0111-KDIB3-2.4012.201.2020.1.AZ - Brak możliwości odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.201.2020.1.AZ Brak możliwości odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2020 r. (data wpływu 9 marca 2020 r.) uzupełnionym pismem z 2 kwietnia 2020 r. (data wpływu 7 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektów pn. ".." "..", "..", "." w zakresie operacji "." realizowaną w ramach poddziałania ". - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektów pn. Wniosek został uzupełniony pismem z 2 kwietnia 2020 r. (data wpływu 7 kwietnia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 27 marca 2010 r. znak 0111-KDIB3-2.4012.201.2020.1.AZ.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat będzie Beneficjentem środków w zakresie operacji typu ".." realizowanej w ramach poddziałania "" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020.

Powiat będzie realizować cztery projekty pn. ".".

Celem projektów jest poprawa struktury obszarowej gospodarstw rolnych, wydzielenie i urządzenie funkcjonalnej sieci dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych oraz zabudowań gospodarczych, wykonanie gruntownej konserwacji rowów melioracji szczegółowej.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zarówno w trakcie realizowania projektu jak i po jego zakończeniu Powiat nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT.

Powiat jest podatnikiem VAT-czynnym. Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Od dnia 1 stycznia 2010 r. składa deklarację VAT-7. Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu.

W uzupełnieniu do wniosku podano następujące informacje.

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy następujących umów:

* Z.Z.K - umowa Nr z dnia 12 stycznia 2017 r. o przyznaniu Staroście pomocy finansowej na operację pn. ""; realizowaną w ramach poddziałania "" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020,

* L.L.L gmina M. - umowa Nr z dnia 20 października 2017 r. o przyznaniu Staroście pomocy finansowej na operację pn. "", realizowaną w ramach poddziałania "" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020,

* W. gmina K. - umowa Nr z dnia 20 października 2017 r. o przyznaniu Staroście pomocy finansowej na operację pn. " realizowaną w ramach poddziałania "objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020,

* N. gmina L. - umowa Nr z dnia 15 lutego 2019 r. o przyznaniu Staroście pomocy finansowej na operację pn. "..", realizowaną w ramach poddziałania "..." objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Realizacja operacji pn. "..." nie należy do zadań własnych Powiatu. Zgodnie z przepisem art. 3 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U. z 2018 r. poz. 908) postępowanie scaleniowe oraz zagospodarowanie poscaleniowe przeprowadza i wykonuje starosta jako zadanie z zakresu administracji rządowej.

Zakupy dotyczące projektów udokumentowane będą fakturami VAT oraz rachunkami. W dokumentach zakupowych jako nabywca wskazywany będzie Powiat jako Beneficjent pomocy finansowej.

Dla każdego z projektów Powiat dokonywał będzie zakupu takich samych usług i robót budowalnych, tj.:

* usługi geodezyjne (C. - wykonawca scalenia),

* usługa nadzoru geodezyjnego nad pracami scaleniowymi,

* usługi związane z opracowaniem innych dokumentów niezbędnych dla prawidłowej realizacji projektów (np. opinie, karty informacyjne niezbędne do wydania decyzji środowiskowej, sporządzanie wniosków do sądu o wpisy w księgach wieczystych)

* usługi dot. opracowania projektu przebudowy dróg transportu rolnego, wydzielonych w wyniku scalenia gruntów oraz przedmiaru dla prac związanych z konserwacja rowów melioracji szczegółowej

* roboty budowlane związane z przebudową dróg transportu rolnego oraz konserwacją rowów melioracji szczegółowej

* usługi nadzoru budowlanego

Środkiem trwałym powstałym w ramach realizacji projektów będą drogi transportu rolnego (dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych), przebudowywane w ramach zagospodarowania poscaleniowego gruntów w obszarze działek drogowych, stanowiących własność gmin. Środki trwałe zostaną wprowadzone na stan powiatu na okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz Beneficjenta tj. Powiatu, celem zapewnienia trwałości operacji typu "...", zgodnie z przepisem § 15 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 grudnia 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu "..." w ramach poddziałania "Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Po zakończeniu okresu trwałości. Środki trwałe powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane bezpośrednio przez Powiat.

Środki trwałe powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do wymienionych projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EERROW) w ramach PROW 2014-2020 Powiatowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem wnioskodawcy Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części ponieważ powstałe w ramach realizacji projektów środki trwałe nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższych przepisów, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat ma osobowość prawną (art. 2 ust. 2).

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania te obejmują sprawy z zakresu geodezji, kartografii i katastru (art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z ust. 4 tego artykułu wynika, że ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 10c ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2019 r. poz. 725, z późn. zm.), przez powiatowy zasób geodezyjny i kartograficzny - rozumie się powiatową część państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego prowadzoną przez starostów i prezydentów miast na prawach powiatu przy pomocy geodetów powiatowych.

W myśl art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowi jako organ administracji geodezyjnej i kartograficznej starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.

Artykuł 7d pkt 1 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne wskazuje, że do zadań Starosty należy m.in. prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

W analizowanej sprawie wskazać także należy, że ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U. z 2018 r. poz. 908, z późn. zm.) wprowadza do katalogu zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez powiat postępowanie scaleniowe lub wymienne.

Jak wynika z art. 3 ust. 1 cyt. ustawy o scalaniu i wymianie gruntów, postępowanie scaleniowe oraz zagospodarowanie poscaleniowe przeprowadza i wykonuje starosta jako zadanie z zakresu administracji rządowej finansowane ze środków budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 5-7 oraz art. 4 ust. 2 i 3. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do starosty w sprawach z tego zakresu jest wojewoda.

Dodatkowo, zgodnie z art. 3 ust. 4 ww. ustawy o scalaniu i wymianie gruntów, prace scaleniowo-wymienne koordynuje i wykonuje samorząd województwa przy pomocy jednostek organizacyjnych przekazanych mu na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. poz. 872, z późn. zm.) lub jednostek utworzonych przez ten samorząd do realizacji tych zadań.

Artykuł 3 ust. 5 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów stanowi, że w finansowanie prac, o których mowa w ust. 4, oraz w finansowanie zagospodarowania poscaleniowego mogą być włączone:

1.

publiczne środki wspólnotowe w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2018 r. poz. 478) oraz

2.

inne środki publiczne na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r. poz. 1376 i 1475), w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Powiat będzie beneficjentem środków w zakresie operacji typu "...." realizowanej w ramach poddziałania "..." objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014- 2020. Powiat będzie realizować cztery projekty. Celem projektów jest poprawa struktury obszarowej gospodarstw rolnych, wydzielenie i urządzenie funkcjonalnej sieci dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych oraz zabudowań gospodarczych, wykonanie gruntownej konserwacji rowów melioracji szczegółowej. Zakupy dotyczące projektów udokumentowane będą fakturami VAT oraz rachunkami. W dokumentach zakupowych jako nabywca wskazywany będzie Powiat.

Dla każdego z projektów Powiat dokonywał będzie zakupu takich samych usług i robót budowalnych, tj.

* usługi geodezyjne,

* usługa nadzoru geodezyjnego nad pracami scaleniowymi,

* usługi związane z opracowaniem innych dokumentów niezbędnych dla prawidłowej realizacji projektów (np. opinie, karty informacyjne niezbędne do wydania decyzji środowiskowej, sporządzanie wniosków do sądu o wpisy w księgach wieczystych)

* usługi dot. opracowania projektu przebudowy dróg transportu rolnego, wydzielonych w wyniku scalenia gruntów oraz przedmiaru dla prac związanych z konserwacja rowów melioracji szczegółowej

* roboty budowlane związane z przebudową dróg transportu rolnego oraz konserwacją rowów melioracji szczegółowej

* usługi nadzoru budowlanego

Środkiem trwałym powstałym w ramach realizacji projektów będą drogi transportu rolnego (dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych), przebudowywane w ramach zagospodarowania poscaleniowego gruntów w obszarze działek drogowych, stanowiących własność gmin.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. projektów.

Jak wynika z treści wniosku, realizowana przez Powiat operacja należy do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. W takim ujęciu Wnioskodawca nie może być uznany za podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż wykonanie przedmiotowej operacji nastąpi w ramach realizacji zadań nałożonych na Powiat odrębnymi przepisami prawa.

Odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisaną operację dotyczącą scalenia gruntów nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi zakupione w celu realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca wskazał bowiem, że towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Środki trwałe powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane bezpośrednio przez Powiat. Środki trwałe powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem Powiat nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektów pn. ".." "...", "..", ".." w związku z operacją typu ".." realizowaną w ramach poddziałania ".." objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014- 2020.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl