0111-KDIB3-2.4012.347.2017.1.MN - Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.347.2017.1.MN Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 czerwca 2017 r. (data wpływu 10 lipca 2017 r.) uzupełnionym pismem z 29 sierpnia 2017 r. (data wpływu 4 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "XXX". Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z 29 sierpnia 2017 r. (data wpływu 4 września 2017 r.).

We wniosku, uzupełnionym pismem z 29 sierpnia 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Gmina, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą o VAT (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221) wykonuje nałożone na nią odrębnymi przepisami zadania, dla realizacji których została powołana, spoza zakresu VAT, jak również czynności podlegające VAT na podstawie umów cywilnoprawnych zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Gmina w latach 2017-2020 zamierza zrealizować inwestycję polegającą na budowie Gminnego Parku Wypoczynku i Rekreacji w B. w ramach rewitalizacji gminy. Gmina zamierza ubiegać się o dofinansowanie tego zadania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014-2020 Działanie 11.1.2 Rewitalizacja miast średnich i małych. W ramach wniosku o dofinansowanie Gmina planuje zaliczyć podatek VAT do kosztów kwalifikowanych, z uwagi na brak możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupione towary i usługi wykorzystane do przedmiotowej inwestycji.

W ramach inwestycji będzie realizowana budowa strony wschodniej i zachodniej parku. Zakres prac:

* strona zachodnia: przygotowanie i zagospodarowanie terenu: oświetlenie, ścieżki rowerowe, chodniki, ławki, kosze na śmieci, poidełko zewnętrzne - fontanna, grill 3 stanowiskowy, krzewy i drzewa;

* strona wschodnia: chodniki, słupy oświetleniowe, plac rekreacyjno-sportowy z urządzeniami fitness i zabawowymi, ławki, kosze na śmieci.

Projektuje się teren rekreacyjny ze ścieżkami rowerowymi oraz pieszymi. Ciągi piesze będą połączone z istniejącymi ścieżkami terenów sąsiednich. Teren podzielony na dwie części. Mniejsza skupiająca w sobie tereny rekreacyjne dostosowane dla wszystkich grup wiekowych - place zabaw z piaskownicami oraz strefa fitness. Druga część parku posiada boiska sportowe, miejsca przystosowane do grillowania altana z wydzielonymi zadaszonymi grillami oraz kilka zewnętrznych niezadaszonych. W północnej części zlokalizowany jest ogrodzony wybieg dla psów. Trzecim elementem wyróżniającym tę część parku jest scena amfiteatralna. Komunikacja piesza i rowerowa przecinają całe założenie parkowe liniami prostymi tworząc geometryczne kształty, w których zgrupowane są poszczególne elementy parku. Projektowane wyposażenie parku składa się z następujących elementów: wyciskanie siedząc, prasa nożna, podciąg nóg, prostownik pleców koła tai-chi, biegacz, orbitrek, wahadło, ławki z oparciem, kosze na śmieci, grill 3 stanowiskowy, poidełko zewnętrzne. Całkowity koszt zadania szacuje się na około 900.000 zł.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że wszystkie zakupy związane z realizacją opisanej we wniosku inwestycji udokumentowane będą fakturami VAT, na których Wnioskodawca będzie figurować jako nabywca.

Gmina przystępując do realizacji opisanego we wniosku projektu nie działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, wszystkie efekty projektu będą wykorzystywane tylko w ramach działalności publicznoprawnej (realizacja zadań własnych - art. 7 ust. 1 pkt 10 USG).

Wszystkie towary i usługi zakupione w związku z realizacją opisanej we wniosku operacji/inwestycji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Majątek powstały w wyniku realizacji projektu będzie służył w całości i wyłącznie wykonywaniu czynności niepodlegających opodatkowaniu tj. zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, nie będzie on wykorzystywany przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat z tytułu korzystania z wybudowanych obiektów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (sformułowane w piśmie z 29 sierpnia 2017 r.):

Czy Gmina, realizując zadanie inwestycyjne pn. "XXX", ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z zapłaconych faktur nabycia towarów i usług związanych z przedmiotową inwestycją?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446) wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie 6 ust. 1 tej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym sprawy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, terenów rekreacyjnych i urządzeń zabawowych.

Realizacja projektu jest dokonywana w ramach realizacji zadań własnych gminy. Majątek powstały w wyniku realizacji projektu będzie służył zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności nie będzie on wykorzystywany przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat z tytułu korzystania z wybudowanych obiektów. W związku z powyższym w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z budową Gminnego Parku Wypoczynku, gdyż obiekt ten nie będzie wykorzystywany przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu. Gmina nie ma również podstaw do częściowego odliczenia podatku VAT. Przedmiotowy park będzie służył w całości i wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, a więc wyłącznie realizacji zadań Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z powyższych unormowań wynika, że wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina w latach 2017-2020 zamierza zrealizować inwestycję polegającą na budowie Gminnego Parku Wypoczynku i Rekreacji w B. w ramach rewitalizacji gminy. Wszystkie zakupy związane z realizacją opisanej we wniosku inwestycji udokumentowane będą fakturami VAT, na których Wnioskodawca będzie figurować jako nabywca. Gmina przystępując do realizacji opisanego we wniosku projektu nie działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, wszystkie efekty projektu będą wykorzystywane tylko w ramach działalności publicznoprawnej (realizacja zadań własnych - art. 7 ust. 1 pkt 10 USG). Wszystkie towary i usługi zakupione w związku z realizacją opisanej we wniosku operacji/inwestycji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Majątek powstały w wyniku realizacji projektu będzie służył w całości i wyłącznie wykonywaniu czynności niepodlegających opodatkowaniu tj. zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, nie będzie on wykorzystywany przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat z tytułu korzystania z wybudowanych obiektów.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że skoro, jak wskazała Gmina, towary i usługi nabyte w związku z realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Należy zatem przyjąć, że Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania inwestycji, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełnia przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy. Wszystkie efekty projektu będą wykorzystane tylko w ramach działalności publicznoprawnej (w związku z realizacją zadań własnych). Majątek powstały w ramach projektu będzie służył w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W konsekwencji Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. "XXX".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl