0111-KDIB3-2.4012.280.2017.1.SR - Ustalenie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.280.2017.1.SR Ustalenie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2017 r. (data wpływu 14 czerwca 2017 r.) uzupełnionym pismem z 14 lipca 2017 r. (data wpływu 17 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pod nazwą "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 lipca 2017 r. (data wpływu 17 lipca 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina... jako jednostka samorządu terytorialnego działa zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wypełnia zawarte w tej ustawie zadania publiczne i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 24 lipca 2000 r. Gmina w dniu 30 września 2016 r. złożyła wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 dla 6 Osi Priorytetowej Dziedzictwo regionalne, Działanie 6.1 Rozwój dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Poddziałanie 6.1.3 Rozwój instytucji kultury oraz udostępnianie dziedzictwa kulturowego pn. "...".

Gmina w 2014 r. zrealizowała projekt pn. "...", na realizację którego pozyskała dofinansowanie ze środków EFRROW. W wyniku realizacji projektu został zbudowany w miejscowości.... amfiteatr o niezadaszonej widowni. Budynek amfiteatru jest obiektem o konstrukcji żelbetonowo-stalowej z elementami drewnianymi posadowiony bezpośrednio na stopach fundamentowych wyposażonym w instalację elektryczną zasilaną z istniejącej sieci. Amfiteatr jest budynkiem otwartym, w związku z powyższym nieposiadającym instalacji c.o., wodociągowej i kanalizacyjnej. Powierzchnia całkowita budynku amfiteatru wynosi 154,8 m2. Budynek amfiteatru jest przykryty dachem dwuspadowym o kącie nachylenia połaci 38o o konstrukcji drewnianej płatwiowo-kleszczowej wzmocnionej konstrukcją stalową, dach jest pokryty dachówką.

Obiekt jest wyposażony w kosze na śmieci regularnie opróżniane. Odkryta (niezadaszona) widownia amfiteatru o powierzchni 297,9 m2 wykonana została jako nasyp ziemny o nawierzchni z kostki brukowej na podbudowie. Na terenie działki (na tyłach amfiteatru) znajduje się mały budynek wykorzystywany obecnie jako zaplecze amfiteatru.

W 2016 r. Gmina wynajęła Centrum Kultury... cały obiekt amfiteatru w... wraz z infrastrukturą towarzyszącą na podstawie umowy najmu z dnia 1 lipca 2016 r. (pierwsza umowa) tj. w całości wykorzystuje obiekt do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Brak budowy zadaszenia widowni amfiteatru oraz zakup adekwatnych do wielkości widowni i sceny systemów nagłośnienia i oświetlenia wynikał z ograniczeń finansowych gminy.

Ww. ograniczenia finansowe Gminy w znaczącym stopniu zmniejszały możliwości inwestowania Gminy w infrastrukturę służącą zaspokajaniu potrzeb kulturalnych lokalnej społeczności oraz promocji kultury i dziedzictwa regionu.

W konsekwencji powyższego, Gmina nie dysponowała wystarczającymi środkami finansowymi na inwestycje dostosowujące obiekty i przestrzeń publiczną zarówno do potrzeb mieszkańców i użytkowników, jak i turystów.

Szczególnie dokuczliwy dla widzów amfiteatru był brak zadaszenia widowni skutkujący uzależnieniem faktycznej realizacji poszczególnych wydarzeń kulturalnych (przedstawienia, koncerty, etc.) od warunków pogodowych.

Rozwiązaniem opisanych powyżej problemów, a zarazem wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców Gminy, gmin ościennych oraz turystów spoza regionu, Gmina podjęła starania w celu pozyskania w ramach projektu "..." dofinansowania na zakup dodatkowego wyposażenia (rozkładany dach nad widownią, profesjonalny system nagłośnienia i oświetlenia) w celu modernizacji infrastruktury kultury - amfiteatru w....

Zakup profesjonalnych systemów oświetlenia i nagłośnienia ma zapewnić zwiększenie liczby widzów do ok. 600 (300 miejsc siedzących i 300 miejsc stojących), natomiast zakup rozkładanego zadaszenia widowni amfiteatru ma wydłużyć dostępność na okres od połowy kwietnia do końca października (6,5 miesiąca) oraz uniezależnić organizację wydarzeń kulturalnych od warunków pogodowych (deszcz) jak również zwiększyć komfort (a co za tym idzie frekwencję) na imprezach kulturalnych organizowanych w upalne, słoneczne dni.

W dniu 30 maja 2017 r. Gmina otrzymała od... -. Urzędu Marszałkowskiego Województwa... odpowiedź pozytywną i otrzymała dofinansowanie do ww. projektu. Celem ogólnym projektu jest:

* Zwiększenie dostępu do kultury mieszkańców regionu i przyjezdnych poprzez modernizację infrastruktury amfiteatru w... w drodze zakupu innowacyjnego wyposażenia.

* Podniesienie jakości funkcjonowania amfiteatru w... poprzez poszerzenie i wzmocnienie jego oferty kulturalnej w drodze zakupu i wyposażenia amfiteatru w innowacyjne technologie (rozkładany dach nad widownią, system oświetlenia i nagłośnienia).

* Uniezależnienie realizacji wydarzeń kulturalnych w amfiteatrze w... od warunków pogodowych poprzez zakup nowego wyposażenia.

* Zwiększenie aktywności kulturalnej mieszkańców Gminy.

* Zwiększenie liczby uczestników wydarzeń kulturalnych organizowanych w amfiteatrze w... poprzez jego modernizację.

W ramach projektu prace zostały podzielone na poszczególne zadania:

1. W ramach zadania "..." zaplanowano zakup rozkładanego zadaszenia membranowego widowni amfiteatru o powierzchni 570 m2. Zadaszenie będzie wykonane z materiału PCV, membranowego, wyprodukowanego przy użyciu technologii wstępnego naprężenia włókien osnowy, trudnopalnego, koloru białego. Słupy i linki stalowe. Rozłożenie/zwinięcie zadaszenia - w czasie do 1 h.

2. W ramach zadania "..." zaplanowano zakup profesjonalnego systemu oświetlenia sceny i widowni amfiteatru wraz z telebimem umożliwiającym poszerzenie oferty kulturalnej amfiteatru.

3. W ramach zadania "..." zaplanowano zakup profesjonalnego systemu nagłośnienia sceny i widowni amfiteatru umożliwiający poszerzenie oferty kulturalnej amfiteatru.

4. W ramach zadania "..." zaplanowano opracowanie analizy finansowo-ekonomicznej przedsięwzięcia.

5. W ramach zadania projektu "..." Wójt Gminy powoła zespół ds. realizacji projektu składający się z pracowników UG....

Ponoszone w tym zakresie wydatki będą udokumentowane wystawionymi na Gminę przez wykonawców/dostawców fakturami VAT. Szacowany koszt całkowity inwestycji wynosi... zł. Wartość otrzymanego dofinansowania w maksymalnej kwocie wynosi...zł. W zakresie realizacji przedmiotowej inwestycji podatek VAT nie będzie kosztem kwalifikowanym. Planowany termin rozpoczęcia realizacji projektu 1 luty 2017 r. Planowany termin rozpoczęcia fazy inwestycyjnej 17 kwietnia 2017 r. Planowany termin rzeczowego i finansowego zakończenia realizacji projektu 29 grudnia 2017 r.

W zakresie utrzymania efektów projektu operatorem projektu będzie Centrum Kultury w... ("CK.."), która posiada bogate doświadczenie w utrzymaniu obiektów kulturalnych oraz realizacji oferty kulturalnej. W jego strukturach działa 7 Domów Kultury położonych na terenie Gminy oraz jest operatorem zarządzającym amfiteatrem w. Gmina podjęła decyzję o zawarciu aneksu do wcześniej podpisanej umowy najmu z Centrum Kultury.... Zgodnie z zapisami wspomnianego aneksu do umowy, amfiteatr wraz z zakupionym wyposażeniem zmodernizowany w wyniku realizacji ww. projektu zostanie wynajęty Centrum Kultury w..., które będzie prowadziło tam działalność kulturalną (usługi kultury) zgodną z zapisami z jego przeznaczeniem.

Wynajem amfiteatru przez Gminę dla CK.., które obecnie zarządza amfiteatrem w... będzie kontynuowany na podstawie umowy najmu zawartej 28 października 2016 r. i obowiązującej do 31 października 2019 r. Po zakończeniu obecnie obowiązującej umowy najmu, Gmina i CK. podpiszą co najmniej dwie kolejne umowy, na kolejne 3-letnie okresy (do 31 października 2022 r. i do 31 października 2025 r.). Najemca zobowiązany jest płacić comiesięczny czynsz oraz pokrywać koszty zużycia za media.

Zgodnie ze Statutem Centrum Kultury w... ("CK...") jest samorządową, wielofunkcyjną instytucją kultury, podlegającą wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora. CK. posiada osobowość prawną.

Jest zarejestrowanym odrębnym od Gminy podatnikiem VAT czynnym. Dyrektora powołuje i odwołuje Wójt Gminy, natomiast dochód z działalności gospodarczej przeznaczony jest na cele statutowe CK.

Organizatorem dla CK... jest Gmina. Podstawowym celem statutowym CK... jest prowadzenie działalności w zakresie upowszechniania kultury. CK... sporządza samodzielnie sprawozdania finansowe (bilans i rachunek zysków i strat).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pod nazwą "..."?

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie z 14 lipca 2017 r.):

Gmina jako zarejestrowany i czynny podatnik VAT ma możliwość pełnego odliczenia podatku naliczonego od poniesionych kosztów w związku z realizacją projektu pn. "...".

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) o podatku od towarów i usług, możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego istnieje w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy dotyczące ładu przestrzennego, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 1, 9, 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W świetle art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Stosownie do regulacji art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2014 r. poz. 518), do gminnego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności gminy i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste, oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego gminy.

Zgodnie z art. 18 ww. ustawy, nieruchomości mogą być oddawane jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd, najem i dzierżawę oraz użyczenie na cele związane z ich działalnością.

Gmina od dnia od 1 lipca 2016 r. (pierwsza umowa) wynajmuje Centrum Kultury cały obiekt amfiteatru wraz z infrastrukturą towarzyszącą na podstawie umowy najmu tj. w całości wykorzystuje obiekt do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Właścicielem amfiteatru jest Gmina, natomiast podmiotem zarządzającym amfiteatrem po zakończeniu realizacji projektu "..." będzie Centrum Kultury (CK...) - samorządowa instytucja kultury. CK. obecnie zarządza amfiteatrem na podstawie umowy najmu, która po zakończeniu projektu będzie odpowiednio aneksowana i uwzględni w swoich zapisach przeprowadzoną w wyniku projektu modernizację.

Zgodnie z obecną jak również aneksowaną w późniejszym czasie po zakończonym projekcie umową najmu Gmina wystawia comiesięcznie Centrum Kultury faktury VAT za czynsz z tytułu najmu tego obiektu oraz obciąża za koszty zużycia mediów i odprowadza VAT należny.

Tym samym zostają spełnione warunki uprawniające Gminę do odliczenia podatku naliczonego: Gmina jest podatnikiem VAT oraz zakupione przez nią towary i usługi wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych (umowa najmu).

Mając na uwadze powyższe, w związku z realizacją projektu pn. "..." Gmina nabędzie prawo do pełnego odliczenia VAT na podstawie ogólnych zasad dotyczących odliczenia, określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 9, 10 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Z okoliczności dotyczących sprawy wynika, że Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...". Ponoszone w tym zakresie wydatki będą udokumentowane wystawionymi na Gminę przez wykonawców/dostawców fakturami VAT. W 2016 r. Gmina wynajęła Centrum Kultury... cały obiekt amfiteatru wraz z infrastrukturą towarzyszącą na podstawie umowy najmu z dnia 1 lipca 2016 r. (pierwsza umowa) tj. w całości wykorzystuje obiekt do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z zapisami aneksu do umowy, amfiteatr wraz z zakupionym wyposażeniem zmodernizowany w wyniku realizacji ww. projektu zostanie wynajęty Centrum Kultury, które będzie prowadziło tam działalność kulturalną (usługi kultury) zgodną z zapisami z jego przeznaczeniem. Najemca zobowiązany jest płacić comiesięczny czynsz oraz pokrywać koszty zużycia za media. Zgodnie ze Statutem Centrum Kultury jest samorządową, wielofunkcyjną instytucją kultury, podlegającą wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora. CK... posiada osobowość prawną. Jest zarejestrowanym odrębnym od Gminy podatnikiem VAT czynnym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. "...".

W świetle powołanych wyżej przepisów ustawy o VAT stwierdzić należy, że wykonywane na podstawie umowy najmu świadczenie Gminy na rzecz samorządowej instytucji kultury polegające na odpłatnym udostępnieniu amfiteatru wraz z zakupionym wyposażeniem jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (a nie publicznoprawną), zatem dla tej czynności Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Czynności wykonywane na podstawie zawartych przez Gminę umów cywilnoprawnych nie podlegają wyłączeniu z opodatkowania na mocy powołanego wyżej art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, co skutkuje opodatkowaniem tej czynności.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie zostaną spełnione przesłanki warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści wniosku wynika bowiem, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i wykorzystuje obiekt amfiteatru w całości do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina wynajęła Centrum Kultury... cały obiekt amfiteatru wraz z infrastrukturą towarzyszącą na podstawie umowy najmu z dnia 1 lipca 2016 r. Zgodnie z zapisami aneksu do umowy, amfiteatr wraz z zakupionym wyposażeniem zmodernizowany w wyniku realizacji ww. projektu zostanie wynajęty Centrum Kultury, które będzie prowadziło tam działalność kulturalną (usługi kultury) zgodną z zapisami z jego przeznaczeniem.

W konsekwencji, Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wskazane w art. 88 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Podkreślić należy, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego (opisu zdarzenia przyszłego) podanego przez Wnioskodawcę. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego (opisu zdarzenia przyszłego), tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z kolei z okoliczności sprawy przedstawionych przez Wnioskodawcę nie wynika, iż nie zostały spełnione przesłanki zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy. Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to oceny faktycznych relacji pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym dokona organ podatkowy w przeprowadzonym postępowaniu podatkowym, a interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy

z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w...., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl