0111-KDIB3-2.4012.17.2017.1.ASZ - Odliczanie VAT przez gminę w związku z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.17.2017.1.ASZ Odliczanie VAT przez gminę w związku z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2017 r. (data wpływu 14 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 26 maja 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od nabytych usług wybudowania kanalizacji sanitarnej wraz z budową, przebudową i rozbudową miejskiej oczyszczalni ścieków w D. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od nabytych usług wybudowania kanalizacji sanitarnej wraz z budową, przebudową i rozbudową miejskiej oczyszczalni ścieków w D. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 26 maja 2017 r.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 26 maja 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miejska w D. jest jednostką samorządu terytorialnego będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z możliwością pozyskania dotacji ze środków Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach osi priorytetowej IV "Ochrona środowiska naturalnego i dziedzictwa kulturowego", działania 4.3 "Gospodarka wodno-ściekowa", poddziałanie 4.3.1 "Gospodarka ściekowa", Gmina wystąpiła o środki na dofinansowanie projektu pn. "...". Celem bezpośrednim projektu jest wzrost odsetek ludności korzystającej z systemu oczyszczania ścieków w aglomeracji D.

Przedmiotem inwestycji jest poprawa infrastruktury ściekowej w Gminie poprzez budowę sieci kanalizacji sanitarnej (etap III) wraz z budową, przebudową i rozbudową miejskiej oczyszczalni ścieków w D. Projekt swoim zakresem obejmuje realizację następujących zadań: budowa kanalizacji sanitarnej w D. - etap III. Zadanie obejmuje budowę sieci kanalizacji sanitarnej w D. wraz z przyłączami domowymi, sieciowymi pompowniami ścieków, oraz zabezpieczeniem lub przełożeniem istniejącej infrastruktury, z którą projektowana sieć kanalizacyjna koliduje.

Zakres zadania obejmie: roboty ziemne, roboty montażowe:

* sieć kanalizacyjna grawitacyjna z uzbrojeniem;

* sieć kanalizacyjna ciśnieniowa tłoczna z przepompowniami;

* przydomowe przepompownie ścieków;

* przejścia przez przeszkody terenowe;

* skrzyżowania projektowanej kanalizacji z siecią gazową;

* skrzyżowania projektowanej kanalizacji z siecią energetyczną;

* skrzyżowania projektowanej kanalizacji z istniejącą siecią teletechniczną;

* skrzyżowania projektowanej kanalizacji z ciekami powierzchniowymi;

* skrzyżowania projektowanej kanalizacji z istniejącą siecią wodociągową;

* skrzyżowania projektowanej kanalizacji z istniejącymi drogami.

Budowa, przebudowa i rozbudowa miejskiej oczyszczalni ścieków w D.

Przedmiotem planowanego zadania jest przebudowa i rozbudowa istniejących obiektów i instalacji na terenie mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków w D., a także budowa nowych obiektów. Po zrealizowaniu zamierzenia oczyszczalnia wyposażona będzie w dwa niezależne i wysokosprawne ciągi oczyszczania ścieków. Łączna powierzchnia obiektów analizowanej oczyszczalni wzrośnie z ok. 2500 m2 do ok. 3200 m2.

Zakres przedmiotowego zadania obejmuje:

* przebudowę i rozbudowę obiektów istniejących (budynek pompowni ścieków, osadniki wtórne - przebudowa na zbiorniki stabilizacji, budynek technologiczny, budynek administracyjno-socjalny, osadniki wstępne, komory napowietrzania, stację trafo, ogrodzenie);

* budowę nowych obiektów (osadniki wtórne, komora pomiarowa, budynek na przyczepę osadu, poletka osadowe, wiata na osad, silos na wapno z fundamentem, stanowisko zlewne ścieków dowożonych, komora przelewowa (przelew burzowy), budynek techniczny, pompownia osadu wstępnego, punkt gromadzenia odpadów stałych, pompownia wody technologicznej I stopnia, taca ekologiczna, separator ropopochodnych z osadnikiem zawiesin, budowę, przebudowę i rozbudowę obiektów infrastruktury technicznej (rurociągi, kanały technologiczne i deszczowe wraz ze studzienkami, komorami, rurociągi wody czystej i technologicznej, sieć i przyłącza gazowe wraz ze stacjami lub skrzynkami redukcyjno-pomiarowymi, trasy kablowe, oświetlenie terenu, instalacja fotowoltaiczna, drogi wewnętrzne z miejscami postojowymi, placami manewrowymi, placami magazynowymi, opaski, chodniki, skarpy i nasypy);

* likwidację (poletka osadowe, zlewnia ścieków z szamb, komory technologiczne, komora przelewowa (przelew burzowy), komora pomiarowa, częściowo sieci technologiczno-sanitarnych, częściowo trasy kablowe);

* wymianę instalacji (w tym rurociągów i kanałów międzyobiektowych) sanitarnych: instalacje wody, kanalizacji, instalacje wentylacji, instalacje centralnego ogrzewania wraz z nowymi kotłowniami gazowymi w budynku administracyjno-socjalnym oraz budynku technologicznym.

Gmina na realizację zadania przeznaczy część środków własnych oraz środki finansowe pozyskane z dotacji. Podatek VAT w projekcie jest wydatkiem niekwalifikowalnym. Faktury dotyczące zadania będą wystawiane na Gminę. Gmina po zakończeniu zadania tj. budowy kanalizacji sanitarnej wraz z budową, przebudową i rozbudową miejskiej oczyszczalni ścieków planuje przekazać nieodpłatnie do używania (na podstawie umowy) te budowle samorządowemu zakładowi budżetowemu - Zakładowi Gospodarki Komunalnej w D., który realizuje zadania związane z kanalizacją i oczyszczaniem ścieków na terenie Gminy. Z tego tytułu Zakład Gospodarki Komunalnej będzie świadczył usługi podlegające podatkowi VAT. Zakład Gospodarki Komunalnej będzie dokonywał też sprzedaży usług jednostkom organizacyjnym Gminy, jak i samej Gminie, gdzie sprzedaż dokonywanych usług związanych z kanalizacją nie będzie opodatkowana podatkiem VAT. Gmina rozlicza się z podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi (włącznie z zakładem budżetowym) od dnia 1 stycznia 2017 r.

Infrastruktura będąca efektem projektu będzie wykorzystywana przez Gminę do świadczenia za pośrednictwem Zakładu Gospodarki Komunalnej usług polegających na odbieraniu ścieków od budynków mieszkańców Gminy i przedsiębiorców na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych oraz odbierania ścieków od budynków jednostek organizacyjnych Gminy.

Gmina wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi wykonuje następujące czynności:

* opodatkowane podatkiem VAT,

* zwolnione z podatku VAT

* niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych usług wybudowania kanalizacji sanitarnej wraz z budową, przebudową i rozbudową miejskiej oczyszczalni ścieków w D.?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją zadania pod nazwą "..." dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach osi priorytetowej IV Ochrona Środowiska Naturalnego i Dziedzictwa Kulturowego, działania 4.3 Gospodarka Wodno-Ściekowa, poddziałanie 4.3.1 Gospodarka Ściekowa, Gmina ma prawo do odliczenia w całości podatku VAT, gdyż po zakończeniu zadania będą podejmowane czynności podlegające opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Ponadto należy wskazać, że wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 90 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie (...) kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina wystąpiła o środki na dofinansowanie projektu pn. "...". Gmina po zakończeniu zadania tj. budowy kanalizacji sanitarnej wraz z budową, przebudową i rozbudową miejskiej oczyszczalni ścieków planuje przekazać do używania te budowle samorządowemu zakładowi budżetowemu - Zakładowi Gospodarki Komunalnej, który realizuje zadania związane z kanalizacją i oczyszczaniem ścieków na terenie Gminy. Z tego tytułu Zakład Gospodarki Komunalnej będzie świadczył usługi podlegające podatkowi VAT. Zakład Gospodarki Komunalnej będzie dokonywał też sprzedaży usług jednostkom organizacyjnym Gminy, jak i samej Gminie, gdzie sprzedaż dokonywanych usług związanych z kanalizacją nie będzie opodatkowana podatkiem VAT. Gmina rozlicza się z podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi (włącznie z zakładem budżetowym) od dnia 1 stycznia 2017 r.

Infrastruktura będąca efektem projektu będzie wykorzystywana przez Gminę do świadczenia za pośrednictwem Zakładu Gospodarki Komunalnej usług polegających na odbieraniu ścieków od budynków mieszkańców Gminy i przedsiębiorców na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych oraz odbierania ścieków od budynków jednostek organizacyjnych Gminy.

Gmina wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi wykonuje następujące czynności:

* opodatkowane podatkiem VAT,

* zwolnione z podatku VAT

* niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przedmiotem zainteresowania Wnioskodawcy jest prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od nabytych usług wybudowania kanalizacji sanitarnej wraz z budową, przebudową i rozbudową miejskiej oczyszczalni ścieków w D.

W pierwszej kolejności należy wskazać, rozstrzygnięcie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14, zgodnie z którym, gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Ponadto na tle obecnej ustawy o podatku od towarów i usług w dniu 26 października 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów (sygn. akt I FSP 4/15) wskazał na orzeczenie TSUE z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław i podkreślił, że w wyroku tym TSUE udzielił bardzo szczegółowych wskazówek dotyczących warunków, jakie muszą spełniać publiczne jednostki organizacyjne, aby mogły one być uznane za podatników VAT czynnych, tj. działanie we własnym imieniu i na własny rachunek, ponoszenie ryzyka gospodarczego, brak hierarchicznego podporządkowania, itp. NSA wskazał, że pomimo większego niż jednostki budżetowe stopnia samodzielności zakładu budżetowego, nie może on być uznany za odrębnego od Gminy podatnika VAT, nie spełnia bowiem ww. warunków - nie jest wystarczająco samodzielny. Podatnikiem i stroną w kontaktach na zewnątrz jest wyłącznie Gmina. Zatem to Gmina świadczy usługi opodatkowane i z tego powodu ma prawo do odliczenia VAT naliczonego.

W konsekwencji orzeczenia TSUE oraz podjętej przez NSA uchwały należy uznać, że jednostki budżetowe jak i zakłady budżetowe, nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług. Zatem wszelkie czynności przez nie wykonywane na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach tej jednostki (zarówno pomiędzy jednostkami budżetowymi, jak i zakładami budżetowymi) mają charakter wewnętrzny.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych (art. 4 ww. ustawy).

Zatem należy wskazać, że od dnia dokonania centralizacji rozliczeń podatku VAT z podległymi jej jednostkami podatnikiem podatku VAT dla wszelkich czynności jest Gmina.

Oznacza to, że czynności które będą wykonywane przez jednostki organizacyjne Gminy będą czynnościami Gminy, bowiem od momentu "centralizacji" Gmina nie działa w charakterze odrębnego od swoich jednostek organizacyjnych podatnika podatku VAT.

Z okoliczności sprawy wynika, że wydatki które Gmina będzie ponosić w związku z inwestycją kanalizacyjną będą dotyczyły zarówno działalności gospodarczej (czynności opodatkowane VAT oraz zwolnione z VAT), jak również innej działalności (tj. realizacji zadań publicznych niebędących działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT).

W tym miejscu należy podkreślić, że o kwalifikacji wydatków związanych z ww. projektem (tzn. ustalenia czy związane są one z działalnością gospodarczą Gminy, czy też z inną jej działalnością), nie przesądza wewnętrzny charakter rozliczeń pomiędzy Gminą a jednostkami z tytułu odpłatnego świadczenia usług odprowadzania ścieków. Kwalifikacja tych wydatków zależy bowiem od tego, jakiej działalności prowadzonej przez Gminę służy infrastruktura, a w opisanym przypadku - jak wynika z wniosku - służy ona także działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czynnościom zwolnionym z podatku VAT, gdyż czynności nieopodatkowane wykonywane przez te jednostki będą czynnościami nieopodatkowanymi Gminy.

To, że Gmina i jej jednostki po dokonaniu centralizacji będą działały w ramach jednego podatnika, nie zmienia faktu, że działania w ramach reżimu publicznoprawnego (tj. świadczenia nieodpłatnych usług w ramach zadań statutowych przez jednostki organizacyjne Gminy) nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem wydatki związane z tą inwestycją - wbrew wskazaniu Gminy - nie będą dotyczyły tylko czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ale również innej działalności, tj. wykonywanej poza zakresem podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, jak również powołane przepisy, należy wskazać, że w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, zwolnionych od podatku i do działalności niepodlegającej opodatkowaniu, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim te towary i usługi służą do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych.

W tym miejscu należy podkreślić, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Należy nadmienić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca dokonuje nabycia towarów i usług, które wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (czynności opodatkowane i zwolnione z podatku VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), w pierwszej kolejności jego obowiązkiem jest przypisanie kwoty podatku naliczonego do celów działalności gospodarczej. W przypadku gdy przypisanie nabyć w całości do działalności gospodarczej nie będzie możliwe, wówczas kwotę podatku naliczonego należy obliczać zgodnie z art. 86 ust. 2a-2 h ustawy o VAT. Ponadto należy zaznaczyć, że u Wnioskodawcy w ramach działalności gospodarczej, oprócz czynności opodatkowanych, występują także czynności zwolnione od podatku. Zatem celem obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zastosowanie znajdzie również proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy.

Reasumując stwierdzić należy, że po centralizacji rozliczeń, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków związanych z inwestycją kanalizacyjną wskazanych w opisie sprawy.

Gmina będzie miało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z tą inwestycją jedynie w zakresie w jakim zakupy te będą miały związek z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 1 i 86 ust. 2a oraz art. 90 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego, w związku z realizacją zadania pod nazwą "..." dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach osi priorytetowej IV Ochrona Środowiska Naturalnego i Dziedzictwa Kulturowego, działania 4.3 Gospodarka Wodno-Ściekowa, poddziałanie 4.3.1 Gospodarka Ściekowa, Gmina ma prawo do odliczenia w całości podatku VAT, gdyż po zakończeniu zadania będą podejmowane czynności podlegające opodatkowaniu - jest nieprawidłowe.

Zaznaczyć należy, że w przypadku zmiany stanu prawnego lub zmiany któregokolwiek elementu zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci aktualność.

Wskazać ponadto należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl