0111-KDIB3-2.4012.277.2019.1.MN - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie infrastruktury usług społecznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 maja 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.277.2019.1.MN Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie infrastruktury usług społecznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 maja 2019 r. (data wpływu 13 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku realizacja operacji pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2019 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku realizacja operacji pn. "XXX".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, Gmina będzie realizowała projekt pn. "XXX". Projekt dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Celem głównym projektu jest: poprawa dostępu do usług społecznych dla osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem na terenie gminy poprzez rozbudowę, adaptację i doposażenie zdegradowanego budynku wraz z zagospodarowaniem otoczenia na potrzeby Centrum Usług Społecznościowych w L. Projekt zakłada przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu poprzez stworzenie warunków i poprawy dostępności różnorodnych usług społecznych mających na celu zmniejszenie zagrożenia marginalizacją osób stanowiących grupę docelową w ramach projektów komplementarnych realizowanych z EFS.

Projekt zakłada przebudowę, remont i adaptację zdegradowanego budynku po byłej plebanii przy Parafii w L. na Centrum Usług Społecznościowych wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu i zakupem niezbędnego wyposażenia. W wyniku realizacji inwestycji powstanie budynek służący realizacji usług społecznych, w tym z zakresu aktywizacji i integracji osób zagrożonych wykluczeniem społecznym zamieszkujących Gminę, poprzez stworzenie Centrum Usług Społecznościowych. W ramach projektu realizowanego w formule "zaprojektuj i wybuduj" zostanie opracowana dokumentacja techniczna i wykonane roboty budowlane. Przedsięwzięcie zakłada również dostawę niezbędnego wyposażenia na potrzeby działalności CUS oraz nadzór inwestorski i konserwatorski.

Wnioskodawca nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu funkcjonalnym - nie wykorzystuje produktów projektu do działalności gospodarczej. W ramach funkcjonowania infrastruktury nie będą pobierane żadne opłaty od jej użytkowników, jednocześnie produkty projektu powstałe w ramach projektu nie będą przedmiotem umów cywilno-prawnych, w tym najmu, czy dzierżawy. Infrastrukturę można uznać za ogólnospołeczną udostępnianą osobom z niej korzystających na otwartych niedyskryminujących warunkach - wykorzystywaną na cele realizacji wyłącznie zadań własnych gminy wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, m.in. z zakresu pomocy społecznej. Nie planuje się świadczyć odpłatnych usług, które mogłyby zakłócić konkurencję, czy wymianę handlową.

Beneficjentem projektu jest jednostka samorządu terytorialnego: Gmina - funkcjonująca na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz Statutu. Organami Gminy są: Rada Gminy oraz Wójt. Gmina posiada zagwarantowaną konstytucyjnie osobowość prawną. Przysługuje jej prawo własności oraz inne prawa majątkowe, wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Samorząd terytorialny, w świetle art. 16 ust. 2 oraz 166 ust. 1 Konstytucji RP, powinien realizować istotną część tych zadań. Rozdzielenia zadań i środków finansowych między samorząd terytorialny i państwo oraz szczeble samorządu dokonuje się w drodze ustaw. Według art. 61 ust. 1 ww. ustawy: gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.

Poprzez realizację projektu, Beneficjent realizuje zadania własne, w tym z zakresu:

* ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

* pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

* wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Projekt jest wykonalny pod względem technicznym/technologicznym - zgodnie z prawodawstwem i normami. Wybór technologii oraz zastosowane rozwiązania techniczne uznano za optymalne ze względu na: efektywność kosztową w stosunku do zakładanych produktów, trwałość materiałową wykonalność oraz funkcjonalność. Zastosowane rozwiązania technologiczne są zgodne z najlepszą praktyką w tej dziedzinie, są zoptymalizowane pod względem rzeczywistych potrzeb użytkowników, zaspokajając ich popyt. Infrastruktura dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Projekt jest efektywny pod względem energetycznym poprzez działania termomodernizacyjne.

Grupą docelową projektu są przede wszystkim: osoby zagrożone wykluczeniem społecznych, w tym:

* osoby borykające się z problemem ubóstwa,

* osoby bezrobotne (zwłaszcza osoby długotrwale bezrobotne), a zwłaszcza z niskim / niedostatecznym poziomem wykształcenia, czy z niedostatecznymi kwalifikacjami zawodowymi,

* osoby niepełnosprawne oraz z długotrwałymi/nieuleczalnymi chorobami (zwłaszcza osoby starsze),

* dzieci i młodzież przede wszystkim z tzw. "trudnych rodzin", borykające się z problemami w sprawach opiekuńczo wychowawczych,

* osoby uzależnione (zwłaszcza z problemem alkoholizmu).

Grupę docelową zdiagnozowano na podstawie przeprowadzonej analizy sytuacji na terenie gminy na podstawie danych GOPS. Jednocześnie trudną sytuację osób potwierdziły analizy i badania przeprowadzone w ramach prac nad Strategią Rozwoju Gminy, czy Lokalnym Programem Rewitalizacji (m.in. badania ankietowe).

Zakres rzeczowy objęty wnioskiem o dofinansowanie w 100% odpowiada zakresowi programu funkcjonalno-użytkowego. Inwestycja realizowana w formule "zaprojektuj i wybuduj", obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych i instalacyjnych niezbędnych do przystosowania budynku po byłej plebanii przy Parafii rzymsko-katolickiej w L. na potrzeby Centrum Usług Społecznościowych wraz z dostawą i montażem wyposażenia oraz zagospodarowaniem terenu.

W ramach projektu zaplanowano roboty budowlane w zakresie niezbędnym do uzyskania układu funkcjonalnego pozwalającego na działanie Centrum Usług Społecznościowych z dostosowaniem wymagań warunków technicznych, przeciwpożarowych i higieniczno-sanitarnych. W budynku zostaną zlokalizowane pomieszczenia pozwalające na realizację działań w zakresie integracji i aktywizacji społeczno-gospodarczej mieszkańców, jak również i na świadczenie usług społecznych bez względu na grupę wiekową.

Cały obiekt zostanie dostosowany dla osób niepełnosprawnych z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Proponowana funkcja i szacunkowe powierzchnie użytkowe kondygnacji i pomieszczeń:

Powierzchnia terenu w zakresie opracowania/projektu: 2040 m2, w tym:

* powierzchnia zabudowy: 290 m2

* powierzchnia nawierzchni utwardzonej (dojścia piesze): 320 m2

* powierzchnia ogrodu (herbarium kwaterowe, rosarium): 710 m2

* powierzchnia zielona urządzona (trawnik z nasadzeniami): 720 m2.

Powierzchnie budynku:

* piwnica: 84 m2

* parter: 217 m2

Zakres rzeczowy projektu obejmuje:

I. Realizację inwestycji w formule "zaprojektuj i wybuduj":

1. Opracowanie kompleksowej dokumentacji technicznej (projektowo - kosztorysowej,

2. Roboty budowlane i Instalacyjne, w tym m.in.:

* Prace przygotowawcze, w tym terenu budowy

* Prace rozbiórkowe i demontażowe

* Roboty konstrukcyjno-budowlane, w tym: podbicie ścian fundamentowych, izolacje przeciwwilgociowe, wzmocnienia i przemurowania Istniejących ścian, wykonanie ścian murowanych, otworów, podłóg, przebudowa i remont schodów, wykonanie stropów, przewodów kominowych, dachu, posadzek,

* Roboty wykończeniowe, w tym: tynków, sufitów, okien, drzwi, posadzek, ścian, udogodnień dla os. niepełnosprawnych

* Prace konserwatorskie, w tym: elewacji, elementów, drewnianych, kamiennych, stalowych,

* Roboty instalacyjne, w tym: wod-kan, deszczowa, sanitarna z białym montażem, drenaż, wentylacja, elektryczne i niskoprądowe (oświetlenia, gniazd, zasilania, domofonowa, RTV, telefoniczna, monitoring, odgromowa), przyłącza wod-kan,

* Roboty termomodernizacyjne, instalacja c.o. i źródło ciepła, w tym: ocieplenie przegród, kotłownia gazowa, instalacja gazowa, c.o. przyłącze gazowe,

* Roboty związane z zagospodarowaniem terenu, w tym: ogrodzenie, nawierzchnie utwardzone (chodniki), kosze na śmieci, ławki, trawnik z nasadzeniami, ogród

II. Zakup i montaż wyposażenia (środków trwałych) na potrzeby prawidłowego funkcjonowania Centrum Usług Społecznościowych oraz świadczenia usług społecznych (w tym: meble i sprzęt audiowizualny itp.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców, którzy będą realizować roboty dotyczące przebudowy, remontu i adaptacji zdegradowanego budynku po byłej plebanii w L. na Centrum Usług Społecznościowych wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu i zakupem niezbędnego wyposażenia?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku realizacją operacji pn. "XXX".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w związku z czym przyznano jej na podstawie ust. 2 powołanego przepisu osobowość prawną. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 1, 6, 6a i 9 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina będzie realizowała projekt, który zakłada przebudowę, remont i adaptację zdegradowanego budynku po byłej plebanii przy Parafii w L. na Centrum Usług Społecznościowych wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu i zakupem niezbędnego wyposażenia. W wyniku realizacji inwestycji powstanie budynek służący realizacji usług społecznych, w tym z zakresu aktywizacji i integracji osób zagrożonych wykluczeniem społecznym zamieszkujących Gminę, poprzez stworzenie Centrum Usług Społecznościowych. W ramach projektu realizowanego w formule "zaprojektuj i wybuduj" zostanie opracowana dokumentacja techniczna i wykonane roboty budowlane. Przedsięwzięcie zakłada również dostawę niezbędnego wyposażenia na potrzeby działalności CUS oraz nadzór inwestorski i konserwatorski. Wnioskodawca nie wykorzystuje produktów projektu do działalności gospodarczej. W ramach funkcjonowania infrastruktury nie będą pobierane żadne opłaty od jej użytkowników, jednocześnie produkty projektu powstałe w ramach projektu nie będą przedmiotem umów cywilno-prawnych, w tym najmu, czy dzierżawy. Infrastrukturę można uznać za ogólnospołeczną udostępnianą osobom z niej korzystających na otwartych niedyskryminujących warunkach - wykorzystywaną na cele realizacji wyłącznie zadań własnych gminy wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, m.in. z zakresu pomocy społecznej. Nie planuje się świadczyć odpłatnych usług, które mogłyby zakłócić konkurencję, czy wymianę handlową.

Poprzez realizację projektu, Beneficjent realizuje zadania własne, w tym z zakresu:

* ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

* pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

* wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

W ramach projektu zaplanowano roboty budowlane w zakresie niezbędnym do uzyskania układu funkcjonalnego pozwalającego na działanie Centrum Usług Społecznościowych z dostosowaniem wymagań warunków technicznych, przeciwpożarowych i higieniczno-sanitarnych. W budynku zostaną zlokalizowane pomieszczenia pozwalające na realizację działań w zakresie integracji i aktywizacji społeczno-gospodarczej mieszkańców, jak również na świadczenie usług społecznych bez względu na grupę wiekową.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją operacji pn. "XXX".

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Wnioskodawca będzie realizował opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na niego ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie działa w ramach reżimu publicznoprawnego. Wnioskodawca wskazał, że w ramach funkcjonowania infrastruktury nie będą pobierane żadne opłaty od jej użytkowników, jednocześnie produkty projektu powstałe w ramach projektu nie będą przedmiotem umów cywilno-prawnych, w tym najmu, czy dzierżawy. Tym samym w analizowanym przypadku Wnioskodawca nie będzie ponosił wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. zainteresowany nie działa jako podatnik VAT i wydatki poniesione na realizację ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl