0111-KDIB3-2.4012.290.2017.2.AR - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu nabywania towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.290.2017.2.AR Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu nabywania towarów i usług w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2017 r. (data wpływu 20 czerwca 2017 r.) uzupełnionym pismem z 20 lipca 2017 r. (data wpływu 20 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu nabywania towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu nabywania towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "..." Wniosek został uzupełniony pismem z 20 lipca 2017 r. (data wpływu 20 lipca 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 19 lipca 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.290.2017.1.AR.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną, ponadto jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Gmina realizuje Projekt p.n. "..." - dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 (dalej jako: "Projekt"). Realizacja przedmiotowego projektu planowana jest na okres od czerwca do grudnia 2017 r.

Przedmiotem projektu jest wykonanie kompleksowej termomodernizacji budynku Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum nr 1 w B. (dalej jako: "Szkoła"), w ramach którego zostanie przeprowadzony szereg prac remontowo-budowlanych, mających na celu zapewnienie wysokiej sprawności energetycznej budynku.

Termomodernizacja budynku Szkoły będzie polegać na wykonaniu ocieplenia budynku, w tym w szczególności na ociepleniu ścian zewnętrznych, oczyszczeniu elewacji, przyklejeniu płyt styropianowych i siatki oraz położeniu wyprawy elewacyjnej silikonowej. Przewiduje się również wykonanie docieplenia ścian położonych poniżej i powyżej gruntu dodatkową warstwą styropianu oraz wykonanie wyprawy elewacyjnej ścian zewnętrznych położonych powyżej gruntu.

Dodatkowo w ramach projektu zostaną przeprowadzone w szczególności następujące prace:

* wymiana okien wraz z montażem nawiewników higrosterowanych,

* wymiana drzwi.

* wymiana instalacji centralnego ogrzewania,

* montaż i wpięcie do wewnętrznej instalacji elektrycznej paneli fotowoltaicznych,

* wymiana oświetlenia wewnętrznego, w tym żarówek i świetlówek.

* wprowadzenie automatycznych włączników i wyłączników,

* instalacja urządzeń służących do rozliczania ciepła i utrzymujących określoną temperaturę w budynku.

Wszystkie powyższe prace w ramach projektu prowadzone będą zgodnie z najnowszą praktyką w dziedzinie termomodernizacji przy wykorzystaniu optymalnych rozwiązań technologicznych. Celem projektu jest doprowadzenie do jak największego zmniejszenia zużycia energii cieplnej budynku, zapewniając tym samym jego wysoką sprawność energetyczną. Wskaźnik szacunkowej wartości poprawy efektywności energetycznej budynku będzie wynosił ok. 77%.

Budynek Szkoły posiada dobudowaną część wielofunkcyjną, w której znajduje się aula i siłownia.

Budynek Szkoły, zasadniczo jest wykorzystywany do wykonywania działalności oświatowej, niepodlegającej opodatkowaniu VAT. Jedynie dobudowana część wielofunkcyjna (z aulą i siłownią) jest wykorzystywana przez Gminę (jednostkę budżetową) do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT (wynajem) jak i nieopodatkowanej - młodzież szkolna korzysta z tych obiektów w celach dydaktycznych.

Wszelkie prace wykonywane w ramach projektu będą dotyczyły tej części budynku, która jest wykorzystywana wyłącznie do celów działalności oświatowej niepodlegającej VAT (tj. nie będą dotyczyły dobudowanej części wielofunkcyjnej budynku Szkoły, która jest wykorzystywana do działalności opodatkowanej - wynajem).

W efekcie, wszelkie towary i usługi nabywane w ramach projektu, jak również inne korzyści wynikające z realizacji planowanego projektu, polegającego na uzyskaniu podwyższonej sprawności energetycznej budynku, będą wykorzystywane wyłącznie do działalności oświatowej prowadzonej przez Gminę (jednostkę budżetową) a zatem nie będą służyły wykonywaniu przez Gminę czynności opodatkowanych VAT.

Projekt będzie realizowany w ramach zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa na organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy dla realizacji których zostały one powołane. Przedmiotowy projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych gminy, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Stosownie do postanowień ustawy z dnia z dnia 5 września 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454) od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina rozpoczęła rozliczanie podatku VAT wspólnie z utworzonymi przez nią jednostkami organizacyjnymi, w tym jednostką budżetową prowadzącą Szkołę.

Faktury dokumentujące towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę (tj. Gminę).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu nabywania towarów i usług w związku z realizacją projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu nabywania towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Stosownie do art. 8 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego z tytułu nabywania towarów lub usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (tj. które są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT lub czynności wchodzących w zakres opodatkowania VAT, lecz podlegających zwolnieniu z opodatkowania).

Z przedstawionego powyżej opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wszelkie towary i usługi oraz inne efekty inwestycji realizowanej w ramach Projektu nie będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Prace przedmiotowego Projektu będą bowiem dotyczyły wyłącznie tej części budynku Szkoły, która nie jest i nie będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT (tj. nie będą dotyczyły dobudowanej części wielofunkcyjnej budynku Szkoły, w której to części wielofunkcyjnej znajdują się aula i siłownia wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT).

W tej sytuacji nie jest spełniona podstawowa przesłanka prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje projekt pn. "...". Przedmiotem projektu jest wykonanie kompleksowej termomodernizacji budynku Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum nr 1 w B., w ramach którego zostanie przeprowadzony szereg prac remontowo-budowlanych, mających na celu zapewnienie wysokiej sprawności energetycznej budynku. Wnioskodawca wskazał, że wszelkie prace wykonywane w ramach projektu będą dotyczyły tej części budynku, która jest wykorzystywana wyłącznie do celów działalności oświatowej niepodlegającej VAT (tj. nie będą dotyczyły dobudowanej części wielofunkcyjnej budynku Szkoły, która jest wykorzystywana do działalności opodatkowanej-wynajem). W efekcie, wszelkie towary i usługi nabywane w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie do działalności oświatowej prowadzonej przez Gminę (jednostkę budżetową) a zatem nie będą służyły wykonywaniu przez Gminę czynności opodatkowanych VAT. Projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych Gminy, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - wszelkie towary i usługi nabywane w ramach projektu, będą wykorzystywane wyłącznie do działalności oświatowej niepodlegającej opodatkowaniu VAT, prowadzonej przez Gminę za pośrednictwem jednostki budżetowej. Zatem towary i usługi zakupione na potrzeby realizowanego projektu nie będą służyły wykonywaniu przez Gminę czynności opodatkowanych VAT. Skoro Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a powstałe w ramach realizacji inwestycji mienie nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ nabywane towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w...., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl