0111-KDIB3-2.4012.118.2019.1.EJ - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez samorządową instytucję kultury.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.118.2019.1.EJ Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez samorządową instytucję kultury.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2019 r. (data wpływu 26 lutego 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2019 r. (data wpływu 1 marca 2019 r.) oraz pismem z 25 marca 2019 r. (data wpływu 25 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 marca 2019 r. (data wpływu 1 marca 2019 r.) oraz pismem z 25 marca 2019 r. (data wpływu 25 marca 2019 r.).

We wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2019 r. oraz pismem z 25 marca 2019 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, poddziałanie 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Inwestycja polegała na uszyciu strojów ludowych dla zespołu "B." (działającego przy GOK) prezentującego muzykę tradycyjną regionu, wydaniu płyty CD z tradycyjnymi utworami ludowymi w celu utrwalenia i archiwizacji (na nośniku) twórczości muzycznej regionu w wykonaniu zespołu "B." oraz organizacji imprezy plenerowej pn. "Z." z bezpłatnym wstępem podczas, której wystąpiły orkiestry dęte oraz zespół "B.".

Całość realizowanego projektu miała na celu rozwój działalności artystycznej i kulturalnej, zachowanie i udokumentowanie dziedzictwa kulturowego regionu oraz aktywizację kulturalną lokalnej społeczności.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Gmina. GOK realizuje swoje cele na podstawie statutu nadanego uchwałą Rady Gminy oraz w oparciu o ustawę o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jako beneficjent projektu w ramach PROW 2014-2020, został zobowiązany do złożenia indywidualnej interpretacji dotyczącego kwalifikowalności podatku VAT w ramach realizacji ww. projektu.

W ramach realizacji projektu oraz po jego zakończeniu, GOK nie prowadził i nie będzie prowadził działalności odpłatnej z wykorzystaniem produktów projektu tj. koncerty zespołu "B." w strojach wykonanych w ramach projektu będą wykonywane nieodpłatnie - w ramach statutowej działalności kulturalnej GOK-u, a płyta CD z utworami ludowymi została rozdysponowana nieodpłatnie na rzecz zespołów ludowych, orkiestr oraz lokalnej społeczności w celu utrwalenia kultury ludowej regionu.

Na ponoszone w ramach projektu wydatki GOK posiada faktury zawierające podatek naliczony od towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 usługi kulturalne świadczone przez instytucje o charakterze kulturalnym takie jak GOK oraz dostawy towarów ściśle związanych z tymi usługami kulturalnymi są zwolnione od podatku. Nabywane w ramach projektu towary i usługi Wnioskodawca wykorzystał do realizacji czynności statutowych kulturalnych nieodpłatnych, niepodlegających opodatkowaniu według ustawy o podatku od towarów i usług.

Efekty (stroje, płyta, impreza plenerowa) powstałe w wyniku realizacji projektu nie mają i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT w związku z ich kulturalnym charakterem.

W związku z powyższym VAT jaki płaci GOK przy zakupie towarów i usług w ramach ww. projektu unijnego, jest kosztem kwalifikowanym - gdyż wydatek jest związany z wykonywaniem usług kulturalnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 1 marca 2019 r.):

Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość dokonania obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie z 1 marca 2019 r. oraz w piśmie z dnia 25 marca 2019 r.):

Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym w odniesieniu do realizowanej operacji, GOK nie ma możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności niepodlegających temu podatkowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów usług. Wnioskodawca zrealizował projekt polegający na uszyciu strojów ludowych dla zespołu "B.", wydaniu płyty CD z tradycyjnymi utworami ludowymi oraz organizacji bezpłatnej imprezy plenerowej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku zrealizowanym projektem.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie został spełniony.

Jak wynika z podanych we wniosku okoliczności sprawy - w ramach realizacji projektu oraz po jego zakończeniu Wnioskodawca nie prowadził i nie będzie prowadził działalności odpłatnej z wykorzystaniem produktów projektu. Nabywane w ramach projektu towary i usług GOK wykorzystał do realizacji czynności nieodpłatnych, niepodlegających opodatkowaniu VAT. Efekty (stroje, płyta, impreza plenerowa) powstałe w ramach realizacji projektu nie mają i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem, Wnioskodawca nie spełniając przesłanki o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu, o którym mowa we wniosku, ponieważ Wnioskodawca przy nabyciu towarów i usług nie działał w charakterze podatnika VAT, a powstałe w ramach projektu mienie (stroje, płyta CD) nie będzie wykorzystywane do opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Również wydatki poniesione na organizację imprezy plenerowej z bezpłatnym wstępem nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl