0111-KDIB3-1.4012.843.2018.2.JP - Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji polegającej na zorganizowaniu imprezy plenerowej, w której udział wzięło 350 osób.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 grudnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.843.2018.2.JP Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji polegającej na zorganizowaniu imprezy plenerowej, w której udział wzięło 350 osób.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 października 2018 r. (data wpływu 2 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 grudnia 2018 r. (data wpływu 11 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 grudnia 2018 r. (data wpływu 11 grudnia 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 22 listopada 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.843.2018.1.JP.

We wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 15 grudnia 2018 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie "..." ubiega się o zwrot kosztów realizacji operacji pn. "...". Operacja polegała na zorganizowaniu imprezy plenerowej, w której udział wzięło 350 osób. Piknik propagował m.in. pozytywne aspekty społeczne służby strażaków i ochotników. Operacja zrealizowana została w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020, poddziałanie "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego oferowanego przez społeczność dla operacji realizowanych w ramach projektu grantowego.

Ww. impreza była wydarzeniem ogólnodostępnym, a uczestnictwo było bezpłatne. Stowarzyszenie "..." nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako podatnik.

Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nabywane na potrzeby projektu towary i usługi nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekty projektu nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem Wnioskodawca zadał następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 5 grudnia 2018 r.):

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją operacji?

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 5 grudnia 2018 r.):

Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją operacji z uwagi na to, że przedmiotowe wydatki nie wiążą się ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przy czym, stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Tak więc warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy, Wnioskodawca (Stowarzyszenie) ubiega się o zwrot kosztów realizacji operacji pn. "..." Operacja polegała na zorganizowaniu imprezy plenerowej, w której udział wzięło 350 osób. Ww. impreza była wydarzeniem ogólnodostępnym, a uczestnictwo było bezpłatne. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nabywane na potrzeby projektu towary i usługi nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekty projektu nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze opis sprawy i powołane przepisy, należy stwierdzić, że w związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków dotyczących przedmiotowej operacji. Wynika to z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT a ponadto nabywane na potrzeby projektu towary i usługi nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl