0111-KDIB3-1.4012.807.2019.2.ASY - Brak prawa do odliczenia od podatku należnego kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu dotyczącego prac remontowych obiektu sportowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.807.2019.2.ASY Brak prawa do odliczenia od podatku należnego kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu dotyczącego prac remontowych obiektu sportowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął 28 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z 24 stycznia 2020 r. (data wpływu 28 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia od podatku należnego kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu pn.: "(...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia od podatku należnego kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu pn.: "(...)".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 24 stycznia 2020 r. (data wpływu 28 stycznia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 13 stycznia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.807.2019.1.ASY.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem planowanej operacji są prace remontowe pomieszczeń obiektu sportowego na potrzeby Gminnego Klubu (...) wraz z niezbędnym zapleczem Pomieszczenia te aktualnie wymagają remontu, z powodu braku środków finansowych nie były odnawiane. Prace remontowo-budowlane pomieszczeń obejmuje zakres robót:

1. Siłownia: malowanie, wymiana drzwi wejściowych, wykucie w ścianie przejścia.

2. Korytarz: malowanie i wymiana drzwi wejściowych z naświetleniem.

3. Wiatrołap i korytarz przy pomieszczeniach socjalnych: malowanie oraz wymiana drzwi zewn. wejściowych z naświetleniem i drzwi wewnętrznych.

4. Pokój administracyjny: malowanie.

5. Kotłownia: malowanie i wymiana drzwi wejściowych na stalowe EI30.

6. Węzeł sanitarny: remont 2 łazienek i 2 szatni na parterze.

7. Instalacje wod-kan.

8. Pokój sędziowski-malowanie.

W ramach zadania Gminny Klub Sportowy poniesie koszt prac remontowo-budowlanych.

Inwestorem projektu jest Gminny Klub Sportowy (...). Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane przez wykonawców będą płacone przez Gminny Klub Sportowy (...).

Planowany termin realizacji/wykonania - wrzesień 2020 rok.

W piśmie uzupełniającym z 24 stycznia 2020 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

1. Wnioskodawca nie jest jednostką organizacyjną Gminy. Jest stowarzyszeniem działającym na terenie Gminy. Nie podlega pod wspólne rozliczenia podatkowe z Gminą.

2. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT.

3. Projekt pn.: "(...)".

4. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nabyte w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

5. Klub Sportowy będzie wskazywany jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacja inwestycji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanej inwestycji pn.: "(...)" będzie mogła odliczyć od podatku należnego kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminny Klub Sportowy (...) nie jest podatnikiem podatku VAT, nie dokonuje sprzedaży polegającej opodatkowaniu VAT. Z remontowanego obiektu będą korzystać mieszkańcy nieodpłatnie, projekt nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej. Wobec powyższego zdaniem wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż projekt jest bezpłatny, ogólnodostępny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Analiza przedstawionego w złożonym wniosku opisu sprawy, w świetle przywołanych regulacji prawnych, prowadzi do wniosku, że Gminny Klub Sportowy (...) nie ma prawa do odliczenia od podatku należnego kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu pn.: "(...)", gdyż - jak wskazał - Klub nie jest podatnikiem podatku VAT, a ponadto nabyte w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem nie będą spełnione w tej sytuacji przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące możliwość odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego w związku z realizacją wskazanego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl