0111-KDIB3-1.4012.799.2019.1.IK - Opodatkowanie podatkiem VAT usług świadczonych przez bibliotekę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.799.2019.1.IK Opodatkowanie podatkiem VAT usług świadczonych przez bibliotekę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 listopada 2019 r. (data wpływu 26 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT w okresie od 1 listopada 2019 r. do 31 marca 2020 r. dla wykonywanych na terytorium Polski odpłatnych usług dla czytelników, polegających na udostępnianiu materiałów sprowadzonych z bibliotek zagranicznych oraz importu usług wypożyczeń międzybibliotecznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT w okresie od 1 listopada 2019 r. do 31 marca 2020 r. dla wykonywanych przez Wnioskodawcę usług.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

B.,jest biblioteką wpisaną do..., jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Zgodnie z ustawą o bibliotekach i statutem B. świadczy usługi bibliotek, które zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach są ogólnodostępne i bezpłatne. Poza tym zgodnie z art. 14 ust. 2 tej ustawy B. pobiera opłaty za usługi reprograficzne oraz wypożyczenia międzybiblioteczne.

Po dniu 1 listopada 2019 r. B. będzie wykonywać czynności odpłatne polegające na wypożyczeniach międzybibliotecznych. W ramach wypożyczeń międzybibliotecznych B. będzie:

1.

udostępniać odpłatnie swoje zbiory bibliotekom zagranicznym,

2.

korzystać z odpłatnych usług polegających na udostępnieniu zbiorów przez zagraniczne biblioteki (czynność ta stanowić będzie dla B. import usług),

3.

udostępniać materiały sprowadzone (odpłatnie - patrz pkt 2) z bibliotek zagranicznych osobom trzecim (czytelnikom).

W wypożyczaniu międzybibliotecznym ze zbiorów B. uczestniczyć biblioteki polskie i zagraniczne. W ramach wypożyczeń międzybibliotecznych B. udostępnia swoje zbiory do dużych naukowych bibliotek zagranicznych uczestniczących w międzynarodowym wypożyczaniu międzybibliotecznym. Wypożyczanie do i z bibliotek zagranicznych odbywa się na zasadach określonych w zaleceniach M. (I).

Wypożyczanie dla bibliotek krajowych jest bezpłatne. Biblioteki wypożyczające ze zbiorów B. ponoszą wyłącznie koszty odesłania wypożyczonych materiałów. Biblioteki zagraniczne wypożyczające materiały ze zbiorów B. koszty wypożyczenia według obowiązującego cennika ustalonego Zarządzeniem Dyrektora B. W sytuacji, gdy B. sprowadza publikacje z bibliotek zagranicznych, ponosi koszty wypożyczenia określone przez te biblioteki.

B. udostępnia wyłącznie materiały opracowane, tj. skatalogowane, zinwentaryzowane i wprowadzone do zbiorów. Wypożyczaniu podlegają książki polskie i polonika zagraniczne wydane po dniu 31 grudnia 1948 r. i posiadane przez B. przynajmniej w dwóch egzemplarzach; książki obce wydane po dniu 31 grudnia 1948 r.; niektóre dokumenty życia społecznego wydane po dniu 31 grudnia 1948 r. - za zgodą kierownika Z.; mikrofilmy na podstawie wewnętrznego regulaminu.

Materiały biblioteczne wypożyczane są bibliotekom, a nie poszczególnym czytelnikom. Całkowitą odpowiedzialność za nie ponosi kierownictwo biblioteki zamawiającej.

Czytelnik może złożyć zamówienie na sprowadzenie do B. książki z innej biblioteki krajowej, jeśli interesującej go publikacji nie ma w zbiorach B., a także w innych bibliotekach na terenie.... Na czytelniku spoczywa obowiązek ustalenia, w której bibliotece znajdują się interesujące go materiały.

Za pośrednictwem B. można wypożyczać z bibliotek zagranicznych materiały biblioteczne, (...).

Zamówienia mogą składać:

* czytelnicy zarejestrowani w B.;

* biblioteki..., w których nie ma wyodrębnionej wypożyczalni międzybibliotecznej;

* ... biblioteki publiczne.

Zamawiający sprowadzenie materiałów z zagranicy uiszczają zryczałtowaną opłatę stanowiącą częściowy zwrot poniesionych przez B. kosztów. Wysokość opłat reguluje cennik określony zarządzeniem Dyrektora B.

Cennik opłat stosowanych przez B. w międzynarodowym wypożyczaniu międzybibliotecznym określa odrębnie:

1. opłaty za wysłanie materiałów bibliotecznych do biblioteki zagranicznej:

1. Wysłanie książki (mikrofilmu, mikrofiszy):

* w Europie (za 1 wol.) - 1 voucher I.

* w krajach pozaeuropejskich (za 1 wol.) - 2 vouchery I.

2. Wykonanie kserokopii ze zbiorów B.:

* każde 15 stron - 1 voucher I.

2. Opłaty za sprowadzenie materiałów bibliotecznych z zagranicy:

1. Sprowadzenie książki (za 1 wol.), mikrofilmu, mikrofiszy (za 1 tytuł; czasopisma - opłacie podlega każdy rozpoczęty rocznik):

* z krajów europejskich (oprócz W.) - 56,00 zł

* z W. - 100,00 zł

* z krajów pozaeuropejskich - 76,00 zł

2. Kserokopia artykułu - bez względu na liczbę stron:

* z krajów europejskich (oprócz W.) - 38,00 zł

* z W. - 50,00 zł

* z krajów pozaeuropejskich - 50,00 zł

W przypadku wysyłki zamówionych kserokopii pod wskazany przez użytkownika adres cenę podwyższa się o koszty pocztowe w wysokości uzależnionej od rodzaju przesyłki i formy zapłaty. Vouchery I. stanowią system płatności dla międzynarodowych transakcji międzybibliotecznych. Program opiera się na plastikowym kuponie wielokrotnego użytku, który stanowi standardową płatność za jedną transakcję. Biblioteki mogą zakupić dostawę kuponów od centrali I. za 8 EUR każda (pełny kupon) lub 4 EUR każda (pół kuponu). Biblioteka dostarczająca określa wysokość opłaty, czyli liczbę kuponów potrzebnych do wypożyczenia i otrzymane vouchery zachowuje do ponownego wykorzystania w innej transakcji w późniejszym terminie, kiedy chce wypożyczyć książki z innej biblioteki. Kupony mają nieograniczoną ważność i mogą być ponownie użyte dowolną liczbę razy. Vouchery I. mogą zostać wykorzystane w różnych państwach - na terenie UE i poza nią. Zamówienia na kopie artykułów objętych ochroną prawnoautorską realizowane będą przez B. również za pośrednictwem niemieckiego serwisu S. Wszystkie materiały zamówione i dostarczone za pośrednictwem S. podlegają przepisom o ochronie praw autorskich. Na część z nich S. zawarło odpowiednie umowy z wydawcami i przy dostarczeniu kopii z tych publikacji pobiera opłatę licencyjną (umowa określa zakres wykorzystywania materiałów). B. realizuje wyłącznie zamówienia złożone przez osoby prywatne zarejestrowane jako czytelnicy B. Artykuły podlegające licencji wydawcy można sprowadzać wyłącznie na zamówienie prywatnych osób, które spełniają warunki, określone przez S. Opłata za realizację usługi zagranicznych bibliotek za pośrednictwem S. realizowana jest na podstawie faktur wystawionych przez te biblioteki. Czytelnik uiszcza na rzecz B. opłatę za sprowadzone materiały na podstawie polecenia zapłaty.

Przedmiotem wniosku jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie:

1.

stawki podatku mającej zastosowanie do importu usług wypożyczenia książek lub czasopism, w sytuacji gdy B. sprowadza te książki lub czasopisma z bibliotek zagranicznych,

2.

stawki podatku mającej zastosowanie do opłat pobieranych przez B. za wypożyczenie materiałów bibliotekom zagranicznym,

3.

stawki podatku mającej zastosowanie do opłat (w złotówkach), pobieranych przez B. od czytelników zamawiających sprowadzenie materiałów z bibliotek zagranicznych (usługa wykonywana dla krajowych usługobiorców).

B. nie wnosi o określenie klasyfikacji statystycznej/celnej publikacji, będących przedmiotem wypożyczeń międzybibliotecznych, ani określenia statusu podatkowego voucheru I. W ramach wypożyczeń międzybibliotecznych B. będzie wysyłać do bibliotek zagranicznych (będących lub niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r.) w ramach odpłatnego świadczenia usług lub sprowadzać z bibliotek zagranicznych (w ramach importu usług), a także udostępniać sprowadzone materiały krajowym czytelnikom:

1.

książki, gazety, obrazki i pozostałe wyroby przemysłu poligraficznego, drukowane; manuskrypty, maszynopisy i plany (CN ex 49) - wyłącznie towary objęte następującymi CN:

a.

książki, broszury, ulotki i podoB.e materiały, drukowane, nawet w pojedynczych arkuszach, z wyłączeniem ulotek (CN ex 4901),

b.

gazety, dzienniki i czasopisma, nawet ilustrowane lub zawierające materiały reklamowe - wyłącznie czasopisma regionalne lub lokalne (CN ex 4902),

c.

książki dla dzieci, obrazkowe, do rysowania lub kolorowania (CN 4903 00 00),

d.

nuty drukowane lub w rękopisie, nawet ilustrowane lub oprawione (CN 4904 00),

e.

mapy i mapy hydrograficzne lub podobne mapy wszelkich rodzajów, włączając atlasy, mapy ścienne, plany topograficzne i globusy, drukowane (CN 4905),

f.

pozostałe artykuły drukowane, włącznie z drukowanymi obrazkami i fotografiami

- wyłącznie czasopisma regionalne lub lokalne (CN ex 4911);

2. dyski, taśmy, półprzewodnikowe urządzenia pamięci trwałej, "karty inteligentne" i inne nośniki do rejestrowania dźwięku lub innych zjawisk, nawet nagrane, włączając matryce i wzorce do produkcji dysków, ale wyłączając produkty objęte działem CN 37 - wyłącznie publikacje, o których mowa w pkt 1 (CN ex 8523); 3. dostarczanie drogą elektroniczną publikacji, o których mowa w pkt 1 lit. a oraz c-e, z wyłączeniem publikacji, które w całości lub w przeważającej mierze składają się z treści wideo lub możliwej do odsłuchania muzyki.

Ponadto w ramach wypożyczeń międzybibliotecznych B. będzie wysyłać do bibliotek zagranicznych (będących lub niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r.) w ramach odpłatnego świadczenia usług lub sprowadzać z bibliotek zagranicznych (w ramach importu usług), a także udostępniać sprowadzone materiały krajowym czytelnikom:

1.

książki, gazety, obrazki i pozostałe wyroby przemysłu poligraficznego, drukowane; manuskrypty, maszynopisy i plany (CN ex 49) - wyłącznie towary objęte następującymi CN:

a.

gazety, dzienniki i czasopisma, nawet ilustrowane lub zawierające materiały reklamowe, z wyłączeniem czasopism regionalnych lub lokalnych (ex 4902),

b.

pozostałe artykuły drukowane, włącznie z drukowanymi obrazkami i fotografiami

- wyłącznie roczniki, z wyłączeniem czasopism regionalnych lub lokalnych (ex 4911);

2. dyski, taśmy, półprzewodnikowe urządzenia pamięci trwałej, "karty inteligentne" i inne nośniki do rejestrowania dźwięku lub innych zjawisk, nawet nagrane, włączając matryce i wzorce do produkcji dysków, ale wyłączając produkty objęte działem CN 37 - wyłącznie publikacje, o których mowa w pkt 1 (CN ex 8523); 3. dostarczanie drogą elektroniczną publikacji, o których mowa w pkt 1 oraz ust. 1 pkt 1 lit. b oraz f, z wyłączeniem publikacji, które w całości lub w przeważającej mierze składają się z treści wideo lub możliwej do odsłuchania muzyki.

Przedmiotem wniosku nie jest ustalenie właściwego grupowania CN lub PKWiU dla publikacji, które są przedmiotem usługi wypożyczenia. Wniosek nie stanowi żądania sklasyfikowania towaru albo usługi na potrzeby określenia stawki podatku, ani stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie, innych niż dotyczące określenia stawki podatku.

Usługi wypożyczeń międzybibliotecznych są usługami, o których mowa w pozycji 178 załącznika nr 3 do ustawy: "ex 91.01 Usługi bibliotek i archiwów - wyłącznie w zakresie wypożyczania wydawnictw wymienionych w pozycji 72-75" w brzmieniu do dnia 31 października 2019 r.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy B. od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r. (...) będzie uprawniona do stosowania stawki 8% dla:

a. wykonywanych na terytorium Polski odpłatnych usług dla czytelników, polegających na udostępnianiu materiałów sprowadzonych z bibliotek zagranicznych

b. importu usług wypożyczeń międzybibliotecznych, - bez względu na to, czy publikacja zawiera/nie zawiera numeru ISB./ISSN.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem B., od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 31 marca 2020 oraz od dnia 1 kwietnia 2020 r. B. będzie uprawniona do stosowania stawki 8% dla:

1. wykonywanych na terytorium Polski odpłatnych usług dla czytelników, polegających na udostępnianiu materiałów sprowadzonych z bibliotek zagranicznych

2. importu usług wypożyczeń międzybibliotecznych, - bez względu na to czy publikacja zawiera/nie zawiera numeru ISB./ISSN.

Wątpliwości B. wynikają z nieprecyzyjnych przepisów przejściowych zawartych w ustawie nowelizującej.

Do dnia 31 października 2019 r. stawka 8% dla usług wypożyczania wydawnictw wynikała z pozycji 178 załącznika nr 3 do ustawy: "ex 91.01 Usługi bibliotek i archiwów - wyłącznie w zakresie wypożyczania wydawnictw wymienionych w pozycji 72-75", tj. pozycji definiujących książki i gazety opatrzone odpowiednio kodem ISB. i ISSN. Stąd usługi wypożyczenia wydawnictw z ISB./ISSN podlegały stawce 8%, zaś wypożyczanie pozostałych wydawnictw było opodatkowane stawką 23%.

Od dnia 1 kwietnia 2020 r. stawkę dla wypożyczeń będzie określać poz. 54 załącznika nr 3: ex 91.01 Usługi bibliotek i archiwów - wyłącznie w zakresie wypożyczania wydawnictw wymienionych w poz. 17 i 18 oraz w poz. 19 i 20 załącznika nr 10 (załączniki w brzmieniu nadanym przez ustawę nowelizującą).

Pozycja 17 tego załącznika dotyczy: ex 49 Książki, gazety, obrazki i pozostałe wyroby przemysłu poligraficznego, drukowane; manuskrypty, maszynopisy i plany - wyłącznie towary objęte następującymi CN:

1.

ex 4902 Gazety, dzienniki i czasopisma, nawet ilustrowane lub zawierające materiały reklamowe - z wyłączeniem czasopism regionalnych lub lokalnych,

2.

ex 4911 Pozostałe artykuły drukowane, włącznie z drukowanymi obrazkami i fotografiami - wyłącznie roczniki, z wyłączeniem czasopism regionalnych lub lokalnych.

Pozycja 18 obejmuje ex 8523: Dyski, taśmy, półprzewodnikowe urządzenia pamięci trwałej, "karty inteligentne" i inne nośniki do rejestrowania dźwięku lub innych zjawisk, nawet nagrane, włączając matryce i wzorce do produkcji dysków, ale wyłączając produkty objęte działem CN 37 - wyłącznie publikacje objęte poz. 17

Natomiast w załączniku nr 10 pojawią się w poz. 19: ex 49 Książki, gazety, obrazki i pozostałe wyroby przemysłu poligraficznego, drukowane; manuskrypty, maszynopisy i plany - wyłącznie towary objęte następującymi CN:

1.

ex 4901 Książki, broszury, ulotki i podobne materiały, drukowane, nawet w pojedynczych arkuszach - z wyłączeniem ulotek,

2.

ex 4902 Gazety, dzienniki i czasopisma, nawet ilustrowane lub zawierające materiały reklamowe - wyłącznie czasopisma regionalne lub lokalne,

3.

4903 00 00 Książki dla dzieci, obrazkowe, do rysowania lub kolorowania,

4.

4904 00 Nuty drukowane lub w rękopisie, nawet ilustrowane lub oprawione,

5.

4905 Mapy i mapy hydrograficzne lub podobne mapy wszelkich rodzajów, włączając atlasy, mapy ścienne, plany topograficzne i globusy, drukowane,

6.

ex 4911 Pozostałe artykuły drukowane, włącznie z drukowanymi obrazkami i fotografiami - wyłącznie czasopisma regionalne lub lokalne.

Pozycja 20 będzie obejmować ex 8523 Dyski, taśmy, półprzewodnikowe urządzenia pamięci trwałej, "karty inteligentne" i inne nośniki do rejestrowania dźwięku lub innych zjawisk, nawet nagrane, włączając matryce i wzorce do produkcji dysków, ale wyłączając produkty objęte działem CN 37 - wyłącznie publikacje objęte poz. 19.

Powyższe oznacza, że od dnia 1 kwietnia 2020 usługi wypożyczeń będą opodatkowane stawką 8%, o ile wypożyczana pozycja mieści się w definicjach zawartych w pozycjach 17 i 18 załącznika nr 3 oraz w poz. 19 i 20 załącznika nr 10 (tj. bez względu na oznaczenie kodem ISB./ISSN).

Zgodnie z art. 7 ustawy nowelizującej, przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 kwietnia 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Przepis art. 7 ust. 2 przewiduje zaś, że w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r. przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1,2, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załącznika nr 2, załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72-75, załącznika nr 10, z wyłączeniem poz. 32-35, oraz załącznika nr 12 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Z powyższego wynika, że w okresie przejściowym (od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r.) obowiązują załączniki w brzmieniu do dnia 31 października 2019 r., tj. w szczególności załącznik nr 3 poz. 178. Przepis art. 7 ust. 2 ustawy nowelizującej wyłącza jednak stosowanie w okresie przejściowym pozycji 72-75 załącznika nr 3 w brzmieniu do dnia 31 października 2019 r. (tj. pozycji, do których odsyła załącznik nr 3 w poz. 178).

W efekcie w mocy pozostaje pozycja 178, ale nie obowiązują już pozycje 72 - 75, do których ta pozycja się odwołuje. Przepis art. 7 ustawy nowelizującej utrzymuje w mocy "stare" załączniki w odniesieniu do wypożyczeń, ale uchyla załącznik nr 3 w zakresie pozycji 72 - 75.

W opinii B. powyższe nie może skutkować opodatkowaniem usług polegających na udostępnianiu materiałów sprowadzonych z bibliotek zagranicznych stawką podstawową w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r. Jak wynika z treści nowych załączników (obowiązujących od dnia 1 listopada 2019 r.), celem ustawodawcy nie było objęcie wszystkich usług wypożyczeń stawką 23%. Zrezygnowano jedynie z powiązania stawki podatku z kodem ISB./ISSN. Zważywszy na wprowadzenie nowych definicji (CN) oraz przepis przejściowy (art. 8 ustawy nowelizującej), nie utrzymano w mocy pozycji 72-75 załącznika nr 3 do ustawy. Mając na względzie, że art. 8 ustawy nowelizującej przewiduje stosowanie stawek obniżonych w okresie przejściowym (1 listopada 2019 - 31 marca 2020) w analogicznym zakresie jak załączniki w nowym brzmieniu, zdaniem B. należy przyjąć, że w okresie przejściowym ze stawki obnżonej (8%) korzystać będą usługi wypożyczeń pozycji, o których mowa w art. 8 ustawy nowelizującej (tj. ujęte w pozycjach 17 i 18 załącznika nr 3 oraz w poz. 19 i 20 załącznika nr 10 w nowym brzmieniu).

Pośrednim potwierdzeniem powyższej tezy jest również treść art. 7 ust. 3 ustawy nowelizującej, który przewiduje, że do wiążących informacji stawkowych, zwanych dalej "WIS", wydawanych przed dniem 1 kwietnia 2020 r.:

1. nie stosuje się przepisów art. 83 ust. 1 pkt 2 oraz załącznika nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, a także przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 41 ust. 15 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym,

2. stosuje się przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą - z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3 i 4.

Artykuł 7 ust. 4 ustawy nowelizującej stanowi, że WIS wydana przed dniem 1 kwietnia 2020 r. wiąże organy podatkowe wobec podatnika, dla którego została wydana w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem dostawy, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonanych po dniu 31 marca 2020 r. oraz usługi, która została wykonana po tym dniu, z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3.

Artykuł 8 ust. 3 przewiduje zaś, że w przypadku WIS wydanej przed dniem 1 kwietnia 2020 r., w odniesieniu do towarów i usług, o których mowa w ust. 1 i 2, WIS wiąże organy podatkowe wobec podmiotów, o których mowa w art. 42b ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, dla których została wydana w odniesieniu do:

1.

towaru będącego przedmiotem dostawy, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonanych po dniu, w którym WIS została doręczona;

2.

usługi, która została wykonana po dniu, w którym WIS została doręczona;

3.

towarów oraz usług, które razem składają się na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu wykonaną po dniu, w którym WIS została doręczona.

W świetle powyższego dla celów wydania WIS, stosowane mają być zatem nowe załączniki, ale WIS w odniesieniu do książek i czasopism, będzie wiązać organ podatkowy także przed dniem 1 kwietnia 2020 r. Wydając WIS DKIS dokona klasyfikacji statystycznej i oceni stawkę dla książek i czasopism w oparciu o nowe załączniki, tak jak samą usługę wypożyczenia. Taki WIS - dotyczący usług wypożyczeń - będzie wiążący dla organu podatkowego przed dniem 1 kwietnia, mimo że nie utrzymano w mocy dotychczasowego załącznika w tej części.

Reasumując, w opinii B. należy przyjąć, że w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r. ze stawki obniżonej korzystać będą usługi wypożyczeń pozycji, o których mowa w art. 8 ustawy nowelizującej (tj. ujęte w pozycjach 17 i 18 załącznika nr 3 oraz w poz. 19 i 20 załącznika nr 10 w nowym brzmieniu - bez względu na ISB./ISSN).

Od dnia 1 kwietnia 2020 r. usługi wypożyczeń będą opodatkowane stawką 8% na podstawie poz. 54 załącznika nr 3: ex 91.01 Usługi bibliotek i archiwów - wyłącznie w zakresie wypożyczania wydawnictw wymienionych w poz. 17 i 18 oraz w poz. 19 i 20 załącznika nr 10.

B. stoi na stanowisku, że dla rozstrzygnięcia wątpliwości B. właściwym trybem postępowania jest wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, bowiem w niniejszym wniosku B. nie wnosi o wydanie rozstrzygnięcia w zakresie klasyfikacji towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług niezbędnej do określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi.

Pełnomocnik nie posiada adresu na ePUAP i wnosi o doręczanie pism przez operatora pocztowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie stawki podatku VAT w okresie od 1 listopada 2019 r. do 31 marca 2020 r. dla wykonywanych na terytorium Polski odpłatnych usług dla czytelników, polegających na udostępnianiu materiałów sprowadzonych z bibliotek zagranicznych oraz importu usług wypożyczeń międzybibliotecznych jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

Zgodnie z art. 28a ustawy o VAT na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n (art. 28c ust. 1 ustawy o VAT).

Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania, których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b.

usługobiorcą jest:

* w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

* w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,

* w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Podstawowa stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W związku z poz. 178 załącznika nr 3 ustawy o VAT stawka podatku VAT dla usług zaklasyfikowanych w PKWiU do grupowania ex. 91.01: Usługi bibliotek i archiwów - wyłącznie w zakresie wypożyczania wydawnictw wymienionych w poz. 72-75 wynosiła 8%.

Odwołanie do pozycji 72-75 skutkowało, tym że niezbędnym dla zastosowania, do 31 października 2019 r., preferencyjnej 8% stawki podatku VAT było, aby usługi dotyczyły wydawnictw opatrzonych odpowiednio kodem ISB. i ISSN.

I tak, poz. 72 ww. załącznika to: ex 58.11.1 - Książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISB.), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek.

Poz. 73 ww. załącznika to: ex 58.13.10.0 - Gazety drukowane lub na nośnikach (dyskach, taśmach i innych) - wyłącznie gazety drukowane - oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe.

Poz. 74 tego załącznika to ex 58.14.1 - Czasopisma i pozostałe periodyki drukowane lub na nośnikach (dyskach, taśmach i innych) - wyłącznie czasopisma i pozostałe periodyki oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe.

A poz. 75 ww. załącznika to 59.20.31.0 - Nuty w formie drukowanej.

Od dnia 1 listopada 2019 r., na podstawie art. 1 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1751), zwanej dalej ustawą nowelizującą, wprowadzono zmiany przepisów w ww. ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

I tak, na podstawie pkt 27 ww. artykułu ustawy nowelizującej, załącznik nr 3 do ustawy o VAT otrzymał brzmienie określone w załączniku nr 1 do ustawy nowelizującej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1751), przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 kwietnia 2020 r. z zastrzeżeniem ust. 3.

Z kolei ust. 3 tego art. 7 stanowi, że do wiążących informacji stawkowych, zwanych dalej "WIS", wydawanych przed dniem 1 kwietnia 2020 r.:

1. nie stosuje się przepisów art. 83 ust. 1 pkt 2 oraz załącznika nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, a także przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 41 ust. 15 ustawy zmienianej w art. 1. w brzmieniu dotychczasowym,

2. stosuje się przepisy art. 2 pkt 15. 20, 21 i 30, art. 5a. art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3. art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3. art. 43 ust. 20. art. 83 ust. 1 pkt 1.14 i 15. art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3,10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą - z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3 i 4.

Stosownie natomiast do art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r. przepisy załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72-75 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Nie wyłączono zatem z dotychczasowego załącznika nr 3 stosowania poz. 178. Tym samym na potrzeby tej właśnie pozycji należy nadal odnosić się do poz. 72-75.

Jednocześnie w art. 8 ww. ustawy wskazano stawki podatku obowiązujące w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r. dla wskazanych tam towarów i usług.

Analizując zatem całościowo ww. przepisy należy stwierdzić, że użycie w ww. art. 7 ust. 2 zwrotu "z wyłączeniem poz. 72-75" oznacza jedynie, że wspomniane jednostki redakcyjne (pozycje 72-75) załącznika nr 3 zostały wyłączone z jurysdykcji przepisu przejściowego, natomiast pozycja 178 załącznika obowiązuje w brzmieniu dotychczasowym, tj. wraz z obostrzeniem wynikającym z poz. 72-75 załącznika nr 3.

W konsekwencji wykonywane przez Wnioskodawcę usługi, w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r. podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT, pod warunkiem, że usługi dotyczą wydawnictw wymienionych w poz. 72-75 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, tj. opatrzonych odpowiednio kodem ISB. i ISSN.

Tym samym do wypożyczania wydawnictw innych niż wyżej wymienione stawka preferencyjna, w okresie od 1 listopada 2019 r. do 31 marca 2020 r. nie będzie miała zastosowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja odnosi się ściśle do zadanego pytania, tj. określenia stawki w zależności od oznaczenia lub nieoznaczenia wydawnictw wymienionych w poz. 72-75 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISB. i ISSN.

Jednocześnie dotyczy ona wyłącznie usług wypożyczeń mających fizyczną postać, tj. nieodbywających się drogą elektroniczną. Należy zauważyć, że zagadnienie dostarczania publikacji drogą elektroniczną zostało uregulowane w przepisach art. 8 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, i nie może być przedmiotem niniejszej interpretacji.

Ocena prawna w zakresie pozostałych kwestii poruszonych we wniosku zawarta jest w odrębnym rozstrzygnięciu.

Jednocześnie należy wskazać, że pytanie podatkowe wyznacza zakres przedmiotowy wniosku. W związku z powyższym tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z przedstawionego opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności określenia miejsca opodatkowania usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste stany faktyczne sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywały się będą z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl