0111-KDIB3-2.4012.152.2020.3.MD - Brak możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.152.2020.3.MD Brak możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2020 r. (data wpływu 27 lutego 2020 r.) uzupełnionym pismem z 27 kwietnia 2020 r. (data wpływu 4 maja 2020 r.) oraz pismem z 26 maja 2020 r. (data wpływu 26 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 kwietnia 2020 r. (data wpływu 4 maja 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 20 kwietnia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.152.2020.1.MD oraz pismem z 26 maja 2020 r. (data wpływu 26 maja 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 20 maja 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.152.2020.2.MD

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 27 kwietnia i 26 maja 2020 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Powiat utworzony został w ramach reformy administracyjnej. Samorząd Powiatu działa na podstawie:

* ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 511 z późn. zm.),

* uchwały Nr X./2012 z dnia 28 grudnia 2012 r. Rady Powiatu w sprawie statutu Powiatu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy, powiat wykonuje również określone ustawami zadania o charakterze ponadgminnym oraz zadania z zakresu administracji.

Projekt obejmuje montaż instalacji fotowoltaicznych dostarczających energię na potrzeby 4 budynków użyteczności publicznej zlokalizowanych na terenie Powiatu. Budynki objęte projektem to:

* Zespół Szkół Ogólnokształcących w S., ul. Ł., działka nr x/22, instalacja o mocy 39,96 kW, zamontowana na dachu szkoły,

* Powiatowy Urząd Pracy w S., ul. Ł.,16, działka nr y/37, instalacja o mocy 15,91 kW, zamontowana na dachu,

* Starostwo Powiatowe w S., ul. M, działka nr z/1, instalacja o mocy 19,61 kW, zamontowana na dachu,

* Liceum Ogólnokształcące X. im. M. w P., ul. M. 1, działka nr a/18. a/22 - instalacja o mocy 25,90 kW, zamontowana na dachu.

Jednym z warunków projektu jest złożenie wraz z wnioskiem o płatność zaświadczenia z właściwego Urzędu Skarbowego, czy Powiat w odniesieniu do realizowanego projektu ma możliwość odzyskania podatku VAT.

Wnioskodawca nadmienia, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT, ale w zakresie tylko czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższa inwestycja nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

Z rezultatów projektu (wytworzonej energii) korzystać będą nieodpłatnie nie tylko pracownicy Starostwa, Urzędu Pracy, Szkół, uczniowie ale również i petenci.

Powiatowe jednostki budżetowe nie posiadają osobowości prawnej, co oznacza, że nie działają w imieniu własnym. Wszelką działalność prowadzą w imieniu i na rachunek Powiatu, gdyż nie mogą samodzielnie zaciągać zobowiązań oraz nabywać praw we własnym imieniu. Każda czynność cywilnoprawna jest czynnością Powiatu dokonana w jej imieniu i na jej rzecz. Z tego względu prawo własności nie może przysługiwać jednostkom budżetowym, tylko Powiatowi (jednostce samorządu terytorialnego).

W świetle obowiązujących przepisów Powiat z dniem 1 stycznia 2017 r. scentralizował się w zakresie rozliczeń podatku od towarów i usług "dalej VAT", oznacza to, że prowadzi rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi będącymi jednostkom budżetowymi w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077). Posiada jeden nr NIP.

Budynki, na których zamontowana zostanie instalacja fotowoltaiczna są oddane jednostkom w trwały zarząd.

Instalacja fotowoltaiczna będzie włączona w sieć energetyczną, co umożliwi rozliczenie nadwyżek wyprodukowanej przez instalację energii elektrycznej do sieci energetycznej. Nadwyżki energii elektrycznej pozyskane z instalacji fotowoltaicznej, niewykorzystane na własne potrzeby zostaną rozliczone w następnym okresach rozliczeniowych.

W uzupełnieniu do wniosku udzielono następujących wyjaśnień.

Instalacje fotowoltaiczne (zamontowane na wszystkich budynkach ujętych w projekcie) będą włączone w sieć energetyczną. W każdym z budynków (Starostwo Powiatowe w S., Powiatowy Urząd Pracy w S., Zespół Szkół Ogólnokształcących, Liceum Ogólnokształcące X. w P.) zamontowany zostanie oddzielny licznik dwukierunkowy energii elektrycznej, pozwalający rozliczać przekazywaną energię z paneli jak i zużytą przez każdy budynek oddzielnie.

Energia wyprodukowana z paneli fotowoltaicznych przekazywana będzie nieodpłatnie do sieci na podstawie zawartej umowy - w przypadku Powiatu z PGE Dystrybucja (umowa podłączenia mikroinstalacji do 50 kW mocy zainstalowanej).

Nadwyżki energii trafią do sieci energetycznej i będą odbierane w postaci opustu: instalacja od 10 kW do 50 kW - można odebrać bezpłatnie z sieci publicznej 70% oddanej energii (współczynnik 0,7). Nadwyżka w pierwszej kolejności wykorzystana zostanie na własne potrzeby. Niewykorzystana część energii zostanie rozliczona w ciągu 365 dni od momentu wprowadzenia jej do sieci. Nierozliczona w tym czasie, pozostanie nieodpłatnie w PGE.

Budynek Zespołu Szkół Ogólnokształcących w S. będzie wykorzystywany jedynie do czynności zwolnionych z opodatkowania zgodnie z art. 45 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów usług tj. (usługi świadczone przez jednostki obiatę systemem oświaty) z tytułu opłat za wydanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych. Nie będzie on służył do czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Budynek Liceum Ogólnokształcącego X. w P. będzie wykorzystywany jedynie do czynności zwolnionych z opodatkowania zgodnie z art. 45 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów usług tj. (usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty) z tytułu opłat za wydanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych. Nie będzie on służył do czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Budynek Powiatowego Urzędu Pracy nie będzie służył do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych od podatku VAT ani do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W budynku Starostwa pobierane są opłaty komunikacyjne oraz opłaty geodezyjne, które nie podlegają czynnościom opodatkowanym zgodnie z art. 15 ust. 6 ustaw podatku od towarów i usług tj. "Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych."

Budynek Starostwa Powiatowego w S. przy ul. M. (na którym zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne) nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani czynności zwolnionych z podatku VAT. W budynku Starostwa Powiatowego w S. przy ul. M. prowadzona jest działalność w charakterze organu władzy publicznej zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług VAT.

Możliwe jest przypisanie nabywanych w ramach realizacji projektu pn. "..." zakupów odrębnie dla ZSO w S., LO X. w P., Powiatowego Urzędu Pracy w S. oraz Starostwa Powiatowego w S.

W budynkach: Zespołu Szkół Ogólnokształcących w S., Liceum Ogólnokształcącego X. w P., Powiatowego Urzędu Pracy w S. oraz Starostwa Powiatowego w S. nie jest prowadzona działalność gospodarcza o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Budynek Starostwa Powiatowego w S. przy ul. M. wykorzystuje się jedynie do celów pozostających poza działalnością gospodarczą (organy władzy publicznej) zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Powiat realizując projekt pn. "..." jako organ władzy publicznej zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług może odzyskać podatek VAT w ramach realizacji inwestycji finansowanej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Powiat jest zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług o nr x. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat wykonuje również określone ustawami zadania o charakterze ponadgminnym oraz zadania administracji na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy.

Powiat stoi na stanowisku, że podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym wynikający z zakupu towarów i usług realizowanego projektu nie służy czynnościom opodatkowanym, dlatego też nie ma możliwości odzyskania tego podatku w przedmiotowej sprawie. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług montaż paneli fotowoltaicznych w ramach projektu nie będzie służył czynnościom opodatkowanym. W związku z tym Powiat nie ma prawa odliczenia naliczonego podatku VAT ani zwrotu zapłaconego podatku VAT w przedmiotowej sprawie.

Zgodnie z zapisami ustawy o podatku od towarów i usług jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego, bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarcze w rozumieniu art. 15 ust. 2 u.p.t.u. Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego zadania, ponieważ nabywane towary i usługi będą służyły wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Instalacje fotowoltaiczne będą wykorzystywane do celów produkcji energii elektrycznej na potrzeby własne obiektów użyteczności publicznej. Tym samym podstawowe warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikające z art. 86 ust. 1 u.p.t.u., nie będą spełnione.

Inwestycja po zrealizowaniu zostanie przekazana odpowiednio do: Zespołu Szkół Ogólnokształcących w S., Powiatowego Urzędu Pracy w S. oraz Liceum Ogólnokształcącego X. w P. - jednostek budżetowych nie prowadzących działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z przywołanych przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do przepisu art. 4 ust. 1 pkt 13 i 19 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie ochrony środowiska i przyrody oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Projekt obejmuje montaż instalacji fotowoltaicznych dostarczających energię na potrzeby 4 budynków użyteczności publicznej zlokalizowanych na terenie Powiatu. Budynki objęte projektem to: Zespół Szkół Ogólnokształcących w S., Powiatowy Urząd Pracy w S., Starostwo Powiatowe w S., oraz Liceum Ogólnokształcące X. im. M. w P. Budynki, na których zamontowana zostanie instalacja fotowoltaiczna są oddane jednostkom w trwały zarząd. Jak wskazał Wnioskodawca budynki te nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto instalacje fotowoltaiczne (zamontowane na wszystkich budynkach ujętych w projekcie) będą włączone w sieć energetyczną. W każdym z ww. budynków zamontowany zostanie oddzielny licznik dwukierunkowy energii elektrycznej, pozwalający rozliczać przekazywaną energię z paneli jak i zużytą przez każdy budynek oddzielnie. Energia wyprodukowana z paneli fotowoltaicznych przekazywana będzie nieodpłatnie do sieci na podstawie zawartej umowy. Nadwyżki energii trafią do sieci energetycznej i będą odbierane w postaci opustu: instalacja od 10 kW do 50 kW - można odebrać bezpłatnie z sieci publicznej 70% oddanej energii (współczynnik 0,7). Nadwyżka w pierwszej kolejności wykorzystana zostanie na własne potrzeby. Niewykorzystana część energii zostanie rozliczona w ciągu 365 dni od momentu wprowadzenia jej do sieci. Nierozliczona w tym czasie, pozostanie nieodpłatnie w PGE.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz okoliczności faktyczne wynikające z treści wniosku stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie został spełniony, gdyż - jak wprost wskazał Wnioskodawca - inwestycja nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym. Instalacje fotowoltaiczne będą wykorzystywane do celów produkcji energii elektrycznej na potrzeby własne obiektów użyteczności publicznej. Energia wyprodukowana z paneli fotowoltaicznych na podstawie zawartej umowy przekazywana będzie nieodpłatnie do sieci. Nadwyżki energii trafią do sieci energetycznej. Nadwyżka ta w pierwszej kolejności wykorzystana zostanie na własne potrzeby. Niewykorzystana część energii zostanie rozliczona w ciągu 365 dni od momentu wprowadzenia jej do sieci. Nierozliczona w tym czasie, pozostanie nieodpłatnie w PGE.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu. Jednocześnie Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu różnicy podatku VAT na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, w przedstawionych we wniosku okolicznościach Wnioskodawca na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją ww. inwestycji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r. poz. 1307, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zaznacza, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Przedmiotową interpretację wydano w odniesieniu do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w którym wskazano, że inwestycja nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, w szczególności gdy efekty przedmiotowego projektu w jakikolwiek sposób związane będą z czynnościami opodatkowanymi, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo należy wskazać, że Organ nie dokonał oceny prawidłowości zakwalifikowania czynności wykonywanych budynkach objętych projektem do poszczególnych kategorii działalności Wnioskodawcy. Powyższe przyjęto jako element opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny Organu.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl