0111-KDIB3-2.4012.203.2022.1.AR - Sprzedaż produktów wykonanych w ramach terapii zajęciowej jako nieobjęta VAT-em

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.203.2022.1.AR Sprzedaż produktów wykonanych w ramach terapii zajęciowej jako nieobjęta VAT-em

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia, czy sprzedaż przez C. prac wytworzonych przez podopiecznych w ramach WTZ, Placówki P. oraz Placówki W. Dz. - Ś. stanowić będzie odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od VAT, określenia czy działalność C. polegająca na sprzedaży prac podopiecznych w ramach WTZ, Placówki P. oraz Placówki W. Dz. ¬ Ś. jak i późniejsze wydatkowanie środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży tych prac stanowić będzie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, braku obowiązku wystawienia faktur lub paragonów fiskalnych z tytułu ww. sprzedaży; oraz w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących z tytułu ww. sprzedaży.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

C. zwana dalej C. prowadzi działalność w szczególności na podstawie:

1.

ustawy z dnia 17 maja 1909 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1347),

2.

ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 z późn. zm.),

3.

ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573, z późn. zm.),

4.

ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 447),

5. Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 63, poz. 587), 6. statutu C.

Głównymi celami C. są zgodnie ze statutem: działalność charytatywna i humanitarna dla zrealizowania potrzeb duchowych i materialnych człowieka, wypływająca z ewangelicznego przykazania miłości i mająca na uwadze godność każdej osoby ludzkiej bez względu na jej wyznanie, światopogląd, narodowość, rasę i przekonania.

Zgodnie ze statutem, do zadań C. należy między innymi prowadzenie działań

- na rzecz osób niepełnosprawnych (art. 5 ust. 1 pkt e statutu),

- pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównania szans tych rodzin i osób w tym również wspierania rodzin i dzieci rolników oraz osób zamieszkujących na terenach wiejskich (art. 5 ust. 1 pkt a statutu).

- wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej (art. 5 ust. 1 pkt b statutu)

C. prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność statutową pożytku publicznego. C. realizuje swoje cele między innymi poprzez:

1.

prowadzenie działalności w formie Warsztatów Terapii Zajęciowej J. S. (dalej WTZ). które nie mają osobowości prawne, i działają jako jednostka organizacyjna C. na podstawie:

- Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 63, poz. 587),

- przyjętego regulaminu organizacyjnego warsztatu,

2.

prowadzenie działalności w zakresie pomocy społecznej w formie Placówki P. która nie ma osobowości prawnej i działa jako jednostka organizacyjna C. na podstawie statutu C.

3.

prowadzenie Placówki W. Dz. Ś., która nie ma osobowości prawnej i działa jako jednostka organizacyjna C. na podstawie statutu C. oraz decyzji administracyjnej Prezydenta Miasta wydanej na podstawie art. 19 i art. 20 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 447).

C. nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zdarzenie przyszłe - C. zamierza prowadzić sprzedaż rękodzieła przez trzy własne placówki, nieposiadające osobowości prawnej: Warsztaty Terapii Zajęciowej, Placówkę P., Placówkę W. Dz. - Ś.

Odnośnie do Warsztatów Terapii Zajęciowej

Zgodnie z § 10 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej działalność warsztatu jest działalnością o charakterze niezarobkowym. Zgodnie z regulaminem organizacyjnym Warsztaty realizują zadania w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej, zmierzające do ogólnego rozwoju i poprawy sprawności niezbędnych do prowadzenia przez osobę niepełnosprawną niezależnego, samodzielnego i aktywnego trybu życia na miarę jej indywidualnych możliwości:

a.

zadania rozwoju umiejętności komunikowania się i planowania, dokonywania wyborów, decydowanie o swoich sprawach, rozwoju umiejętności przy zastosowaniu różnych technik terapii zajęciowej, rozwijanie psychofizycznych sprawności niezbędnych do pracy, rozwijanie podstawowych oraz specjalistycznych umiejętności zawodowych,

b.

poprawy oraz rozwoju ogólnej sprawności fizycznej

Warsztaty, prowadzą działalność o charakterze niezarobkowym, tym nie mniej możliwe jest organizowanie kiermaszu z produktami rękodzielniczymi. Środki finansowe zebrane w trakcie kiermaszu w porozumieniu z uczestnikami mogą być przeznaczone na pokrycie wydatków, związanych z integracją społeczną uczestników, służącą pobudzaniu aktywności w rehabilitacji społecznej.

W warsztatach, działają następujące pracownie terapeutyczne:

a.

hafciarska.

b.

plastyczno - tkacka,

c.

gospodarczo - kulinarna,

d.

muzyczno - rytmiczna,

e.

komputerowa,

f.

wikliniarsko - bukieciarska,

g.

aeroterapii

Realizacja celów warsztatu odbywa się przy zastosowaniu technik terapii zajęciowej.

W ramach prowadzonych WTZ podopieczni będą w przyszłości wytwarzać rękodzieło.

Planowane jest wytwarzanie w szczególności następujących prac:

- malarstwo na szkle - w obrazie o rożnym formacie jak i na przedmiotach szklanych, np. wazony, talerze, salaterki, szklanki, itp.,

- malarstwo na płótnie o różnym formacie w ramie obrazowej lub bez,

- prace na drewnie i drewno przyklejane o różnym formacie,

- prace metodą collage o różnym formacie,

- prace ze sznurka w formie obrazu o różnym formacie, sznurek okręcany na przedmiocie, sznurek wyklejany,

- prace z juty o różnym formacie,

- prace z plasteliny o różnym formacie,

- wydzieranki z: papieru kolorowego, serwetek papierowych, bibuły.

- prace z ikebany o różnym formacie,

- prace ze skóry o różnym formacie,

- prace z suszu egzotycznego o różnym formacie,

- naklejanie tworzyw sztucznych o różnym formacie,

- prace metoda qullingu o różnym formacie,

- prace metodą decoupage o różnym formacie,

- prace metodą string - art. o różnym formacie,

- odlewy gipsowe o różnym formacie,

- witraże w fotogramie lub w ramach obrazowych za szkłem,

- prace w ołówku o różnym formacie,

- wyroby ceramiczne malowane w różnej postaci, np.: żaba, żyrafa, kot. garnki, wazony, itp.,

- haft matematyczny o różnej formie,

- haft krzyżykowy o różnej formie, ale szczególnie w ramie obrazowej za szkłem,

- haft płaski i wypukły o różnej formie,

- makrama w formie obrazu, wiszącej i na przedmiotach,

- prace wyklejane materiałem, włóczką, wstążką, kordonkiem, muliną, koronki, nici,

- prace wykonane z filcu o różnym formacie,

- serwety, serwetki w różnej wielkości, kształcie i wyeksponowania, wykonywane z kordonka, nici lub włóczki, płótna, materiału,

- korale, naszyjniki, bransoletki z użyciem materiałów potrzebnych do wyrobu,

- formy i figurki, wykonywane zgodnie z okolicznością, np. aniołki, mikołajki, maskotki, kurczaczki, zajączki, pokrowce na klucze, chlebaki, jajka, bombki, choinki o różnej formie i z różnego materiału, np. styropian, włóczka, nici, kordonek, mulina, materiał, itp.

- stroiki świąteczne, palmy wiązanki okolicznościowe, wykonywane z dodatków wiklinowych, drewnianych, plastikowych, sztucznych, materiałowych, szklanych, tekturowych, bibułowych, styropianowych, tj. bombki, jajka, kwiaty okolicznościowe, gałązki okolicznościowe, elementy drewniane, drobne materiały dekoracyjne, juta, sznurek, wstążka, gipiura, organza, rafia, sizal, kora, mech, susz egzotyczny, trawy, osty, zboża, taśmy ozdobne, świece różne, elementy okolicznościowe, podkłady okolicznościowe, itp.,

- prace z użyciem farb w sprayu w różnej kolorystyce oraz lakieru i lakierobejcy,

- skrzynie i doniczki drewniane z użyciem folii, ziemi, kwiatów i krzewów,

- kartki i zaproszenia okolicznościowe drukowane komputerowo lub z użyciem kartonu, papieru wizytowego, kalki, papieru zdjęciowego, elementów dekoracyjnych, np. cekiny, koraliki, tektura, bibuła, wstążka, koronka, sznurek, nici, mulina. kordonek, pióra, itp.

Prace rękodzielnicze, wykonywane będą przez cały rok w szczególności na Święta Bożego Narodzenia, Wielkanocy i Wszystkich Świętych, ale również z okazji, uroczystości i wystaw okolicznościowych, np. Majówka, Jarmark Sztuki Ludowej, Przegląd Twórczości Artystycznej Osób Niepełnosprawnych, itp. Kiermasze, Jarmarki i wystawy organizowane są przez Starostwo Powiatowe w R., Urząd Miejski w I., Biblioteka Publiczna w I., Dom kultury w I., Punkt Informacyjny w I., WIZ w P. Placówka chciałaby pozytywnie odpowiadać na otrzymywane zaproszenia, celem sprzedaży prac, ale szczególnie w celu wykazania możliwości i umiejętności uczestników. Oprócz stałych miejsc, sprzedaży, jeżeli będzie taka możliwość, zamierzają Państwo sprzedawać prace w Galerii S. w R. lub w M1 w R.

Formą sprzedaży będzie sprzedaż bezpośrednia, podczas kiermaszy, a także wstawianie prac do danej instytucji publicznej, np. Biblioteki. Domu Kultury, czy Punktu Informacyjnego. Jak również udostępnienie prac do sprzedaży na facebook-u.

Dochód ze sprzedaży prac przeznaczony będzie na potrzeby podopiecznych Warsztatów Terapii Zajęciowej.

Do cen sprzedaży będą doliczane ewentualne koszy dostarczenia rękodzieła do pokrycia przez darczyńcę takie jak: przygotowanie paczki, zamówienie kuriera, wydanie paczki, obsługa procesu wysłania paczki itp.

Dochód uzyskany ze sprzedaży będzie przeznaczany zgodnie z § 10. ust. 2 Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej na pokrycie wydatków związanych z integracją społeczną uczestników. C. zamierza informować darczyńców, nabywających rękodzieło o celu przeznaczenia dochodu uzyskanego ze sprzedaży tych przedmiotów na cele określone w przepisach regulujących działalność WTZ. C. zamierza określić wartość minimalną przedmiotów rękodzieła. Sprzedawane prace będą charakteryzować się obiektywnie znikomą wartością ekonomiczną i będą miały w istocie charakter "cegiełek" wręczanych darczyńcy w podziękowaniu za darowiznę. C. nie zamierza traktować sprzedaży rękodzieła jako działalności o charakterze odpłatnym, przez co nie będzie ona stanowić dla C. działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT i C. nie zamierza wystawiać faktur VAT nabywcom rękodzieła ani prowadzić ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących. C. nie zamierza odliczać podatku VAT od zakupów związanych z przyszłą sprzedażą rękodzieła.

Sprzedawane towary wytwarzane przez uczestników WTZ będą miały dla nabywcy wartość niematerialną, emocjonalną sentymentalną, pamiątkową i nie będą miały wartości ekonomicznej, uważają Państwo, że nie będą mogły być postrzegane jako przynoszące nabywcy istotną materialną korzyść.

Wysokość kwoty przekazywanej przez nabywcę będzie zależała od jego możliwości finansowych a nie od rzeczywistej wartości nabywanego towaru. Chcieliby Państwo aby nabywcy przekazywali darowizny w jak najwyższych kwotach.

Wartość materiałów zużytych do wytwarzania prac będzie w Państwa ocenie symboliczna i zależna od cen ich zakupu np. drewna, farb, papieru itp.

Odnośnie do Placówki P.

Placówka P. od 15 lat zajmuje się dziećmi i młodzieżą, która większość swojego wolnego czasu spędza na ulicy lub w jej przestrzeni. Placówka zamierza prowadzić sprzedaż prac rękodzielniczych w postaci sprzedaży rzeźb i płaskorzeźb oraz innych wyrobów rękodzielniczych np. kolczyków, bransolet, baranków z masy solnej, jajeczek ręcznie wykonanych.

Rękodzieła będą wytwarzać podopieczni placówki w ramach zajęć prowadzonych na terenie placówki C., a dochody będą przeznaczane na bilety wstępu między innymi do kina, basen, wyjazdy z podopiecznymi, dodatkowe zajęcia, pomoce dydaktyczne, wyżywienie dla podopiecznych.

Sprzedaż zaplanowano podczas corocznie organizowanych przez Gminę kiermaszach przedświątecznych. Wszelkie rękodzieło wykonane na zajęciach kreatywnych będzie unikatowe i niepowtarzalne. Placówka P. zamierza również prowadzić sprzedaż prac rękodzielniczych na facebooku np. licytacje prac, wytworów podopiecznych. Sprzedaż będzie prowadzona okazjonalnie.

Do cen sprzedaży będą doliczane ewentualne koszy dostarczenia rękodzieła do pokrycia przez darczyńcę takie jak przygotowanie paczki, zamówienie kuriera, wydanie paczki, obsługa procesu wysłania paczki itp.

Dochód ze sprzedaży wyrobów będzie wykorzystany wyłącznie na działalność statutową placówki.

C. zamierza określić wartość minimalną przedmiotów rękodzieła. Sprzedawane prace będą charakteryzować się obiektywnie znikomą wartością ekonomiczną i będą miały w istocie charakter "cegiełek" wręczanych darczyńcy w podziękowaniu za darowiznę. C. nie zamierza traktować sprzedaży rękodzieła jako działalności o charakterze odpłatnym, przez co nie będzie ona stanowić dla C. działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT i C. nie zamierza wystawiać faktur VAT nabywcom rękodzieła ani prowadzić ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących. C. nie zamierza odliczać podatku VAT od zakupów związanych z przyszłą sprzedażą rękodzieła.

Sprzedawane towary wytwarzane przez podopiecznych placówki będą miały dla nabywcy wartość niematerialną, emocjonalną, sentymentalną, pamiątkową i nie będą miały wartości ekonomicznej, uważają Państwo, że nie będą mogły być postrzegane jako przynoszące nabywcy istotną materialną korzyść.

Wysokość kwoty przekazywanej przez nabywcę będzie zależała od jego możliwości finansowych a nie od rzeczywistej wartości nabywanego towaru. Chcieliby Państwo aby nabywcy przekazywali darowizny w jak najwyższych kwotach.

Wartość materiałów zużytych do wytwarzania prac będzie w Państwa ocenie symboliczna i zależna od cen ich zakupu np. drewna, farb, papieru itp.

Odnośnie do Placówki W. Dz. - Ś.

C. w ramach Placówki W. Dz. Ś., zamierza prowadzić sprzedaż prac rękodzielniczych wytworzonych przez podopiecznych w placówce w następującej formie:

- malarstwo na szkle - w obrazie o rożnym formacie jak i na przedmiotach szklanych, np. wazony, talerze, salaterki, szklanki, itp.,

- malarstwo na płótnie o różnym formacie w ramie obrazowej lub bez,

- prace na drewnie i drewno przyklejane o różnym formacie,

- prace ze sklejki wycinane i malowane,

- prace metodą collage o różnym formacie,

- prace ze sznurka w formie obrazu o różnym formacie, sznurek okręcany na przedmiocie sznurek wyklejany,

- prace z juty o różnym formacie,

- prace z plasteliny o różnym formacie,

- prace z masy solnej i masy porcelanowej czyste i malowane,

- wydzieranki z: papieru kolorowego, serwetek papierowych, bibuły,

- prace z ikebany o różnym formacie,

- prace ze skóry o różnym formacie,

- prace z suszu egzotycznego o różnym formacie,

- naklejanie tworzyw sztucznych o różnym formacie.

- odlewy gipsowe o różnym formacie,

- witraże w fotoramie lub w ramach obrazowych za szkłem,

- prace w ołówku o różnym formacie,

- wyroby ceramiczne malowane w różnej postaci, np. żaba, żyrafa, kot, garnki, wazony, itp. stroiki świąteczne, palmy, wiązanki okolicznościowe, wykonywane z dodatków wiklinowych, drewnianych, plastikowych, sztucznych, materiałowych, szklanych, tekturowych, bibułowych, papierowych, styropianowych, tj. bombki, jajka, kwiaty okolicznościowe, gałązki okolicznościowe, elementy drewniane, drobne materiały dekoracyjne, juta, sznurek, wstążka, gipiura, organza, rafia, sizal, kora, mech, susz egzotyczny, trawy, osty, zboża, taśmy ozdobne, świece różne, elementy okolicznościowe, podkłady okolicznościowe, makarony itp.,

- drobna biżuteria robiona ręcznie z gotowych elementów, kolczyki, bransoletki, naszyjniki,

- kartki i zaproszenia okolicznościowe drukowane komputerowo, wyciskane lub z użyciem, kartonu, papieru wizytowego, kalki, papieru zdjęciowego, elementów dekoracyjnych, np. cekiny, koraliki, tektura, bibuła, wstążka, koronka, sznurek, nici, mulina, kordonek, pióra, itp.

Prace rękodzielnicze, wykonywane będą przez cały rok w szczególności na Święta Bożego Narodzenia, Wielkanocy. Formą sprzedaży będzie sprzedaż bezpośrednia, podczas kiermaszy organizowanych przez Miasto lub przy parafiach.

Do cen sprzedaży będą doliczane ewentualne koszy dostarczenia rękodzieła do pokrycia przez darczyńcę takie jak: przygotowanie paczki, zamówienie kuriera, wydanie paczki, obsługa procesu wysłania paczki itp.

Dochód ze sprzedaży wyrobów będzie wykorzystany na działalność Placówki W. Dz. Ś., w tym w szczególności na bilety wstępu między innymi do kina, basen, wyjazdy z podopiecznymi, dodatkowe zajęcia, pomoce dydaktyczne, wyżywienie dla podopiecznych.

C. zamierza określić wartość minimalną przedmiotów rękodzieła. Sprzedawane prace będą charakteryzować się obiektywnie znikomą wartością ekonomiczną i będą miały w istocie charakter "cegiełek" wręczanych darczyńcy w podziękowali za darowiznę. C. nie zamierza traktować sprzedaży rękodzieła jako działalności o charakterze odpłatnym, przez co nie będzie ona stanowić dla C. działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT i C. nie zamierza wystawiać faktur VAT nabywcom rękodzieła ani prowadzić ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących. C. nie zamierza odliczać podatku VAT od zakupów związanych z przyszłą sprzedażą rękodzieła.

Sprzedawane towary wytwarzane przez podopiecznych placówki będą miały dla nabywcy wartość niematerialną, emocjonalną, sentymentalną, pamiątkową i nie będą miały wartości ekonomicznej, uważają Państwo, że nie będą mogły być postrzegane jako przynoszące nabywcy istotną materialną korzyść.

Wysokość kwoty przekazywanej przez nabywcę będzie zależała od jego możliwości finansowych a nie od rzeczywistej wartości nabywanego towaru. Chcieliby Państwo aby nabywcy przekazywali darowizny w jak najwyższych kwotach.

Wartość materiałów zużytych do wytwarzania prac będzie w Państwa ocenie symboliczna i zależna od cen ich zakupu np. drewna, farb, papieru itp.

Pytania

1. Czy sprzedaż przez C. prac wytworzonych przez podopiecznych w ramach WTZ, Placówki P. oraz Placówki W. Dz. - Ś. stanowić będzie odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT?

2. Czy działalność C. polegająca na sprzedaży prac podopiecznych w ramach WTZ, Placówki P. oraz Placówki W. Dz. - Ś. jak i późniejsze wydatkowanie środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży tych prac stanowić będzie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT?

3. Czy z tytułu dokonywanej sprzedaży prac podopiecznych w ramach WTZ, Placówki P. oraz Placówki W. Dz. - Ś. C. ma obowiązek wystawiać nabywcom tychże prac faktury VAT?

4. Czy z tytułu dokonywanej sprzedaży prac podopiecznych w ramach WTZ, Placówki P. oraz Placówki W. Dz. - Ś. C. ma obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Podstawową przesłanką uznania danej dostawy towarów za czynność opodatkowaną w VAT jest jej odpłatny charakter, przez co kluczowego znaczenia nabiera odpowiedź na pytanie czy w opisanym zdarzeniu przyszłym dojdzie do odpłatności. Za odpłatną dostawę towarów można uznać czynność, która charakteryzuje się tym, że pomiędzy otrzymaną zapłatą, a dostawą towarów powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Wysokość płatności oraz wartość otrzymanego towaru powinny być ekwiwalentne. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Kwoty przekazane przez świadczeniobiorcę jedynie przy okazji dostawy towarów, czy też świadczenia usług, które nie są należne za świadczenie i w związku z jego wykonaniem, nie są zapłatą, nie mogą przesądzać o odpłatności danej umowy. Ponadto związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie (zob. również wyrok NSA z dnia 10 listopada 2010 r., I FSK 1069/06, LEX nr 585265 i wskazane tam orzecznictwo ETS). Z kolei darowizny cechuje ich nie ekwiwalentność.

W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym nie dojdzie do odpłatności z uwagi na znikomą wartość ekonomiczną sprzedawanego rękodzieła, bez istotnej wartości handlowej. Rękodzieło będzie natomiast miało bardzo istotną wartość emocjonalną dla darczyńcy, który będzie informowany o celach na które będzie wydatkowany dochód ze sprzedaży rękodzieła System dystrybucji bliższy będzie zbieraniu darowizn niż sprzedaży towarów.

Identyczna do przedstawionej w niniejszym wniosku ocena prawna w zakresie skutków prawnopodatkowych w podatku od towarów i usług czynności polegających na sprzedaży prac, które dla nabywcy nie stanowią ekonomicznego ekwiwalentu przekazywanych przez niego środków, a mają wartość wyłącznie emocjonalną, przedstawiona została w interpretacji indywidualnej Dyrektora Informacji Skarbowej z dnia 1 grudnia 2017 r. nr 0111-KDIB3-2.4012.636.2017.2.MD. W przywołanej interpretacji Dyrektor Informacji Skarbowej uznał, że: "Podsumowując stwierdzić należy, że sprzedaż prac (wyrobów wytwarzanych przez uczestników WTZ w ramach ich terapii nie stanowi odpłatnej dostawy towarów, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym wskazać należy, że sprzedaż wskazanych wyrobów (prac) nie będzie stanowiła działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Działalność warsztatu jest działalnością o charakterze niezarobkowym. Całość środków uzyskanych ze sprzedaży wyrobów została przeznaczona na integrację społeczną uczestników. Z tytułu nabycia materiałów zużytych do wytworzenia prac (wyrobów) do terapii zajęciowej Wnioskodawca nie dokonuje i nie dokonywał odliczenia podatku VAT. Zatem działalność prowadzona przez warsztaty nie spełnia definicji działalności gospodarczej, jaka jest zawarta w art. 15 ust. 2 ustawy".

Powyższy pogląd prawny zgodny jest z wcześniejszym stanowiskiem Ministra Rozwoju i Finansów, który w dwóch odpowiedziach na interpelacje posłów uznał, że: 

1. "Zapłata" dokonywana przez wygrywającego aukcję, nie jest konsekwencją dostawy towaru, tj. pracy wykonanej w ramach terapii zajęciowej przez osobę niepełnosprawną. Z perspektywy nabywcy takiej pracy, jej zakup jest jedynie specyficzną formą udzielenia pomocy polegającej na przekazaniu zadeklarowanej kwoty na cele podopiecznych WTZ. Sam nabywany towar ma znaczenie drugorzędne, wylicytowana praca nie ma bowiem dla nabywcy realnej wartości ekonomicznej, a jedynie wartość sentymentalną lub symboliczną (analogicznie jak ((cegiełki)) w zamian darowizny)", pismo Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 marca 2017 r., PT3.054.1.2017.LBE.96;

2. "W przypadku sprzedaży prac wytworzonych w ramach terapii zajęciowej warunek ten, jak zostało wskazane w ww. odpowiedzi, nie jest spełniony. Zapłata dokonywana przez nabywcę nie jest bowiem konsekwencją dostawy towaru, tj. pracy wykonanej w ramach terapii zajęciowej przez osobę niepełnosprawną. Z perspektywy nabywcy takiej pracy, jej zakup jest jedynie specyficzną formą udzielenia pomocy polegającej na przekazaniu zadeklarowanej kwoty na cele podopiecznych WTZ. Sam nabywany towar ma znaczenie drugorzędne, a praca nie ma dla nabywcy realnej wartości ekonomicznej, a jedynie wartość sentymentalną lub symboliczną (analogicznie jak ((cegiełki)) w zamian za darowizny). Nabywcę takich prac należy zatem postrzegać, jako darczyńcę, a WTZ i osoby niepełnosprawne, jako podmiot obdarowany", pismo Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 czerwca 2017 r., PT1.054.25.2017.ALX.344.

Powyższa wykładnia odnosi się wprost do Warsztatu Terapii Zajęciowej i w Państwa ocenie ma analogiczne zastosowanie do innych form terapii prowadzonej przez Placówki P. oraz Placówki W. Dz. - Ś. np. w interpretacji nr 0112-KDIL2-3.4012 100.2018.1.WB, potwierdzono stanowisko w zakresie prac wytwarzanych przez dzieci w hospicjach, wytwarzane bez formy WTZ.

W świetle powyższych argumentów uważają Państwo, że sprzedaż przez C. prac wytworzonych przez podopiecznych WTZ, Placówki P. oraz Placówki W. Dz. - Ś. C. nie będzie stanowić odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

ad 2

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatnika VAT uznaje się podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu ust. 2 tego artykułu. Stosownie do tego przepisu: "Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych".

Sprzedaż wyrobów wytwarzanych przez uczestników WTZ oraz przez Placówki P. oraz Placówki W. Dz. - Ś. ramach ich terapii nie będzie stanowić odpłatnej dostawy towarów, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co wykazaliśmy w stanowisku odnośnie pytania 1 i tym samym sprzedaż wskazanych wyrobów (prac) nie będzie stanowiła działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Działalność opisywanych placówek jest działalnością o charakterze niezarobkowym. Całość środków uzyskanych ze sprzedaży wyrobów będzie przeznaczona na integrację społeczną uczestników WTZ oraz na cele statutowe to jest opisane wyżej potrzeby podopiecznych Placówki P. oraz Placówki W. Dz. - Ś. Z tytułu nabycia materiałów zużytych do wytworzenia prac (wyrobów) do terapii zajęciowej C. nie będzie odliczała podatku VAT.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, aby doszło do opodatkowania podatkiem VAT powinny być spełnione dwa czynniki:

- przedmiotowy - opodatkowaniu podlega wyłącznie dostawa towarów i świadczenie usług (art. 5 ustawy o podatku VAT) oraz

- podmiotowy - dostawa i świadczenie usług muszą być dokonane przez podatnika działającego w takim charakterze (art. 15 ustawy o podatku VAT).

C. stoi na stanowisku że działalność polegająca na sprzedaży rękodzieł w formie i na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym nie będzie stanowić i nie będzie spełniać definicji działalności gospodarczej, jaka jest zawarta w art. 15 ust. 2 ustawy", nie spełniony jest bowiem warunek przedmiotowy o którym mowa w art. 5 ustawy o podatku VAT

Podobne stanowisko do Państwa stanowiska wyrażono w interpretacji indywidulanej MF 0112-KDIL2-3.4012.100.2018.1.WB.

ad 3

Zasady dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu regulują przepisy art. 106a-106q ustawy. Zgodnie z art. 106a pkt 1 ustawy - przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów.

W myśl przepisu art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy - podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

C. stoi na stanowisku, że w związku z tym, że sprzedaż przez Wnioskodawcę rękodzieła w trzech wyżej wskazanych formach sprzedaży nie będzie wykonywana w ramach działalności gospodarczej i nie będzie stanowić czynności zdefiniowanej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, C. nie będzie mieć obowiązku wystawienia nabywcom prac faktur VAT.

ad 4

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

C. stoi na stanowisku że, w związku z tym, że sprzedaż przez Wnioskodawcę rękodzieła w trzech wyżej wskazanych formach sprzedaży nie będzie wykonywana w ramach działalności gospodarczej i nie będzie stanowić czynności zdefiniowanej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, C. nie będzie mieć obowiązku ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej ustawą o VAT,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy,

towary to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast z art. 2 pkt 22 ustawy wynika, że

przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powołanych przepisów wynika, że dana transakcja będzie podlegała opodatkowaniu wówczas, gdy dany podmiot - dokonując jej - będzie działał w charakterze podatnika, to znaczy, gdy czynność zostanie dokonana w okolicznościach pozwalających na przypisanie jej cech działalności gospodarczej, a zatem jeśli będzie miała ona charakter profesjonalny i ciągły. Posiadanie statusu podatnika VAT nie powoduje automatycznie rozciągnięcia skutków podatkowych na całą sferę aktywności danego podmiotu. Zatem tylko tę działalność, którą można zidentyfikować i zaliczyć do zawodowej płaszczyzny jednostki, należy uznać za rodzącą obowiązki w podatku VAT.

Tym samym należy stwierdzić, że dany podmiot będzie podatnikiem tylko w odniesieniu do czynności podlegających opodatkowaniu, które wykonywał będzie w ramach działalności gospodarczej. Wykonywanie określonych czynności - będących dostawą towarów czy też świadczeniem usług - niemające miejsca w ramach działalności gospodarczej, nie jest działaniem w charakterze podatnika, a w konsekwencji - nie podlega opodatkowaniu.

Na podstawie art. 10 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573 z późn. zm.),

do podstawowych form aktywności wspomagającej proces rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych zalicza się uczestnictwo tych osób w warsztatach terapii zajęciowej, zwanych dalej "warsztatami".

Stosownie do art. 10a ust. 1 i 2 ww. ustawy,

1. Warsztat oznacza wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo placówkę stwarzającą osobom niepełnosprawnym niezdolnym do podjęcia pracy możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia.

2. Realizacja przez warsztat celu, o którym mowa w ust. 1, odbywa się przy zastosowaniu technik terapii zajęciowej, zmierzających do rozwijania:

1)

umiejętności wykonywania czynności życia codziennego oraz zaradności osobistej;

2)

psychofizycznych sprawności oraz podstawowych i specjalistycznych umiejętności zawodowych, umożliwiających uczestnictwo w szkoleniu zawodowym albo podjęcie pracy.

W myśl art. 10a ust. 3 ww. ustawy,

terapię realizuje się na podstawie indywidualnego programu rehabilitacji, w którym określa się:

1)

formy rehabilitacji;

2)

zakres rehabilitacji;

3)

metody i zakres nauki umiejętności, o których mowa w ust. 2;

4)

formy współpracy z rodziną lub opiekunami;

5)

planowane efekty rehabilitacji;

6)

osoby odpowiedzialne za realizację programu rehabilitacji.

Szczegółowe zasady tworzenia, działania i dofinansowywania warsztatu terapii zajęciowej, uregulowane są w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2284).

Zgodnie z § 9 ww. rozporządzenia,

warsztat działa na podstawie regulaminu organizacyjnego zatwierdzonego przez jednostkę prowadzącą warsztat. Regulamin organizacyjny warsztatu określa w szczególności:

1)

prawa i obowiązki uczestnika warsztatu;

2)

sposób ustalania wysokości środków finansowych otrzymywanych przez uczestnika warsztatu w ramach treningu ekonomicznego i gospodarowania nimi;

3)

organizację pracy i zajęć;

4)

sposób dowozu uczestników do warsztatu;

5)

obowiązki kierownika warsztatu w zakresie:

a)

zapewnienia odpowiednich warunków pracy i organizowanych zajęć,

b)

planowania:

- rozkładu zajęć w warsztacie,

- przerw wakacyjnych uczestników warsztatu,

- urlopów pracowników.

W świetle § 10 ust. 1 rozporządzenia w sprawie warsztatów terapii zajęciowej,

działalność warsztatu jest działalnością o charakterze niezarobkowym.

Jak stanowi § 10 ust. 2 ww. rozporządzenia

dochód ze sprzedaży produktów i usług wykonanych przez uczestników warsztatu w ramach realizowanego programu terapii przeznacza się, w porozumieniu z uczestnikami warsztatu, na pokrycie wydatków związanych z integracją społeczną uczestników.

Natomiast działalność takich placówek jak świetlice terapeutyczne reguluje ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wsparciu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 447).

Placówki wsparcia dziennego działają pod różnymi nazwami: świetlice środowiskowe, ogniska wychowawcze, kluby, świetlice socjoterapeutyczne.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ww. ustawy,

placówka wsparcia dziennego może być prowadzona w formie:

1.

opiekuńczej, w tym kół zainteresowań, świetlic, klubów i ognisk wychowawczych;

2.

specjalistycznej;

3.

pracy podwórkowej realizowanej przez wychowawcę.

Stosownie do art. 18a 1 ww. ustawy,

gmina lub powiat mogą zlecić realizację obsługi ekonomiczno-administracyjnej i organizacyjnej prowadzonych przez siebie placówek wsparcia dziennego na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacjom pozarządowym lub podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że Państwa głównymi celami jest działalność charytatywna i humanitarna dla zrealizowania potrzeb duchowych i materialnych człowieka, wypływająca z ewangelicznego przykazania miłości i mająca na uwadze godność każdej osoby ludzkiej bez względu na jej wyznanie, światopogląd, narodowość, rasę i przekonania.

Zgodnie ze statutem, do zadań C. należy między innymi prowadzenie działań na rzecz osób niepełnosprawnych, pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównania szans tych rodzin i osób w tym również wspierania rodzin i dzieci rolników oraz osób zamieszkujących na terenach wiejskich oraz wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej (zgodnie ze statutem).

C. prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność statutową pożytku publicznego C. realizuje swoje cele między innymi poprzez:

1.

prowadzenie działalności w formie Warsztatów Terapii Zajęciowej J. S. (dalej WTZ), które nie mają osobowości prawnej i działają jako jednostka organizacyjna C. na podstawie:

- Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej,

- przyjętego regulaminu organizacyjnego warsztatu,

2.

prowadzenie działalności w zakresie pomocy społecznej w formie Placówki P. która nie ma osobowości prawnej i działa jako jednostka organizacyjna C. na podstawie statutu C.

3.

prowadzenie Placówki W. Dz. Ś., która nie ma osobowości prawnej i działa jako jednostka organizacyjna C. na podstawie statutu C. oraz decyzji administracyjnej Prezydenta Miasta wydanej na podstawie art. 19 i art. 20 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

Jak Państwo wskazali we wniosku C. zamierza prowadzić sprzedaż rękodzieła przez trzy własne placówki, nieposiadjące osobowości prawnej: Warsztaty Terapii Zajęciowej, Placówkę P., Placówkę W. Dz. -Ś.

Odnośnie Warsztatów Terapii Zajęciowej, wskazali Państwo, że warsztaty, prowadzą działalność o charakterze niezarobkowym, tym nie mniej możliwe jest organizowanie kiermaszu z produktami rękodzielniczymi. Środki finansowe zebrane w trakcie kiermaszu w porozumieniu z uczestnikami mogą być przeznaczone na pokrycie wydatków, związanych z integracją społeczną uczestników, służącą pobudzaniu aktywności w rehabilitacji społecznej. W ramach prowadzonych WTZ podopieczni będą w przyszłości wytwarzać rękodzieło. Formą sprzedaży będzie sprzedaż bezpośrednia, podczas kiermaszy a także wstawianie prac do danej instytucji publicznej, np. Biblioteki. Domu Kultury, czy Punktu Informacyjnego Jak również udostępnienie prac do sprzedaży na facebook-u. Dochód uzyskany ze sprzedaży będzie przeznaczany zgodnie z § 10. ust. 2 Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej na pokrycie wydatków związanych z integracją społeczną uczestników. C. zamierza informować darczyńców, nabywających rękodzieło o celu przeznaczenia dochodu uzyskanego ze sprzedaży tych przedmiotów na cele określone w przepisach regulujących działalność WTZ.

Odnośnie Placówki P., podali Państwo, że Placówka P. od 15 lat zajmuje się dziećmi i młodzieżą, która większość swojego wolnego czasu spędza na ulicy lub w jej przestrzeni. Placówka zamierza prowadzić sprzedaż prac rękodzielniczych w postaci sprzedaży rzeźb i płaskorzeźb oraz innych wyrobów rękodzielniczych np. kolczyków, bransolet, baranków z masy solnej, jajeczek ręcznie wykonanych. Rękodzieła będą wytwarzać podopieczni placówki w ramach zajęć prowadzonych na terenie placówki C., a dochody będą przeznaczane na bilety wstępu między innymi do kina, basen, wyjazdy z podopiecznymi, dodatkowe zajęcia, pomoce dydaktyczne, wyżywienie dla podopiecznych. Dochód ze sprzedaży wyrobów będzie wykorzystany wyłącznie na działalność statutową placówki.

Odnośnie Placówki W. Dz. - Ś., wyjaśnili Państwo, że C. w ramach Placówki W. Dz. Ś., zamierza prowadzić sprzedaż prac rękodzielniczych wytworzonych przez podopiecznych w placówce. Dochód ze sprzedaży wyrobów będzie wykorzystany na działalność Placówki W. Dz. Ś., w tym w szczególności na bilety wstępu między innymi do kina, basen, wyjazdy z podopiecznymi, dodatkowe zajęcia, pomoce dydaktyczne, wyżywienie dla podopiecznych.

Jak Państwo wskazali we wniosku odnośnie wszystkich trzech placówek tj. Warsztatów Terapii Zajęciowej, Placówki P. oraz Placówki W. Dz. - Ś. do cen sprzedaży będą doliczane ewentualne koszy dostarczenia rękodzieła do pokrycia przez darczyńcę takie jak: przygotowanie paczki, zamówienie kuriera, wydanie paczki, obsługa procesu wysłania paczki itp.

C. zamierza określić wartość minimalną przedmiotów rękodzieła. Sprzedawane prace będą charakteryzować się obiektywnie znikomą wartością ekonomiczną i będą miały w istocie charakter "cegiełek" wręczanych darczyńcy w podziękowaniu za darowiznę. C. nie zamierza traktować sprzedaży rękodzieła jako działalności o charakterze odpłatnym, przez co nie będzie ona stanowić dla C. działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT i C. nie zamierza wystawiać faktur VAT nabywcom rękodzieła ani prowadzić ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących. C. nie zamierza odliczać podatku VAT od zakupów związanych z przyszłą sprzedażą rękodzieła.

Sprzedawane towary wytwarzane przez uczestników WTZ będą miały dla nabywcy wartość niematerialną, emocjonalną sentymentalną, pamiątkową i nie będą miały wartości ekonomicznej, uważa Państwo, że nie będą mogły być postrzegane jako przynoszące nabywcy istotną materialną korzyść.

Wysokość kwoty przekazywanej przez nabywcę będzie zależała od jego możliwości finansowych a nie od rzeczywistej wartości nabywanego towaru. Chcieliby Państwo aby nabywcy przekazywali darowizny w jak najwyższych kwotach.

Wartość materiałów zużytych do wytwarzania prac będzie w Państwa ocenie symboliczna i zależna od cen ich zakupu np. drewna, farb, papieru itp.

Państwa wątpliwości w przedmiotowej sprawie dotyczą kwestii, czy sprzedaż przez C. prac wytworzonych przez podopiecznych w ramach WTZ, Placówki P. C. oraz Placówki W. Dz. - Ś. stanowić będzie odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, oraz czy będzie stanowić działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy zauważyć, że powołane przepisy art. 5, art. 7 i art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług zawierają podstawowe zasady opodatkowania tym podatkiem. Z przepisów tych wynika przede wszystkim, że opodatkowaniu podlegają dostawa towarów oraz świadczenie usług realizowane na terytorium kraju. Ponadto dostawa towarów bądź świadczenie usług podlegają opodatkowaniu jeżeli mają charakter odpłatny. Tylko pozytywne ustalenia w powyższych aspektach upoważniają do stwierdzenia, że miała miejsce transakcja podlegająca opodatkowaniu.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia odpłatności. W języku potocznym odpłatność oznacza zapłatę, wynagrodzenie w zamian za rzecz (towar) lub zachowanie (usługę). Należy podkreślić, że pojęcie "odpłatna dostawa" powinno być rozumiane jako ekonomiczne korzyści dla sprzedającego.

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego dochodzi do dostawy towarów, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz sprzedawcy. Ponadto, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy dostarczonym towarem a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją dostawy towaru.

Zatem dostawa towarów jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT jeżeli następuje za wynagrodzeniem oraz gdy pomiędzy dostawcą towaru i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne. O opodatkowaniu podatkiem VAT czynności dostawy towarów decyduje zatem jej odpłatność.

W przedmiotowej sprawie, przy sprzedaży prac wytworzonych przez podopiecznych WTZ, Placówki P. oraz Placówki W. Dz. - Ś., warunek istnienia bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towaru, a odpłatnością nie będzie spełniony. Wskazali Państwo, że sprzedawane towary wytwarzane przez uczestników 3 ww. placówek będą miały dla nabywcy wartość niematerialną, emocjonalną sentymentalną, pamiątkową i nie będą miały wartości ekonomicznej, uważają Państwo, że nie będą mogły być postrzegane jako przynoszące nabywcy istotną materialną korzyść.

Biorąc pod uwagę okoliczności analizowanej sprawy stwierdzić należy, że zapłata dokonywana przez nabywcę nie jest zatem konsekwencją dostawy towaru, tj. pracy wykonanej w ramach zajęć WTZ, Placówki P. oraz Placówki W. Dz. - Ś. Z perspektywy nabywcy takiej pracy, jej zakup jest jedynie specyficzną formą udzielenia pomocy, polegającej na przekazaniu zadeklarowanej kwoty na cele podopiecznych WTZ lub Placówki P. oraz Placówki W. Dz. - Ś. Sam nabywany towar ma znaczenie drugorzędne, nabywany towar nie będzie miał bowiem dla nabywcy realnej wartości ekonomicznej, a jedynie wartość sentymentalną lub symboliczną (analogicznie jak "cegiełki" w zamian za darowizny). Nabywcę prac należy zatem postrzegać jako darczyńcę, a Warsztaty Terapii Zajęciowej oraz Placówki P. oraz Placówki W. Dz. - Ś. i ich podopiecznych, jako podmioty obdarowane.

Podsumowując, sprzedaż przez C. prac wytworzonych przez podopiecznych w ramach WTZ, Placówki P. oraz Placówki W. Dz. - Ś. nie będzie stanowić odpłatnej dostawy towarów, w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, a w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym wskazać należy, że sprzedaż prac wytworzonych przez Państwa podopiecznych zarówno Warsztatów Terapii Zajęciowej jak i Placówki P. oraz Placówki W. Dz. - Ś. w ramach realizowanego programu terapii, jak i późniejsze wydatkowanie środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży tych prac nie będzie stanowiło działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko, w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości w przedmiotowej sprawie dotyczą również kwestii obowiązku wystawiania faktur nabywcom prac oraz obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących z tytułu ww. sprzedaży.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy wskazać, że w myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy,

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą: 1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Stosownie do art. 106b ust. 2 ustawy,

podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

W myśl zaś ust. 3 ww. przepisu,

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)

czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)

czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b)

czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)

przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b)

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118 - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy o VAT,

podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 3a ust. 1 ww. ustawy,

podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

W związku z tym, że jak rozstrzygnięto powyżej, dokonywana przez Państwa sprzedaż prac podopiecznych w ramach WTZ, Placówki P. oraz Placówki W. Dz. - Ś. C. nie jest wykonywana w ramach działalności gospodarczej i nie stanowi czynności zdefiniowanej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, zatem nie będą mieli Państwo obowiązku wystawienia nabywcom tychże prac faktury VAT oraz nie będą mieli Państwo obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących z tytułu ww. sprzedaży.

Zatem Państwa stanowisko, w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 3 i 4 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Odnośnie powołanych przez Państwo interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w.... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl