0111-KDIB3-2.4012.281.2017.2.SR - Brak prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z budową infrastruktury kanalizacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.281.2017.2.SR Brak prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z budową infrastruktury kanalizacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2017 r. (data wpływu 19 czerwca 2017 r.) uzupełnionym pismem z 20 lipca 2017 r. (data wpływu 2 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z budową infrastruktury kanalizacyjnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z budową infrastruktury kanalizacyjnej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 20 lipca 2017 r. (data wpływu 2 sierpnia 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 10 lipca 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.281.2017.1.SR.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 20 lipca 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Gmina wykonuje swoje zadania w zakresie zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, wynikające z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446, 1579, 1948) poprzez jednostkę organizacyjną działającą w formie zakładu budżetowego (Gminny Zakład...). Podległy Gminie zakład budżetowy prowadzi sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną. Sprzedaż opodatkowana dotyczy między innymi dostawy wody, odprowadzania ścieków komunalnych, czynszów na rzecz osób fizycznych, osób prawnych. Dostawa wody oraz odbiór ścieków komunalnych dotyczy również jednostek budżetowych gminy. W związku z centralizacją rozliczeń podatku VAT, do którego Gmina przystąpiła z dniem 1 stycznia 2017 r. zakład budżetowy przestał być odrębnym podatnikiem VAT, a dokonywana dostawa wody i odbiór ścieków komunalnych dla jednostek budżetowych Gminy stanowi zużycie wewnętrzne, które dokumentowane jest wystawianą notą księgową celem prawidłowej alokacji kosztów działalności danej jednostki. Gmina w roku bieżącym przystępuje do realizacji zadania inwestycyjnego w zakresie budowy infrastruktury kanalizacyjnej na terenie Gminy. Powstała w wyniku tej inwestycji sieć kanalizacyjna będzie przekazana do użytkowania przez zakład budżetowy Gminy i będzie służyła do odprowadzania ścieków z gospodarstw domowych, podmiotów gospodarczych, jak również jednostek organizacyjnych Gminy.

Za pośrednictwem Gminnego Zakładu. (samorządowy zakład budżetowy) Gmina będzie odprowadzała ścieki, przy wykorzystaniu powstałej w ramach inwestycji sieci kanalizacyjnej, z następujących jednostek organizacyjnych:

a. Zespół Szkół i Placówek w.

b. Zespół Szkolno-Przedszkolny w.

c. Zespół Szkól w.

d. Zespół Szkolno-Przedszkolny w.

e. Zespół Szkół w.

f. Środowiskowy Dom Samopomocy w.

g. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy w....

Jednostki te działają jako jednostki budżetowe, nieposiadające osobowości prawnej i które od dnia 1 stycznia 2017 r. (wraz z zakładem budżetowym) podlegały tzw. centralizacji i posługują się jednym numerem NIP zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454).

h. Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w... - działający jako samorządowa instytucja kultury posiadająca osobowość prawną.

Jednostki organizacyjne gminy w budynkach, z których Gminny Zakład... odprowadza ścieki wykonuje następujące czynności:

a. Zespół Szkół i Placówek w.

* czynności opodatkowane podatkiem VAT - usługi szkolnego schroniska młodzieżowego, działającego sezonowo od 1 lipca do 25 sierpnia, okazjonalnego wynajmu pomieszczeń,

* czynności zwolnione z podatku VAT - żywienie uczniów w stołówce szkolnej (art. 43 ust. 24a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), wydawanie duplikatów świadectw, legitymacji (art. 24 ust. 1 pkt 26a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług),

* czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT - edukacja publiczna.

b. Zespół Szkolno-Przedszkolny w.

* czynności zwolnione z podatku VAT - żywienie uczniów w stołówce szkolnej (art. 43 ust. 24a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), wydawanie duplikatów świadectw, legitymacji (art. 24 ust. 1 pkt 26a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług),

* czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT - edukacja publiczna.

c. Zespół Szkół w.

* czynności opodatkowane podatkiem VAT - refakturowanie dostaw wody, energii i gazu dla gabinetu usług rehabilitacyjnych,

* czynności zwolnione z podatku VAT - żywienie uczniów w stołówce szkolnej (art. 43 ust. 24a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), wydawanie duplikatów świadectw, legitymacji (art. 24 ust. 1 pkt 26a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), wynajem mieszkania (art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług),

* czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT - edukacja publiczna.

d. Zespół Szkolno-Przedszkolny w.

* czynności zwolnione z podatku VAT - żywienie uczniów w stołówce szkolnej (art. 43 ust. 24a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), wydawanie duplikatów świadectw, legitymacji (art. 24 ust. 1 pkt 26a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), wynajem mieszkań (art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług),

* czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT - edukacja publiczna.

e. Zespół Szkół w.

* czynności zwolnione z podatku VAT - żywienie uczniów w stołówce szkolnej (art. 43 ust. 24a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), wydawanie duplikatów świadectw, legitymacji (art. 24 ust. 1 pkt 26a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), wynajem mieszkań (art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług),

* czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT - edukacja publiczna.

f. Środowiskowy Dom Samopomocy w.

* czynności zwolnione z podatku VAT - pobyt uczestników ŚDS (art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług),

* czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT - pomoc społeczna w tym ośrodki i zakłady opiekuńcze.

g. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy w.

* czynności zwolnione z podatku VAT - usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług),

* czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT - pomoc społeczna.

h. Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w... - działający jako samorządowa instytucja kultury posiadająca osobowość prawną

* czynności opodatkowane podatkiem VAT - wynajem pomieszczeń, usługi ksero, dostępu do internetu,

* czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT - działalność w zakresie kultury w tym bibliotek gminnych.

Jednostki organizacyjne z budynków, z których odprowadzane będą ścieki przez Gminny Zakład..., generalnie wykonują działalność inną niż gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Gminne jednostki organizacyjne są tworzone w celu realizacji zadań publicznych o znaczeniu lokalnym (niezastrzeżonych ustawami na rzecz innych podmiotów). Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Gmina w ramach realizacji zadań własnych może prowadzić zadania użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

* Zespół Szkół i Placówek w... - edukacja publiczna

* Zespół Szkolno-Przedszkolny w... - edukacja publiczna

* Zespół Szkół w... - edukacja publiczna

* Zespół Szkolno-Przedszkolny w... - edukacja publiczna

* Zespół Szkół w... - edukacja publiczna

* Środowiskowy Dom Samopomocy w.... - pomoc społeczna, w tym ośrodki i zakłady opiekuńcze

* Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy w

* Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w... - działalność w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina budując infrastrukturę kanalizacyjną, którą przejmie na majątek, a następnie przekaże nieodpłatnie swojemu zakładowi budżetowemu celem realizacji zadania własnego Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kanalizacji, ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w pełnej wysokości (100%) w związku z budową infrastruktury kanalizacyjnej?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina jako podatnik ponosząc nakłady inwestycyjne na budowę infrastruktury kanalizacyjnej będzie mieć prawo do odliczenia 100% podatku od towarów i usług VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710, 846, 960, 1052. 1206, 1228, 1579, 1948, 2024 z 2017 r. poz. 60, 379), gdyż nabywane towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej. Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w związku z czym przyznano jej na podstawie ust. 2 powołanego przepisu osobowość prawną.

Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Artykuł 3 ust. 1 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków stanowi, że zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.

W sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku usługodawca (Gmina) świadczy usługi odbioru i oczyszczania ścieków na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, na rzecz Odbiorców zewnętrznych i jednostek budżetowych. Wykonywanie przedmiotowych usług w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie działa w tym zakresie jako organ władzy publicznej i tym samym przewidziane w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT wyłączenie z kategorii podatników nie znajduje w przedmiotowej sprawie zastosowania.

W omawianym stanie faktycznym, Gmina wykorzystuje zakupy związane z działalnością związaną z odbiorem i oczyszczania ścieków wyłącznie do celów wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej. Tym samym, należy stwierdzić, iż wszystkie wydatki Gminy ponoszone w zakresie utrzymania, rozbudowy, prowadzenia działalności w zakresie dostarczania wody, odbioru i oczyszczania ścieków mają związek z działalnością gospodarczą.

Gmina wykorzystywać będzie infrastrukturę kanalizacyjną zarówno w celu świadczenia usług odprowadzania i oczyszczania ścieków na rzecz osób fizycznych, osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (w szczególności mieszkańcy, przedsiębiorcy czy instytucje z terenu Gminy, tzw. "Odbiorcy zewnętrzni") oraz będzie odbierać ścieki od jednostek organizacyjnych Gminy (Urzędu Gminy, jednostek budżetowych oraz zakładów budżetowych utworzonych przez Gminę (tzw. "Jednostki Organizacyjne"). Dokonując w trakcie odliczeń podatku VAT od zakupów związanych wyłącznie z działalnością w zakresie dostarczania wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków, Gmina nie jest zobowiązana również do stosowania przepisów o sposobie określenia proporcji (prewspółczynniku) zawartych w art. 86 ust. 2a-h ustawy o VAT, w odniesieniu do tych zakupów. Należy uznać, że wskazane zakupy nie są wykorzystywane do działalności innej niż działalność gospodarcza Gminy, a stanowi jedynie zużycie wewnętrzne. Świadczenie na własną rzecz nie jest usługą. Świadczenie usług nie może mieć miejsca bez ustalenia konsumenta tj. podmiotu będącego beneficjentem danej usługi. W przedmiotowej sprawie tj. odbioru ścieków nie występuje czynność na rzecz konsumenta, którą można rozpatrywać w kategorii podlegających lub niepodlegających opodatkowaniu.

Mając na względzie powyższe Gmina stoi na stanowisku, że powstała w wyniku inwestycji infrastruktura kanalizacyjna, będzie służyła wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i Gmina ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy związane z jej budową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2 h oraz art. 90 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1.

zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2.

obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

W przypadku, gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji - art. 86 ust. 2h ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy - opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy - czynności te muszą być wykonywane przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie (...) kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Gmina w roku bieżącym przystępuje do realizacji zadania inwestycyjnego w zakresie budowy infrastruktury kanalizacyjnej na terenie Gminy. Powstała w wyniku tej inwestycji sieć kanalizacyjna będzie przekazana do użytkowania przez zakład budżetowy Gminy i będzie służyła do odprowadzania ścieków z gospodarstw domowych, podmiotów gospodarczych, jak również jednostek organizacyjnych Gminy. Jednostki organizacyjne w budynkach, z których odprowadzane będą ścieki przez Gminny Zakład..., generalnie wykonują działalność inną niż gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy Gmina budując infrastrukturę kanalizacyjną, którą przejmie na majątek, a następnie przekaże nieodpłatnie swojemu zakładowi budżetowemu celem realizacji zadania własnego Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kanalizacji, ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w pełnej wysokości (100%) w związku z budową infrastruktury kanalizacyjnej.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Stosownie do art. 4 ww. ustawy jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Zatem należy wskazać, że od dnia dokonania centralizacji rozliczeń podatku VAT Gminy z podległymi jej jednostkami wszelkie czynności dokonywane w ramach Wnioskodawcy (zarówno pomiędzy jej jednostkami budżetowymi, jak i zakładami budżetowymi) będą miały charakter wewnętrzny.

Oznacza to, że czynności które będą wykonywane przez jednostki budżetowe bądź zakłady budżetowe będą czynnościami Gminy, bowiem od momentu "centralizacji" Gmina (obsługujący ją Urząd Gminy), nie działa w charakterze odrębnego od swoich jednostek organizacyjnych, podatnika podatku VAT.

To, że Gmina oraz jej jednostki po dokonaniu centralizacji będą działały w ramach jednego podatnika, nie zmienia faktu, że działania w ramach reżimu publicznoprawnego (tj. świadczenia nieodpłatnych usług w ramach zadań statutowych przez jednostki organizacyjne Gminy) nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy podkreślić, że o kwalifikacji wydatków związanych z odprowadzaniem ścieków (tzn. ustalenia czy związane są one z działalnością gospodarczą Gminy, czy też z inną jej działalnością), nie przesądza wewnętrzny charakter rozliczeń pomiędzy Gminą, a jednostkami z tytułu świadczenia usług w zakresie odprowadzana ścieków. Kwalifikacja tych wydatków zależy bowiem od tego, jakiej działalności prowadzonej przez Gminę (szkoły, przedszkola, Środowiskowy Dom Samopomocy, Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy) będzie służyła infrastruktura kanalizacyjna.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego, prowadzi do stwierdzenia, że w przypadku wydatków, które Gmina będzie ponosiła w związku z budową infrastruktury kanalizacyjnej - wbrew stanowisku Gminy - nie będzie jej przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego, bowiem prawo to będzie przysługiwało jedynie w zakresie, w jakim infrastruktura będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych, natomiast przedmiotowa infrastruktura, jak wskazują okoliczności sprawy, będzie służyła nie tylko do czynności opodatkowanych, ale również do działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Tym samym nie sposób zgodzić się z twierdzeniem, że czynności, które Gmina wykonuje z wykorzystaniem kanalizacji sanitarnej będą wykazywały związek wyłącznie z działalnością gospodarczą.

W opisanym przypadku będzie służyła ona poza działalnością gospodarczą także działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT oraz w ramach działalności gospodarczej również działalności zwolnionej od podatku VAT.

W związku z powyższym od wydatków, których Gmina nie będzie w stanie w całości przypisać do działalności gospodarczej, będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług zgodnie ze sposobem określenia proporcji na podstawie art. 86 ust. 2a-2 h ustawy o podatku od towarów i usług przy uwzględnieniu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników oraz przepisów art. 90 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl