0111-KDIB3-2.4012.164.2018.2.SR - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.164.2018.2.SR Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2018 r. (data wpływu 13 marca 2018 r.), uzupełnionym pismem z 3 kwietnia 2018 r. (data wpływu 6 kwietnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 3 kwietnia 2018 r. (data wpływu 6 kwietnia 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 27 marca 2018 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.164.2018.1.SR.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 3 kwietnia 2018 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń z tytułu podatku VAT z dniem 1 stycznia 2017 r.

Gmina dnia 21 lutego 2017 r. podpisała umowę partnerską z Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w N. na rzecz realizacji projektu "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020, 4. Oś Priorytetowa Poddziałanie 4.5.2 Niskoemisyjny transport miejski - SPR, z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zgodnie z przedmiotem umowy Gmina jako Partner projektu jest odpowiedzialna za realizację budowy systemu komunikacyjnego typu Park&Ride oraz edukacje ekologiczną w części dotyczącej Partnera. Gmina zobowiązana jest do aktywnego uczestnictwa i współpracy w działaniach partnerstwa mających na celu realizację projektu. Park&Ride czyli Parkuj i Jedź to parking zlokalizowany w pobliżu peryferyjnych przystanków przeznaczony dla osób korzystających z publicznego transportu zbiorowego. Park&Ride zlokalizowany w S. wykorzystywany będzie wyłącznie na potrzeby osób parkujących samochód i przesiadających się na środek komunikacji zbiorowej.

W ramach zadania przewiduje się: budowę 130 miejsc postojowych (w tym 6 dla osób niepełnosprawnych) oraz 4 miejsc dla autobusów i pojazdów typu bus, wpisanego w nasyp obiektu obsługi ruchu turystycznego z poczekalnią, sanitariatami, pomieszczeniem porządkowym, wraz z przyłączami o wymiarach max. 31 m x 7 m x 7 m (dł./szer./wys), komunikacji wewnętrznej (ze zjazdami o parametrach zjazdów publicznych, z drogi publicznej), pętlę autobusową z wiatą przystankową o wymiarach max. 10 m x 1,6 m x 3,5 m (dł./szer./wys.), budynku przechowalni rowerów o wymiarach max. 13,5 m x 12 m x 4,5 m (dł./szer./wys.) - dla 22 rowerów, obiektów małej architektury (w tym wiaty odpoczynkowej). W widocznych miejscach zainstalowane będą tablice informujące, że parking jest przeznaczony tylko i wyłącznie dla osób przesiadających się na komunikację zbiorową. Dodatkowo umieszczony będzie regulamin parkingu określający warunki i zasady korzystania z parkingu. Regulamin parkingu będzie określał sposób, w jaki użytkownik będzie mógł wykazać, iż korzysta z parkingu zgodnie z jego przeznaczeniem. Będzie to karta parkingowa wydana na podstawie zakupionego u przewoźników biletu okresowego, bilet komunikacji miejskiej, identyfikator lub inny dokument określony w regulaminie. Wszyscy użytkownicy imiennych biletów komunikacji zbiorowej, szczególnie z terenu Gminy zostaną poinformowani o możliwości uzyskania karty parkingowej, uprawniającej do korzystania z parkingu Park&Ride i przesiadki na środki komunikacji zbiorowej. Można będzie również skorzystać z 22 stanowisk, gdzie korzystający mogą pozostawić rowery i motorowery i przesiąść się na środki komunikacji zbiorowej. W tym czasie pozostawione środki transportu będą objęte monitoringiem, co zwiększy ich bezpieczeństwo. Podmiot obsługujący parking, Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej w S. będzie prowadził czasową i wyrywkową weryfikację wykorzystania parkingu. W ramach przygotowań do realizacji zadania Park&Ride Partner - Gmina jest zaangażowana we współpracę z Województwem... w zakresie. Karty Aglomeracyjnej (KA). W wyniku tej współpracy Gmina podpisała porozumienie intencyjne w sprawie przystąpienia Gminy do realizacji inwestycji w postaci budowy węzłów przesiadkowych i parkingów typu Parkuj i Jedź w ramach RPO na lata 2014-2020, w powiązaniu z projektem "...". Zgodnie z porozumieniem budowany obiekt wyposażony będzie w rozwiązania systemowe kompatybilne z wytycznymi w tym zakresie zawartymi w dokumentacji technicznej systemu KA, lub w określonym zakresie zarządzane bezpośrednio z poziomu systemu KA. Ponadto parking będzie dostępny dla użytkowników systemu KA, a także dla osób, które nie są użytkownikami systemu KA w oparciu o przygotowane narzędzia weryfikacji korzystania przez te osoby z publicznego transportu zbiorowego. Szczegółowy zakres współpracy w ramach KA zostanie ujęty w "Umowie realizacyjnej", niemniej to Województwo... odpowiedzialne będzie za zapewnienie niezbędnej infrastruktury technicznej integrującej parking z systemem KA. Po stronie Gminy będzie pokrycie kosztów energii elektrycznej oraz ewentualne koszty związane z transmisją danych pomiędzy obiektem a systemem KA, realizowaną poprzez stałe łącze internetowe.

Park&Ride w S. będzie się znajdował bezpośrednio przy przystanku komunikacji zbiorowej, który to przystanek zostanie utworzony właśnie przy parkingu. Dodatkową zaletą jest bliska odległość parkingu od linii kolejowej (ok. 200 m) co w przyszłości daje możliwość integracji również z tą formą transportu. W widocznych miejscach zainstalowane będą tablice informujące, że parking jest przeznaczony tylko i wyłącznie dla osób przesiadających się na komunikację zbiorową.

Celem projektu jest osiągnięcie niskoemisyjnej i zrównoważonej mobilności oraz całościowe i wieloaspektowe usprawnienie systemu niskoemisyjnego transportu zbiorowego w aglomeracji.... Parkingi typu Park&Ride, mają za zadanie "przechwycić" jak największy odsetek pojazdów kierujących się do centrum miasta i zachęcić kierowców do skorzystania z oferty transportu publicznego. Czekając na autobus pasażerowie będą mieli do dyspozycji poczekalnię, a cały obiekt będzie wyposażony w monitoring. Dofinansowanie z RPO WM 2014-2020 wynosi prawie... mln zł. MPK kupi 30 nowoczesnych autobusów i zmodernizuje dworzec, a Gmina wybuduje miejsce przesiadkowe, czyli zapowiadany Park&Ride i rondo zamiast skrzyżowania na ul.... i....

Wkład Gminy jako Partnera projektu: komponent dotyczący budowy parkingu Park&Ride oraz komponent dotyczący edukacji ekologicznej (wkład własny Gminy). Działania mające na celu podniesienie świadomości ekologicznej beneficjentów - mieszkańców. Na działania te składać się będą między innymi konkursy plastyczne na temat ekologicznych autobusów, spotkania informacyjno-edukacyjne dla dzieci kształtujące właściwe postawy w zakresie korzystania z komunikacji zbiorowej, film edukacyjny, którego celem jest ukazanie zmian w mobilności miejskiej prowadzących do zmniejszenia emisji CO2 i innych zanieczyszczeń uciążliwych dla środowiska i mieszkańców, foldery edukacyjne, banery wielkopowierzchniowe oraz informacje prasowe, inspirowanie mieszkańców do przyjaznych zachowań komunikacyjnych zgodnych ze zrównoważoną mobilnością poprzez emitowanie spotów edukacyjnych w radio i telewizji regionalnej.

Celem projektu będzie osiągnięcie niskoemisyjnej i zrównoważonej mobilności miejskiej oraz całościowe i wieloaspektowe usprawnienie systemu niskoemisyjnego transportu zbiorowego w aglomeracji... ze szczególnym uwzględnieniem miasta N. i partnera projektu Gminy S. oraz pozostałych gmin będących członkami porozumienia międzygminnego tj. N., K., P. Według założeń projektu celami szczegółowymi będą: niższa emisja zanieczyszczeń powietrza, hałasu oraz niższe zatłoczenie układu komunikacyjnego, zmniejszenie wykorzystania samochodów osobowych, bardziej efektywne wykorzystanie transportu publicznego, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwiększenie dostępności dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się, osób niewidzących i niedosłyszących. Realizacja projektu wpłynie na poprawę skomunikowania N. jako stolicy subregionu. Wpłynie bezpośrednio na rozwój gospodarczy między innymi poprzez poprawę dostępności do rynku pracy, jak również oferty edukacyjnej N. W celu prawidłowej realizacji zadania będzie także prowadzona przebudowa skrzyżowania/ronda przy Park&Ride. Przebudowa skrzyżowania dróg gminnych ul.... i ul.... jest elementem uzupełniającym i elementem niezbędnym. Dodatkowo w ramach tego działania planuje się wykonanie prac związanych z przebudową urządzeń obcych, tj. przebudowa sieci kanalizacji deszczowej, przebudowa sieci elektroenergetycznej, przebudowa sieci teletechnicznej, przebudowa oświetlenia ulicznego.

Parking Park&Ride oraz przebudowa skrzyżowania - zadanie zrealizowane przez Partnera -Gminę - przyczyni się również do zwiększenia oraz wzmocnienia dostępności komunikacji publicznej. Parking będzie dedykowany wszystkim pasażerom komunikacji zbiorowej. Jak już powyżej zaznaczono udostępniony będzie bezpłatnie, na podstawie biletu komunikacji zbiorowej, wyłącznie dla osób parkujących samochód i przesiadających się na środki komunikacji zbiorowej. Gmina zabezpieczyła środki na realizację i eksploatację parkingu Park&Ride w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy. Operatorem parkingu będzie Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej w S. W związku z realizacją powyższego projektu Gmina ma wątpliwości co do posiadania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Okres realizacji projektu, część dotycząca Gminy jako Partnera projektu 2018-2019 r.

Projekt wpisuje się w główny cel osi priorytetowej 4. Regionalna Polityka Energetyczna. Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 poprzez stworzenie warunków do zrównoważonego rozwoju w regionie uwzględniającego aspekty nowoczesnego sektora energetycznego oraz sektora transportu miejskiego. Cel ten ma zapewnić bezpieczeństwo energetyczne mieszkańców regionu oraz poprawę jakości ich życia, z poszanowaniem zasad ochrony środowiska. Działania podjęte w ramach projektu wpłyną na poprawę jakości życia oraz zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza na obszarze N. i gmin sąsiednich. Ponadto projekt wpisuje się w cel szczegółowy działania 4.5. Niskoemisyjny transport miejski - zwiększone wykorzystanie niskoemisyjnego transportu zbiorowego i innych przyjaznych środowisku form mobilności miejskiej.

Zarówno Lider jak i Partner projektu - Gmina realizowali będą projekt indywidualnie dokonując zakupu towarów i usług w zakresie dotyczącym jego części.

Gmina wskazana będzie jako nabywca w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu tylko w odniesieniu do zadań realizowanych przez Gminę.

Na pytanie Organu "Jakie konkretnie zadania Gmina zrealizowała/będzie realizowała w ramach ww. projektu? Czy ww. projekt obejmuje po stronie Gminy jako partnera projektu wyłącznie budowę parkingu i ronda zamiast skrzyżowania na ul.... i... oraz działania związane z edukacją ekologiczną? Czy też Gmina w ramach projektu realizuje również budowę wymienionego we wniosku obiektu obsługi ruchu turystycznego z poczekalnią sanitariatami, pomieszczeniem porządkowym, komunikacji wewnętrznej, pętli autobusowej z wiatą przystankową, budynku przechowalni rowerów, obiektów małej architektury lub przystanku komunikacji zbiorowej?", Wnioskodawca odpowiedział, że "Przebudowa skrzyżowania dróg gminnych ul.... i ul.... jest elementem uzupełniającym w ramach projektu, ale również elementem niezbędnym. Obecnie główny ruch osobowy oraz komunikacji publicznej odbywa się drogą... na linii N. - S. W momencie zlokalizowania parkingu Park&Ride przy ulicy..., w bezpośrednim sąsiedztwie ul.... nastąpi znaczące obciążenie ruchem tego skrzyżowania, co może spowodować paraliż komunikacyjny. Poza tym usytuowanie skrzyżowania ulicy... i... pomiędzy wiaduktem kolejowym a skarpą miejską przy podjeździe do centrum S. powoduje, że skrzyżowanie to widoczne jest dla kierujących z obu kierunków ulicy... dopiero z odległości około 120 metrów. W momencie powstawania w tym miejscu zatorów (korków) bardzo wzrasta ryzyko kolizji i wypadków spowodowanych najeżdżaniem pojazdów na siebie. Obciążenie ruchem tego odcinka ulicy... spowodowane będzie nie tylko poprzez użytkowników parkingu Park&Ride. Dodatkowym uzasadnieniem przebudowy skrzyżowania jest fakt, że nastąpi przekierowanie ruchu większości autobusów właśnie w ulicę "...". Brak przebudowy skrzyżowania spowoduje istotne wydłużenie kursu, a co za tym idzie zmniejszy się atrakcyjność tej formy podróżowania z uwagi na dłuższy czas dojazdu. Dodatkowo w wyniku realizacji inwestycji nastąpi wzmożenie ruchu pieszego poprzez ulicę... w kierunku ul..... Obecnie na tym odcinku ulicy... nie ma przejścia dla pieszych. Przebudowanie skrzyżowania w formie ronda pozwoli rozładować ten ruch pieszy w sposób bezpieczny i optymalny. Koszt brutto:. zł. Działania realizowane przez Gminę mające na celu podniesienie świadomości ekologicznej beneficjentów - mieszkańców terenu Gminy jak i gmin obsługiwanych przez MPK. Na działania te składać się będą między innymi spotkania informacyjno-edukacyjne dla dzieci i młodzieży w placówkach edukacyjnych na terenie Gminy, prowadzenie kampanii edukacyjnej w zakresie korzyści wynikających z przesiadania się na komunikację zbiorową poprzez foldery edukacyjne, banery wielkopowierzchniowe oraz informacje prasowe, inspirowanie mieszkańców do przyjaznych zachowań komunikacyjnych zgodnych ze zrównoważoną mobilnością poprzez emitowanie spotów edukacyjnych w radio i telewizji regionalnej. Koszt:. zł. Gmina w ramach projektu realizuje również budowę obiektu obsługi ruchu turystycznego - poczekalnia, pomieszczenie porządkowe, budynek przechowalni rowerów."

Produkty projektu będą wykorzystywane zgodnie z założeniami opisanymi we wniosku. Cała infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu będzie udostępniana odbiorcom projektu tj. mieszkańcom Gminy oraz wszelkim innym osobom jako infrastruktura użyteczności publicznej. Cała infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu będzie udostępniana nieodpłatnie.

Gmina pozostanie właścicielem wytworzonej infrastruktury. Podmiotem odpowiedzialnym za funkcjonowanie powstałych produktów projektu w zakresie Park&Ride będzie Gmina, która posiada pełną zdolność organizacyjną i finansową do realizacji i utrzymania efektów projektu i która będzie właścicielem całej infrastruktury powstałej w wyniku realizacji inwestycji Park&Ride na terenie Gminy. W imieniu Gminy operatorem inwestycji będzie Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej - jako jednostka budżetowa Gminy. Gmina posiada struktury organizacyjne i zespół ludzki o kwalifikacjach zapewniających funkcjonowanie projektu w fazie realizacji oraz w fazie operacyjnej. Środki finansowe wykorzystywane na potrzeby sprawnego funkcjonowania infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu są zabezpieczone w ramach budżetu Gminy. Osoby odpowiedzialne za realizację i dalsze funkcjonowanie projektu posiadają doświadczenie w realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych.

Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej (MZGK) jest jednostką organizacyjną Gminy, nie posiada osobowości prawnej. Od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina wstąpiła w prawa i obowiązki swoich jednostek organizacyjnych, które dotychczas były samodzielnymi podatnikami podatku VAT.

Realizacja projektu stanowi zadanie własne o charakterze gminnym nałożone na nią zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym. Zapewnienie publicznego transportu zbiorowego na szczeblu lokalnym należy do zadań własnych gminy.

Sprzedaż biletów komunikacji zbiorowej nie generuje po stronie Gminy podatku należnego. Sprzedaż biletów należy do MPK - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Spółka z o.o. w N. - jednoosobowa spółka Gminy N. - przedsiębiorstwo użyteczności publicznej, które realizuje zadania własne Gminy N. oraz gmin ościennych.

Sprzedaż. Karty Aglomeracyjnej nie generuje po stronie Gminy S. podatku należnego. W ramach przygotowań do realizacji zadania Park&Ride Partner - Gmina jest zaangażowana we współpracę z Województwem... w zakresie. Karty Aglomeracyjnej. Gmina podpisała porozumienie intencyjne "w sprawie przystąpienia Gminy S. do realizacji inwestycji w postaci budowy węzłów przesiadkowych i parkingów typu Parkuj i Jedź w ramach RPO na lata 2014-2020, w powiązaniu z projektem "...". Budowany obiekt wyposażony będzie w rozwiązania systemowe kompatybilne z wytycznymi w tym zakresie zawartymi w dokumentacji technicznej systemu KA, lub w określonym zakresie zarządzane bezpośrednio z poziomu systemu KA. Parking będzie dostępny dla użytkowników systemu KA, a także dla osób, które nie są użytkownikami systemu. Szczegółowy zakres współpracy w ramach KA zostanie ujęty w "Umowie realizacyjnej", niemniej to W odpowiedzialne będzie za zapewnienie niezbędnej infrastruktury technicznej integrującej parking z systemem KA. Gmina - jako partner będzie pokrywał koszty energii elektrycznej oraz ewentualnie koszty związane z transmisją danych pomiędzy obiektem a systemem KA, realizowaną poprzez stałe łącze internetowe.

Parking Park&Ride w S.- odpowiedzialny partner Gmina. W ramach zadania przewiduje się: budowę 130 miejsc postojowych (w tym 6 dla osób niepełnosprawnych) oraz 4 miejsc dla autobusów i pojazdów typu bus, wpisanego w nasyp obiektu obsługi ruchu turystycznego z poczekalnią, sanitariatami, pomieszczeniem porządkowym, wraz z przyłączami o wymiarach max. 31 m x 7 m x 7 m (dł./szer./wys.), komunikacji wewnętrznej (ze zjazdami o parametrach zjazdów publicznych, z drogi publicznej), pętlę autobusową z wiatą przystankową o wymiarach max. 10 x 1,6 x 3,5 m (dł./szer./wys.), budynku przechowalni rowerów o wymiarach max. 13,5 x12 x 4,5 m (dł./szer./wys.) - dla 22 rowerów, obiektów małej architektury (w tym wiaty odpoczynkowej). Parking Park&Ride będzie bezpłatnie dostępny tylko dla osób korzystających z komunikacji publicznej posiadających bilety komunikacji publicznej i nie będzie ograniczenia do zamkniętego kręgu przewoźników. Gmina o Numerze Identyfikacji Podatkowej... jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ działania przewidziane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Realizacja projektu stanowi zadanie własne o charakterze gminnym nałożone na nią zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym. Brak możliwości odzyskania podatku VAT wynika z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura będzie wykorzystywana w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Na terenie obiektu nie będzie prowadzona sprzedaż, Gmina nie będzie zawierała umów cywilnoprawnych, wybudowane pomieszczenia nie będą wydzierżawiane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 3 kwietnia 2018 r.):

Czy w świetle obowiązujących przepisów, Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 3 kwietnia 2018 r.):

Gmina stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ działania przewidziane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Cała infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu będzie udostępniana odbiorcom projektu tj. mieszkańcom Gminy oraz wszelkim innym osobom jako infrastruktura użyteczności publicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 powołanej ustawy). Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, dnia 21 lutego 2017 r. podpisał umowę partnerską z Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym na rzecz realizacji projektu "...". Zarówno Lider jak i Partner projektu - Gmina realizowali będą projekt indywidualnie dokonując zakupu towarów i usług w zakresie dotyczącym jego części. Zgodnie z przedmiotem umowy Gmina jako Partner projektu jest odpowiedzialna za realizację budowy systemu komunikacyjnego typu Park&Ride oraz edukacje ekologiczną w części dotyczącej Partnera. W celu prawidłowej realizacji zadania będzie także prowadzona przebudowa skrzyżowania/ronda przy Park&Ride. Gmina w ramach projektu realizuje również budowę obiektu obsługi ruchu turystycznego - poczekalnia, pomieszczenie porządkowe, budynek przechowalni rowerów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że działania przewidziane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura będzie wykorzystywana w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Cała infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu będzie udostępniana odbiorcom projektu tj. mieszkańcom Gminy oraz wszelkim innym osobom jako infrastruktura użyteczności publicznej. Cała infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu będzie udostępniana nieodpłatnie. Na terenie obiektu nie będzie prowadzona sprzedaż, Gmina nie będzie zawierała umów cywilnoprawnych, wybudowane pomieszczenia nie będą wydzierżawiane.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że sprzedaż biletów komunikacji zbiorowej nie generuje po stronie Gminy podatku należnego. Sprzedaż biletów należy do MPK - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Spółka z o.o. Również sprzedaż. Karty Aglomeracyjnej nie generuje po stronie Gminy podatku należnego. Realizacja projektu stanowi zadanie własne o charakterze gminnym nałożone na nią zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym.

Należy zatem stwierdzić, że Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania ww. projektu, nie nabywa ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działała w charakterze podatnika podatku VAT.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl