0111-KDIB3-2.4012.322.2017.2.ASZ - Zwolnienie z VAT części sprzedaży nieruchomości gruntowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.322.2017.2.ASZ Zwolnienie z VAT części sprzedaży nieruchomości gruntowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2017 r. (data wpływu 27 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 13 lipca 2017 r. (data wpływu 18 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT w części sprzedaży nieruchomości gruntowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT w całości lub w części sprzedaży nieruchomości gruntowej. Wniosek został uzupełniony pismem z 13 lipca 2017 r. (data wpływu 18 lipca 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 6 lipca 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.322.2017.1.ASZ.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 13 lipca 2017 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe pismem z 13 lipca 2017 r.:

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości gruntowej, oznaczonej w ewidencji gruntów numerami:

* XXX o powierzchni 0,8832 ha, o sposobie korzystania RIIIa, RIIIb, PsIII, LsIII

* XXX o powierzchni 2,81 ha, o sposobie korzystania RIVa, PsIV, LsIII

Działki położone są w województwie..., powiecie..., gminie S., miejscowości K., dla której Sąd Rejonowy w M., IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą numer XXX. Przedmiotowa nieruchomość położona jest na terenie, dla którego obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Gminy S. dla obszaru wsi K. - w jej granicach administracyjnych z wyłączeniem terenów określonych w uchwale nr XXX z dnia 6 lutego 2014 r. oraz terenów określonych w uchwale nr XXX Rady Miejskiej w S. z dnia 29 sierpnia 2014 r. zmienionej uchwałą nr XXX Rady Miejskiej w S. z dnia 13 listopada 2014 r., zatwierdzonym uchwałą nr XXX Rady Miejskiej w S. z dnia 113 listopada 2014, ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa dnia 2 grudnia 2014 r., pozycja 6944, zgodnie z którym:

a.

działka nr XXX znajduje się w terenach oznaczonych na rysunku planu symbolem:

* 18 RM - tereny zabudowy zagrodowej, powierzchnia użytku - 1,2500 ha

* 04 R - tereny upraw polowych, powierzchnia użytku -1,0000 ha

* 04 US - tereny usług sportu, powierzchnia użytku - 0,1600 ha

* 04 ZL - teren lasów, powierzchnia użytku - 0,2600 ha

* KDD (10) -tereny dróg publicznych - klasy D (dojazdowe) o szerokości 10 m, powierzchnia użytku - 0,1400 ha

b.

działka nr XXX znajduje się w terenach oznaczonych na rysunku planu symbolem:

* 21 RM - tereny zabudowy zagrodowej, powierzchnia użytku - 0,4900 ha

* 41 ZN - tereny zieleni nieurządzonej, powierzchnia użytku - 0,3691 ha

* 02 ZL - teren lasów, powierzchnia użytku - 0,0076

* KDD (10) - tereny dróg publicznych - klasy D (dojazdowe) o szerokości 10 m, powierzchnia użytku - 0,0165.

Przedmiotowa nieruchomość stanowi nieruchomość rolną w rozumieniu art. 461 kodeksu cywilnego, przy czym nie stanowi całości lub części gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 553 kodeksu cywilnego, a ponadto stanowi ona las w rozumieniu ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach.

Spółka jest podatnikiem podatku VAT. Spółka zamierza sprzedać przedmiotową nieruchomość rolnikowi indywidualnemu w rozumieniu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, pod warunkiem niewykonania przez Lasy Państwowe oraz Agencję Nieruchomości Rolnych ustawowego prawa pierwokupu.

Na zadane w wezwaniu pytania, Wnioskodawca odpowiedział w następujący sposób:

Na pytanie nr 1 "Proszę wskazać, kiedy Wnioskodawca nabył nieruchomość złożonej z działek nr XXX oraz XXX?" - Wnioskodawca odpowiedział: "Wnioskodawca nabył nieruchomość 29 czerwca 2011 r. Aktem Notarialnym - Umowa przeniesienia własności XXX"

Na pytanie nr 2 "Czy nabycie przez Wnioskodawcę nieruchomości złożonej z działek nr XXX oraz XXX było udokumentowane fakturą VAT?"

Wnioskodawca odpowiedział: "Nie, sprzedający działki nie prowadził działalności gospodarczej i nie był w zakresie tej sprzedaży podatnikiem podatku VAT".

Na pytanie nr 3 "Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości złożonej z działek nr XXX oraz XXX?" - Wnioskodawca odpowiedział: "Nie przysługiwało takie prawo".

Na pytanie nr 4: "Czy działki były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku?"

Wnioskodawca odpowiedział: "Działka XXX - nie była wykorzystywana na cele działalności gospodarczej, Działka XXX - nie była wykorzystywana na cele działalności gospodarczej".

Na pytanie nr 5: "Czy działki stanowią nieruchomość niezabudowaną?"- Wnioskodawca odpowiedział: "Tak, zarówno działka XXX jak i XXX stanowią nieruchomość niezabudowaną"

Na pytanie nr 6: "Proszę wskazać, które z wymienionych we wniosku części nieruchomości są terenami budowlanymi - przeznaczonymi pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego?"

Wnioskodawca odpowiedział: "Zgodnie z wypisem z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego: działka nr XXX znajduje się w terenach oznaczonych symbolem "MR" tereny mieszkalnictwa jednorodzinnego i zagrodowego z podstawowym przeznaczeniem gruntów pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną oraz zabudowę zagrodową dla rolników, działka nr XXX znajduje się w terenach oznaczonych symbolem "ZN" obszary zieleni nieurządzonej.

Zgodnie z wyrysem z ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego:

działka nr XXX znajduje się w terenach oznaczonych na rysunku planu symbolem:

* 21 RM - tereny zabudowy zagrodowej, powierzchnia użytku ~0,4900 ha

* 41 ZN - tereny zieleni nieurządzonej, powierzchnia użytku ~0,3691

* 02 ZL - teren lasów, powierzchnia użytku ~0,0076

* KDD (10) - tereny dróg publicznych - klasy D (dojazdowe) o szerokości 10 m, powierzchnia użytku ~0,0165

działka nr XXX znajduje się w terenach oznaczonych na rysunku planu symbolem:

* 18 RM - tereny zabudowy zagrodowej, powierzchnia użytku ~1,2500 ha

* 04 R - tereny upraw polowych, powierzchnia użytku ~1,0000 ha

* 04 US - tereny usług sportu, powierzchnia użytku ~0,1600 ha

* 04 ZL - teren lasów, powierzchnia użytku ~0,2600 ha

Na pytanie nr 7: "Czy działki są zabudowane? Jeśli tak, to proszę wskazać która część. Czy Wnioskodawca dokonał zakupu działek z tymi budynkami/budowlami, czy też Wnioskodawca wybudował te budynki/budowle - jeśli tak, to proszę wskazać kiedy?" - Wnioskodawca odpowiedział: "Działki nie są zabudowane i były zakupione bez budynków/budowli."

Na pytanie nr 8: "Czy z tytułu nabycia/wytworzenia przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego?" Wnioskodawca odpowiedział: "Nie".

Na pytanie nr 15: "Proszę wskazać, czy mające być przedmiotem sprzedaży działki oraz posadowione na nich budynki obiekty budowlane i budowle wykorzystywane były przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności opodatkowanej generującej podatek należny, czy też były wykorzystywane na cele działalności zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT? (proszę podać te informację odrębnie dla każdego obiektu)"

Wnioskodawca odpowiedział: "Nieruchomość nie była wykorzystywana na cele związane z działalnością gospodarczą."

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (pytanie nr 2 doprecyzowane w piśmie z 13 lipca 2017 r.):

1. Czy sprzedaż nieruchomości podlega w całości bądź w części zwolnieniu od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług?

2. Jeżeli sprzedaż ww. nieruchomości podlega częściowemu zwolnieniu od podatku VAT, to które części tych nieruchomości (oznaczone którymi symbolami w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, bądź którymi symbolami w ewidencji gruntów i budynków) podlegają zwolnieniu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Sprzedaż przedmiotowej nieruchomości podlega ustawie o podatku od towarów i usług, przy czym w części nieruchomości obejmującej użytki oznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako:

* 04 R- tereny upraw polowych, powierzchnia użytku -1,0000 ha

* 04 ZL - teren lasów, powierzchnia użytku - 0,2600 ha

* 02 ZL - teren lasów, powierzchnia użytku - 0,0076

* 41 ZN - tereny zieleni nieurządzonej, powierzchnia użytku - 0,3691 ha

podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zaś części nieruchomości oznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako:

* 21 RM - tereny zabudowy zagrodowej, powierzchnia użytku - 0,4900 ha

* 18 RM - tereny zabudowy zagrodowej, powierzchnia użytku - 1,2500 ha

* 04 US - tereny usług sportu, powierzchnia użytku - 0,1600 ha

* KDD (10) - tereny dróg publicznych klasy D (dojazdowe) o szerokości 10 m, powierzchnia użytku - 0,1400 ha

* KDD (10) - tereny dróg publicznych klasy D (dojazdowe) o szerokości 10 m, powierzchnia użytku - 0,0165

są opodatkowane tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Grunty spełniają powyższą definicję towarów, wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 9 ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powyższego przepisu należy wywieść, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Z kolei dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1073)" reguluje zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań. Natomiast art. 4 ust. 1 tej ustawy stanowi, że ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zatem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza plan miejscowy. Tam należy szukać wyjaśnienia, czy przedmiotem transakcji jest teren budowlany, czy też szerzej - przeznaczony pod zabudowę.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomość, w skład której wchodzą działki nr XXX i XXX. Działki te są niezabudowane i nie były wykorzystywane do celów związanych z działalnością gospodarczą.

Zgodnie z wyrysem z ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego:

działka nr XXX znajduje się w terenach oznaczonych na rysunku planu symbolem:

* 21 RM - tereny zabudowy zagrodowej, powierzchnia użytku ~0,4900 ha

* 41 ZN - tereny zieleni nieurządzonej, powierzchnia użytku ~0,3691

* 02 ZL - teren lasów, powierzchnia użytku ~0,0076

* KDD (10) - tereny dróg publicznych - klasy D (dojazdowe) o szerokości 10 m, powierzchnia użytku ~0,0165

działka nr XXX znajduje się w terenach oznaczonych na rysunku planu symbolem:

* 18 RM - tereny zabudowy zagrodowej, powierzchnia użytku ~1,2500 ha

* 04 R - tereny upraw polowych, powierzchnia użytku ~1,0000 ha

* 04 US - tereny usług sportu, powierzchnia użytku ~0,1600 ha

* 04 ZL - teren lasów, powierzchnia użytku ~0,2600 ha

W związku z tym, że ustawa o VAT nie precyzuje, o jakie tereny przeznaczone pod zabudowę chodzi, przyjąć trzeba, że pojęcie "tereny przeznaczone pod zabudowę" obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy, począwszy od zabudowy mieszkaniowej, przez tereny zabudowy techniczno-produkcyjnej, aż po tereny zabudowy zagrodowej włącznie.

W tym miejscu odwołując się do treści załącznika Nr 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. Nr 164, poz. 1587), podkreślić należy, że tereny o różnym przeznaczeniu, oznaczone są w rysunku planu różnymi symbolami.

I tak np. tereny zabudowy zagrodowej w gospodarstwach rolnych, budowlanych i ogrodniczych - oznaczone są symbolem RM; tereny zieleni objęte formami ochrony przyrody zgodnie z przepisami o ochronie przyrody - symbolem ZN; lasy - symbolem ZL; tereny rolnicze - R, tereny sportu i rekreacji - US (jako tereny zabudowy usługowej); tereny dróg publicznych - KD (jako tereny komunikacji)

Mając na uwadze powyższe przyjąć należy, że z opisu przedstawianego we wniosku wynika, że przedmiotem dostawy będzie nieruchomość gruntowa, obejmująca tereny bez prawa do zabudowy (tj. tereny zieleni nieurządzonej, teren lasów, tereny upraw polowych), oraz tereny przeznaczone pod zabudowę (tj. teren zabudowy zagrodowej, tereny usług sportu, tereny dróg publicznych). W kontekście powołanych przepisów prawa wskazać należy, że pomimo braku geodezyjnego wydzielenia poszczególnych części nieruchomości, Wnioskodawca przy sprzedaży terenów o różnym przeznaczeniu, będzie zobowiązany do zastosowania prawidłowej stawki VAT. Przy opodatkowaniu należy odnieść się bowiem do ustaleń zawartych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W związku z powyższym wskazać należy, że sprzedaż części nieruchomości niezabudowanych sklasyfikowanych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny zieleni nieurządzonej, lasów i upraw polowych, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9. Natomiast części nieruchomości oznaczone jako tereny zabudowy zagrodowej, usług sportu, dróg publicznych nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie ww. artykułu, bowiem te części nieruchomości stanowią tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

W przypadku braku możliwości zastosowania zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zaznacza się, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy jest konieczność wykorzystywania towarów, w tym również nieruchomości, będących przedmiotem dostawy wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług oraz brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów.

Jak wynika z uzupełnienia wniosku, przedmiotowe grunty nie były wykorzystywane na cele działalności gospodarczej (ani zwolnionej, ani opodatkowanej). W takiej sytuacji nie znajdzie zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 2, gdyż grunty nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności zwolnionej.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy

z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl