0111-KDIB3-1.4012.821.2019.2.ASY - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie poprawy efektywności energetycznej budynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.821.2019.2.ASY Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie poprawy efektywności energetycznej budynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 grudnia 2019 r. (data wpływu 6 grudnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 4 lutego 2020 r. (data wpływu 6 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "(...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "(...)".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 4 lutego 2020 r. (data wpływu 6 luty 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 28 stycznia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.821.2019.1.ASY.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (...) jest beneficjentem poddziałania 3.2.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych - Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 i w ramach tego działania ubiega się o środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie projektu pn.: "(...)".

Projekt realizuje cele związane z ochroną powietrza poprzez: poprawę efektywności energetycznej budynku tj. zmniejszenie ilości oraz kosztów zużycia energii oraz redukcję emisji szkodliwych pyłów i gazów do atmosfery.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje:

a.

roboty budowlano-montażowe i instalacyjne (kwalifikowalne) - obejmują wszystkie działania związane z termomodernizacją budynku (bez kosztów działań dla sklepu wielobranżowego) tj.: roboty rozbiórkowe i demontaże, roboty związane z izolacją termiczną stropów wełną mineralną i dachu wraz z wymianą pokrycia na blachę, izolację termiczną ścian zewnętrznych, docieplenie ścian fundamentowych i cokołu do poziomu - 1.0 m, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, modernizację instalacji centralnego ogrzewania wraz z wymianą starego kotła węglowego, instalacji, grzejników i głowic termostatycznych, wymianę instalacji oświetlenia na energooszczędne oprawy LED, montaż ogniw fotowoltaicznych, montaż zielonej ściany oraz inne konieczne prace związane z prowadzoną termomodernizacją np. wykonanie nowych obróbek blacharskich oraz nowego orynnowania, wykonanie nowych tynków i okładzin, rozbiórka i wykonanie nowych schodów, chodników i utwardzenia wokoło budynku itp.;

b.

roboty budowlano-montażowe i instalacyjne (niekwalifikowalne) - obejmują koszty wszystkich powyższych działań (bez montażu zielonej ściany) tylko dla sklepu wielobranżowego (koszty niekwalifikowalne - 16,36% obliczono proporcjonalnie jako stosunek kubatury sklepu do kubatury całości obiektu), ponadto kosztem niekwalifikowalnym jest również część kosztu nowego kotła, ponieważ będzie on także ogrzewał sąsiedni budynek OSP, którego nie obejmuje projekt (koszty niekwalifikowalne - 12,29% obliczono proporcjonalnie jako stosunek mocy kotła potrzebnej do ogrzewania OSP do mocy całkowitej kotła),

c.

sporządzenie audytu energetycznego budynku jako niezbędnego elementu kompleksowego projektu, w tym koszty niekwalifikowalne związane ze sklepem wielobranżowym (koszty niekwalifikowalne obliczono proporcjonalnie jako stosunek kubatury sklepu do kubatury całości obiektu objętego audytem),

d.

przygotowanie studium wykonalności inwestycji jako przygotowanie niezbędnej dokumentacji do realizowanego projektu,

e.

przygotowanie dokumentacji projektowej jako przygotowanie niezbędnej dokumentacji do realizowanego projektu, w tym koszty niekwalifikowalne związane ze sklepem wielobranżowym (koszty niekwalifikowalne obliczono proporcjonalnie jako stosunek kubatury sklepu do kubatury całości obiektu objętego projektem)

f.

nadzór inwestorski, w tym koszty niekwalifikowalne związane ze sklepem wielobranżowym (koszty niekwalifikowalne obliczono proporcjonalnie jako stosunek kubatury sklepu do kubatury całości obiektu objętego nadzorem inwestorskim).

Bezpośrednią przyczyną realizacji projektu jest występowanie znacznych ubytków cieplnych przez niedocieplone ściany i stropy oraz przestarzałą stolarkę drzwiową i okienną, a także brak izolacyjności obwodowej podłogi na gruncie, słaby stan opraw wymagający modernizacji oraz nieefektywną instalację CO, brak wykorzystania odnawialnych źródeł energii i zielonej ściany. Z energetycznego punktu widzenia obiekt narażony jest na znaczne straty ciepła, które przekraczają wartości dopuszczalne w związku z czym zalecono szereg usprawnień i działań termomodernizacyjnych poprawiających efektywność energetyczną. Obecny stan techniczny budynku generuje problemy pośród który najważniejsze to: znaczne straty energii na skutek przenikania ciepła przez przegrody budowlane oraz wysokie koszty ogrzewania obiektu.

Oszacowana wartość projektu to 655 722,38 zł, koszty kwalifikowalne to 549.441,23 zł, a z tego 84,99%, co stanowi kwotę 466.970,10 zł będzie współfinansowane ze środków unijnych, a pozostała kwota stanowić będzie wkład własny gminy. Projekt realizowany będzie w latach 2019 - 2020.

Wnioskodawca - Gmina (...) jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506). Zgodnie z obowiązującym prawem - art. 7 ust. 1 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Realizacja przedmiotowego projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 1 i 6 stanowi, że do zadań własnych gminy należą m.in. zadania w zakresie ochrony środowiska i opieki społecznej.

Beneficjent - Gmina (...), jest odpowiedzialna za prawidłową realizację projektu, w szczególności za odpowiednie zarządzanie administracyjne, finansowe i techniczne projektem oraz monitorowanie jego realizacji. Będzie także realizatorem całości projektu. Gmina (...) zapewni trwałość projektu, inwestycja będzie zarządzana i finansowana przez gminę, a budynek będzie nadal własnością Gminy (...).

Gmina (...) prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy, uchwalanego na rok kalendarzowy i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę (...).

W wyniku realizacji projektu Gmina (...) nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji ani po jego zakończeniu - jego efekty nie będą wykorzystywane przez Gminę (...) do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z warunkami przyznawania pomocy ze środków unijnych, Gmina (...) jako beneficjent zobowiązany jest dołączyć indywidualną interpretację "czy w odniesieniu do realizowanego przez gminę projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT".

W piśmie uzupełniającym z 4 lutego 2020 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

1. W budynku wielofunkcyjnych, o którym mowa we wniosku, wykonywane są wyłącznie czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT.

2. Dokonane w ramach realizacji projektu pn.: "(...)" zakupy przyporządkowano w całości działalności innej niż gospodarcza (niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT).

3. Wartość wskaźnika na 2019 r., obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w oparciu o dane z 2017 r., dla Gminy wyniosła 11%.

4. Gmina pragnie wskazać, że w związku z odpowiedzią na pytanie nr 3, odpowiedź na to pytanie pozostaje bezprzedmiotowa.

5. Wartość proporcji wstępnej na rok 2019 i rzeczywistej (właściwej) na 2018 r., obliczona dla Gminy, na podstawie art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT, w oparciu o dane z 2018 r., wyniosła 90%. Gmina uprzejmie informuje, że nie dokonała jeszcze kalkulacji proporcji rzeczywistej na podstawie danych z roku 2019.

6. Gmina pragnie wskazać, że w związku z odpowiedzią na pytanie nr 5, odpowiedź na to pytanie pozostaje bezprzedmiotowa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy w odniesieniu do planowanego do realizacji przez Gminę (...) projektu pn.: "(...)" istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług?

Czy Gmina (...) będzie miała możliwość na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174) dokonać odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w trakcie realizacji projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina (...) jako beneficjent projektu pn.: "(...)" jako realizator inwestycji, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, bowiem w wyniku realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji ani po jego zakończeniu - jego efekty nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z powyższym nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zatem, projekt nie przewiduje generowania dodatkowych przychodów i nie wystąpi sprzedaż opodatkowana. Zmodernizowany obiekt po realizacji projektu będą ogólnodostępny, publiczny i dostępny nieodpłatnie. Będzie służyć pomocy społecznej i ochronie środowiska.

Właścicielem produktów realizowanych działań będzie Gmina (...). Wszystkie zakupywane materiały i produkty konieczne do realizacji projektu będą stanowiły własność realizatora projektu. Po wykonaniu przedsięwzięcia obiektem będzie zarządzać wójt Gminy (...) w imieniu organu prowadzącego - Gminy (...).

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Gmina (...) realizująca opisany projekt, nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, ponieważ działania zawarte w projekcie będą dokonywane przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których został on powołany - czyli ustawą o samorządzie gminnym, a nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Gmina (...) nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacja wskazanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 144, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zmiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 6).

O publicznym charakterze działania jednostki samorządu terytorialnego przesądza to, że wykonywanie zadań publicznych odbywa się na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących oraz że przez te działania zaspokajane są zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn.: "(...)". Realizacja przedmiotowego projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 1 i 6. Budynek jest własnością Gminy. Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę. Efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W budynku wielofunkcyjnym, o którym mowa we wniosku, wykonywane są wyłącznie czynności niepodlegające opodatkowaniu.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabyte w celu realizacji zadania nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowany, a ponadto Wnioskodawca realizując przedmiotowe zadanie nie będzie działał w charakterze podatnika VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "(...)".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Ponadto podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana w odniesieniu do przedstawionego opisu planowanego zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl