0111-KDIB3-2.4012.151.2019.1.MN - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.151.2019.1.MN Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 marca 2019 r. (data wpływu 12 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2019 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina Miasta J. (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego - miastem na prawach powiatu w myśl art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 995 z późn. zm., dalej: UOSP) Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT) Gmina podjęła wspólne rozliczanie podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi z dniem 1 stycznia 2017 r.

Miasto zakończyło realizację projektu pn. "XXX" (dalej Projekt, Inwestycja) Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Działanie 2.5 Poprawa jakości środowiska miejskiego dla 2 typu projektu "Rozwój terenów zieleni w miastach i ich obszarach funkcjonalnych". Dofinansowanie wyniosło 85% kosztów kwalifikowalnych Projektu. Pozostała część kosztów kwalifikowalnych oraz koszty niekwalifikowalne zostały sfinansowane z budżetu Gminy. Koszty niekwalifikowalne Projektu stanowiły również część poza limitem 30% infrastruktury udostępniania zieleni. Głównym celem Projektu było zahamowanie spadku powierzchni terenów zieleni w J. poprzez zwiększenie powierzchni parku leśnego "Ch.".

Przedmiotem Projektu było zagospodarowanie i uporządkowanie terenu parku leśnego Ch. w J. w celu uzyskania najdogodniejszego korzystania z walorów tego miejsca przez jak najszerszą społeczność zamieszkałą w okolicy. Inwestycja ma na celu służenie wypoczynkowi, rekreacji, uprawianiu sportu i obcowaniu z przyrodą jako alternatywa dla spędzania wolnego czasu mieszkańcom J. oraz społeczności z najbliższej okolicy, a także osób odwiedzających J. Po realizacji Projektu park leśny Ch. pełni również funkcję edukacji ekologicznej dzieci, młodzieży szkolnej, prezentując walory środowiska, bogactwo gatunków zwierząt charakterystycznych dla tego obszaru.

Projekt zakładał rearanżację istniejącego parku leśnego "Ch." o powierzchni 6,5 ha oraz powiększenie użytecznego charakteru parku do docelowej wielkości 13,5 ha. W ramach Projektu na terenie parku leśnego Ch. w J. została utworzona dydaktyczna ścieżka ornitologiczna. W ramach ścieżki dydaktycznej powstały produkty Projektu w postaci zamocowanych tablic informacyjnych o tematyce ornitologicznej, zostały zamocowane również budki lęgowe, karmniki, stanowiska obserwacyjne, przywrócono ciągi komunikacyjne, ścieżki i powstały trasy widokowe. Realizacja projektu pozwoliła na zagospodarowanie starego zaniedbanego parku na szczycie wzniesienia. Punkty obserwacyjne są wyposażone w ławki i tablice informacyjne, a także oznakowania kierunku szlaku ścieżki ornitologicznej. Jednocześnie został opracowany i wydany informator dydaktyczny.

W ramach Inwestycji utworzony został również ogólnodostępny "Fit Park", powstały nowe elementy małej architektury dostosowane do pobudzenia aktywności fizycznej poprzez wykorzystanie elementów zabudowy parkowej do wykonywania ćwiczeń (Street Workout - pol. Uliczny trening).

Na terenie całego parku wykonano prace porządkowe związane z utrzymaniem, pielęgnacją i uporządkowaniem roślinności w parku poprzez nasadzenie zieleni wysokiej, krzewów i bylin. Wykonywane zostały także prace ogrodnicze polegające na pielęgnacji roślinności parkowej Drzewa i krzewy zostały odpowiednio przycinane i formowane. W parku wykonywane były również prace związane z odchwaszczaniem zarośniętych fragmentów obszaru.

Po zakończeniu realizacji Projektu, teren będzie bezpłatnie udostępniany społeczeństwu.

W związku z realizacją Projektu, Gmina poniosła następujące rodzaje kosztów.

1.

koszt prac przygotowawczych (opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego oraz studium wykonalności) - będący w całości kosztem niekwalifikowalnym;

2.

koszt robót budowlanych (roboty ogólnobudowlane dot. wytyczenia i uporządkowania ciągów komunikacyjnych, zagospodarowanie terenu parku, zabudowa urządzeń do ćwiczeń Street Workout i fit, zieleń, oznakowanie szlaku ornitologicznego, instalacja monitoringu, karmniki i zapylacze;

3.

koszt nadzoru inwestorskiego - będący w całości kosztem niekwalifikowanym;

4.

koszty promocji Projektu - będące w całości kosztami kwalifikowanymi.

W ramach Projektu, podatek VAT został uwzględniony jako koszt kwalifikowany zgodnie z wytycznymi Programu. Projekt został zrealizowany jako zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 Ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (tekst jednolity z dnia 9 maja 2018 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.).

Nabyte towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, ponieważ efektem projektu jest zahamowanie spadku powierzchni terenów zieleni poprzez zwiększenie powierzchni parku leśnego "Ch."

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu pn. "XXX"?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu pn. "XXX".

Gmina nie będzie prowadziła w na terenie Parku działalności gospodarczej i nie uzyska żadnych środków finansowych związanych z efektami realizacji Projektu, w związku z czym nie wystąpi związana z tym sprzedaż opodatkowana w Gminie.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje:

* podatnikom VAT,

* w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze powyższe przepisy, w opinii Gminy w odniesieniu do wydatków na realizację Projektu Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż nie jest spełniona żadna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, efekty Projektu będą służyły zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty i nie będą one wykorzystywane przez Gminę do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat z tytułu korzystania z miejsc rekreacji. Realizacja Projektu, a następnie udostępnienie jego efektów są działaniami o charakterze władczym, pozostającymi w publicznoprawnej sferze działań Gminy. Wnioskodawca realizując te zadania, nie występuje więc w roli podatnika VAT lecz wykonuje swoje zadania jako organ władzy publicznej.

Reasumując Gmina nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej z wykorzystaniem inwestycji, a nieodpłatna działalność Gminy w przedstawionym zakresie zdaniem Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu VAT. Tym samym, nie będą spełnione przesłanki pozwalające Gminie na odliczenie podatku VAT naliczonego przy realizacji Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w związku z czym przyznano jej na podstawie ust. 2 powołanego przepisu osobowość prawną. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

W opisie stanu faktycznego wskazano, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto zakończyło realizację projektu pn. "XXX". Głównym celem Projektu było zahamowanie spadku powierzchni terenów zieleni w J. poprzez zwiększenie powierzchni parku leśnego "Ch.". Przedmiotem Projektu było zagospodarowanie i uporządkowanie terenu parku leśnego Ch. w J. w celu uzyskania najdogodniejszego korzystania z walorów tego miejsca przez jak najszerszą społeczność zamieszkałą w okolicy. Inwestycja ma na celu służenie wypoczynkowi, rekreacji, uprawianiu sportu i obcowaniu z przyrodą jako alternatywa dla spędzania wolnego czasu mieszkańcom J. oraz społeczności z najbliższej okolicy, a także osób odwiedzających J. Po realizacji Projektu park leśny Ch. pełni również funkcję edukacji ekologicznej dzieci, młodzieży szkolnej, prezentując walory środowiska, bogactwo gatunków zwierząt charakterystycznych dla tego obszaru. W ramach Projektu na terenie parku leśnego Ch. w J. została utworzona dydaktyczna ścieżka ornitologiczna. W ramach ścieżki dydaktycznej powstały produkty Projektu w postaci zamocowanych tablic informacyjnych o tematyce ornitologicznej, zostały zamocowane również budki lęgowe, karmniki, stanowiska obserwacyjne, przywrócono ciągi komunikacyjne, ścieżki i powstały trasy widokowe. Realizacja projektu pozwoliła na zagospodarowanie starego zaniedbanego parku na szczycie wzniesienia. Punkty obserwacyjne są wyposażone w ławki i tablice informacyjne, a także oznakowania kierunku szlaku ścieżki ornitologicznej. Jednocześnie został opracowany i wydany informator dydaktyczny. W ramach Inwestycji utworzony został również ogólnodostępny "Fit Park", powstały nowe elementy małej architektury dostosowane do pobudzenia aktywności fizycznej poprzez wykorzystanie elementów zabudowy parkowej do wykonywania ćwiczeń. Na terenie całego parku wykonano prace porządkowe związane z utrzymaniem, pielęgnacją i uporządkowaniem roślinności w parku poprzez nasadzenie zieleni wysokiej, krzewów i bylin. Wykonywane zostały także prace ogrodnicze polegające na pielęgnacji roślinności parkowej Drzewa i krzewy zostały odpowiednio przycinane i formowane. W parku wykonywane były również prace związane z odchwaszczaniem zarośniętych fragmentów obszaru. Po zakończeniu realizacji Projektu, teren będzie bezpłatnie udostępniany społeczeństwu. Projekt został zrealizowany jako zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Nabyte towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisany projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl