0111-KDIB3-2.4012.267.2020.1.KK - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie infrastruktury rekreacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.267.2020.1.KK Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie infrastruktury rekreacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2020 r. (data wpływu 27 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. "..." w części dotyczącej:

* wydatków poniesionych w 2019 r. na (...) w miejscowości A. (pytania oznaczone we wniosku nr 1),

* wydatków ponoszonych w 2020 r. na (...) w miejscowości B. (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na projekt pn. "..." w części dotyczącej wydatków poniesionych w 2019 r. na (...) w miejscowości A. oraz wydatków ponoszonych w 2020 r. na (...) w miejscowości B.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe/stan faktyczny:

Gmina J. (dalej: Gmina) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT, podatek).

Gmina będąc jednostką samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506; dalej: ustawa o samorządzie gminnym), które służą zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina wykonuje określone przedmiotową ustawą zadania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zadań własnych Gminy należą między innymi sprawy:

a.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym,

b.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym,

c.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym,

d.

wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym.

Zasadniczo, realizując wymienione zadania własne Gmina występuje w charakterze organu władzy publicznej a nie jako podatnik VAT, bowiem nie realizuje tych zadań na rzecz wspólnoty lokalnej na podstawie umów cywilnoprawnych, które wiązałyby się z pobieraniem wynagrodzenia przez Gminę w zamian za korzystanie z określonych efektów działania Gminy.

W latach 2019-2020 Gmina realizuje projekt pn. "..." (dalej: projekt, operacja). Gmina wystąpiła z wnioskiem o przyznanie pomocy finansowej na realizację projektu w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Realizacja projektu jest zgodna z celami Lokalnej Strategii Rozwoju wskazującymi na zwiększenie poziomu przedsiębiorczości, w tym rozwój oferty turystycznej na obszarze LGD "...". Celem projektu jest aktywne włączenie mieszkańców w życie społeczności lokalnej m.in. poprzez bezpłatne działania rekreacyjno-edukacyjne, przygotowanie oferty spędzania czasu wolnego przez mieszkańców, a tym samym oferty turystycznej. Realizacja projektu ma przyczynić się do aktywizowania grup wyłączonych z życia społecznego, jak również wzbudzenia wśród mieszkańców poczucia tożsamości z miejscem, które zamieszkują. W szczególności projekt zakłada przebudowę dwóch obiektów użyteczności publicznej we wsi B. i C. w celu utworzenia (...).

W związku z realizacją projektu Gmina:

I.

w 2019 r. poniosła wydatki związane z przebudową świetlicy w B. poprzez wykonanie prac rozbiórkowych w odniesieniu do części istniejącej infrastruktury oraz robót budowlanych związanych z modernizacją obiektu obejmujących dach, elewację, izolację ścian, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wykonanie dodatkowych ścianek działowych, posadzek, tynków oraz malowanie ścian, jak również zagospodarowanie terenu poprzez wykonanie nawierzchni z kostki i schodów zewnętrznych, usługę nadzoru budowlanego nad wykonywaną przebudową budynku - etap I;

II.

w 2020 r. prace związane z przebudową świetlicy w C. poprzez wykonanie prac rozbiórkowych oraz robót budowlanych obejmujących zakres zbliżony do prac wykonanych w świetlicy w B. Dodatkowo wydatki dotyczą wykonania niezbędnych robót betonowych, zbrojeń, stropów, wentylacji oraz instalacji elektrycznej - etap II.

Gmina wystąpiła o uzyskanie dofinansowania do kwoty brutto ponoszonych wydatków związanych z realizacją projektu, tj. Gmina uznała wszystkie wydatki za koszty kwalifikowane. Operacja realizowana jest na nieruchomościach będących własnością Gminy. Projekt włączy się w istniejącą na obszarze Gminy ofertę turystyczną jak również w ofertę podmiotów, których Gmina jest członkiem tj. Lokalnej Organizacji Turystycznej "..." czy organizacji działających na terenie Gminy m.in. Stowarzyszenie (...).

(...) w odniesieniu do istniejących dotychczas świetlic oraz obiektów w Gminie będą wyróżniały się niepraktykowaną (innowacyjną) dotychczas w Gminie formą działalności. W (...) prowadzone będą zintegrowane działania bazujące na lokalnym potencjale kulturalnym, historycznym i społecznym w oparciu o nowoczesne narzędzia teleinformatyczne. Organizowane będą m.in. wycieczki tematyczne, podczas, których uczestnicy poznawać będą historię i ciekawostki regionu; spotkania integrujące pokolenia (dzieci, młodzież, seniorów) przez najstarszych uczestników zostaną zaprezentowane dawne zwyczaje i tradycje panujące na wsiach tj. rękodzieło i rzemiosło. Działania prowadzone będą m.in. przez liderów lokalnych, aktywne grupy tj. Ochotniczą Straż Pożarną czy Radę Sołecką.

Wszystkie działania będą finansowane z budżetu Gminy lub dotacyjnych środków zewnętrznych, bez wnoszenia odpłatności przez uczestników spotkań - mieszkańców lub turystów. W związku z realizacją projektu Gmina otrzymała/otrzyma zasadniczo faktury VAT wystawione na Gminę z podaniem jej numeru NIP dla celów VAT z wykazanym podatkiem VAT naliczonym. Gmina zawiera z wykonawcami umowy cywilnoprawne. Gmina uznała podatek VAT naliczony od kosztów ponoszonych na projekt za wydatek kwalifikowany w ramach złożonego wniosku o przyznanie pomocy, bowiem zdaniem Gminy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT ani w całości, ani w części od ponoszonych wydatków.

Ponoszone wydatki mają charakter wydatków inwestycyjnych, a efekty projektu stanową dla Gminy środki trwałe o wartości przekraczającej kwotę netto 15 tys. PLN. Wydatki ponoszone na projekt są związane wyłącznie z wykonywaniem nieodpłatnie przez Gminę zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 10, 15 i 17 ustawy o samorządzie gminnym. Po zakończeniu realizacji inwestycji obiekty będą pełniły funkcje miejsca spotkań i działań zmierzających do zwiększenia aktywności społeczności lokalnej. (...) będą miejscami codziennych spotkań i zajęć zarówno dla dzieci, młodzieży jaki i dorosłych, w szczególności seniorów. Z budynków korzystać będą mogli mieszkańcy Gminy, mieszkańcy obszaru działania LGD oraz turyści. Gmina oraz żadna jej jednostka budżetowa skonsolidowana z Gminą dla celów rozliczeń VAT nie będzie pobierać opłat za wynajem budynków, wstęp na zajęcia będzie bezpłatny, a także tereny otaczające budynki nie będą wykorzystywane do świadczenia usług udostępniania miejsc reklamowych ani żadnych innych odpłatnych świadczeń opodatkowanych podatkiem VAT.

Po oddaniu do użytkowania (...) będą one udostępniane bez wnoszenia jakichkolwiek odpłatności. Planuje się, że obiekty będą wykorzystywane do realizacji szeregu imprez rekreacyjnych przygotowywanych przez mieszkańców, stowarzyszenia, jednostki kultury i inne organizacje. Wpłynie to nie tylko na podtrzymywanie tradycji, ale także na rozwój fizyczny i edukację kulturalno-historyczną. Promocja projektu przewidziana jest od początku realizacji projektu poprzez wykorzystanie narzędzi informacyjnych będących w posiadaniu Gminy tj. strony internetowej, a także poprzez zamieszczenie tablic informacyjnych, wykonanie ulotek promocyjnych operacji - zgodnie z księgą wizualizacji PROW 2014-2020. Gmina nie zamierza zmieniać sposobu wykorzystania (...) opisanych powyżej przez okres co najmniej 10 lat od dnia oddania każdego z budynków do użytkowania.

Mając na uwadze powyższe z perspektywy przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106; dalej: ustawa o VAT) wydatki na projekt nie będą w żaden sposób związane z czynnościami generującymi dochody, które podlegałyby ewidencji i opodatkowaniu VAT. W konsekwencji efekty realizowanej operacji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług według stawek VAT ani czynnościom zwolnionym od tego podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na projekt pn. "..." w części dotyczącej wydatków poniesionych w 2019 r. na (...) w miejscowości A.?

2. Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na projekt pn. "..." w części dotyczącej wydatków ponoszonych w 2020 r. na (...) w miejscowości B.?

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na projekt pn. "..." w części dotyczącej wydatków poniesionych w 2019 r. na (...) w miejscowości A.

2. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na projekt pn. "..." w części dotyczącej wydatków ponoszonych w 2020 r. na (...) w miejscowości B.

UZASADNIENIE

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Tym samym, aby przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT powinny zostać spełnione jednocześnie dwa warunki - wydatki są dokonywane przez podmiot działający w roli podatnika VAT na cel prowadzenia przez ten podmiot działalności opodatkowanej VAT, generującej zobowiązanie w podatku VAT należnym.

Jak wskazano w opisie sprawy Gmina realizuje projekt pn. "...". W szczególności projekt zakłada przebudowę dwóch obiektów użyteczności publicznej. W związku z realizacją projektu Gmina w 2019 r. poniosła wydatki związane z przebudową świetlicy w B. (etap I). W 2020 r. Gmina ma realizować prace związane z przebudową świetlicy w miejscowości A. (etap II). Po oddaniu budynków (...) do użytkowania będą one udostępniane zainteresowanym bez wnoszenia jakichkolwiek odpłatności. Gmina oraz żadna jej jednostka budżetowa skonsolidowana z Gminą dla celów rozliczeń VAT nie będzie pobierać opłat za wynajem budynków, wstęp na zajęcia będzie bezpłatny, a także tereny otaczające budynki nie będą wykorzystywane do świadczenia usług udostępniania miejsc reklamowych ani żadnych innych odpłatnych świadczeń opodatkowanych podatkiem VAT. Po oddaniu do użytkowania (...) będą one udostępniane bez wnoszenia jakichkolwiek odpłatności.

Realizacja operacji stanowi wykonywanie przez Gminę nieodpłatnie na rzecz lokalnej społeczności zadań własnych Gminy wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 1, 10, 15 i 17 ustawy o samorządzie gminnym. Wydatki na projekt są związane wyłącznie z nieodpłatną działalnością publicznoprawną Gminy, niepodlegającą VAT. Zdaniem Gminy w związku z faktem, że efekty realizowanego projektu, czyli (...) w A. i B. nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, ale wyłącznie do czynności pozostających poza zakresem opodatkowania VAT (czynności nieodpłatnych w ramach zadań własnych Gminy), nie zostanie spełniony drugi z warunków niezbędny do odliczenia VAT, tj. poniesione wydatki inwestycyjne nie będą wykorzystane do wykonania czynności generujących zobowiązanie w podatku VAT należnym.

W konsekwencji nie zostają spełnione warunki niezbędne do odliczenia podatku VAT, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym Gminie nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków na projekt.

Mając powyższe na uwadze Gmina stoi na stanowisku, że w zakresie pytań przedstawionych we wniosku:

* Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na projekt pn. "..." w części dotyczącej wydatków poniesionych w 2019 r. na (...) w miejscowości A.,

* Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na projekt pn. "..." w części dotyczącej wydatków ponoszonych w 2020 r. na (...) w miejscowości B.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, a także wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 1, 10, 15 i 17 ww. ustawy).

Gmina realizuje projekt pn. "...". Celem projektu jest aktywne włączenie mieszkańców w życie społeczności lokalnej m.in. poprzez bezpłatne działania rekreacyjno-edukacyjne, przygotowanie oferty spędzania czasu wolnego przez mieszkańców, a tym samym oferty turystycznej. Projekt zakłada przebudowę dwóch obiektów użyteczności publicznej we wsi B. i C. w celu utworzenia (...) społeczności lokalnej. Operacja realizowana jest na nieruchomościach będących własnością Gminy. Wszystkie działania będą finansowane z budżetu Gminy lub dotacyjnych środków zewnętrznych, bez wnoszenia odpłatności przez uczestników spotkań - mieszkańców lub turystów. Wydatki ponoszone na projekt są związane wyłącznie z wykonywaniem nieodpłatnie przez Gminę zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Gmina oraz żadna jej jednostka budżetowa nie będzie pobierać opłat za wynajem budynków, wstęp na zajęcia będzie bezpłatny, a tereny otaczające budynki nie będą wykorzystywane do żadnych odpłatnych świadczeń opodatkowanych podatkiem VAT. Wydatki na projekt nie będą w żaden sposób związane z czynnościami generującymi dochody a efekty realizowanej operacji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług ani czynnościom zwolnionym od tego podatku.

W analizowanej sprawie, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na projekt pn. "..." w części dotyczącej wydatków poniesionych w 2019 r. na (...) w miejscowości A. oraz w części dotyczącej wydatków ponoszonych w 2020 r. na (...) w miejscowości B.

Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy, powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, efekty realizowanej operacji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Gmina będzie wykorzystywać (...) wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT a majątek, który powstanie w ramach projektu będzie stanowił infrastrukturę ogólnodostępną i nieodpłatną.

W konsekwencji mając na uwadze niniejsze okoliczności, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków w związku z realizacją projektu pn. "..." zarówno w części dotyczącej wydatków poniesionych w 2019 r. na (...) w miejscowości A. oraz jak również w części dotyczącej wydatków ponoszonych w 2020 r. na (...) w miejscowości B.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 oraz nr 2 należało jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, a wynikające z opisu sprawy oraz stanowiska Wnioskodawcy - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs. ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Skargę wnosi się na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl