0111-KDIB3-2.4012.142.2019.2.AR - Ustalenie prawa do pełnego odliczenia kwot podatku naliczonego z otrzymanych faktur przyporządkowanych wyłącznie do realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 maja 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.142.2019.2.AR Ustalenie prawa do pełnego odliczenia kwot podatku naliczonego z otrzymanych faktur przyporządkowanych wyłącznie do realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2019 r. (data wpływu 8 marca 2019 r.) uzupełnionym pismem z 9 maja 2019 r. (data wpływu 13 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia kwot podatku naliczonego z otrzymanych faktur przyporządkowanych wyłącznie do realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia kwot podatku naliczonego z otrzymanych faktur przyporządkowanych wyłącznie do realizacji projektu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 9 maja 2019 r. (data wpływu 13 maja 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 29 kwietnia 2019 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.142.2019.1.AR.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 9 maja 2019 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Instytut O. (dalej: Wnioskodawca lub Instytut) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest instytutem badawczym, którego zadania zostały zdefiniowane w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1158, z późn. zm.). Instytut na mocy wskazanych przepisów posiada osobowość prawną.

Zgodnie z przepisami ustawy o instytutach badawczych do podstawowej działalności Instytutu należy prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki oraz wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych (komercjalizacja). Generalnie, działalność Instytutu skupia się na prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych, celem ich późniejszego wdrożenia i zaoferowania praktyce (biznesowi). Program badawczy Instytutu obejmuje wszystkie zagadnienia związane z produkcją ogrodniczą, począwszy od badań nad biologicznymi podstawami produkcji owoców, warzyw i roślin ozdobnych przez biotechnologię, genetykę i hodowlę twórczą roślin ogrodniczych, agrotechnikę, fitopatologię, szkółkarstwo i ochronę zasobów genowych roślin sadowniczych, warzywnych i ozdobnych, nawadnianie roślin, uprawę grzybów jadalnych, przetwórstwo i przechowalnictwo owoców i warzyw, bezpieczeństwo żywności, agroinżynierię, ekonomikę i marketing. Wskazane działania badawcze Instytutu nastawione są na komercjalizację ich wyników, czego zresztą wymaga ustawa o instytutach, która to działalność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według zasad ogólnych.

Poza analizami dla potrzeb tematów badawczych, laboratoria Instytutu świadczą także usługi komercyjne dla krajowych producentów i eksporterów żywności, w tym wykonują analizy zawartości metali ciężkich, azotanów i azotynów oraz pozostałości środków ochrony roślin. Wskazane usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca zamierza realizować projekt pt. "....." (dalej: projekt), na który otrzyma dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Projekt dotyczy budowy centrum przetwórstwa produktów ogrodniczych i wyposażenia w infrastrukturę niezbędną do przeprowadzania prac badawczo-rozwojowych w zakresie przetwórstwa owoców i warzyw. Wszelkie prace w ramach projektu mają doprowadzić do urynkowienia efektów działalności badawczo-rozwojowej Instytutu.

Realizacja projektu umożliwi rozszerzenie dotychczas świadczonych przez Wnioskodawcę usług badawczych oraz wprowadzenie nowych m.in. w zakresie: opracowania nowego lub ulepszonego produktu z asortymentu: przetwory z owoców i warzyw, opracowania nowego lub ulepszonego procesu technologicznego, korzystania z wybranej linii technologicznej lub urządzenia w obecności pracownika naukowego lub technicznego Centrum, przeprowadzenia analizy sensorycznej produktów ogrodniczych, świeżych lub przetworzonych, przeprowadzenia analizy konsumenckiej produktów ogrodniczych, świeżych lub przetworzonych, opracowania metodyki badawczej dla skwantyfikowania charakterystyki innowacyjnego produktu ogrodniczego. Oferta będzie skierowana w szczególności do podmiotów gospodarczych, a także do sektora publicznego (uczelnie, instytuty naukowe itp.).

Projekt zakłada realizację następujących, uzupełniających się zadań, mających docelowo umożliwi realizację ww. celów.

1. Zadanie nr 1 - prace budowlane. Zadanie obejmuje realizację wszelkich prac budowlanych związanych z budową budynku: Centrum Przetwórstwa Produktów O.

2. Zadanie nr 2 - uniwersalna linia do mycia owoców i warzyw.

3. Zadanie nr 3 - linia do produkcji soków NFC.

4. Zadanie nr 4 - multiprocesor (aparat wielofunkcyjny).

5. Zadanie nr 5 - sekcja pasteryzacji i sterylizacji opakowań jednostkowych.

6. Zadanie nr 6 - linia do wytwarzania suszu osmotyczno-konwekcyjnego.

7. Zadanie nr 7 - linia pakująca typu doypack.

8. Zadanie nr 8 - stacja zaopatrzenia w parę technologiczną.

9. Zadanie nr 9 - aparatura uzupełniająca.

Realizacja powyższych zadań nastąpi w okresie 19 sierpnia 2019-31 marca 2021 r.

Nadrzędnym celem niniejszego projektu jest umożliwienie Instytutowi prowadzenia rynkowej działalności gospodarczej w sektorze przetwórstwa owoców i warzyw co będzie możliwe poprzez unowocześnienie bazy naukowo-badawczej, a to z kolei przyczyni się do zwiększenia potencjału w zakresie możliwości komercjalizacji badań naukowych prowadzonych przez Instytut.

W uzupełnieniu wskazano, że:

Wyniki badań wykonywanych przez Wnioskodawcę będą komercjalizowane, w tym między innymi poprzez udzielanie licencji zainteresowanym podmiotom gospodarczym. Realizacja przedmiotu projektu pozwoli Wnioskodawcy na rozszerzenie dotychczas świadczonych usług badawczych jak również wprowadzenie nowych usług m.in. w zakresie: opracowania nowego lub ulepszonego produktu z asortymentu: przetwory z owoców i warzyw, opracowania nowego lub ulepszonego procesu technologicznego, korzystania z wybranej linii technologicznej lub urządzenia w obecności pracownika naukowego lub technicznego Centrum, przeprowadzenia analizy sensorycznej produktów ogrodniczych, świeżych lub przetworzonych, przeprowadzenia analizy konsumenckiej produktów ogrodniczych, świeżych lub przetworzonych, opracowania metodyki badawczej dla skwantyfikowania charakterystyki innowacyjnego produktu ogrodniczego. Wskazane usługi będą sprzedawane w szczególności podmiotom gospodarczym, a także podmiotom z sektora publicznego (uczelniom, instytutom naukowym itp.). Rzeczowe usługi będą stanowiły czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Efekty zrealizowanego projektu oraz nabyte w związku z tym towary i usługi będą służyły Wnioskodawcy do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu wykorzystywane będą w działalności badawczo-rozwojowej, podporządkowanej wyłącznie celowi intensyfikowania realizowanej przez Instytut działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Instytutowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, przysługuje prawo do pełnego odliczenia kwot podatku naliczonego z otrzymanych faktur przyporządkowanych wyłącznie do realizacji projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2741 z późn. zm.) o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).

Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji podatku VAT. Prawo to gwarantuje zachowanie zasady neutralności podatku dla podatników, która realizowana jest właśnie poprzez umożliwienie podatnikowi obniżenia podatku należnego o kwoty podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług, związanych z jego działalnością gospodarczą. Dzięki zasadzie neutralności to ostateczny konsument (nabywca towaru lub usługi) ponosi koszt podatku VAT, a nie podatnik (pośredniczący w obrocie gospodarczym). Tym samym zasada ta sprowadza się do zapewnienia podatnikowi tego podatku uniknięcia obciążenia kosztem naliczonego podatku, dzięki możliwości jego odliczenia. W konsekwencji podatnik VAT nie może być obarczony jego ekonomicznym kosztem.

Powyższe wielokrotnie w swoich orzeczeniach potwierdził Trybunał Sprawiedliwości. Unii Europejskiej. Przykładowo w orzeczeniu w sprawie C-37/95 Ghent Coal Terminal TSUE wskazał, iż: "prawo od odliczenia zostało zastosowane aby w pełni uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub należnego przy prowadzeniu przezeń działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT zapewnia że każda działalność gospodarcza, bez względu na jej cel i efekt, jeżeli sama podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny".

Co istotne ustawa o VAT ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji zamiaru wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

W związku z poczynionymi ustaleniami, w analizowanym stanie faktycznym należy zbadać, czy efekt prac wynikających z projektu będzie przedmiotem realizowanych przez Instytut czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Analizy przepisów regulujących zakres przedmiotowy i podmiotowy opodatkowania ww. podatkiem należy dokonać z uwzględnieniem norm dyrektywy 2006/112/WE. Stosownie do brzmienia art. 2 ust. 1 lit. a i c) dyrektywy 2006/112/WE, opodatkowaniu VAT podlegają następujące transakcje: a) odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze (...), c) odpłatne świadczenie usług na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze.

Zatem dla wskazania, że dana czynność wchodzi w zakres uregulowań podatkiem VAT, niezbędne jest łączne spełnienie dwóch przesłanek, a mianowicie przesłanki przedmiotowej oraz przesłanki podmiotowej. Przesłanka przedmiotowa sprowadza się do uznania, że dana czynność mieści się w katalogu czynności opodatkowanych (art. 5 ustawy o VAT). Dla spełnienia przesłanki podmiotowej natomiast niezbędne jest wskazanie, że podmiot wykonujący daną czynność, jest podatnikiem w rozumieniu ww. ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane zaś w art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, który stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższych regulacji można wywnioskować, że podstawową cechą działalności gospodarczej jest jej profesjonalny charakter. Działalność gospodarcza, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, powinna więc charakteryzować się zorganizowaniem i stałością. TSUE w wyroku z dnia 15 września 2011 r., połączone sprawy C-180/10 i C-181/10 wskazał, że decydujące dla uznania profesjonalnego charakteru danej działalności będzie podjęcie aktywnych działań oraz rodzaj zaangażowanych środków. Podatnikiem będzie podmiot, który prowadzi działania aktywne, wykorzystując przy tym środki, które są charakterystyczne dla działalności profesjonalnej. Drugorzędne znaczenie będą miały natomiast takie czynniki jak długość okresu w jakim następują przeprowadzane transakcje oraz przychody z nich osiągnięte.

Zaznaczyć należy, że status podatnika VAT powinien być weryfikowany, w odniesieniu do każdej wykonywanej przez dany podmiot czynności z osobna. Jak wynika bowiem z art. 2 ust. 1 dyrektywy 2006/112AA/E, opodatkowaniu podlegają, z zasady wyłącznie czynności wykonywane przez podatnika VAT działającego w takim charakterze. Regulacja ta daje podstawy do wyciągnięcia wniosku, że ten sam podmiot część czynności może dokonywać jako podatnik VAT, a części nie działając w takim charakterze. Okoliczność ta została podkreślona w orzecznictwie TSUE, przykładowo w wyroku z 4 października 1995 r., C-291/92.

Wnioskodawca jest instytutem badawczym, który prowadzi działalność na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych. Wnioskodawca prowadzi badania naukowe związane z produkcją ogrodniczą, począwszy od badań nad biologicznymi podstawami produkcji owoców, warzyw i roślin ozdobnych przez biotechnologię, genetykę i hodowlę twórczą roślin ogrodniczych, agrotechnikę, fitopatologię, szkółkarstwo i ochronę zasobów genowych roślin sadowniczych, warzywnych i ozdobnych, nawadnianie roślin, uprawę grzybów jadalnych, przetwórstwo i przechowalnictwo owoców i warzyw, bezpieczeństwo żywności, agroinżynierię, ekonomikę i marketing. Podstawowym celem opisywanych działań badawczych, który również wynika z przepisów ustawy o instytutach, jest komercjalizacja efektów tych badań. Co więcej Instytut jest oceniany w ramach parametrycznej oceny jednostek naukowych, w której jednym z ocenianych kryteriów są efekty finansowe badań naukowych i prac rozwojowych. W ramach oceny efektów finansowych punkty przyznawane są między innymi za przychody osiągnięte w celu komercjalizacji wyników badan naukowych lub prac rozwojowych prowadzonych w Instytucie w dziedzinie nauk rolniczych. Tym samym w opisanej sytuacji podatnik działa również jako podatnik podatku od towarów i usług, a projekty badawcze służą zasadniczo prowadzeniu działalności gospodarczej opodatkowanej VAT według stawki VAT w wysokości 23%.

Poza działalnością w powyższym zakresie, Instytut świadczy także usługi komercyjne dla krajowych producentów i eksporterów żywności. W niniejszym zakresie Wnioskodawca działa w charakterze podatnika VAT. Wskazane usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem należy uznać, iż Instytut prowadzi działalność gospodarczą - dotyczy to tej części aktywności Wnioskodawcy, która skutkuje sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W dalszej kolejności należy zbadać, czy efekt prac wynikających z projektu będzie przedmiotem odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług - tj. czynności realizowanych przez Instytut w ramach działalności gospodarczej.

Wnioskodawca będzie realizował w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Projekt dotyczy budowy centrum przetwórstwa produktów o. i wyposażenia w infrastrukturę niezbędną do przeprowadzania prac badawczo-rozwojowych w zakresie przetwórstwa owoców i warzyw. Wszelkie prace w ramach projektu mają doprowadzić do urynkowienia działalności badawczo-rozwojowej Instytutu.

Realizacja projektu umożliwi rozszerzenie dotychczas świadczonych przez Wnioskodawcę usług badawczych oraz wprowadzenie nowych m.in. w zakresie: opracowania nowego lub ulepszonego produktu z asortymentu: przetwory z owoców i warzyw, opracowania nowego lub ulepszonego procesu technologicznego, korzystania z wybranej linii technologicznej lub urządzenia w obecności pracownika naukowego lub technicznego Centrum, przeprowadzenia analizy sensorycznej produktów ogrodniczych, świeżych lub przetworzonych, przeprowadzenia analizy konsumenckiej produktów ogrodniczych, świeżych lub przetworzonych, opracowania metodyki badawczej dla skwantyfikowania charakterystyki innowacyjnego produktu ogrodniczego. Oferta będzie skierowana w szczególności do podmiotów gospodarczych, a także do sektora publicznego (uczelnie, instytuty naukowe itp.).

Jak wynika ze stanu faktycznego, celem projektu jest urynkowienie działalności badawczo-rozwojowej Instytutu. Wnioskodawca po zakończeniu projektu będzie świadczył odpłatne usługi badawcze podlegające opodatkowaniu podatku VAT. Projekt służy zatem sprzedaży opodatkowanej - efektem prac zrealizowanych w ramach projektu będzie sprzedaż dokonywana przez Instytut na rzecz podmiotów gospodarczych oraz sektora publicznego.

W konsekwencji powyższego w analizowanej sytuacji, istnieją przesłanki do uznania, że Instytutowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego względem wydatków związanych z projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest instytutem badawczym, którego zadania zostały zdefiniowane w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych. Instytut na mocy wskazanych przepisów posiada osobowość prawną. Zgodnie z przepisami ustawy o instytutach badawczych do podstawowej działalności Instytutu należy prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki oraz wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych (komercjalizacja).

Wnioskodawca zamierza realizować projekt pt. "....". Projekt dotyczy budowy centrum przetwórstwa produktów o. i wyposażenia w infrastrukturę niezbędną do przeprowadzania prac badawczo-rozwojowych w zakresie przetwórstwa owoców i warzyw. Wszelkie prace w ramach projektu mają doprowadzić do urynkowienia efektów działalności badawczo-rozwojowej Instytutu.

Nadrzędnym celem niniejszego projektu jest umożliwienie Instytutowi prowadzenia rynkowej działalności gospodarczej w sektorze przetwórstwa owoców i warzyw co będzie możliwe przez unowocześnienie bazy naukowo-badawczej, a to z kolei przyczyni się do zwiększenia potencjału w zakresie możliwości komercjalizacji badań naukowych prowadzonych przez Instytut.

Wyniki badań wykonywanych przez Wnioskodawcę będą komercjalizowane, w tym między innymi poprzez udzielanie licencji zainteresowanym podmiotom gospodarczym. Realizacja przedmiotu projektu pozwoli Wnioskodawcy na rozszerzenie dotychczas świadczonych usług badawczych jak również wprowadzenie nowych usług m.in. w zakresie: opracowania nowego lub ulepszonego produktu z asortymentu: przetwory z owoców i warzyw, opracowania nowego lub ulepszonego procesu technologicznego, korzystania z wybranej linii technologicznej lub urządzenia w obecności pracownika naukowego lub technicznego Centrum, przeprowadzenia analizy sensorycznej produktów ogrodniczych, świeżych lub przetworzonych, przeprowadzenia analizy konsumenckiej produktów ogrodniczych, świeżych lub przetworzonych, opracowania metodyki badawczej dla skwantyfikowania charakterystyki innowacyjnego produktu ogrodniczego. Wskazane usługi będą sprzedawane w szczególności podmiotom gospodarczym, a także podmiotom z sektora publicznego (uczelniom, instytutom naukowym itp.). Rzeczowe usługi będą stanowiły czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu wykorzystywane będą w działalności badawczo-rozwojowej, podporządkowanej wyłącznie celowi intensyfikowania realizowanej przez Instytut działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do pełnego odliczenia kwot podatku naliczonego z otrzymanych faktur przyporządkowanych wyłącznie do realizacji projektu.

Odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ww. ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a efekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W konsekwencji Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia kwot podatku naliczonego z otrzymanych faktur przyporządkowanych wyłącznie do realizacji projektu, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego............., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl