0111-KDIB3-2.4012.10.2017.2.ASZ - Brak prawa do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu modernizacji sieci oświetlenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.10.2017.2.ASZ Brak prawa do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu modernizacji sieci oświetlenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2017 r. (data wpływu 1 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 18 maja 2017 r. (data wpływu 25 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne dotyczące modernizacji sieci elektroenergetycznej oświetlenia ciągu spacerowego w ramach projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne dotyczące modernizacji sieci elektroenergetycznej oświetlenia ciągu spacerowego w ramach projektu pn. "...". Wniosek uzupełniono pismem z 18 maja 2017 r., będącym odpowiedzią na wezwanie z 8 maja 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.10.2017.1.ASZ.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 18 maja 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto i Gmina M. (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług od 1 grudnia 1999 r., posiada NIP..., oraz składa deklaracje VAT-7 w okresach miesięcznych. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Zdecydowana większość z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Niemniej jednak, wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT. W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina dokonuje:

1. Zarówno transakcji opodatkowanych VAT według odpowiednich stawek - Gmina w szczególności dokonuje sprzedaży działek pod zabudowę, dokonuje refaktur tzw. mediów związanych z dzierżawionymi lokalami użytkowymi, etc. Transakcje te Gmina dokumentuje fakturami i/lub paragonami oraz wykazuje w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT;

2.

jak również podlegających opodatkowaniu VAT, aczkolwiek zwolnionych z podatku - w szczególności jest to sprzedaż gruntów rolnych. Transakcje te Gmina dokumentuje fakturami ze stawką "zw" oraz wykazuje w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT jako zwolnione z podatku. Po stronie Gminy występują również zdarzenia spoza zakresu ustawy VAT (tj. zdarzenia, które Gmina traktuje jako w ogóle niepodlegające ustawie o VAT);

3.

zarówno polegające na uzyskiwaniu przez Gminę określonych wpływów - w szczególności dochody z podatku od nieruchomości i opłaty skarbowej oraz udział w podatkach dochodowych;

4.

jak również niezwiązane z uzyskiwaniem wpływów - w szczególności budowa ogólnodostępnej infrastruktury gminnej jak drogi, chodniki, oświetlenie, place zabaw, etc. W związku z wykonywaniem ww. czynności (1-2) oraz występowaniem zdarzeń (3-4), Gmina ponosi szereg wydatków, z tytułu których kontrahenci wystawiają na rzecz Gminy faktury z wykazanymi kwotami VAT.

Dnia 28 października 2016 r. gmina złożyła wniosek pn. "..." o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Gmina jest Partnerem zaangażowanym w realizację projektu. W ramach projektu Partner będzie wykonywał prace, które będą polegały na modernizacji istniejącego oświetlenia ciągu spacerowego wraz z przygotowaniem 6 miejsc wypoczynku wzdłuż drogi wojewódzkiej i gminnej w miejscowości Z. Przedmiotem niniejszego wniosku jest jedynie zakres dotyczący modernizacji sieci elektroenergetycznej oświetlenia.

Całkowite wydatki kwalifikowane projektu w przedmiotowym zakresie wynoszą 1 248 512,67 zł, przy 67,5% dofinansowaniu Instytucji Zarządzającej, co stanowi kwotę dofinansowania 842 746,04 zł, natomiast wkład własny Wnioskodawcy wraz z przyznaną pomocą finansową wynosi 405 766,63 zł a wartość kosztów podatku VAT kwalifikowalnego wynosi 233 461,72 zł.

We wniosku aplikacyjnym projektu zostało złożone oświadczenie dotyczące kwalifikowalności podatku VAT, w którym Gmina oświadcza, iż usługi zakupione w celu realizacji zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, w związku z tym podatek VAT w całości byłby kosztem kwalifikowanym. Obecnie wniosek Gminy jest na etapie oceny formalnej, a przed uzupełnieniami merytorycznymi i finansowymi złożone oświadczenie dotyczące kwalifikowalności podatku VAT może być zmodyfikowane.

Po złożeniu wniosku o dofinansowanie do gminy zgłosili się potencjalni dzierżawcy i gmina zamierza zawrzeć umowy dzierżawy obiektów oświetlenia ulicznego, na cele oświetlenia tablicy reklamowej przez okolicznych przedsiębiorców, pobierając określony czynsz dzierżawny. Sprzedaż ta byłaby udokumentowana fakturą VAT z 23% podatkiem VAT. Zatem istniałaby prawna możliwość odliczenia podatku VAT, a VAT stanowiłby koszt niekwalifikowany. Od stanowiska przyjętego w interpretacji indywidualnej zależą dalsze uzupełnienia merytoryczne i finansowe projektu, do którego został złożony wniosek o dofinansowanie.

Miasto figuruje jako nabywca towarów i usług w fakturach VAT związanych z projektem w części dot. modernizacji sieci elektroenergetycznej oświetlenia.

Całość sieci elektroenergetycznej będzie mogła być wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, gdyż gmina zamierza zawrzeć umowy dzierżawy obiektów oświetlenia na cele oświetlenia tablic reklamowych przez okolicznych przedsiębiorców pobierając określony czynsz dzierżawny. Tablice reklamowe potencjalnie mogłyby być lokalizowane na całym odcinku sieci oświetleniowej.

Głównym celem modernizacji jest realizacja zadania własnego gminy wynikającego z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) zaspokajającego sprawy zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz polegającego na planowaniu oświetlenia znajdującego się na terenie gminy tj. miejsc publicznych oraz dróg gminnych oraz dróg wojewódzkich oraz finansowaniu oświetlenia znajdującego się na terenie placów, dróg gminnych oraz dróg wojewódzkich, co wynika z art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. a i b oraz pkt 3 lit. b i c ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 220).

Gmina podjęłaby się zmodernizowania obiektów oświetlenia ulicznego, w przypadku niezgłoszenia się potencjalnych dzierżawców. Wpłaty z dzierżawy zmodernizowanych obiektów oświetlenia ulicznego nie będą znaczące dla budżetu Gminy.

Gmina nie jest w stanie wyodrębnić w jakiej części podatek naliczony związany jest z czynnościami opodatkowanymi oraz niepodlegającymi opodatkowaniu. Jednakże należy założyć, że podatek naliczony zawarty w cenie dokonywanych zakupów związanych z realizacją inwestycji związany jest w całości z czynnościami opodatkowanymi.

Planowany termin rozpoczęcia fazy inwestycyjnej: 1 czerwca 2017 r. Planowany termin rzeczowego i finansowego zakończenia realizacji projektu: 31 grudnia 2018 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wykorzystaniem inwestycji pn. "..." - w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na potrzeby udostępniania komercyjnego, stosownie do art. 86 ust. 1, art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gminie przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne w zakresie dotyczącym modernizacji sieci elektroenergetycznej oświetlenia. Zaznaczyć należy, iż cała planowana do realizacji sieć elektroenergetyczna oświetlenia może być wykorzystywana do działalności gospodarczej.

Stanowisko Wnioskodawcy,

Gmina ma prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne dotyczące modernizacji sieci elektroenergetycznej oświetlenia.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art, 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT. Zatem, w przypadku, gdy Gmina wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (opisane czynności 1-2) - powinna być traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie, usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze charakter czynności podejmowanych przez Gminę w ramach zadań własnych oraz uregulowania zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, należy stwierdzić, że Gmina nabywając towary i usługi celem wytworzenia przedmiotowej inwestycji, nabędzie je do działalności gospodarczej i tym samym będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Konsekwentnie, jako że poniesione przez Gminę wydatki będą miały niewątpliwie związek z czynnościami opodatkowanymi w opinii Gminy, z każdej faktury dokumentującej wydatki na budowę przedmiotowej inwestycji poniesione przez Gminę powinno przysługiwać prawo do odliczenia całości podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podmiot będący dla tej czynności podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z powyższych unormowań wynika, że wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należą sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym) oraz sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 220 z późn. zm.), do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną ciepło i paliwa gazowe należy m.in.:

1.

planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy;

2.

planowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy:

a.

miejsc publicznych,

b.

dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich,

c.

dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440, 1920, 1948 i 2255), przebiegających w granicach terenu zabudowy,

d.

części dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 641, z późn. zm.), wymagających odrębnego oświetlenia:

* przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów,

* stanowiących dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi krajowej;

3.

finansowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy:

a.

ulic,

b.

placów,

c.

dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich,

d.

dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, przebiegających w granicach terenu zabudowy,

e.

części dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, wymagających odrębnego oświetlenia:

* przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów,

* stanowiących dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi krajowej;

Artykuł 3 ust. 22 ustawy - Prawo energetyczne stanowi, że użyte w ustawie określenie "finansowanie oświetlenia" oznacza finansowanie kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz koszty ich budowy i utrzymania.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina złożyła wniosek pn. "...". o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Gmina jest Partnerem zaangażowanym w realizację projektu. W ramach projektu Partner będzie wykonywał prace, które będą polegały na modernizacji istniejącego oświetlenia ciągu spacerowego wraz z przygotowaniem 6 miejsc wypoczynku wzdłuż drogi wojewódzkiej i gminnej w miejscowości Z. Przedmiotem niniejszego wniosku jest jedynie zakres dotyczący modernizacji sieci elektroenergetycznej oświetlenia. Po złożeniu wniosku o dofinansowanie do gminy zgłosili się potencjalni dzierżawcy i gmina zamierza zawrzeć umowy dzierżawy obiektów oświetlenia ulicznego, na cele oświetlenia tablicy reklamowej przez okolicznych przedsiębiorców, pobierając określony czynsz dzierżawny. Sprzedaż ta byłaby udokumentowana fakturą VAT z 23% podatkiem VAT. Gmina figuruje jako nabywca towarów i usług w fakturach VAT związanych z projektem w części dot. modernizacji sieci elektroenergetycznej oświetlenia. Całość sieci elektroenergetycznej będzie mogła być wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, gdyż gmina zamierza zawrzeć umowy dzierżawy obiektów oświetlenia na cele oświetlenia tablic reklamowych przez okolicznych przedsiębiorców pobierając określony czynsz dzierżawny. Głównym celem modernizacji jest realizacja zadania własnego gminy wynikającego z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina podjęłaby się zmodernizowania obiektów oświetlenia ulicznego, w przypadku niezgłoszenia się potencjalnych dzierżawców. Wpłaty z dzierżawy zmodernizowanych obiektów oświetlenia ulicznego nie będą znaczące dla budżetu Gminy. Gmina nie jest w stanie wyodrębnić w jakiej części podatek naliczony związany jest z czynnościami opodatkowanymi oraz niepodlegającymi opodatkowaniu.

Przedmiotem zainteresowania Wnioskodawcy jest prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne dotyczące modernizacji sieci elektroenergetycznej oświetlenia ciągu spacerowego w ramach projektu pn. "...".

Odnosząc się do ww. kwestii należy wskazać, iż zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 459 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną: odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

W świetle powyższego należy zauważyć, iż umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony - zarówno wynajmującego, jak i najemcę - określone przepisami obowiązki.

Z powyższego wynika, iż wynajem stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że Gmina dokonując modernizacji istniejącego oświetlenia ciągu spacerowego, działa jako organ władzy publicznej, wykonujący ustawowe powinności wobec społeczności lokalnej, dotyczące właściwego oświetlenia dróg na swoim terenie. Przystępując do tej inwestycji, Gmina ma na uwadze powstanie określonej infrastruktury, która pozwoli na użytkowanie ciągu spacerowego zgodnie z określonymi standardami (w tym przypadku pozwoli na oświetlenie tego ciągu, przez co zapewni bezpieczniejsze jego użytkowanie).

Charakter tych zakupów wskazuje więc jednoznacznie, iż służą one tylko i wyłącznie do wykonywania zadań publicznych, tj. do świadczenia usług niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że głównym celem modernizacji jest realizacja zadania własnego wynikającego z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminny. Gmina podjęłaby się zmodernizowania obiektów oświetlenia ulicznego w przypadku niezgłoszenia się potencjalnych dzierżawców. Wpłaty z dzierżawy zmodernizowanych obiektów oświetlenia ulicznego nie będą znaczące dla budżetu Gminy.

Fakt, że Gmina będzie dodatkowo świadczyć usługi dzierżawy (udostępniać komercyjnie obiekty oświetlenia ulicznego do oświetlenia tablicy reklamowej przez okolicznych przedsiębiorców), czyli jak wykazano w niniejszej interpretacji - usługi opodatkowane podatkiem VAT, w ocenie Organu nie powoduje, z uwagi na ich odrębność, zmiany charakteru usług, dla świadczenia których powstała sieć oświetlenia ulicznego.

W ocenie Organu pośredni wpływ zakupów na czynności opodatkowane w wymiarze jaki przedstawił Wnioskodawca we wniosku, nie zmienia faktu, że zakupy te, o które Wnioskodawca pyta, w pierwszej kolejności są związane w sposób bezpośredni i jednoznaczny z działalnością niepodlegającą VAT. Dopiero gdy brak byłoby takiego bezpośredniego związku z jakąś konkretną sprzedażą, można rozważać ewentualny "dalszy" związek z jakąś czynnością. Ewentualna późniejsza czynność opodatkowana, która może się pojawić obok wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu, nie może przesądzać, że zakup został w jakimkolwiek zakresie dokonany w celu wykonania tej opodatkowanej czynności.

Z powyższego wynika, że obiekty oświetlenia ulicznego, które powstały w celu oświetlenia ciągu spacerowego będą wykorzystane niejako "przy okazji" do oświetlenia tablicy reklamowej przez okolicznych przedsiębiorców.

Trzeba zatem uznać, iż późniejsze wydzierżawienie zmodernizowanej infrastruktury oświetleniowej nie może mieć głównego i zasadniczego wpływu na decyzję Gminy co do wykonania całej inwestycji, gdyż celem inwestycji było wywiązanie się Gminy z zadania nałożonego ustawowo.

To, że obiekty oświetlenia ulicznego będą służyły również innym celom niż realizowane przez Gminę oświetlenie ulic i dróg nie może przesądzać, że zakupy związane z modernizacją sieci elektroenergetycznej oświetlenia służą świadczeniu czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe, nie można zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, w myśl którego Gmina ma prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne dotyczące modernizacji sieci elektroenergetycznej oświetlenia.

W ocenie tut. organu, wydatki związane z inwestycją polegającą na modernizacją sieci elektroenergetycznej oświetlenia, o których mowa we wniosku będą związane z wykonywanymi przez Gminę w ramach zadań własnych czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Bowiem, poniesienie wydatków inwestycyjnych swoje źródło znajduje w ramach działań, w stosunku do których Gmina realizuje zadania własne obejmujące sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. W konsekwencji, wydatki te nie będą w żaden sposób związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, gdyż nie ma pomiędzy poniesionymi wydatkami na modernizacji tej sieci, a dzierżawą zmodernizowanej infrastruktury, związku przyczynowo-skutkowego, nawet o charakterze pośrednim.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego, gdyż wydatki poniesione na ww. inwestycję związane są w całym zakresie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT (sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego - działalność wykonywana w ramach zadań własnych), a tym samym nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego, wynikający z treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Zaznaczyć należy, że w przypadku zmiany stanu prawnego lub zmiany któregokolwiek elementu zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl