0111-KDIB3-1.4012.736.2019.1.MG - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez gminne centrum kultury.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.736.2019.1.MG Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez gminne centrum kultury.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 października 2019 r. (data wpływu 4 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z 9 grudnia 2019 r., znak: (...) (data wpływu: 10 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2019 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 9 grudnia 2019 r. (data wpływu 10 grudnia 2019 r.).

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w ww. piśmie z 9 listopada 2019):

Wnioskodawca, Gminne Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury wpisaną przez organizatora do rejestru instytucji kultury. Obecnie Wnioskodawca realizuje projekt grantowy w ramach poddziałania (...) objętego PROW na lata 2014-2020. Tytuł projektu: (...). W ramach tego projektu został zakupiony następujący sprzęt: oświetlenie sceniczne, szafa chłodnicza, zjeżdżalnia dmuchana na plac zabaw, termosy stalowe, nagłośnienie mobilne, wykładzina dywanowa na scenę, lampy sufitowe, materiał welurowy na kurtynę oraz wytwornica baniek. Założeniem projektu grantowego jest brak możliwości uzyskiwania dochodów z tytułu zakupionego sprzętu. Ogólnym celem projektu jest doposażenie ośrodka kultury w sprzęt i przedmioty niezbędne do działalności kulturalnej Wnioskodawcy na rzecz mieszkańców i lokalnej społeczności. Działalność ta ma przyczynić się do rozwoju pasji i talentów mieszkańców. W ośrodku Wnioskodawcy działają zespoły taneczne dla dzieci, a także chóry dziecięce, młodzieżowe i dorosłych. Swoją działalność prowadzą również Koła Gospodyń Wiejskich. Wnioskodawca stara się organizować wszelkiego rodzaju warsztaty plastyczne, rękodzielnicze, kulinarne. W ciągu całego roku odbywa się wiele darmowych okolicznościowych imprez plenerowych, różnego rodzaju koncertów, występów, pikników degustacyjnych, wystaw i spotkań z lokalnymi artystami i twórcami, itp. Zakupiony sprzęt poprawi jakość proponowanych usług, ułatwi prowadzenie zajęć i prób, a także pozwoli rozszerzyć i wzbogacić ofertę kulturalną Wnioskodawcy. Jest on przeznaczony wyłącznie do prowadzenia działalności kulturalnej, która zgodnie z art. 43 ust. 33 ustawy o VAT jest zwolniona z podatku VAT. Zakup sprzętu w ramach projektu nie jest związany z prowadzeniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca zakupując powyższy sprzęt nie odliczył podatku VAT naliczonego.

Ww. pismem z 9 grudnia 2019 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy w następujący sposób: Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu, jako nabywca figuruje Wnioskodawca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca miał możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Według Wnioskodawcy, Gminne Centrum Kultury nie miało możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862, z późn. zm.), jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Stosownie do art. 9 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisaną przez organizatora do rejestru instytucji kultury. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje projekt grantowy (...). Ogólnym celem projektu jest doposażenie ośrodka kultury w sprzęt i przedmioty niezbędne do działalności kulturalnej na rzecz mieszkańców i lokalnej społeczności. Działalność ta ma przyczynić się do rozwoju pasji i talentów mieszkańców. W ramach tego projektu został zakupiony sprzęt. Założeniem projektu grantowego jest brak możliwości uzyskiwania dochodów z tytułu zakupionego sprzętu. Zakupiony sprzęt poprawi jakość proponowanych usług, ułatwi prowadzenie zajęć i prób, a także pozwoli rozszerzyć i wzbogacić ofertę kulturalną Wnioskodawcy. Zakup sprzętu w ramach projektu nie jest związany z prowadzeniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jest on przeznaczony wyłącznie do prowadzenia działalności kulturalnej, która jest zwolniona z podatku VAT. Na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu, jako nabywca figuruje Wnioskodawca.

W związku z przedstawionym opisem sprawy wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy ustalenia, czy przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu.

Analizując okoliczności przedstawione w opisie sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy, w odniesieniu do poniesionych wydatków w związku z realizacją opisanego projektu, nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Powyższe wynika z faktu, że w rozpatrywanym przypadku nie zostały spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją ww. projektu nie służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest bowiem związek dokonywanych nabyć ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W analizowanej sprawie związek taki nie występuje. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca, zakup sprzętu w ramach projektu nie jest związany z prowadzeniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a zakupiony sprzęt przeznaczony jest wyłącznie do prowadzenia działalności kulturalnej, zwolnionej z podatku VAT.

Zatem, w związku z realizują przedmiotowego projektu Wnioskodawcy nie przysługiwało - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup opisanego sprzętu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tut. Organ pragnie zauważyć, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie objętym zapytaniem Wnioskodawcy, tj. w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...). Stąd nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji kwestia, czy prowadzona przez Wnioskodawcę działalność kulturalna jest zwolniona z podatku VAT, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl