0111-KDIB3-1.4012.819.2018.1.RSZ - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na odwodnieniu zabytkowego budynku sanatorium.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 grudnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.819.2018.1.RSZ Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na odwodnieniu zabytkowego budynku sanatorium.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 października 2018 r. (data wpływu 23 października 2018 r.), uzupełnionym pismem z 28 listopada 2018 r. znak:. (data wpływu 3 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości w związku z realizacją projektu pn. "..." dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X 2014-2020, oś priorytetowa 4, działanie 4.4 "Zachowanie dziedzictwa kulturowego i naturalnego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 28 listopada 2018 r. znak:. (data wpływu 3 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości w związku z realizacją projektu pn. "..." dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X 2014-2020, oś priorytetowa 4, działanie 4.4 "Zachowanie dziedzictwa kulturowego i naturalnego".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (dalej: Wnioskodawca lub Gmina) jako beneficjent planuje zrealizować projekt pn. "...". Przedmiotowe zadanie planowane jest do realizacji przy udziale środków zewnętrznych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X 2014-2020, oś priorytetowa 4, działanie 4.4 "Zachowanie dziedzictwa kulturowego i naturalnego".

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski Województwa X konkursu na realizację projektów dedykowanych dla OSI - Obszaru Uzdrowiskowego.

Wniosek o dofinansowanie przeszedł pozytywną ocenę i zawarta została pre-umowa na dofinasowanie przedmiotowego zadania. Koszt całkowity zadania szacowany jest na poziomie... zł brutto, wartość dofinansowania wynosi... zł brutto.

Koszty obejmują wykonanie robót budowlanych, nadzór inwestorski oraz koszty promocji projektu. Gmina składając wniosek o dofinansowanie, koszty kwalifikowalne ujęła w kwotach brutto, uznając podatek VAT za kwalifikowalny.

Projekt ma na celu zachowanie, ochronę i zabezpieczenie wraz z zagospodarowaniem terenu Zespołu Uzdrowiskowego w B. składającego się z obiektu "L" (obecnie Sanatorium M.) i Parku Zdrojowego, który wpisany jest do rejestru zabytków województwa X pod numerem.... Ponadto na terenie parku znajduje się zabytkowa kapliczka... wpisana do rejestru zabytków pod numerem.... Zakres projektu obejmuje wykonanie odwodnienia zabytkowego budynku Sanatorium M. i odprowadzenie wód opadowych do kanalizacji deszczowej. W ramach projektu planuje się również zagospodarowanie terenu przyległego do obiektu zabytkowego poprzez renowację zabytkowego wnętrza parku. W ramach zadania przebudowane zostaną istniejące ciągi komunikacyjne poprzez wymianę nawierzchni oraz wykonane zostaną nowe ciągi pieszo-jezdne, ścieżki rowerowe oraz alejki do ruchu pieszego, które poprawią dojścia do zabytków. W ramach zadania uporządkowana zostanie istniejąca zieleń oraz nasadzona nowa. Zamontowane zostaną elementy małej architektury m.in.: ławki oraz kosze na śmieci. Modernizację przejdzie również oświetlenie parkowe, które wymienione zostanie na energooszczędne typu LED. Gruntowną renowację przejdą również fontanny znajdujące się w otoczeniu budynku sanatorium, dzięki której poprawie ulegnie wygląd obiektów oraz ich stan techniczny. Zakres projektu obejmuje także wykonanie prac konserwacyjnych, remontowych cieku wodnego -.... Remont cieku poprawi estetykę przestrzeni publicznej oraz pozwoli na podłączenie do cieku systemu odwadniającego wykonanego w ramach projektu budynku Sanatorium M.

Realizacja projektu pozwoli na kompleksową ochronę i zabezpieczenie obiektu dziedzictwa kulturowego jakim jest budynek Sanatorium M., a renowacja parku oraz cieku wodnego pozwolą na udostępnienie tego terenu, co przyniesie wymierne i trwałe korzyści.

Podatek VAT uznano za kwalifikowany, beneficjent Gmina nie prowadzi działalności opodatkowanej VAT w obszarze, którego dotyczy projekt. Projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną i stanowi realizację zadań własnych. W związku z czym nie ma możliwości odliczenia podatku w ramach realizowanego zadania. Podstawa prawna art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr z 2017 poz. 1221 t.j.) o podatku od towarów i usług.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy do zakresu działań gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym (w szczególności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 1), 9), 10), 12), 15)). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy odliczenia dokonuje czynny podatnik VAT, oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są lub będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, ale w myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się jej za podatnika we wskazanym przypadku. Dlatego od prac objętych wnioskiem, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Przedsięwzięcie nie jest komercyjnie opłacalne, nie generuje sprzedaży opodatkowanej. Teren parku jest ogólnodostępny i z tytułu jego korzystania Gmina nie pobiera opłat.

Po zakończeniu projektu gmina będzie właścicielem powstałego majątku, a infrastruktura powstała w jego wyniku będzie zarządzana przez gminę i jednostki organizacyjnej - Zakład Usług Komunalnych (ZUK) w B. Środki na utrzymanie będących przedmiotem projektu obiektów będą pochodziły z budżetu gminy. Właścicielem majątku powstałego w ramach realizacji inwestycji pozostanie Gmina B.

Gmina posiada zabezpieczone środki finansowe na bieżące funkcjonowanie i utrzymanie infrastruktury w corocznym budżecie. Beneficjent posiada odpowiednie kadry z doświadczeniem (również w ramach placówek), niezbędnym do użytkowania obiektów, bieżącej obsługi, konserwacji i ewentualnych napraw.

Zgodnie z założeniami projektu, opisanymi w Studium Wykonalności, projekt nie należy do kategorii projektów generujących dochód określonych na podstawie wyników analizy finansowej oraz przy uwzględnieniu zapisów art. 61 rozporządzenia nr 1303/2013.

Wnioskodawca pismem z 28 listopada 2018 r. w uzupełnieniu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w poz. 74 wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej poinformował, że:

a. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związki realizacją projektu będą wystawiane na Gminę.

b. Towary i usługi nabyte przez Gminę do realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości od zrealizowanej inwestycji?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w ww. piśmie z 28 listopada 2018 r.):

Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości od zrealizowanej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego, na gruncie podatku od towarów i usług, występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy o samorządzie gminnym - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1ustawy),

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy);

* kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy);

* zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy);

* utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą możliwości odliczenia w całości podatku naliczanego w związku z realizacją projektu pn. "..." dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X 2014-2020, oś priorytetowa 4, działanie 4.4 "Zachowanie dziedzictwa kulturowego i naturalnego".

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu pn. "..." należy wskazać, iż w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem prawo do odliczenia powstaje, jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych generujących podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione. Realizacja projektu będzie w pełni związana z wykonywaniem przez Gminę zadań własnych, a Wnioskodawca realizując projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca, zakupione towary i usługi służące do realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy, Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie będzie działać jako podatnik VAT a wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl