyny nuklearnej Szpitala Wojewódzkiego.

Poprzez realizację projektu będzie możliwe wzajemne konsultowanie pacjentów bez narażania chorych na transport zewnętrzny. Skomunikowanie obiektów partnerów pozwoli pracownikom medycznym obu jednostek na wykorzystywanie infrastruktury obu szpitali. Celem działań podejmowanych w ramach projektu jest zapewnienie lepszego dostępu do świadczonych usług medycznych i optymalnego wykorzystania zasobów obu partnerów. Efekt realizacji projektu będzie wykorzystywany do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, które są ustawowo zwolnione z podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 25 czerwca 2020 r.):

Czy Wnioskodawcy, tj. Sp. ZOZ Centrum w O. przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części od faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją wskazanego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Realizacja projektu poprawi dostępność do wysokospecjalistycznych świadczeń zdrowotnych w zakresie chorób nowotworowych. Przyczyni się do zwiększenia potencjału obu jednostek w zakresie świadczeń onkologicznych.

Efekty inwestycji będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 86, które korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Brak możliwości odzyskania podatku VAT wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4. art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Oznacza to, że podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego jest wystąpienie związku pomiędzy tym podatkiem, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Związek ten powinien mieć charakter bezpośredni i bezsporny. Odliczyć zatem można podatek naliczony jeżeli jest on związany z czynnościami opodatkowanymi sensu stricte, tzn. takimi które generują podatek należny u podatnika dokonującego zakupu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze są ustawowo zwolnione z podatku VAT. Wnioskodawcy, tj. Sp. ZOZ Centrum w O. nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako jednostka ochrony zdrowia jest czynnym podatnikiem VAT. Centrum realizuje projekt pn. "...". Projekt będzie realizowany w partnerstwie ze Szpitalem Wojewódzkim w O. (czynny podatnik VAT). SP ZOZ Centrum Onkologii będzie liderem projektu. Przedmiotem projektu będzie budowa łącznika pomiędzy budynkami obu szpitali, a także rozbudowa budynków obu szpitali o dodatkowe pomieszczenia. Część inwestycji realizowanej przez Centrum dotyczy dobudowy do budynku głównego szpitala trzykondygnacyjnego obiektu z pomieszczeniami przeznaczonymi na działalność: Izby Przyjęć na poziomie parteru, dla Oddziału Chirurgii Onkologicznej z Pododdziałem Chorób Piersi na poziomie I piętra, dla Oddziału Ginekologii Onkologicznej na poziomie II piętra.

W związku z powyższym opisem, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części od faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją wskazanego projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że w analizowanej sprawie nie wystąpi związek zakupów dokonanych w ramach zadania z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Jak Wnioskodawca podał we wniosku, efekty inwestycji będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 86, które korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie są spełnione, bowiem efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej generującej po stronie Wnioskodawcy podatek należny.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia jaką jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia w całości jak również w części kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii skutków podatkowych partnera projektu tj. Szpitala Wojewódzkiego w O.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu, pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl