0111-KDIB3-2.4012.253.2017.1.MD - Brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu - podnoszenia kompetencji osób dorosłych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.253.2017.1.MD Brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu - podnoszenia kompetencji osób dorosłych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 maja 2017 r. (data wpływu 31 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "..".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Firma Q... jako czynny podatnik VAT wykonuje w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa projekt, który jest realizowany w ramach Osi Priorytetowej IX Jakość edukacji i kompetencji w regionie Działania 9.3. Podnoszenie kompetencji osób dorosłych w obszarze TIK i języków obcych. Projekt ten jest skierowany do 150 dorosłych mieszkańców podkarpacia (25 lat i więcej o niskich kwalifikacjach i osoby 50 lat i więcej), którzy są w niekorzystnej sytuacji na rynku pracy i z własnej inicjatywy zainteresowane są zdobyciem, podniesieniem lub uzupełnieniem umiejętności i kompetencji cyfrowych. W ramach projektu Wnioskodawca z siedzibą w R... przy ulicy M....2 zorganizuje 92 godz. szkolenia w zakresie kompetencji cyfrowych zgodne ze standardem DIGCOMP na wszystkich trzech poziomach zaawansowania obejmujących wszystkie 5 obszarów i 21 kompetencji. Szkolenia przygotowują do zdania trzech międzynarodowych egzaminów IC3 w ośrodku zarejestrowanym w C. - Centrum Szkoleniowe.... i uzyskaniem specjalnego certyfikatu potwierdzającego osiągnięcie pełnej standaryzacji IC3. Fundacja IT z siedzibą w S... przy ul. J....dokonała rejestracji ośrodka oraz jego autoryzacji. W ramach tego projektu osoby te nabędą kompetencje cyfrowe zgodnie ze standardem DIGCOMP na poziomie A, B lub C i uzyskają certyfikaty IC3 do 30 czerwca 2018 r.

Dofinansowanie (90%) ze środków EFS i budżetu państwa obejmuje zwrot poniesionych kosztów w ramach tego projektu. Całość projektu odbywa się na zasadzie non profit. Sprawa dotyczy możliwości odliczenia VAT od zakupów związanych z realizacją ww. projektu.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Firma jest wpisana do rejestru Kuratorium Oświaty jako niepubliczna placówka oświatowa - centrum szkoleniowe Q....

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29b ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, usługi świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją są zwolnione od podatku VAT. Ten projekt w całości jest realizowany w wyżej wymienionym zakresie.

Szkolenia przeprowadzone w ramach tego projektu przy sprzedaży (gdyby takowa była) korzystałyby więc ze zwolnienia jako usługi świadczone przez jednostkę, która uzyskała akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Realizacja projektu pn. "...." nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Przedmiotem działalności gospodarczej firmy "Q..." jest m.in. prowadzenie szkoleń w zakresie obsługi programów komputerowych, a więc realizacja projektów szkoleniowych jest zgodna z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z realizacją projektu firma dokonuje zakupów na podstawie faktur VAT, które są bezpośrednio związane z realizacją projektu m.in. wynajem sal, catering, materiały biurowe i szkoleniowe, zakup pendriwów, podręczników oraz egzamin dla uczestników szkolenia. Dokumenty te podlegają odrębnej rejestracji i są przypisane tylko do realizacji tego projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji wyżej opisanego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Biorąc pod uwagę powyższe nie istnieje więc możliwość odliczenia podatku od zakupów związanych z realizacją tego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT wykonuje projekt, który jest skierowany do 150 dorosłych, mieszkańców podkarpacia, którzy są w niekorzystnej sytuacji na rynku pracy i z własnej inicjatywy zainteresowane są zdobyciem, podniesieniem lub uzupełnieniem umiejętności i kompetencji cyfrowych. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest m.in. prowadzenie szkoleń w zakresie obsługi programów komputerowych, a więc realizacja projektów szkoleniowych jest zgodna z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej. Jak wskazał Wnioskodawca realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokonuje zakupów na podstawie faktur VAT, które są bezpośrednio związane z realizacją projektu m.in. wynajem sal, catering, materiały biurowe i szkoleniowe, zakup pendriwów, podręczników oraz egzamin dla uczestników szkolenia. Dokumenty te podlegają odrębnej rejestracji i są przypisane tylko do realizacji tego projektu

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem realizowany projekt nie służy w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że realizacja projektu pn. "Podnoszenie kompetencji cyfrowych u osób starszych i o niskich kwalifikacjach" nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących towary i usługi związane z realizacją ww. projektu pn. "....".

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, że nie istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją tego projektu, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zauważa się, że tut. organ w niniejszej interpretacji nie rozstrzyga w kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29b ustawy o VAT, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Informację tą przyjęto jako jeden z elementów opisu stanu faktycznego.

Końcowo zaznacza się, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego opisu stanu faktycznego, co oznacza, że jeżeli w toku przeprowadzonego postępowania podatkowego lub kontrolnego zostanie ustalony inny stan interpretacja nie wywoła skutku prawnego. W związku z powyższym, interpretacja traci aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl