0111-KDIB3-2.4012.148.2017.2.MD - Zwolnienie z VAT dla kursów umiejętności zawodowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.148.2017.2.MD Zwolnienie z VAT dla kursów umiejętności zawodowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 kwietnia 2017 r. (data wpływu 24 kwietnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z 14 czerwca 2017 r. (data wpływu 16 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla kursów umiejętności zawodowych, kompetencji ogólnych oraz umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy - jest prawidłowe,

* możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla kursów umiejętności zawodowych, kompetencji ogólnych oraz umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29a ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla kursów umiejętności zawodowych, kompetencji ogólnych oraz umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy,

* możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla kursów umiejętności zawodowych, kompetencji ogólnych oraz umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29a ustawy.

We wniosku uzupełnionym pismem z 14 czerwca 2017 r. (data wpływu 16 czerwca 2017 r.) przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego, funkcjonującą na zasadach określonych w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.). Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454), Powiat 1 stycznia 2017 r. podjął wspólne rozliczanie VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi, o których mowa w art. 2 pkt 1 ww. ustawy, w tym z Centrum Kształcenia Ustawicznego i Ośrodkiem Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w..... (działającym w formie jednostki budżetowej Powiatu dalej: Zespół lub Jednostka).

W skład Zespołu wchodzi: (i) Centrum Kształcenia Ustawicznego w.... oraz (ii) Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w. Zespół realizuje m.in. cele i zadania w zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego osób dorosłych. Zespół funkcjonuje na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.) (dalej: ustawa o systemie oświaty), w szczególności w oparciu o art. 62a i art. 68a ustawy o systemie oświaty.

Na podstawie m.in. § 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 622 z późn. zm.) (dalej: Rozporządzenie) Powiat przez Zespół prowadzi kształcenie ustawiczne w szczególności w następujących formach pozaszkolnych:

1.

kurs umiejętności zawodowych;

2.

kurs kompetencji ogólnych;

3.

kurs, inny niż wymienione w pkt 1-2, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych (dalej łącznie: Kursy).

Celem Kursów jest szkolenie i kształcenie zawodowe osób bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo, jak i osób chcących podnieść swoje kwalifikacje zawodowe. Przykładowo, Kursy dotyczą nauki zawodu kelnera, fryzjera czy kształcenia w zakresie obsługi kasy rejestrującej.

Powiat przeprowadza Kursy co do zasady na podstawie umów cywilnoprawnych, zawieranych szczególności z:

* powiatowymi urzędami pracy,

* jednostkami samorządu terytorialnego,

* innymi podmiotami, w tym osobami fizycznymi.

W myśl § 31 Rozporządzenia, Powiat - przez Zespół będący publiczną placówką - jest zobowiązany do współpracy z: (i) pracodawcami w zakresie: organizacji i prowadzenia kształcenia praktycznego, przygotowania oferty kształcenia w formach pozaszkolnych zgodnej z oczekiwaniami pracodawców, kształcenia ustawicznego pracowników, (ii) urzędami pracy w zakresie szkolenia osób zarejestrowanych w tych urzędach, (iii) innymi podmiotami prowadzącymi kształcenie ustawiczne w zakresie zadań statutowych.

Kursy są prowadzone zgodnie z zasadami wskazanymi w Rozporządzeniu. Za przeprowadzane kursy Powiat pobiera od uczestników lub podmiotów zamawiających opłaty, które stosownie do § 34 ust. 2 Rozporządzenia nie przekraczają kosztów ich organizacji/przeprowadzenia.

Zespół powstał w wyniku połączenia jednostek utworzonych przez Powiat, tj. Centrum Kształcenia Ustawicznego oraz Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego, które to jednostki są jednostkami objętymi systemem oświaty wymienionymi w art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.) (dalej: ustawa o systemie oświaty). Analizowane połączenie miało miejsce na postawie art. 62 ust. 1, 2, 3 i 4 ustawy o systemie oświaty (w brzmieniu wynikającym z tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Biorąc pod uwagę, że Zespół funkcjonuje na zasadach wynikających z ustawy o systemie oświaty i w jego skład wchodzą jednostki objęte systemem oświaty, wymienione w art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, Zespół na podstawie art. 62 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty również stanowi jednostkę organizacyjną objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (w szczególności, na gruncie tych przepisów, nie jest konieczne uzyskanie przez Zespół statusu jednostki objętej systemem oświaty odrębnie od tworzących Zespół jednostek, z których każda posiada taki status).

Końcowo, należy wskazać, że w ramach Zespołu kursy są faktycznie zapewniane bezpośrednio przez Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego, który jak wskazano jest jednostką objętą systemem oświaty wymienioną w art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty. W tym kontekście, to iż Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego wchodzi w skład Zespołu oraz status Zespołu jest okolicznością irrelewantną.

Jednostką, za pomocą której Wnioskodawca prowadzi kształcenie ustawiczne w formach kursów wskazanych we wniosku jest Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego (wchodzący w skład zespołu - Centrum Kształcenia Ustawicznego i Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego), wymieniony w art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty.

W ocenie Wnioskodawcy będące przedmiotem Wniosku usługi świadczone przez Powiat są usługami kształcenia, ponieważ ich immanentną cechą jest nauczanie, czemu Wnioskodawca dał wyraz we wniosku, odwołując się m.in. do definicji słownikowej "kształcenia". Przy tym zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowa kwestia, jako będąca jedną z przesłanek zastosowania zwolnienia z VAT, może (i powinna) podlegać ocenie Organu, na bazie przedstawionych we Wniosku okoliczności stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w kontekście oceny stanowiska Wnioskodawcy pod kątem uznania go za prawidłowe bądź nieprawidłowe.

Wnioskodawca wyraża nadzieję, że powyższe wyjaśnienia i informacje okażą się wystarczające i pomocne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Mając na uwadze okoliczności przedstawione w opisie zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska w zakresie następującego pytania: Czy świadczenia w postaci Kursów podlegają (będą podlegać) zwolnieniu z VAT?

Zdaniem Powiatu, zapewniane przezeń poprzez Zespół świadczenia w postaci kursów podlegają (będą podlegać) zwolnieniu z VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

* oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT zwalnia się również od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

* oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powyżej przywołane przepisy stanowią implementację do polskiego systemu VAT przepisów Dyrektywy Rady UE 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L z 2006 r. poz. 347.1) (dalej: Dyrektywa). Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy Państwa członkowskie zwalniają transakcje w zakresie kształcenia dzieci lub młodzieży, kształcenia powszechnego lub wyższego, kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Zgodnie z art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy (Dz. U.UE.L2011.77.1 z dnia 2011.03.23) "Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmuję nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia".

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Zgodnie z art. 68a ust. 1 ustawy o systemie oświaty kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego oraz ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego. W ust. 5 ww. artykułu, ustawodawca zawarł delegację do wydania aktu wykonawczego, w którym minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi m.in. warunki, organizację i tryb prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz rodzaje tych form. Aktem wykonawczym, o którym mowa powyżej, jest właśnie rozporządzenie.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, iż Zespół funkcjonuje na zasadach wynikających z ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia, stwierdzić należy, że działalność Wnioskodawcy wykonywana przez Zespół w zakresie przeprowadzania kursów stanowi świadczenie usług przez podmiot objęty systemem oświaty. Równocześnie, zgodnie z definicją słownika języka polskiego (Wielki Słownik Języka Polskiego dostępny on-line pod adresem: http://wsjp.pl), kształcić znaczy "pomagać komuś w uzyskaniu określonego zasobu wiedzy i umiejętności, umożliwiających wykonywanie jakiegoś zawodu". W konsekwencji, działalność Powiatu - prowadzona za pośrednictwem Jednostki - w zakresie przeprowadzenia kursów, które polegają na przekazywaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności słuchaczy w celu zdobycia nowego zawodu lub doskonaleniu już wykonywanego, zdecydowanie należy uznać za świadczenie usług w zakresie kształcenia - jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, mimo użycia w przepisie spójnika "i" nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. W rezultacie, art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT należy interpretować w ten sposób, iż na jego podstawie zwolnieniem od podatku są objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania, jeżeli są świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W konsekwencji, biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Powiatu, w przypadku kursów spełnione są przesłanki z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, co oznacza, że ich przeprowadzanie przez Wnioskodawcę podlega (będzie podlegać) zwolnieniu z VAT.

Niezależnie, alternatywnej podstawy dla zwolnienia działalności w zakresie przeprowadzania Kursów można zdaniem Wnioskodawcy poszukiwać również w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT. Z całą pewnością kursy można kwalifikować jako aktywność w zakresie świadczenia usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, bowiem celem kursów jest szkolenie i kształcenie zawodowe osób bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo, jak i osób chcących podnieść swoje kwalifikacje zawodowe. Jednocześnie, Zespół działa na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty i wydanym na jej podstawie rozporządzeniu. Tym samym, świadczenie usług w zakresie przeprowadzania Kursów przez Wnioskodawcę, działającego poprzez Zespół, kwalifikować należy jako świadczenie usług prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. rozporządzeniu. Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że alternatywnej w stosunku do zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT podstawy dla zwolnienia kursów z VAT dostarcza art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe przeprowadzane przez Wnioskodawcę kursy podlegają (będą podlegać zwolnieniu z VAT, w związku z czym wnosi on o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska jw.

Końcowo Wnioskodawca pragnie wskazać, iż w przypadku zbliżonym do sytuacji Powiatu, stanowisko takie zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 31 stycznia 2014 r. (nr IBPP1/443-1023/13/KJ), w której ww. organ stwierdził m.in., że: "skoro Wnioskodawca będzie świadczył usługi szkoleniowe w ramach placówki dokształcania i doskonalenia zawodowego, będącej placówkę objętą systemem oświaty i usługi te będę usługami kształcenia, gdyż będą świadczone w ramach szkolenia zawodowego osób tego potrzebujących, będzie to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, to usługi te będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT jako usługi kształcenia świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty". Tożsame stanowisko zostało zaprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 23 maja 2012 r. nr ITPP2/443-322/12/EB oraz przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 31 marca 2011 r. nr IBPP1/443-536/11/ES.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest:

* prawidłowe - w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla kursów umiejętności zawodowych, kompetencji ogólnych oraz umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy,

* nieprawidłowe - w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla kursów umiejętności zawodowych, kompetencji ogólnych oraz umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29a ustawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Jednocześnie zaznacza się, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

* oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z ww. wymienionym przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się również od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

* oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Na podstawie art. 1 pkt 8 ustawy o systemie oświaty, system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

W myśl art. 3 pkt 16 ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

W świetle art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

W myśl art. 5 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e oraz 3h-3j, może być zakładana i prowadzona przez:

1.

jednostkę samorządu terytorialnego;

2.

inną osobę prawną;

3.

osobę fizyczną.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Stosownie do art. 62a ust. 1 ustawy, Organ prowadzący szkoły dla dorosłych, szkoły prowadzące kształcenie zawodowe lub placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3a, może je połączyć w zespół, zwany "centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego".

W myśl art. 62a ust. 3 ustawy, centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego prowadzi kwalifikacyjne kursy zawodowe, a także podejmuje działania w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej.

Zgodnie z art. 62a ust. 4 ustawy, centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego współpracuje z pracodawcami i organizacjami pracodawców.

Na mocy art. 68a ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego, z zastrzeżeniem ust. 2.

W myśl art. 68a ust. 5 ustawy o systemie oświaty, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia:

1.

rodzaje publicznych placówek i ośrodków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, oraz ich zadania,

2.

warunki, organizację i tryb prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz rodzaje tych form,

3.

warunki organizowania i prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych przez podmioty wymienione w ust. 2,

4.

sposoby potwierdzania efektów kształcenia uzyskanych w wyniku ukończenia kształcenia realizowanego w poszczególnych formach pozaszkolnych

5.

wzory dokumentów wydawanych po ukończeniu kształcenia realizowanego w poszczególnych formach pozaszkolnych,

uwzględniając możliwość zaliczania potwierdzonych efektów kształcenia przy podejmowaniu dalszego kształcenia w formach pozaszkolnych oraz konieczność dostosowania kształcenia ustawicznego do potrzeb i warunków rynku pracy, zapewnienia dostępności do form kształcenia ustawicznego umożliwiających przekwalifikowanie się oraz uzyskanie nowych kwalifikacji, a także włączenia pracodawców w proces kształcenia ustawicznego.

W związku z powyższym zostało wydane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 622), które w myśl § 1 pkt 1 określa warunki, organizację i tryb prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz rodzaje tych form.

Stosownie do § 3 ww. rozporządzenia kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:

1.

kwalifikacyjny kurs zawodowy;

2.

kurs umiejętności zawodowych;

3.

kurs kompetencji ogólnych;

4.

turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;

5.

kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Z treści wniosku wynika, że Powiat prowadzi kształcenie ustawiczne w formach kursów wskazanych we wniosku za pomocą Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego (wchodzącego w skład zespołu - Centrum Kształcenia Ustawicznego i Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego), który jak wskazano jest jednostką objętą systemem oświaty wymienioną w art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty. Jak wskazał Wnioskodawca celem kursów jest szkolenie i kształcenie zawodowe osób bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo, jak i osób chcących podnieść swoje kwalifikacje zawodowe. W ocenie Wnioskodawcy będące przedmiotem Wniosku usługi świadczone przez Powiat są usługami kształcenia, ponieważ ich immanentną cechą jest nauczanie. Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Powiat przeprowadza kursy co do zasady na podstawie umów cywilnoprawnych, zawieranych szczególności z powiatowymi urzędami pracy, jednostkami samorządu terytorialnego oraz innymi podmiotami, w tym osobami fizycznymi. Za przeprowadzane kursy Powiat pobiera od uczestników lub podmiotów zamawiających opłaty, które stosownie do § 34 ust. 2 Rozporządzenia nie przekraczają kosztów ich organizacji/przeprowadzenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia ustawicznego za pośrednictwem Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego, będącego placówką objętą systemem oświaty i usługi te będą usługami kształcenia, gdyż jak wynika z opisu sprawy celem kursów jest szkolenie i kształcenie zawodowe osób bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo, jak i osób chcących podnieść swoje kwalifikacje zawodowe, to usługi te będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT jako usługi kształcenia świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego w przypadku kursów spełnione są przesłanki z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT oraz ich przeprowadzanie podlega (będzie podlegać) zwolnieniu z VAT jest prawidłowe.

Wnioskodawca powziął również wątpliwość odnośnie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla kursów umiejętności zawodowych, kompetencji ogólnych oraz umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Skoro świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy to nie będą spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Powyższe wynika z faktu, że przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie przewidują możliwości stosowania zwolnienia od podatku dla tej samej czynności na podstawie różnych norm prawnych.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego usługi przeprowadzania kursów mogą być zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a jako usługi w zakresie świadczenia usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, wykonywane w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. rozporządzeniu jest nieprawidłowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl