0111-KDIB3-2.4012.310.2020.2.EJU - Ustalenie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.310.2020.2.EJU Ustalenie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 kwietnia 2020 r. (data wpływu 15 kwietnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z 28 maja 2020 r. (data wpływu 4 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją inwestycji. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 28 maja 2020 r. (data wpływu 4 czerwca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 25 maja 2020 r. znak 0111-KDIB3-2.4012.310.2020.1.EJU.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane pismem z 28 maja 2020 r.):

Gmina jako podmiot prawa publicznego zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.) realizuje zadania użyteczności publicznej, którymi są zadania własne gminy.

Zadania te realizowane są przez Gminę zarówno w charakterze relacji administracyjnoprawnych - czynności niestanowiące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, jak i na podstawie umów cywilnoprawnych, czyli czynności stanowiące działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Gmina jest czynnym podatnikiem, zarejestrowanym we właściwym urzędzie skarbowym.

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto Gmina składa jako podatnik stosowne deklaracje rozliczeniowe dla potrzeb podatku od towarów i usług.

W art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, wymieniono jako zadania własne Gminy m.in. sprawy dotyczące: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Definicję działalności gospodarczej przedstawia art. 15 ust. 2 ustawy o VAT zgodnie, z którym: "Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych".

Natomiast jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, aby korzystać z powyżej wskazanego wyłączenia z zakresu opodatkowania VAT muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

1.

czynności muszą być wykonywane przez podmiot podlegający prawu publicznemu,

2.

czynności muszą być wykonywane przez ten podmiot działający jako organ władzy publicznej (w charakterze organu władzy publicznej) tzn. nie są to czynności wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych lecz wykonywane w ramach reżimu publicznoprawnego przy wykorzystaniu władztwa administracyjnego.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w związku z czym przyznano jej, na podstawie ust. 2 powołanego przepisu, osobowość prawną. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Od stycznia 2004 r. Urząd Gminy (dalej jako: "Urząd Gminy"), jako jednostka budżetowa prowadzi na terenie Gminy eksploatację sieci kanalizacyjnej wraz z dwiema oczyszczalniami ścieków. Zadania związane z prowadzeniem sieci kanalizacyjnej to odprowadzanie i oczyszczanie ścieków. Są one prowadzone w ramach referatu Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Gminy.

Za pomocą gminnej sieci kanalizacyjnej podległy Gminie - Urząd Gminy świadczy, na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych, usługi odprowadzania i oczyszczania ścieków na rzecz osób fizycznych, osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (w szczególności mieszkańcy, przedsiębiorcy czy instytucje z terenu Gminy) (dalej łącznie: "Odbiorcy zewnętrzni"). Z tego tytułu, na rzecz Odbiorców zewnętrznych, co do zasady, wystawiane są faktury VAT.

Ponadto, Urząd Gminy wykonuje czynności z zakresu odprowadzania i oczyszczania ścieków na rzecz jednostek organizacyjnych Gminy (Urzędu Gminy i jednostek budżetowych utworzonych przez Gminę) (dalej łącznie: "jednostki organizacyjne").

Gmina realizuje projekt w ramach PROW na lata 2014-2020, w który wpisuje się operacja typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Celem operacji jest poprawa warunków życia mieszkańców i rozwoju gospodarczego wsi K. W, P. i Z. poprzez uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej a tym samym dostęp do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

Wnioskodawca będzie prowadził inwestycje w zakresie budowy sieci kanalizacji sanitarnej mieszczącej się na terenie Gminy, polegające na tworzeniu nowych odcinków gminnej sieci kanalizacji sanitarnej (dalej jako: "inwestycje").

Budowa kanalizacji sanitarnej odbywać się będzie w rejonie K., a także w rejonie P. Realizacja inwestycji w rejonie P., poprzedzona będzie projektem budowlanym kanalizacji sanitarnej. Podłączone zostaną do niej budynki mieszkalne, a ścieki trafią do istniejącej już kanału ściekowego.

Z kolei dla inwestycji w rejonie K. został opracowany program funkcjonalno-użytkowy - PFU - dotyczący rozbudowy kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy H. i Gminy Z. polegający na umożliwieniu odprowadzania ścieków do kanalizacji sanitarnej na terenie K. W przypadku inwestycji na terenie K. zastosowanie znajdzie Formuła "zaprojektuj i wybuduj".

Rada Gminy H. podjęła Uchwałę nr XXX z dnia 29 styczna 2020 r. w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Gminie Z. Pomoc rzeczowa polegać będzie na zaprojektowaniu i wybudowaniu odcinka sieci kanalizacji sanitarnej łączącej sieć kanalizacji sanitarnej Gminy H. z punktem zrzutu ścieków znajdującym się na terenie Gminy Z.

Po zakończeniu inwestycji, Wnioskodawca będzie zarządzał przebudowaną siecią kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy H. Sieć sanitarna znajdująca się na terenie Gminy Z. zostanie przekazana w administrowanie innemu podmiotowi - jednostce organizacyjnej Gminy Z.

Po zakończonej inwestycji Gmina H. zawrze umowę z Gminnym Zakładem Wodociągu i Kanalizacji w Z. W ramach umowy GZWiK będzie obciążał Gminę H. fakturą VAT za ścieki z terenu Gminy H. wpływające do oczyszczalni na terenie Gminy Z. Gmina H. dokona refakturowania, które będzie dotyczyło Odbiorców zewnętrznych podłączonych do sieci kanalizacji. Wydatki dokonywane przez Gminę w ramach inwestycji będą udokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę, z wykazanym podatkiem VAT.

Wnioskodawca planuje pozyskać środki na realizację inwestycji z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Na tle przedstawionego stanu Gmina nabrała wątpliwości odnośnie zakresu prawa do odliczenia podatku naliczonego, w odniesieniu do nabywanych towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w zakresie rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej wykorzystywanej w sposób opisany powyżej.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

1. Termin zakończenia inwestycji październik 2022 r. Termin dotyczy zarówno rejonu P., jak i rejonu K.

2. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych - dotyczy to zarówno inwestycji w K. oraz P.

3. W ramach inwestycji z powstałej infrastruktury korzystać będą wyłącznie odbiorcy zewnętrzni zarówno na terenie P., jak i K.

4. Wybudowana w ramach inwestycji infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do świadczenia usług odbioru i oczyszczania ścieków od jednostek oraz innych budynków będących w posiadaniu Gminy. Dotyczy to rejonu P. oraz K.

5. Pomoc rzeczowa dotyczy tylko rejonu - odcinka mieszczącego się w K. Polega ona na zaprojektowaniu i wybudowaniu odcinka sieci sanitarnej łączącej sieć kanalizacji sanitarnej Gminy H. z punktem zrzutu ścieków znajdującym się na terenie Gminy Z.

Oznacza to, iż Gmina H. ponosi koszty związane z zaprojektowaniem a później z wybudowaniem odcinka sieci kanalizacji sanitarnej, mimo że odcinek ten mieści się na terenie Gminy Z.

Pomocą rzeczową dla Gminy Z. w tym przypadku będą przekazane protokołem PT łączne nakłady inwestycyjne poniesione na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka sieci kanalizacji sanitarnej.

Pomoc rzeczowa nie dotyczy rejonu P.

6. Powstała w ramach inwestycji infrastruktura nie znajduje się wyłącznie na terenie Gminy H., mieści się również na terenie Gminy Z. Dotyczy to rejonu K. Prowadzona inwestycja na terenie P. mieści się wyłącznie na terenie Gminy H.

7. Na terenie K. powstała w ramach inwestycji infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie przez Wnioskodawcę.

Na dzień składania wniosku omawiana infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez Gminę Z. Do odcinka sieci kanalizacji sanitarnej na terenie Z. nie będą podłączeni ani odbiorcy zewnętrzni ani jednostki organizacyjne Gminy Z. Na terenie P. powstała infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie przez Wnioskodawcę.

8. Na terenie Gminy Z. na chwilę obecną istnieje sieć kanalizacji sanitarnej. Nowo powstały odcinek sieci kanalizacji sanitarnej, który powstanie na terenie Gminy Z. zostanie podłączony do istniejącego już odcinka sieci kanalizacji sanitarnej. Nowo powstały odcinek mieści się w ramach przedmiotowej inwestycji i zostanie przekazany nieodpłatnie Gminnemu Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji w Z. Odcinek sieci kanalizacji sanitarnej w P. będzie zarządzany przez Gminę H.

9. W ramach powstałej infrastruktury ścieki z Gminy H., z rejonu K., z terenu nowo powstałego odcinka sieci kanalizacji sanitarnej Gminy Z. przekazywane będą do punktu zrzutu w Z., a następnie trafią do oczyszczalni ścieków w Z. W ramach powstałej infrastruktury ścieki z Gminy H., z rejonu P. trafią do oczyszczalni ścieków mieszczącej się na terenie Gminy H.

10. Na pytanie organu "Czy usługi świadczone przez GZWiK refakturowane przez Wnioskodawcę są realizowane z wykorzystaniem powstałej w ra-mach projektu infrastruktury (sieci)? Wnioskodawca udzielił następują-ce odpowiedzi: Usługi świadczone przez GZWiK refakturowane przez Wnioskodawcę będą realizowane z wykorzystaniem powstałej w ra-mach projektu infrastruktury. Dotyczy to rejonu K. Pytanie 10 wezwa-nia (nr 0111-KDIB3-2.4012.310.2020.1.EJU) nie odnosi się do budowa-nej sieci kanalizacji sanitarnej na terenie P.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług zwią-zanych z realizacją inwestycji w zakresie rozbudowy sieci kanalizacji sani-tarnej wykorzystywanej w sposób opisany powyżej?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy Gminie przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w zakresie rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 tej ustawy.

Prawo do odliczenia stanowi integralny element mechanizmu podatku VAT, który "w zasadzie nie może być ograniczany i który jest wykonywany w odniesieniu do całości podatku naliczonego na poprzednich etapach obrotu" (zob. wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej: z dnia 6 lipca 1995 r. w sprawie C-62/93 Soupergaz, z dnia 21 marca 2000 r. w sprawach połączonych od C-110/98 do C-147/98 Gabalfrisa i in.).

Na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym także "sposobem określenia proporcji".

Stosownie z kolei do art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie natomiast z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego (...).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku, gdy towary i usługi tylko częściowo służą do wykonywania czynności opodatkowanych, prawo do odliczenia przysługuje w części. Natomiast w sytuacji kiedy nabywane towary i usługi służą wyłącznie do celów działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w całości.

W przedmiotowej sytuacji, po zakończeniu realizacji inwestycji infrastruktura powstała w zakresie rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.

W wyniku prac realizowanych w zakresie inwestycji, wyłącznie Odbiorcy zewnętrzni będą mieli możliwość podłączenia się do nowych odcinków sieci kanalizacji sanitarnej i jej użytkowania. Wybudowane w ramach inwestycji nowe odcinki sieci kanalizacji sanitarnej nie będą wykorzystywane do odbioru i oczyszczania ścieków od jednostek organizacyjnych oraz innych budynków będących w posiadaniu Gminy.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że wydatki ponoszone w ramach inwestycji w zakresie rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej będą służyły wyłącznie działalności gospodarczej Gminy opodatkowanej podatkiem VAT.

Dlatego też, Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia całości podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w zakresie rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej, wykorzystywanej wyłącznie do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Stanowisko przedstawione w niniejszym wniosku dotyczące możliwości odliczenia w całości podatku naliczonego związanego z projektami rozbudowy sieci kanalizacyjnych wykorzystywanych do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT znajduje potwierdzenie m.in.w. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 18 kwietnia 2017 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 2461-IBPP4.4512.23.2017.2.BP, indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 12 kwietnia 2017 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.18.2017.l.JS, indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 12 kwietnia 2017 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 2041-IBPP3.4512.56.2017.2.SR, indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 11 kwietnia 2017 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 2461-IBPP3.4512.1.2017.2.ASz.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towa-rów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatko-wanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z za-strzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczo-nego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku na-liczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wy-korzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następ-stwem jest określenie podatku należnego.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniże-nia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczo-nego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytyw-nych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wy-jątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospo-darczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podat-nikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność go-spodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działal-ność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za po-datnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wy-konywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym cha-rakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnym przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii po-datników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług pod-legają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają cha-rakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samo-rządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do za-kresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lo-kalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szcze-gólności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzy-mania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i uniesz-kodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje projekt typu "..." w ramach którego Wnioskodawca będzie prowadził inwestycję w zakresie budowy sieci kanalizacji sanitarnej mieszczącej się na terenie Gminy, polegającej na tworzeniu nowych odcinków gminnej sieci kanalizacji sanitarnej. Budowa kanalizacji sanitarnej odbywać się będzie w rejonie K. (w tym rozbudowy kanalizacji na terenie Gminy H. i Gminy Z.), a także w rejonie P. Wydatki dokonywane przez Gminę w ramach inwestycji będą udokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę, z wykazanym podatkiem VAT. Wybudowana w ramach inwestycji infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do świadczenia usług odbioru i oczyszczania ścieków od jednostek oraz innych budynków będących w posiadaniu Gminy. Z powstałej infrastruktury zarówno na terenie P., jak i K. korzystać będą wyłącznie odbiorcy zewnętrzni. Jak podał Wnioskodawca towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych - dotyczy to zarówno inwestycji w K. oraz P.

W związku z powyższym opisem wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego, w odniesieniu do nabywanych towarów i usług związanych z realizacją inwestycji.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspek-cie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odli-czenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że w rozpatrywanej spra-wie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, gdyż jak wynika z wniosku Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatni-kiem VAT a towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatko-wanych. W konsekwencji Gminie przysługuje prawo do odliczenia w cało-ści podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących za-kupy towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w zakresie rozbu-dowy sieci kanalizacji sanitarnej powstałej w ramach realizacji projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatko-wa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zaintereso-wany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłe-go).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wte-dy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem inter-pretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związ-ku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przed-stawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą ak-tualność.

Ponadto, Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy wyłącznie realizacji projektu w Gminie H. i Z. w miejscowości K. oraz P. ponieważ jak wskazał Wnioskodawca budowa kanalizacji sanitarnej będzie się odby-wać na ich terenie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmio-tem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl