0111-KDIB3-2.4012.251.2020.1.EJU - Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizowanym projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.251.2020.1.EJU Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizowanym projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do organu 19 marca 2020 r. uzupełnionym pismem z 18 maja 2020 r. (data wpływu 19 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizowanym projektem pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2020 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizowanym projektem pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z 18 maja 2020 r. (data wpływu 19 maja 2020 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług. Gmina składa miesięczne deklaracje VAT-7, dokonuje scentralizowanych rozliczeń podatku VAT ze swoimi jednostkami.

Wartość wskaźnika obliczonego na podstawie przepisów ustawy VAT wynosi poniżej 2%, wynosi 0,7% i Gmina uznała, że wynosi 0%. (art. 86 ust. 2a).

Gmina realizuje projekt "..." w Gminie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: VI. Transport dla działania: 6.1. Drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne.

Wydatki ogółem 3 401 230,00 zł, Wydatki kwalifikowalne 3 401 230,00 zł, Dofinansowanie 1 739 729,15 zł.

Przedmiotowa inwestycja polega na budowie nowego odcinka drogi gminnej, będącego przedłużeniem istniejącej drogi gminnej - ul. P., w m. W. (gmina R., powiat X) wraz z infrastrukturą towarzyszącą, ciągiem pieszym, systemem odwodnienia jezdni i ciągu pieszego, oświetleniem, oznakowaniem oraz kanalizacją teletechniczną. Droga będzie posiadała kategorię "D" i będzie bezpośrednio prowadziła do terenów przemysłowo usługowych, znajdujących się w Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Opisywana droga gminna jest drogą bezpośrednio prowadzącą do Specjalnej Strefy Ekonomicznej, która jest terenem przygotowanym pod inwestycje oraz drogi powiatowej nr. Dodatkowo prowadzi ona pośrednio do drogi ekspresowej nr.

Celem realizacji przedsięwzięcia jest zwiększenie dostępność do głównych szlaków drogowych w Województwie.

Przedmiotowa inwestycja polega na budowie nowego odcinka drogi gminnej o dł. 999 mb, który stanowić będzie przedłużenie ul. P., w m. W. (gmina R.).

Realizacja prac jest niezbędna do przeprowadzenia i wynika z zidentyfikowanych problemów, w tym:

* brak możliwości wykorzystania terenów inwestycyjnych, położonych przy ul. P., co powoduje przeniesienie zainteresowania inwestorów w inne, bardziej odległe tereny, znajdujące się poza Ż.,

* sieć drogowa stanowi jeden z fundamentów na którym można rozwijać prawidłowo funkcjonującą gospodarkę. W momencie, kiedy sieć drogowa przestaje być drożna, pojawiają się utrudnienia w ruchu, następuje zakłócenie komunikacji na linii dostawca-odbiorca, przedsiębiorca-klient, przedsiębiorca-przedsiębiorca. To znacznie utrudnia prowadzenie działalności i zniechęca do ulokowania firmy na obszarze dotkniętym problemami komunikacyjnymi,

* ujemne saldo migracji.

Gmina jako Wnioskodawca w ramach naboru wpisuje się w cel szczegółowych Osi Priorytetowej VI. - Transport jakim jest lepsza dostępność głównych szlaków drogowych województwa, do których należy wybudowany nowy odcinek drogi gminnej.

W związku z tym, w ramach przedmiotowego projektu zaplanowano:

a. Budowę nowego ciągu drogowego, przystosowanego do prowadzenia ruchu drogowego kategorii KR3, o dopuszczalnym nacisku na oś poruszającego się po niej pojazdu 110 kN. Szerokość jezdni wahać się będzie od 7,0 m (odcinek od k.m. 0+0,000)

Planowane koszty - Zadania w ramach projektu.

Zadanie 1: Budowa nowego ciągu drogowego - Organizacja i zabezpieczenie placu budowy, montaż tymczasowego oznakowania ostrzegawczego i informacyjnego. Zabezpieczenie miejsca czasowego składowania materiałów, organizacja zaplecza placu budowy. Ogrodzenie i zabezpieczenie miejsc newralgicznych. Wytyczenie kluczowych punktów, osi wykopów oraz trasy przebiegu sieci uzbrojenia terenu w nawiązaniu do osnowy geodezyjnej. Lokalizacja i oznakowanie istniejących elementów podziemnego uzbrojenia terenu. Zdjęcie humusu, korytowanie podłoża pod nową konstrukcję jezdni i ciągu pieszego, profilowanie skarp nasypów i wykopów. Wykonanie nowych warstw konstrukcji jezdni drogowej: ulepszonego podłoża (grunt niewysadzinowy), podbudowy pomocniczej (grunt stabilizowany spoiwem hydraulicznym), podbudowy zasadniczej (kruszywo łamane stabilizowane mechanicznie), podbudowy zasadniczej z betonu asfaltowego, warstwy wiążącej z betonu asfaltowego oraz warstwy ścieralnej z mastyksu grysowo asfaltowego. Wykonanie nowych warstw konstrukcji ciągu pieszego. Obramowanie budowanych w ramach projektu ciągów: drogowego oraz pieszego krawężnikami betonowymi 20x30x100, układanymi na ławach z oporem. Obramowanie budowanego ciągu pieszego od strony znajdujących się z prawej strony drogi działek obrzeżami betonowymi, układanymi na betonowych ławach. Wykonanie niezbędnego oznakowania - poziomego i pionowego nowego odcinka drogi.

Zadanie 2: Zarządzanie projektem świadczenie na rzecz Wnioskodawcy usługi Inspektora Nadzoru, przez wybrany w tym celu, na podstawie procedury zgodnej z ustawą Pzp podmiot.

Zadanie 3: Promocja

Zakup usług, związanych z upowszechnianiem informacji o udziale środków UE (EFRR) w finansowaniu kosztów, związanych z realizacją przedsięwzięcia oraz zakresie projektu. Wykonanie tablicy - informacyjnej/pamiątkowej. Tablice (2 szt.) wykonane będą z blachy, będą to tablice kolorowe (kolorowe logotypy, czarne litery na białym tle), zainstalowane na stelażu z profili stalowych, zabezpieczonych antykorozyjnie, betonowanych w podłożu gruntowym, w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania ul. P. z drogą powiatową oraz w miejscu, w którym w obecnych uwarunkowaniach kończy się ul. P. Wymiary tablic: min. 900 x 700 mm.

Właścicielem majątku, uzyskanego w drodze realizacji omawianego projektu inwestycyjnego będzie po jego zakończeniu Gmina. Infrastruktura ta wykorzystywana będzie przez Gminę wyłącznie w celach związanych z prawidłową organizacją bezpiecznego ruchu drogowego oraz zapewnieniem dostępu do kluczowych terenów inwestycyjnych gminy.

Projekt nie generuje i nie będzie generował żadnych przychodów, w związku z czym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu.

Wydatki ponoszone przez Gminę na realizację projektu będą dokumentowane fakturami wystawianymi na Gminę.

Gmina realizuje projekt w ramach zadań własnych wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2019.506 t.j. z dnia 15 marca 2019).

Zgodnie z art. 7 tej ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnych, w tym między innymi sprawy z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z projektem "..."?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, przy realizacji projektu "..." zakres prac opisanych we wniosku, gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług z nimi związanych.

Realizacja projektu nie wiąże się z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a tylko z wykonywaniem zadań własnych Gminy wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. (Dz. U. z 2019 r. poz. 506).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnych, w tym między innymi sprawy w zakresie dróg gminnych.

W związku z powyższym, Gmina realizując ww. projekt, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT nie działa jako podatnik VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, każde działanie podejmowane przez gminę w imieniu własnym na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu gminy (w tym również dofinansowane ze środków unijnych) służy zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej i należy je uznać za działanie publiczne.

Droga będzie ogólnodostępna i bezpłatna.

Budowa drogi gminnej odbywa się w ramach władztwa publicznego i gmina wykonując zadanie działa jako administracja publiczna i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. Droga publiczna ze swojej istoty zaspokaja zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej.

Gmina budując drogę publiczną (gminną), nie występuje więc w charakterze podatnika VAT, a poniesione w związku z tą budową wydatki nie są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od kwoty podatku należnego.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę. Ustawa o VAT (art. 86 ust. 1).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższych przepisów, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

(Dz. U. z 2020 r. poz. 713) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy; w szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT realizuję w ramach zadań własnych projekt pn. "...".

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Gmina realizując przedmiotowe zadanie nie działa w charakterze podatnika VAT, bowiem projekt jest związany z wykonywaniem zadań własnych. Ponadto z informacji podanych przez Wnioskodawcę wynika, że towary i usługi zakupione w związku z realizowaną inwestycją nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Droga będzie ogólnodostępna i bezpłatna.

Reasumując, Gminie nie przysługuje, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z projektem "...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl