0111-KDIB3-1.4012.820.2019.2.AB - VAT przy sprzedaży lokalu niemieszkalnego - strychu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.820.2019.2.AB VAT przy sprzedaży lokalu niemieszkalnego - strychu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 listopada 2019 r. (data wpływu 4 grudnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 28 stycznia 2020 r. (data wpływu 31 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży lokalu niemieszkalnego - strychu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2019 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży lokalu niemieszkalnego - strychu.

Pismem z 28 stycznia 2020 r. (data wpływu 31 stycznia 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w związku z wezwaniem organu z 21 stycznia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.820.2019.1.AB.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wspólnota powstała w 2001 jako duża wspólnota, która działa na podstawie ustawy o własności lokali. Wspólnota nie prowadzi działalności gospodarczej i nigdy nie była i nie jest podatnikiem podatku VAT. Wspólnota Powierzyła zarząd podmiotowi zewnętrznemu - Sp. z o.o.

Zdarzenie przyszłe.

Wspólnota na podstawie uchwały wyraża zgodę na wyodrębnienie z nieruchomości wspólnej lokali niemieszkalnych - strychów, które mają zostać adoptowane na cele mieszkaniowe i ich sprzedaż wraz ze zbyciem udziałów w częściach wspólnych budynków. Wspólnota w umowie przedwstępnej wyraża zgodę na przebudowę nieruchomości wspólnej a następnie wyodrębnienie z niej, powstałych w wyniku przebudowy lokali niemieszkalnych i zbycie ich nowemu właścicielowi a także na zmianę wysokości udziałów. Wspólnota w umowie przedwstępnej zobowiązuje się do zawarcia umowy ustanowienia odrębnych własności lokali, jakie powstaną po przeprowadzonej adaptacji części nieruchomości wspólnej i sprzedadzą powstałe w wyniku przebudowy części pomieszczeń strychowych lokale. Wszystkie koszty przebudowy nieruchomości wspólnej w celu wyodrębnienia lokali niemieszkalnych poniosą przyszli nabywcy. Roboty budowlane zostaną wykonane na podstawie opracowanego projektu zmiany sposobu użytkowania oraz zgodnie z Przepisami Prawa Budowlanego, po uzyskaniu stosownej decyzji o pozwoleniu na budowę wydanej przez właściwe starostwo. Przyszli nabywcy zobowiązani są do wywozu i usuwania na koszt własny wszelkich odpadów związanych z pracami remontowymi oraz utrzymania porządku na klatce schodowej. Wszelkie szkody powstałe w wyniku przebudowy zostaną naprawione na koszt przyszłych nabywców. Lokale maja zostać po sprzedaży przekształcone w lokale mieszkalne ale już przez nowego nabywcę.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

Ad.1.

Przedmiotem sprzedaży przez Wspólnotę jest lokal niemieszkalny - strych. Należy zaznaczyć, że Budynek przy ul. (...) składa się z 8 klatek i w każdej klatce schodowej znajduje się odrębna powierzchnia strychowa.

Ad.2a.

Wspólnota nie zna dokładnej daty dokonania transakcji z uwagi na fakt, iż nie podpisana jest jeszcze przez wszystkich właścicieli (właściciela zbiorowego posiadającego kilka lokali mieszkalnych) uchwała wspólnoty o sprzedaży przedmiotowego lokalu - lokali strychowych.

Ad.2b.

Budynek został oddany do użytkowania w roku 1928 nie mógł podlegać pod ustawę o VAT z dnia 11.03.2004 i nie mógł ówczesny właściciel skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ad.2c.

Z uzyskanych informacji strych był wykorzystywany na potrzeby właścicieli od początku powstania nieruchomości czyli od początku oddania nieruchomości do użytkowania.

Ad.2d.

Strych nigdy nie był wynajmowany, dzierżawiony lub nie był przedmiotem umów o podobnym charakterze.

Ad.2e.

Na strychu nie dokonywano remontów, ulepszeń ani też nie dokonywano zmian w adaptacji tej powierzchni.

Ad.2i.

Strych służy wszystkim właścicielom i stanowił część wspólną głownie jako suszarnie. Lokal mieszkalny ma powstać już po sprzedaży i wszystkie nakłady finansowe do zaadoptowania lokali niemieszkalnych - strychu ma ponieść osoba kupująca.

Ad.3

Lokal mieszkalny ma powstać już po sprzedaży i wszystkie nakłady finansowe do zaadoptowania lokali niemieszkalnych - strychu ma ponieść osoba kupująca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (uzupełnione w piśmie z 28 stycznia 2020 r.):

Czy wspólnota mieszkaniowa przy sprzedaży lokali niemieszkalnych - strychów może skorzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT z dnia 11 marca 2004 r.?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wspólnota uważa:

Nieruchomość przy ul. (...) została oddana do użytkowania w roku 1928. Strych stanowił zawsze część wspólną nieruchomości i służył wszystkim właścicielom lokali i dotychczas nie był on nigdy wynajmowany, dzierżawiony, była to suszarnia służąca ogółu właścicieli. Wspólnota wykonała w ostatnich 3 latach modernizację budynku - został on ocieplony i przeprowadzono remont dachu oraz remont centralnego ogrzewania. Na strychu nie były wykonywane żadne remonty ani ulepszenia. Zatem wg Wspólnoty dostawa ta - sprzedaż może korzystać ze zwolnienia od podatku o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT "zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli, lub ich części z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwsze do zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata".

Zgodnie z obowiązującymi od 1 września 2019 r. (nowymi przepisami) Ustawie o VAT i zmianie definicji pierwszego zasiedlenia - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zasiedlenie strychu zgodnie z definicją Ustawy VAT art. 2 pkt 14 nastąpiło. W związku z powyższym wspólnota mieszkaniowa uważa, że jest zwolniona z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - według art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl natomiast przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jak wynika z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Przy czym, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie bowiem do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika - bowiem w obydwu przypadku doszło do korzystania z budynku.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca na podstawie uchwały wyraża zgodę na wyodrębnienie z nieruchomości wspólnej lokali niemieszkalnych - strychów, które mają zostać adoptowane na cele mieszkaniowe. Przedmiotem sprzedaży przez Wspólnotę jest lokal niemieszkalny - strych. Budynek składa się z 8 klatek i w każdej klatce schodowej znajduje się odrębna powierzchnia strychowa. Budynek został oddany do użytkowania w roku 1928 r. Strych był wykorzystywany na potrzeby właścicieli od początku powstania nieruchomości czyli od początku oddania nieruchomości do użytkowania. Strych nigdy nie był wynajmowany, dzierżawiony lub nie był przedmiotem umów o podobnym charakterze. Na strychu nie dokonywano remontów, ulepszeń ani też nie dokonywano zmian w adaptacji tej powierzchni.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa lokalu niemieszkalnego - strychu nie będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż z opisu sprawy wynika, że strych był wykorzystywany na potrzeby właścicieli od początku powstania nieruchomości czyli od początku oddania nieruchomości do użytkowania. Ponadto Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenie strychu.

Tym samym spełniony zostanie również drugi warunek umożliwiający zwolnienie ww. strychu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż między pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. strychu minął okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym dostawa lokalu niemieszkalnego - strychu będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl