0111-KDIB3-1.4012.780.2018.1.JP - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur dotyczących realizacji projektu - doposażenia oddziału noworodkowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 listopada 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.780.2018.1.JP Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur dotyczących realizacji projektu - doposażenia oddziału noworodkowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2018 r. (data wpływu 10 października 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur dotyczących realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur dotyczących realizacji projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, Centrum Zdrowia w M Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest podmiotem leczniczym, którego statutowym celem działalności jest udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia. Spółka jest wpisana do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę... (nr rejestru...). Rodzaje działalności prowadzone przez Spółkę:

1.

stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne:

* choroby wewnętrzne,

* neurologia i udary mózgu,

* ginekologia i położnictwo,

* neonatologia,

* geriatria,

* rehabilitacja neurologiczna,

2.

ambulatoryjne świadczenia zdrowotne:

* podstawowa opieka zdrowotna,

* nocna i świąteczna opieka zdrowotna POZ,

* specjalistyczna opieka zdrowotna,

3.

diagnostyka medyczna,

4.

rehabilitacja lecznicza,

5.

stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne inne niż szpitalne - świadczenia pielęgnacyjno-opiekuńcze.

Spółka świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, które na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221) są zwolnione od podatku. Zgodnie z zapisem ustawy usługi ochrony zdrowia to usługi opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Pojęcie działalności leczniczej zgodnie z ustawą z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej art. 3 ust. 1 i 2 w związku z art. 2 ust. 1 pkt 10, polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, to jest działań służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania. Ponadto działalność lecznicza może również polegać na promocji zdrowia lub realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia.

Obok działalności wiodącej, wnioskodawca świadczy usługi dodatkowe tj. wynajem pomieszczeń, transport, udostępnienie powierzchni reklamowej oraz wykonanie kserokopii dokumentacji medycznej. Usługi te, korzystają ze stawki podatku 8% i 23%. W zakresie związanym ze sprzedażą opodatkowaną wnioskodawca korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Na mocy uchwały Zarządu Województwa... z dnia 26 czerwca 2018 r. nr... w sprawie zwiększenia kwoty przeznaczonej na dofinansowanie projektów w zakresie lecznictwa szpitalnego oraz wyboru kolejnych projektów z zakresu lecznictwa szpitalnego w ramach konkursu nr... dla Działania 10.01 Infrastruktura ochrony zdrowia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 (oś Priorytetowa X Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna), projekt o nr... pt. "..." został wybrany do dofinansowania w ramach przedmiotowego konkursu.

W ramach projektu przewidywane jest doposażeniem oddziału noworodkowego, ginekologiczno-położniczego, bloku porodowego oraz bloku operacyjnego. Przewidywany okres realizacji zadania to 2018-2019 (płatności przewidziane zostały na rok 2019). W ramach projektu planowane jest zakup następujących sprzętów medycznych:

1. Respirator - blok operacyjny,

2. Videolaryngoskop - blok operacyjny,

3. Zestaw do zabiegów ginekologicznych (laparoskop, histeroskop) - blok operacyjny,

4. Morcelator-blok operacyjny,

5. Defibrylator - blok operacyjny,

6. Aparat do znieczulenia z kardiomonitorem - blok porodowy,

7. Wielostanowiskowy system monitorowania KTG z 4 aparatami KTG - blok porodowy,

8. Łóżko porodowe - 2 szt. - blok porodowy,

9. Stanowisko do resuscytacji noworodków - oddział noworodkowy,

10. Aparat do nieinwazyjnego wspomagania oddychania - oddział noworodkowy,

11. Aparat USG - oddział noworodkowy,

12. Aparat USG - oddział ginekologiczno-położniczy,

13. Kardiomonitory - 4 szt. + centrala - oddział ginekologiczno-położniczy,

14. Aparat EKG - oddział ginekologiczno-położniczy,

15. Defibrylator - oddział ginekologiczno-położniczy.

Projekt objęty dofinansowaniem przewiduje udzielenie Centrum Zdrowia w M Sp. z o.o. dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020, do 85% planowanych kosztów realizacji projektu.

Wnioskodawca, Centrum Zdrowia w M Sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jednakże sprzęt medyczny, który zostanie nabyty w ramach realizacji ww. projektu będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług).

Centrum Zdrowia w M Sp. z o.o. udziela świadczeń zdrowotnych na podstawie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w systemie podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, zawartej ze. Oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia. Otrzymane wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, będzie wykorzystywane na cele świadczeń gwarantowanych w ramach kontraktu z NFZ.

Instytucja zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa... na lata 2014-2020 nakłada na beneficjentów obowiązek dołączenia do dokumentacji indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT przez beneficjenta w ramach planowanego do realizacji projektu. Brak stosownego dokumentu z Izby Skarbowej uniemożliwi zaliczenie poniesionych wydatków brutto jako koszt kwalifikowany.

W związku z powyższym opisem Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy w ramach realizacji projektu pt. "...", Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek VAT z otrzymanych faktur?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z zakupów związanych z realizacją projektu pt. "...", z uwagi na to, że projekt będzie w całości dotyczył usług zwolnionych z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym, którego statutowym celem działalności jest udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia. Spółka świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, które są zwolnione od podatku. Obok działalności wiodącej, wnioskodawca świadczy usługi dodatkowe tj. wynajem pomieszczeń, transport, udostępnienie powierzchni reklamowej oraz wykonanie kserokopii dokumentacji medycznej. Usługi te, korzystają ze stawki podatku 8% i 23%. W zakresie związanym ze sprzedażą opodatkowaną wnioskodawca korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pt. "...". W ramach projektu przewidywane jest doposażenie oddziału noworodkowego, ginekologiczno-położniczego, bloku porodowego oraz bloku operacyjnego. Przewidywany okres realizacji zadania to 2018-2019 (płatności przewidziane zostały na rok 2019). Wnioskodawca, Centrum Zdrowia w M Sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Sprzęt medyczny, który zostanie nabyty w ramach realizacji ww. projektu będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur dokumentujących zakupy dotyczące realizacji projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika bowiem, że w przedmiotowej sprawie - jak wskazał Wnioskodawca - sprzęt medyczny, który zostanie nabyty w ramach realizacji ww. projektu będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług). Zatem Wnioskodawca nie będzie miał - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowanego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl