0111-KDIB3-2.4012.112.2020.1.MD - Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub części w związku z realizowanym projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.112.2020.1.MD Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub części w związku z realizowanym projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2020 r. (data wpływu 14 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub części w związku z realizowanym projektem pn. "..." -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub części w związku z realizowanym projektem pn. "..."

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będąc spółką z ograniczoną odpowiedzialnością jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Wnioskodawca jest zarejestrowany w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzoną przez Wojewodę pod numerem księgi: x. Wnioskodawca w ramach działalności leczniczej prowadzi dwa zakłady lecznicze, w ramach których udziela stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych - szpitalnych, jak i ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych.

Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o przyznanie dofinansowania (dotacji) na projekt pn. "...". Wniosek ten o numerze WND-RPSL.... uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (EFRR) w ramach poddziałania 4.3.4. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - konkurs w wysokości 1 367 377,36 zł. Wartość planowanych do poniesienia wydatków to 1 648 721,16 zł w tym wydatki kwalifikowane to 1 608 679,24 zł. Projekt "...", zlokalizowany jest na terenie miasta J., w województwie X., przy ulicy W., gdzie mieści się przychodnia zdrowia. Celem projektu jest zwiększona efektywność energetyczna budynku poprzez modernizację energetyczną budynku NZOZ "O." oraz montaż instalacji OZE. Projekt ma zostać zrealizowany do 30 października 2020 r.

Wskaźniki w projekcie m.in:

* szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych - 199,01 CO2,

* liczba wybudowanych jednostek wytwarzania energii cieplnej z OZE - 15 szt.,

* stopień redukcji ilości pyłu PM10 (t/rok) - 0,02771 tony/rok,

* ilość zaoszczędzonej energii elektrycznej - 20.582 MWh/rok,

* ilość zaoszczędzonej energii cieplnej - 1461.8 GJ/rok,

* zmniejszenie zużycia energii końcowej w wyniku realizacji projektu - 1512 GJ/rok.

Szczegółowa lista planowanych do realizacji działań w tym projekcie jest następująca:

* Opracowanie audytu energetycznego (kategoria wydatku: przygotowanie projektu),

* Wykonanie projektu budowlanego (kategoria wydatku: przygotowanie projektu),

* Modernizacja oświetlenia wewnętrznego oraz instalacja cw - instalacje (kategoria wydatków: modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej oraz wielorodzinnych budynków mieszkalnych),

* Wentylacja (kategoria wydatków: modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej oraz wielorodzinnych budynków mieszkalnych),

* Instalacja c.w.u. - (kategoria wydatków: modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej oraz wielorodzinnych budynków mieszkalnych),

* Instalacja c.o. (kategoria wydatków, modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej oraz wielorodzinnych budynków mieszkalnych),

* Stolarka okienna i drzwiowa (kategoria wydatków: modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej oraz wielorodzinnych budynków mieszkalnych),

* Docieplenie elewacji i dachu (kategoria wydatków: modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej oraz wielorodzinnych budynków mieszkalnych),

* Przebudowa zewnętrzna polegająca na zmniejszeniu otworów okiennych (kategoria wydatków: modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej oraz wielorodzinnych budynków mieszkalnych),

* Węzeł c.w.u. i układ solarny (kategoria wydatków: budowa instalacji OZE w modernizowanych energetycznie budynkach),

* Tablica informacyjno-pamiątkowa (kategoria wydatku: informacja i promocja).

Prace przygotowawcze i promocja, w ramach zadania wykonana została: dokumentacja techniczna wraz z audytem. Przeprowadzona również zostanie promocja.

Jest to zadanie powiązane bezpośrednio z zadaniem 2 - poprzedza wykonanie prac oraz umożliwia ich prawidłową realizację. Dzięki uzyskaniu w ramach dokumentacji projektowej kosztorysów inwestorskich można dokładnie oszacować koszty realizacji zadania.

Celem działań promocyjnych i informacyjnych projektu będzie rozpowszechnienie rozbudowanej informacji o realizacji projektu dzięki dofinansowaniu ze środków EFRR w ramach RPO WSL na lata 2014-2020 oraz podniesienie świadomości opinii publicznej o przebiegu realizacji projektu, osiągniętych produktach i rezultatach. Materiały promocyjne, jak i cała dokumentacja wytworzona w ramach projektu będzie spełniała obowiązek promocji źródeł dofinansowania projektu w oparciu o wytyczne dotyczące informacji i promocji dla okresu programowania 2014-2020. Promocja prowadzona będzie zgodnie z wytycznymi zamieszczonymi w podręczniku Wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji (aktualnym na dzień rozpoczęcia proj.). Wszystkie dokumenty związane z realizacją projektu, podawane do publicznej wiadomości, oznaczone zostaną (na stronach tytułowych) wymaganymi znakami graficznymi. W ramach promocji planowany jest zakup usługi wykonania i zamontowania 1 tablicy informacyjno-promocyjnej. Przewiduje się też bezkosztowe formy promocji (np. informacja na stronie Wnioskodawcy).

Prace inwestycyjne - termomodernizacja budynku użyteczności publicznej. W ramach zadania planuje się następujące przedsięwzięcia:

* Modernizacja oświetlenia wewnętrznego oraz instalacja c.w,

* Wentylacja,

* Instalacja c.w.u,

* Instalacja c.o.,

* Stolarka okienna i drzwiowa,

* Docieplenie elewacji i dachu,

* Przebudowa zewnętrzna polegająca na zmniejszeniu otworów okiennych.

Powyższe zadania mieszczą się w katalogu kosztów kwalifikowanych i niekwalifikowalnych. Źródłem informacji o powyższych kosztach są kosztorysy inwestorskie. Ww. prace zrealizuje podmiot zewnętrzny wyłoniony w trybie PZP.

Prace inwestycyjne - energia słoneczna: w ramach zadania planuje się prace związane z węzłem c.w.u i układem solarnym. Powyższe zadania mieszczą się w katalogu kosztów kwalifikowanych i niekwalifikowalnych. Źródłem informacji o powyższych kosztach są kosztorysy inwestorskie. Ww. prace zrealizuje podmiot zewnętrzny wyłoniony w trybie PZP.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony. Wnioskodawca jako podmiot leczniczy świadczy usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku VAT. Wnioskodawca świadczy w większości usługi zwolnione, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18. Nieznaczna sprzedaż opodatkowana dotyczy m.in. wynajmu, refundacji kosztów za media np. internet. Inwestycja realizowana w ramach projektu "....", będzie związana wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z VAT (usługi w zakresie ochrony zdrowia), ponieważ dotyczy wyłącznie budynków, w których prowadzi się działalność leczniczą i służyć będzie wyłącznie Wnioskodawcy oraz pacjentom, przebywającym w zakładach leczniczych Wnioskodawcy od momentu przyjęcia do wypisu.

W ocenie Wnioskodawcy, jako podmiot leczniczy świadczący usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku VAT, nie może odzyskać podatku VAT w ramach realizowanego projektu...."

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego przez Wnioskodawcę projektu istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w całości lub części?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W przypadku podmiotu leczniczego, jakim jest Wnioskodawca możliwość odliczenia podatku VAT nie występuje, gdyż Wnioskodawca jest podatnikiem VAT zwolnionym i świadczy usługi medyczne, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podlegają zwolnieniu od podatku VAT. Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o przyznanie dofinansowania (dotacji) na projekt pn. "...",. Wniosek ten o numerze WND-RPSL....uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (EFRR) w ramach poddziałania 4.3.4. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - konkurs w wysokości 1 367 377,36 zł. Wartość planowanych do poniesienia wydatków to 1 648 721,16 zł w tym wydatki kwalifikowane to 1 608 679,24 zł. Projekt "...", zlokalizowany jest na terenie miasta J., w województwie, przy ulicy W., gdzie mieści się przychodnia zdrowia. Celem projektu jest zwiększona efektywność energetyczna budynku poprzez modernizację energetyczną budynku NZOZ "O." oraz montaż instalacji OZE. Projekt ma zostać zrealizowany do 30 października 2020 r. Realizowana w ramach projektu inwestycja związana będzie wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z VAT (usługi w zakresie ochrony zdrowia), ponieważ dotyczy wyłącznie budynków, w których prowadzi się działalność leczniczą i służyć będzie wyłącznie Wnioskodawcy oraz pacjentom, przebywającym w zakładach leczniczych Wnioskodawcy od momentu przyjęcia do wypisu.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane.

Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy, Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Z treści powołanych przepisów ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a i 19 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze; oraz usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza; jak również usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

a.

lekarza i lekarza dentysty,

b.

pielęgniarki i położnej,

c.

medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 2190, z późn. zm.),

d.

psychologa.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, że z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W ocenie Wnioskodawcy - zarejestrowanego jako podatnik VAT zwolniony - będąc podmiotem leczniczym świadczącym usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku VAT, nie może odzyskać podatku VAT w ramach realizowanego projektu "....".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej. Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. "...". Inwestycja realizowana w ramach projektu będzie związana wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z VAT (usługi w zakresie ochrony zdrowia), ponieważ dotyczy wyłącznie budynków, w których prowadzi się działalność leczniczą i służyć będzie wyłącznie Wnioskodawcy oraz pacjentom, przebywającym w zakładach leczniczych Wnioskodawcy od momentu przyjęcia do wypisu. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz okoliczności faktyczne wynikające z treści wniosku stwierdzić należy, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a efekty realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony, a inwestycja realizowana w ramach opisanego projektu będzie związana wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

Mając na uwadze uregulowania wynikające z art. 86 ust. 1 w związku z art. 88 ust. 4 ustawy, Wnioskodawca w związku z realizacją projektu pn. "..." nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub części.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie pytania Wnioskodawcy. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl