0111-KDIB3-1.4012.782.2018.2.JP - Wyłączenie z VAT sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 grudnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.782.2018.2.JP Wyłączenie z VAT sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 października 2018 r. (data wpływu 11 października 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2018 r. (data wpływu 11 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT czynności zbycia wyodrębnionej części przedsiębiorstwa (hotelu) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT czynności zbycia wyodrębnionej części przedsiębiorstwa (hotelu). Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 listopada 2018 r. (data wpływu 11 grudnia 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 22 listopada 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.782.2018.1.JP.

We wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2018 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Przedsiębiorstwo Handlowe "O".... - zwana dalej: "Wnioskodawcą", jest jednoosobową firmą prowadzącą działalność gospodarczą, nie posiadającą osobowości prawnej, mającą siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jego działalność skupia się na dwóch głównych rodzajach działalności gospodarczej, takich jak handel i branża hotelarska. Firma prowadzi m.in. działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu działalności hotelarskiej, jest właścicielem hotelu O. P., a zarazem prowadzi działalność handlową importując z Indii meble i artykuły wyposażenia wnętrz sprzedając je w całej Polsce. W ramach struktury Wnioskodawcy występują wyraźnie wyodrębnione działy realizujące poszczególne zadania Firmy. Jednym z takich działów jest Dział Handlowy który mieści się pod adresem B. W., ul. K. 12 i obejmuje 3 niezależne działki budowlane, które posiadają osobne księgi wieczyste. Znajdują się na nich budynki magazynowo-biurowe o powierzchni ok. 1000 m2, w których dokonuje się sprzedaż ww. artykułów z importu. Jednocześnie pod adresem B. W., ul. K. 14 mieści się drugi niezależny dział - hotel O. P. gdzie prowadzona jest działalność hotelarska, w ramach którego pracują osoby wykonujące szeroko pojęta działalność hotelarską, jak dyrektor hotelu, specjalista d/s marketingu, zespół houskeepingu czyli pokojowe, zespół obsługujący restaurację - kelnerzy i szef gastronomii, zespół recepcji - recepcjoniści, zespół kuchenny - kucharze i pomoce kuchenne. W sumie około 30 osób. Hotel usytuowany jest na sześciu niezależnych działkach budowlanych, które również posiadają osobne księgi wieczyste. Wnioskodawca rozważa obecnie sprzedaż wydzielonej części swojego przedsiębiorstwa w postaci Hotelu O. P.

W skład ww. zorganizowanej części przedsiębiorstwa wchodzą w szczególności następujące składniki:

1. Wyodrębniona (posiadająca odrębne księgi wieczyste) nieruchomość w postaci budynku hotelowego, czterokondygnacyjnego, o powierzchni 1600 m2 posiadającego 2 restauracje, kuchnię wraz z zapleczem kuchennym i magazynami, 32 pokoje dysponujące 70 miejscami noclegowymi strefę welness z basenem oraz dwoma saunami i salonem masażu. W obiekcie tym prowadzona jest stricte działalność restauracyjno-hotelarska. Nieruchomość położona jest na sześciu niezależnych działkach budowlanych.

2. Uzyskane przez Wnioskodawcę uzgodnienia z urzędami, instytucjami i przedsiębiorstwami współpracującymi z Hotelem, w tym decyzje lokalizacyjne, warunki i umowy przyłączeniowe z KPWiK, dostawcą energetycznym, telekomunikacyjnym oraz dostawcą gazu.

3. Prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów funkcjonalnie związanych z realizowaną działalnością hotelarską takich jak umowy korporacyjne z firmami podpisane na rezerwacje noclegowe, indywidualne rezerwacje klientów wybiegające do przodu wykonane przez stronę internetową lub przez portale rezerwacje a także umowy podpisane na imprezy indywidualne jak chrzciny, wesela, komunie, konferencje biznesowe i inne okolicznościowe imprezy.

4. Umowy o pracę i umowy zlecenia z osobami bezpośrednio pracującymi w hotelu O. P., obecnie wypełniającymi swoje obowiązki tylko w ramach działalności restauracyjno-hotelarskiej, które można jednoznacznie oddzielić od osób, które wykonują działalność w P.H. O. związaną z działalnością importowo-handlową.

5. Odrębne konto bankowe pozwalające ewidencjonować transakcje realizowane wyłącznie przez hotel O. P. wyodrębniające przychody i koszty a także zobowiązania (wynikające z umów dot. hotelu) od tychże samych związanych z działalnością handlową P.H. O. Wyodrębniane są także środki trwałe dotyczące tylko hotelu O. P. od tychże środków trwałych pozostałych należących do działu Handlowego P.H. O.

Pismem z dnia 29 listopada 2018 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy wskazując, że wyodrębniona część przedsiębiorstwa w postaci hotelu O. P. będzie stanowiła zespół składników wyodrębnionych organizacyjnie za czym przemawia fakt, że hotel O. P. prowadzi w ramach Firmy P.H. O. ściśle określony fragment jego działalności t.j. ściśle określoną działalność tylko i wyłącznie hotelarsko-gastronomiczną (osobny kod PKD), która nie jest realizowana przez jakąkolwiek inna część firmy P.H. O. (inny kod PKD).

Działalność ta jest prowadzona w sposób samodzielny choć w ramach struktury prawnej i organizacyjnej P.H. O. Można jednoznacznie wyróżnić w strukturze organizacyjnej obu działów obsadę pracowniczą odrębną dla każdej z dziedzin działalności P.H. O.

W hotelu osobą zarządzającą jest dyrektor, któremu podlegają działy marketingu, housekeepingu (dział sprzątający), recepcji, kuchni i restauracji. Łącznie ok. 30 osób. W części handlowej P.H. O. osobą zarządzającą jest właściciel - T. Z. (wnioskodawca), któremu podlega dział sprzedaży i logistyki (magazynowanie).

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na wyraźne rozgraniczenie miejsca (inne budynki i adresy posiadające inne działki wraz z innymi księgami wieczystymi) wykonywania tejże działalności dwóch wymienionych działów.

Firma posiada regulamin organizacyjny wskazujący na powołanie i wyraźny rozdział w zakresie działalności obu dziedzin funkcjonowania przedsiębiorstwa, obowiązków, uprawnień i obszarów odpowiedzialności kierowników i ich podwładnych.

Regulamin ten reguluje także zakres zadań obu działów a także zakres i sposób rozliczeń i kalkulacji pomiędzy nimi.

Wyodrębniona część przedsiębiorstwa w postaci hotelu O. P. stanowi niezależną jednostkę, która jest w stanie prowadzić samodzielną działalność. Zarówno część handlowa jak i ta prowadząca działalność hotelarską - obie, obecnie posiadają zdolność prowadzenie niezależnej działalności. Każda z nich odłączona, jedna od drugiej jest w stanie oddzielnie funkcjonować.

Wyodrębniona część przedsiębiorstwa hotel O. P. posiada majątek (t.j. aktywa i pasywa) niezbędny do prowadzenia samodzielnej działalności.

Ponadto do ww. działu są przypisane poszczególne umowy o świadczenie usług zawarte z zewnętrznymi podmiotami a także wynikające z tych umów przychody i koszty. W związku z tym hotel O. P. mógłby realizować działalność gospodarczą jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Firma P.H. O. dysponuje niezależnym oprogramowaniem dotyczącym działalności handlowej jak i osobno działalności hotelarskiej (osobne wydruki finansowe), a co za tym idzie możliwa jest ewidencja zdarzeń gospodarczych w taki sposób, że wnioskodawca jest w stanie przyporządkować do działalności hotelarskiej wszelkie związane z nią aktywa (np. zapasy, należności itp.), pasywa (np. zobowiązania), przychody i koszty. Ponadto Wnioskodawca jest w stanie sporządzić do celów wewnętrznych odrębny bilans i rachunek wyników dla wydzielonej części przedsiębiorstwa - hotelu O. P.

Wnioskodawca pragnie nadmienić, iż "zgodnie z ugruntowaną praktyką organów podatkowych, sporządzanie odrębnego bilansu i rachunku zysków i strat nie jest warunkiem koniecznym dla uznania zespołu składników majątkowych i niemajątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa".

Przedsiębiorstwo posiada wyodrębniony rachunek bankowy, który pomaga rozdzielić finanse hotelu od finansów części handlowej P. H. O. Obecnie dla przedsiębiorstwa prowadzona jest podatkowa książka przychodów i rozchodów, w której stosownym zapisom odpowiadają kategorie HOTEL lub HANDEL i m.in. dzięki temu możliwe jest wyodrębnienie przychodów jak i kosztów ich dotyczących we wszystkich ich dziedzinach.

Rozrachunki prowadzone są przez Wnioskodawcę w arkuszu kalkulacyjnym umożliwiający ustalenie ich stanu, a ze względu na wyraźne oddzielenie kategorii dostawców i odbiorców - możliwe jest również wskazanie odrębnych grup dla HOTELU i HANDLU.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 7 grudnia 2015 r., znak ILPB3/4510-1-423/15-2/EK potwierdził, że "Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie należności i zobowiązań, aktywów płynnych oraz przychodów i kosztów do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie finansowe umożliwia więc oddzielenie finansów zorganizowanej części przedsiębiorstwa od pozostałej części przedsiębiorstwa (w tym odrębne regulowanie zobowiązań oraz przyjmowanie należności zorganizowanej części przedsiębiorstwa). Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Ważne jest, aby należności i zobowiązania zostały wyodrębnione i przyporządkowane finansowo do wyodrębnionego majątku (tak, aby można było przejąć i realizować określone funkcje gospodarcze)".

Po zbyciu wyodrębnionej części przedsiębiorstwa w postaci hotelu O. P. jak przypuszcza Wnioskodawca - nabywca będzie nadal kontynuował prowadzenie hotelu w takiej postaci jak przed jego nabyciem.

Celem sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest przekazanie nowemu właścicielowi dobrze prosperującej, zorganizowanej, mogącej stanowić odrębną całość dziedziny działalności, która zgodnie z zamiarem Wnioskodawcy posiada wszelkie elementy niezbędne do dalszego nieprzerwanego funkcjonowania w niezmienionej postaci.

W skład wyodrębnionej części przedsiębiorstwa wchodzić będą: nieruchomość, w której prowadzona jest działalność hotelarska, wyposażenie hotelu, środki trwałe części hotelowej, program obsługujący rezerwacje i rozliczenia, zapasy w postaci artykułów spożywczych przeznaczonych do części restauracyjnej, zobowiązania dotyczące dostaw realizowanych dla hotelu, kadra pracownicza obsługująca część hotelarską, której umowy zostaną przekazane zgodnie ze stosownymi zapisami kodeksu pracy, know-how dotyczące tej części działalności i rynku lokalnego, dotychczasowa baza klientów wraz z rezerwacjami noclegowymi i rezerwacjami imprez wybiegającymi w przyszłość.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wymienione elementy spełniają definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zatem jej sprzedaż podlega zwolnieniu od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem Wnioskodawca zadał następujące pytania:

1. Czy opisany dział firmy P.H. O. w postaci hotelu O. P. tj. zespół składników materialnych i niematerialnych wraz z przypisanymi do wydzielanej części przedsiębiorstwa osobami oraz zobowiązaniami związanymi z wydzielaną częścią stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy VAT?

2. Czy w przypadku zbycia opisanego hotelu O. P. tj. zespołu składników materialnych i niematerialnych, a także przypisanych do tego wydzielanego zespołu osób oraz zobowiązań związanych z tym zespołem składników do Nabywcy, czynność taka będzie u Wnioskodawcy czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. Hotel O. P. tj. zespół składników materialnych i niematerialnych wraz z przy-pisanymi do wydzielanej części przedsiębiorstwa osobami oraz zobowiązaniami związanymi z wydzielaną częścią stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy VAT.

2. W przypadku zbycia opisanego hotelu O. P. tj. zespołu składników materialnych i niematerialnych, a także przypisanych do tego wydzielanego zespołu osób oraz zobowiązań związanych z tym zespołem składników do Nabywcy, czynność taka będzie u Wnioskodawcy czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące "część przedsiębiorstwa" powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w "istniejącym przedsiębiorstwie", a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

W celu wyjaśnienia ww. kwestii należy powołać tezy wyroku TSUE z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes (C-497/01), w którym Trybunał stwierdził, że: "(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami niematerialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów". Z orzeczenia tego wynika ponadto, że - w świetle tej normy dyrektywy - nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.

Mając na uwadze powyższe orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia "przekazania całości lub części majątku", wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych. Tym samym, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości budzi kwestia czy dział firmy P.H. O. w postaci hotelu O. P. tj. zespół składników materialnych i niematerialnych wraz z przypisanymi do wydzielanej części przedsiębiorstwa osobami oraz zobowiązaniami związanymi z wydzielaną częścią stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy VAT oraz czy jego sprzedaż podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisany zespół składników majątkowych, praw i obowiązków cechuje się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym. Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że hotel O. P. stanowi w ramach Firmy P.H. O. ściśle określony fragment jej działalności tj. ściśle określoną działalność tylko i wyłącznie hotelarsko-gastronomiczną (osobny kod PKD), która nie jest realizowana przez jakąkolwiek inną część firmy P.H. O. (inny kod PKD). Działalność ta jest prowadzona w sposób samodzielny choć w ramach struktury prawnej i organizacyjnej P.H. O. Można jednoznacznie wyróżnić w strukturze organizacyjnej obu działów obsadę pracowniczą odrębną dla każdej z dziedzin działalności P.H. O. Firma posiada regulamin organizacyjny wskazujący na powołanie i wyraźny rozdział w zakresie działalności obu dziedzin funkcjonowania przedsiębiorstwa, obowiązków, uprawnień i obszarów odpowiedzialności kierowników i ich podwładnych. Regulamin ten reguluje także zakres zadań obu działów a także zakres i sposób rozliczeń i kalkulacji pomiędzy nimi. Ponadto o wyodrębnieniu organizacyjnym świadczy alokacja pracowników do każdego z działów. Jednocześnie należy zauważyć, że oba rodzaje działalności są prowadzone w odrębnych lokalizacjach.

O wyodrębnieniu finansowym świadczy natomiast fakt, że Firma P.H. O. dysponuje niezależnym oprogramowaniem dotyczącym działalności handlowej jak i osobno działalności hotelarskiej (osobne wydruki finansowe), a co za tym idzie możliwa jest ewidencja zdarzeń gospodarczych w taki sposób, że Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować do działalności hotelarskiej wszelkie związane z nią aktywa (np. zapasy, należności itp.), pasywa (np. zobowiązania), przychody i koszty. Ponadto Wnioskodawca jest w stanie sporządzić do celów wewnętrznych odrębny bilans i rachunek wyników dla wydzielonej części przedsiębiorstwa - hotelu O. P. Przedsiębiorstwo posiada wyodrębniony rachunek bankowy, który pomaga rozdzielić finanse hotelu od finansów części handlowej P.H. O. Obecnie dla przedsiębiorstwa prowadzona jest podatkowa książka przychodów i rozchodów, w której stosownym zapisom odpowiadają kategorie HOTEL lub HANDEL i m.in. dzięki temu, jak podaje Wnioskodawca, możliwe jest wyodrębnienie przychodów jak i kosztów ich dotyczących we wszystkich ich dziedzinach.

O wyodrębnieniu funkcjonalnym decyduje natomiast fakt, że wyodrębniona część przedsiębiorstwa hotel O. P. posiada majątek (tj. aktywa i pasywa) niezbędny do prowadzenia samodzielnej działalności. Wyodrębniona część przedsiębiorstwa w postaci hotelu O. P. stanowi niezależną jednostkę, która jest w stanie prowadzić samodzielną działalność, posiada majątek (tj. aktywa i pasywa) niezbędny do prowadzenia samodzielnej działalności. Po zbyciu wyodrębnionej części przedsiębiorstwa w postaci hotelu O. P. jak przypuszcza Wnioskodawca - nabywca będzie nadal kontynuował prowadzenie hotelu w takiej postaci jak przed jego nabyciem.

Celem sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest przekazanie nowemu właścicielowi dobrze prosperującej, zorganizowanej, mogącej stanowić odrębną całość dziedziny działalności, która zgodnie z zamiarem Wnioskodawcy posiada wszelkie elementy niezbędne do dalszego nieprzerwanego funkcjonowania w niezmienionej postaci.

Analiza zaprezentowanego opisu sprawy w kontekście przywołanych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE, prowadzi do wniosku, że zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania zbytych składników majątkowych, praw i obowiązków (hotelu) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W związku z powyższym, transakcja sprzedaży opisanej we wniosku wyodrębnionej części zorganizowanej przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (hotelu) w myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl