0111-KDIB3-2.4012.227.2019.1.EJU - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie infrastruktury turystycznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 maja 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.227.2019.1.EJU Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie infrastruktury turystycznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2019 r. (data wpływu 16 kwietnia 2019 r.) uzupełniony pismem z 24 maja 2019 r. (data wpływu 30 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "X" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "X".

Wniosek został uzupełniony pismem z 24 maja 2019 r. (data wpływu 30 maja 2019 r.)

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto jest Wnioskodawcą i realizatorem projektu pn. "X", realizowanego w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Celem operacji jest rozwój infrastruktury turystycznej i okołoturystycznej pozwalającej rozszerzyć i uatrakcyjnić ofertę spędzenia wolnego czasu zarówno dla mieszkańców obszaru, jak i osób z zewnątrz poprzez stworzenie gry terenowej "X", wykonanie trzech tablic informacyjnych ze zdjęciami i umieszczonym grawerem, opisującym ważne miejsca oraz kodem jako elementem Quest-u. Tablice zostały wbudowane na skwerze w bliskim sąsiedztwie z B., która jako dziedzictwo kulturowe, jest głównym punktem turystyki jednodniowej-pielgrzymkowej.

Dodatkowo w ramach projektu zostało umieszczonych 31 małych tabliczek w formacie A4 z krótkim opisem miejsca oraz kodem jako elementem Quest-u w najciekawszych miejscach historyczno - kulturowych. W ramach projektu została wykonana również publikacja, mapy oraz plan P. wskazujące i zawierające informacje o miejscach ważnych historycznie, które istnieją obecnie oraz które istniały w przeszłości. Zamierzona inwestycja pozwoli na zwiększenie rozwoju małej infrastruktury turystycznej, która znacznie podniesie atrakcyjność Miasta.

Aby wzmocnić promocję Miasta zostanie zrealizowany kilkuminutowy film promujący Gminę Spot reklamujący będzie obejmował najciekawsze miejsca pod względem historycznym jak i turystyki pielgrzymkowej, uwzględniając najważniejsze punkty, będące elementem gry Questowej, obejmującej w szczególności główny punkt pielgrzymek jakim jest B., stanowiąca dziedzictwo kulturowe oraz K. Gra terenowa "Y", polegająca na rozwiązaniu różnych zadań i zagadek, które pozwolą na dotarcie do miejsc, gdzie można poznać najciekawsze miejsca oraz związane z nimi historie, pozwoli uatrakcyjnić ofertę spędzenia wolnego czasu zarówno mieszkańcom jak i osobom z zewnątrz. Projekt zakłada innowacyjny sposób wykorzystania miejsc historycznie-kulturowych, które istnieją obecnie oraz ważnych w przeszłości jako wykorzystanie lokalnych zasobów w zakresie poprawy turystyki i rekreacji. Ważne miejsca historyczno-kulturowe, na których zostaną umieszczone tablice i tabliczki, zostaną powiązane z trasą rowerową obszaru. Takie rozwiązanie pozwoli na poznanie oraz promocję ważnych dla miasta. miejsc zarówno mieszkańcom jak i turystom.

Mierzalne wskaźniki projektu:

Liczba osób korzystających ze wspartych usług/infrastruktury - 600 szt. Okres realizacji projektu: 6 lutego 2018 - 30 kwietnia 2019 r.

Projekt wykorzystuje lokalne zasoby infrastrukturalne i jest skierowany głównie do mieszkańców Miasta. Tereny na których projekt jest realizowany są własnością Miasta lub Miasto posiada umowę użyczenia do dysponowania nieruchomością na potrzeby realizacji projektu. Projekt nie będzie generował przychodów - nie będzie pobierana opłata za korzystanie z aplikacji gry, zarówno w okresie wymagalności trwałości projektu, jak i po jego upływie.

Zakres projektu obejmuje zakup usług związanych wyłącznie z projektem, a mianowicie wydatki na usługi fakturowane na Miasto (wystąpi podatek od towarów usług).

Podatek od towarów i usług jest podatkiem naliczanym przez podatników tego podatku przy każdej czynności opodatkowanej, zgodnie z zapisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535). Podlegający zwrotowi lub rozliczeniu podatek VAT nie jest co do zasady wydatkiem kwalifikowalnym do wsparcia przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). Może on być tylko wtedy wydatkiem kwalifikowalnym (tzn. może być tylko wtedy zrefundowany z funduszy unijnych), gdy nie ma prawnej możliwości jego odzyskania.

Wymienione wyżej wydatki nie będą w żadnym zakresie związane z wykonaniem przez Miasto czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Efekty (produktu) projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami wykonywanymi przez Miasto i opodatkowanymi podatkiem VAT. Korzystanie z powstałych obiektów w ramach projektu - nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Podatnikiem podatku VAT a zarazem Wnioskodawcą realizującym projekt, na którego wystawione są faktury VAT w zakresie przedmiotowego projektu jest Miasto.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzeń przyszłych należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Miasto nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizacji ww. projektu.

Podatek VAT naliczony w każdym zakupie w ramach przedmiotowego projektu został uznany za wydatek kwalifikowany przez Miasto jako Beneficjenta projektu, jednak zgodnie z wytycznymi Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Miasto jest zobowiązane do przedstawienia Urzędowi Marszałkowskiemu (Wydział Terenów Wiejskich) zaświadczenia zawierającego informację, czy w odniesieniu do ww. projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części. Ponadto podstawą do zobowiązania beneficjentów do spełnienia wymogów dotyczących kwalifikowalności podatku VAT stanowi umowa o dofinansowanie projektu, która zawiera postanowienia dotyczące obowiązku przedstawienia na żądanie instytucji wdrażającej wszelkich informacji i wyjaśnień związanych z realizacją projektu w wyznaczonym przez nią terminie.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie przesłanek, o których mowa w art. 86 ust. 1 w związku z art. 15 ust. 6 ustawy, warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego, Miastu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu. Gmina realizując ww. projekt działa w ramach zadań własnych, z tytułu których nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto wydatki wynikające z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług nie będą służyły wykonywaniu odpłatnych, opodatkowanych podatkiem czynności - dostawy towarów lub świadczenia usług.

W piśmie z dnia 24 maja 2019 r. Wnioskodawca poinformował, że projekt "X" jest realizowany w ramach zadań własnych Gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r., (Dz. U. z 2019 r. poz. 506).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części przez Miasto jako realizatora projektu pn. "X" realizowanego w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Miasto nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "X", realizowanego w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie promocji Gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W okresie od 6 lutego 2018 r. do 30 kwietnia 2019 r. realizuje projekt pn. "X" Celem operacji jest rozwój infrastruktury turystycznej i okołoturystycznej pozwalającej rozszerzyć i uatrakcyjnić ofertę spędzenia wolnego czasu zarówno dla mieszkańców obszaru, jak i osób z zewnątrz poprzez stworzenie gry terenowej "Y", wykonanie trzech tablic informacyjnych ze zdjęciami i umieszczonym grawerem, opisującym ważne miejsca oraz kodem jako elementem Quest-u. Dodatkowo w ramach projektu zostało umieszczonych 31 małych tabliczek w formacie A4 z krótkim opisem miejsca oraz kodem jako elementem Quest-u w najciekawszych miejscach historyczno - kulturowych. W ramach projektu została wykonana również publikacja, mapy oraz plan wskazujące i zawierające informacje o miejscach ważnych historycznie, które istnieją obecnie oraz które istniały w przeszłości. Zamierzona inwestycja pozwoli na zwiększenie rozwoju małej infrastruktury turystycznej, która znacznie podniesie atrakcyjność Miasta.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją ww. projektu.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie zostanie spełniony. Jak wynika z okoliczności sprawy - Gmina będzie realizowała projekt w ramach zadań własnych. Poniesione wydatki oraz efekty projektu nie będą w żadnym zakresie związane z wykonaniem przez Miasto czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem, Wnioskodawca nie spełniając przesłanki o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu, ponieważ Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a powstała w ramach inwestycji infrastruktura nie jest wykorzystywana do opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji Gmina nie ma prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "X".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl