0111-KDIB3-2.4012.346.2019.2.ASZ - Zwolnienie z VAT sprzedaży budynku hotelu wraz z parcelą gruntową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.346.2019.2.ASZ Zwolnienie z VAT sprzedaży budynku hotelu wraz z parcelą gruntową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 czerwca 2019 r. (data wpływu 6 czerwca 2019 r.), uzupełnionym pismem z 22 sierpnia 2019 r. (data wpływu 26 sierpnia 2019 r.) w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy sprzedaży budynku Hotelu wraz z parcelą gruntową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2019 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy sprzedaży budynku Hotelu wraz z parcelą gruntową. Wniosek został uzupełniony pismem z 22 sierpnia 2019 r. (data wpływu 26 sierpnia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z 12 sierpnia 2019 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.346.2019.1.ASZ.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 22 sierpnia 2019 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

W 2004 r. zakupiono od osoby fizycznej parcele gruntowe nr xx i x wraz z usytuowanymi na parceli x budynkami: mieszkalnym i gospodarczym. Sprzedaż parceli wraz z znajdującymi się na niej budynkami nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Parcela gruntowa nr xx jest drogą dojazdową do parceli x.

Budynek mieszkalny był odnawiany i ulepszany, a wartość inwestycji przekraczała 100% wartość zakupu. Budynek wraz z parcelami gruntowymi był i jest wykorzystywany w całości na cele turystyczne tj. wynajem pokoi hotelowych. Parcele są zabudowane infrastrukturą techniczną, utwardzoną drogą, lampami, parkingiem, ogrodzeniem. Budynek gospodarczy został rozebrany.

W 2011 r. ukończono remont i odnawianie budynku. Późniejsze prace miały charakter odtworzeniowy (remontowy). Od zakupu materiałów budowlanych i usług budowlanych przysługiwało odliczenie podatku VAT. Nieruchomość jest wprowadzona do ewidencji środków trwałych, a prace związane z ulepszeniem są amortyzowane jako inwestycja w obcym środku trwałym. W lutym 2017 r. wynajęto w całości budynek firmie. Od tego czasu wystawiane są faktury VAT dotyczące najmu oraz refaktury dotyczące sprzedaży mediów.

Planowana sprzedaż parceli xx (grunt niezabudowany) nastąpi między wrześniem a grudniem 2019 r. Parcela stanowi grunt niezabudowany. Na wskazanej parceli nie mieści się żaden budynek ani budowla. Przy nabyciu gruntu niezabudowanego nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Sprzedaż budynku wraz z parcelą planowana jest między wrześniem a grudniem 2019 r. Na działce posadowiony jest obiekt budowlany wraz z elementami małej architektury (ogrodzenie, altana ogrodowa - powierzchnia 24 m2, oczko wodne). Obiekt budowlany posadowiony na działce w momencie dostawy będzie stanowił budynek w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Obiekt budowlany znajdujący się na działce nosi symbol PKOB 1211. Pierwsze użycie budynku nastąpiło 23 listopada 2009 r. Przy nabyciu budynku wraz z działką budowlaną nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wydatki te wynosiły co najmniej 30% wartości początkowej budynku. Wydatki na ulepszenie budynku ponosił Wnioskodawca, najemca zaś nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie.

Budynek hotelu po remoncie i odnowieniu oddano do użytkowania 23 listopada 2009 r. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Budynek nie był używany przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym sprzedaż Hotelu będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż budynku wraz z parcelą będzie korzystała ze zwolnienia z VAT, ponieważ ma tu zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, który zwalnia z opodatkowania dostawę budynków nabytych w ramach pierwszego zasiedlenia.

Pierwsze zasiedlenie w rozumienie art. 2 pkt 14 ustawy o VAT ma miejsce wtedy, gdy budynek po wybudowaniu lub ulepszeniu został sprzedany lub oddany w najem lub dzierżawę, tak jak w opisanym stanie faktycznym.

Aby mówić o pierwszym zasiedleniu, oddanie budynku do użytkowania musi nastąpić w wyniku wykonywania czynności opodatkowanych, a najem jest opodatkowany. Drugi z warunków również został spełniony, minęły dwa lata pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą.

Tak więc oba warunki łącznie zostały spełnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe, jednakże w oparciu o inne argumenty.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - według art. 2 pkt 14 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2019 r. - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził: "Porównując zakresy definicji »pierwszego zasiedlenia« wynikające z ustawy o VAT i dyrektywy 112 należy stwierdzić, że ustawodawca polski dokonał zawężenia ww. definicji w porównaniu do definicji unijnej. Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako »pierwsze zajęcie budynku, używanie«. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT."

Należy zaznaczyć, że ustawą z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1520), od dnia 1 września 2019 r. przepis art. 2 pkt 14 obowiązuje w nowym brzmieniu zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Przedmiotem zainteresowania Wnioskodawczyni jest zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dostawy budynku Hotelu wraz z parcelą gruntową.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni, która jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w 2004 r. zakupiła od osoby fizycznej dwie parcele gruntowe: nr xx i x. Parcela x była zabudowana budynkami: mieszkalnym i gospodarczym. Sprzedaż parceli wraz ze znajdującymi się na niej budynkami nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Budynek mieszkalny był odnawiany i ulepszany, a wartość inwestycji przekraczała 100% wartość zakupu. Budynek wraz z parcelami gruntowymi był i jest wykorzystywany w całości na cele turystyczne tj. wynajem pokoi hotelowych. Parcele są zabudowane infrastrukturą techniczną, utwardzoną drogą, lampami, parkingiem, ogrodzeniem. Budynek gospodarczy został rozebrany.

W 2011 r. ukończono remont i odnawianie budynku. Późniejsze prace miały charakter odtworzeniowy (remontowy). Od zakupu materiałów budowlanych i usług budowlanych przysługiwało odliczenie podatku VAT. W lutym 2017 r. wynajęto w całości budynek firmie. Od tego czasu wystawiane są faktury VAT dotyczące najmu oraz refaktury dotyczące sprzedaży mediów.

Sprzedaż budynku wraz z parcelą planowana jest między wrześniem a grudniem 2019 r. Na działce posadowiony jest obiekt budowlany wraz z elementami małej architektury (ogrodzenie, altana ogrodowa - powierzchnia 24 m2, oczko wodne). Obiekt budowlany posadowiony na działce w momencie dostawy będzie stanowił budynek w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Obiekt budowlany znajdujący się na działce nosi symbol PKOB 1211. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Budynek nie był używany przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jak wskazano powyżej, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "budynku". W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.).

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy - Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

* budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi

* budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

* obiekt małej architektury.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W świetle art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane, przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W celu ustalenia czy w analizowanej sprawie dla dostawy budynku Hotelu zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy w odniesieniu do tego budynku miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, budynek Hotelu został zakupiony w 2004 r. Następnie budynek ten był ulepszony i odnowiony, a wartość nakładów przewyższyła 30% jego wartości początkowej. W 2011 r. ukończono remont i odnawianie budynku. W lutym 2017 r. wynajęto w całości budynek firmie. Sprzedaż budynku planowana jest między wrześniem a grudniem 2019 r.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności oraz treści powołanych przepisów prawa, prowadzi do stwierdzenia, że planowana przez Wnioskodawczynię sprzedaż budynku Hotelu nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą tego budynku upłynie okres nie krótszy niż 2 lata.

Zatem w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie planowana przez Wnioskodawczynię sprzedaż budynku Hotelu będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Odnosząc się natomiast do znajdujących się na działce obiektów: ogrodzenia, altany ogrodowej oraz oczka wodnego, które Wnioskodawczyni zakwalifikowała jako elementy małej architektury, należy wskazać, że stosownie do przepisów prawa budowlanego, nie pełnią one samodzielnych funkcji budowlanych. Dlatego też wskazane obiekty będą podlegały opodatkowaniu według takiej stawki podatku VAT, jaką opodatkowany będzie budynek Hotelu.

Skoro ze zwolnienia od podatku VAT będzie korzystać dostawa budynku Hotelu, zatem dostawa obiektów małej architektury również będzie zwolniona od podatku.

W konsekwencji powyższego, ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisu art. 29a ust. 8 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy korzysta również dostawa (sprzedaż) gruntu, na którym posadowiony jest budynek Hotelu będący przedmiotem sprzedaży.

Zatem dostawa budynku Hotelu wraz z działką gruntu, na której jest posadowiony, będzie zwolniona od podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni dotyczące zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dostawy Hotelu wraz z parcelą gruntową jest prawidłowe.

Należy jednak zwrócić uwagę, że Wnioskodawczyni uzasadniając swoje stanowisko dotyczące zwolnienia od podatku sprzedaży budynku wraz z parcelą, w jego pierwszej części argumentuje, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia z opodatkowania dostawę budynków nabytych w ramach pierwszego zasiedlenia. Organ pragnie wyjaśnić, że przepis ten zwalnia od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

* dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

* pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Podany we wniosku opis zdarzenia przyszłego stanowi jedyną faktyczną podstawę wydanej interpretacji i tym samym wyznacza granice, w jakich interpretacja będzie mogła wywoływać określone w ustawie skutki prawne. Należy zatem wskazać, że Organ jest związany z opisem sprawy przedstawionym we wniosku. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

W związku z tym tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawczyni. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W szczególności w niniejszej interpretacji nie podlegała ocenie kwestia zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dostawy parceli nr xx, gdyż Wnioskodawczyni nie zadała pytania w tym zakresie i nie przedstawiła stanowiska do tego zagadnienia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl