0111-KDIB3-2.4012.3.2019.2.EJ - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.3.2019.2.EJ Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2018 r. (data wpływu 2 stycznia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2019 r. (data wpływu 25 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 stycznia 2019 r. (data wpływu 25 stycznia 2019 r.).

We wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2019 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. W dniu 14 czerwca 2017 r. Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach projektu realizowanego przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "X" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Działanie 19 "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy "LEADER" Poddziałanie 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach działania "Wsparcie dla działania lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego Programem w zakresie "Budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej" na realizację operacji pt. "..." W dniu 25 lipca 2018 r. podpisano umowę o przyznanie pomocy z Województwem na realizację ww. projektu.

Beneficjent projektu jakim jest Gmina zobowiązał się do realizacji projektu pt. "...", którego celem była poprawa stanu infrastruktury publicznej na rzecz rozwoju usług społecznych, kulturalnych, edukacyjno-oświatowych, opiekuńczych i rekreacyjnych. Poprawa funkcjonalności ogólnodostępnych obiektów użyteczności publicznej świadczących usługi: kulturalne lub edukacyjno-oświatowe lub opiekuńcze lub rekreacyjne poprzez modernizację jednego ogólnodostępnego miejsca rekreacji i wypoczynku, z których korzystać będą zarówno mieszkańcy Gminy (w tym beneficjenci takich instytucji jak: szkoły, przedszkola, ośrodek kultury, lokalne stowarzyszenia) oraz turyści, szczególnie podróżujący trasą rowerową oraz ponadlokalnymi ścieżkami rowerowymi. Jest to główny obiekt, z którego korzystają mieszkańcy gminy oraz przebywający czasowo goście i turyści w zakresie imprez sportowych, rekreacyjnych czy kulturalnych. Operacja przyczynia się do realizacji wskaźnika celu ogólnego jakim jest "zwiększony poziom zadowolenia mieszkańców obszaru LGD z powodu poprawy warunków bytowania, uwarunkowanych odnową i rozwojem społeczno-gospodarczym obszaru zgodnym z zasadą zrównoważonego rozwoju."

Operacja pod nazwą "..." obejmuje przebudowę infrastruktury służącej działalności kulturalnej oraz promocji rekreacji i dotyczy utworzenia strefy rekreacji przy Centrum Sportowo-Rekreacyjnym i Kulturalnym poprzez przebudowę ciągów komunikacyjnych o nawierzchni nietrwałej (z kruszywa) na nawierzchnię asfaltową oraz wykonanie nawierzchni brukowej na terenie widowni i deptaku służącym działalności kulturalnej. Położenie nawierzchni asfaltowej ma kluczowe znaczeniem dla miejsca i jego funkcji. Powstały w ten sposób trwale utwardzony ciąg komunikacyjny stanie się obszarem dla wszelkiej aktywności rekreacyjnej: nordic walking, rolki, nartorolki, deskorolki, hulajnogi, rowery, spacery rodziców z dziećmi, nauka jazdy na rowerze itp. Znaczenie dla funkcjonalności rekreacyjnej ma również lokalizacja planowanej do utworzenia trasy do aktywności rekreacyjnej. Inwestycja ta zlokalizowana jest na dużym obiekcie użyteczności publicznej, w bezpośrednim sąsiedztwie boisk wielofunkcyjnych, kortów tenisowych, placów zabaw i planowanej do wybudowania w 2018 r. siłowni zewnętrznej.

Działania podejmowane w ramach operacji wynikają z analizy potrzeb mieszkańców i turystów. Analiza prowadzona od 2012 r. pokazuje systematyczny wzrost liczby korzystających z Centrum Sportowo-Rekreacyjnego i Kulturalnego przez mieszkańców, organizacje i instytucje gminne. Oprócz organizacji różnorodnych imprez dla społeczności (np. pikniki integracyjne, zajęcia dla dzieci niepełnosprawnych,. Jarmark, weekendowe bieganie, rajdy rowerowe i inne) każdego dnia w miesiącach cieplejszych (od kwietnia do listopada) przychodzi ponad 200 osób. Poprzez wdrożenie operacji Wnioskodawca oczekuje wzrostu poziomu zadowolenia mieszkańców i turystów ze względu na poprawę warunków technicznych do uczestnictwa w zajęciach o charakterze rekreacyjnym.

Utworzenie tras do aktywności rekreacyjnej ma również za zadanie poprawić bezpieczeństwo na terenie gminy. Poprzez utworzenie specjalnej strefy zagwarantujemy bezpieczne korzystanie ze sprzętu rekreacyjnego typu rolki, nartorolki, deskorolki, hulajnogi, rowery itp. Pozwoli też na bezpieczny spacer rodzicom z małymi dziećmi. Trasa ta będzie bezpiecznym miejscem dla dużej rzeszy miłośników nordic walking. Dzięki realizacji przedsięwzięcia powstało ogólnodostępne i bezpłatne miejsce wypoczynku i rekreacji.

Strefa wypoczynku podniosła atrakcyjność turystyczną terenu Gminy, a tym samym regionu obejmującego obszar LGD, gdyż stanowi miejsce wypoczynku i rekreacji zarówno dla mieszkańców Gminy oraz odwiedzających turystów.

Gmina stworzyła teren ogólnodostępny o charakterze turystyczno-rekreacyjnym do spędzania czynnego wypoczynku. Powstały obiekt jest atrakcyjny i dostępny bezpłatnie dla wszystkich, umożliwia korzystanie z urządzeń rekreacyjnych osobom w różnym wieku podnosząc ich sprawność ogólną oraz zachęca do sportowego trybu życia niezależnie od pory roku. Ponadto powstały obiekt charakteryzuje się wartością dodaną - nie tylko umożliwia aktywność fizyczną, ale także stwarza okazję do nawiązywania nowych znajomości i wspólnego spędzania wolnego czasu całych rodzin, integruje różne grupy wiekowe i środowisko lokalne. Dzięki tej inwestycji została wzbogacona baza ogólnodostępnych miejsc spędzania wolnego czasu oraz znacznie poprawiła się i wzbogaciła infrastruktura turystyczna i rekreacyjna. Efektem projektu jest urządzony teren ogólnodostępny i bezpłatny, z którego mogą korzystać wszyscy mieszkańcy, a także turyści.

Operacja realizowana była w ramach zadań własnych Gminy w postaci kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych - art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.). Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Wydatki związane są z przebudową infrastruktury służącej działalności kulturalnej oraz promocji rekreacji i dotyczą utworzenia strefy rekreacji przy Centrum Sportowo-Rekreacyjnym i Kulturalnym poprzez przebudowę ciągów komunikacyjnych o nawierzchni nietrwałej (z kruszywa) na nawierzchnię asfaltową oraz wykonanie nawierzchni brukowej na terenie widowni i deptaku służącym działalności kulturalnej. Po zrealizowaniu operacji przebudowany obiekt będzie ogólnodostępny, w tym dostępny dla osób niepełnosprawnych a korzystanie z niego nieodpłatne, czyli będzie prowadzona działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowy projekt jest ogólnodostępny, Gmina nie będzie pobierać opłat od uczestników. Zakupione towary nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów zarobkowych. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wystawione na Gminę.

W uzupełnieniu Gmina wskazała, że wnioski jakie składa o dofinansowanie opierają się na rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW na lata 2014-2020. Zgodnie z zapisem w ww. rozporządzeniu udzielana jest pomoc finansowa w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", a jednym z jej beneficjentów może być gmina (§ 3 ust. 4 pkt 1). Gmina składa wniosek w odpowiedzi na nabór do konkretnej Lokalnej Grupy Działania. Następnie wniosek ten jest oceniany przez LGD pod kątem zgodności ze strategią. Po akceptacji przekazywany jest do Departamentu PROW w Urzędzie Marszałkowskim i tam podlega ocenie formalnej i merytorycznej. Po uzyskaniu oceny pozytywnej pomiędzy gminą a zarządem województwa jest podpisywana umowa o dofinansowanie. Po realizacji inwestycji gmina składa wniosek o płatność do Urzędu marszałkowskiego, który przekazuje stosowne środki na konto gminy i rozlicza wsparcie finansowe.

Wnioskodawca potwierdził także, że przy realizacji inwestycji nie działa jako podatnik VAT, czyli podmiot gospodarczy, ale jako podmiot publiczny realizujący inwestycję w celu zaspokojenia potrzeb wspólnoty samorządowej. Działanie gminy w charakterze podmiotu publicznego przy realizacji ww. inwestycji jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (doprecyzowane w piśmie z dnia 24 stycznia 2018 r.):

Czy Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części, lub zwrot kwoty różnicy podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. "..." w sytuacji nieodpłatnego udostępniania powstałej infrastruktury swoim mieszkańcom i przybyłym turystom? Zwrot kwoty różnicy podatku należy rozumieć zgodnie z terminologią zastosowaną przez ustawodawcę w art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.)

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina w związku z realizacją zadania pn. "..." nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani, w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na inwestycje, jak i po ich zakończeniu, ponieważ inwestycja jest z zakresu zadań własnych Gminy ustalonych przepisami krajowymi oraz Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem inwestycji. Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zostało uregulowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 1 niniejszej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 tej ustawy. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, należy spełnić przesłanki umożliwiające uznanie za podatnika podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym). Z uwagi na powyższe należy stwierdzić brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w celu realizacji inwestycji polegającej na przebudowie infrastruktury służącej działalności kulturalnej oraz promocji rekreacji i dotyczy utworzenia strefy rekreacji przy Centrum Sportowo-Rekreacyjnym i Kulturalnym poprzez przebudowę ciągów komunikacyjnych o nawierzchni nietrwałej (z kruszywa) na nawierzchnię asfaltową oraz wykonanie nawierzchni brukowej na terenie widowni i deptaku służącym działalności kulturalnej. Gmina nie będzie wykorzystywać ww. inwestycji do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług a także nie będzie ona prowadzona w celu osiągania zysku, a wynika jedynie z realizacji zadania gminnego o charakterze publicznym określonego ustawami, w zakresie "kultury, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych". Z uwagi na powyższe czynności takie nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, co w konsekwencji powoduje brak możliwości odliczenia podatku VAT.

Wnioskodawca wyjaśnia, że pod pojęciami "brak prawa do odliczenia podatku naliczonego" i "brak możliwości odliczenia podatku VAT" rozumie, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 i art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przy realizacji ww. inwestycji nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje projekt pn. "..." Celem projektu jest modernizacja ogólnodostępnego miejsca rekreacji i wypoczynku, zaś efektem projektu jest urządzony teren ogólnodostępny i bezpłatny, z którego mogą korzystać wszyscy mieszkańcy Gminy i turyści. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji przedsięwzięcia będą wykorzystane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i zwrotu różnicy podatku w związku zrealizowaną inwestycją.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie zostanie spełniony. Jak wynika z okoliczności sprawy - inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych Gminy, zmodernizowana infrastruktura będzie ogólnodostępna, Gmina nie będzie pobierać opłat od uczestników, tym samym korzystanie z obiektu turystyczno-rekreacyjnego będzie nieodpłatne. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu będą przeznaczone do działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT. Przy realizacji inwestycji gmina nie działa jako podatnik VAT, czyli podmiot gospodarczy ale jako podmiot publiczny realizujący inwestycję w celu zaspokojenia potrzeb wspólnoty samorządowej.

Zatem, Wnioskodawca nie spełniając przesłanki o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji inwestycji, o której mowa we wniosku, ponieważ Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a powstałe w ramach inwestycji mienie nie będzie wykorzystywane do opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl