0111-KDIB3-2.4012.224.2017.2.MGO - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z przebudową drogi powiatowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.224.2017.2.MGO Brak prawa do odliczenia VAT w związku z przebudową drogi powiatowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2017 r. (data wpływu 13 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 16 maja 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn. "....." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina realizuje zadanie pn. ".....".

Realizacja ww. zadania jest zadaniem własnym powiatu, jednakże ze względu na specyfikę Gminy (zły stan dróg powiatowych), Gmina przejęła zadanie do wykonania i realizuje je jako zadanie własne - art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.).

Gmina.... na mocy uchwały nr.... Rady Miejskiej w.... z dnia 30 grudnia 2015 r. w sprawie przyjęcia od Powiatu.... zadania zarządzania publiczną drogą powiatową, przyjęła do 31 grudnia 2023 r. zadanie zarządzania drogą powiatową nr.... na odcinku.... i pełni funkcję inwestora podczas realizacji inwestycji pn. "......" realizowanej z dofinansowaniem w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020.

Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na przebudowę drogi w ramach PROW 2014-2020 i w dniu 29 lipca 2016 r. podpisała umowę z Samorządem Województwa.... o przyznaniu pomocy na realizację operacji "....." w wysokości 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji, tj. 1.935.840,00 zł. Zgodnie z zestawieniem rzeczowo - finansowym, stanowiącym załącznik do umowy kosztami kwalifikowanymi jest wartość brutto kosztów inwestycyjnych (wraz z podatkiem VAT).

Powiat..... przekaże gminie.... dotację na realizację inwestycji w wysokości 50% udziału beneficjenta w kosztach realizacji ww. inwestycji.

Gmina w ramach przetargu wyłoniła wykonawcę robót budowlanych i podpisała umowę z wykonawcą, zgodnie z umową termin zakończenia robót określono na dzień 31 lipca 2017 r., faktury będą wystawione na Gminę.... Dodatkowo kosztem zadania jest nadzór inwestorski, który nie jest kosztem kwalifikowanym.

W wyniku realizacji inwestycji, zostanie przebudowany odcinek drogi o długości 2.963 metra. Na koszty realizacji inwestycji składają się: roboty przygotowawcze, roboty ziemne, odwodnienie korpusu drogowego, podbudowa, nawierzchnie, roboty wykończeniowe, oznakowanie dróg i urządzenie bezpieczeństwa ruchu, elementy ulic, inne roboty, przebudowa sieci teletechnicznej, nadzór inwestorski, inwentaryzacja powykonawcza.

Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją zadania, wystawione będą na Gminę. W wyniku tej operacji powstanie droga publiczna ogólnodostępna, a korzystanie z niej będzie nieodpłatne. Efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Inwestycja nie jest i nie będzie w przyszłości przeznaczona do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT. Nabywane podczas realizacji Inwestycji towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przebudowana droga powiatowa będzie stanowiła ogólnie dostępną drogę publiczną, bezpłatnie udostępnianą wszystkim użytkownikom. Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z drogi publicznej.

Powstała w ramach projektu infrastruktura nie jest i nie będzie wykorzystywana przez Gminę..... do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W trakcie realizacji przedmiotowego projektu zarządcą drogi będzie Gmina.

Nakłady poniesione na przebudowę drogi zostaną przekazane bezpłatnie Powiatowi....

Otrzymanie interpretacji podatkowej jest niezbędne, celem złożenia wniosku do Urzędu..... o płatność w ramach działania "......" PROW na lata 2014-2020.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania inwestycyjnego pn. "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "......".

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia dokonuje zarejestrowany czynny podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego oznaczającego powstanie zobowiązania podatkowego.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Przy realizacji inwestycji nabycie usług (roboty budowlane, nadzór inwestorski) nie będzie mieć związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Inwestycja w zakresie przebudowy drogi wykonywana będzie przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany - czyli ustawą o samorządzie gminnym. Powstała w wyniku realizacji zadania infrastruktura będzie ogólnodostępna, a korzystanie z niej będzie nieodpłatne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..... w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl