0111-KDIB3-1.4012.717.2018.2.AB - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 października 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.717.2018.2.AB Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 września 2018 r. (data wpływu 14 września 2018 r.) uzupełnionym pismem z 11 października 2018 r. (data wpływu 16 października 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji pn. "Termomodernizacja budynków zlokalizowanych przy ul. S - siedziby P" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji pn. "Termomodernizacja budynków zlokalizowanych przy ul. S - siedziby P".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 11 października 2018 r. (data wpływu 16 października 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 4 października 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.717.2018.1.AB.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto realizuje projekt pn. "Termomodernizacja budynków zlokalizowanych przy ul. S - siedziby P".

Projekt uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w zakresie osi priorytetowej IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, dla działania 4.3. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej, poddziałanie 4.3.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - OSI, zgodnie z umową nr UDA-RPSL.04.03.03-24-06HE/17-00 zawartą dnia 21 sierpnia 2018 r., pomiędzy Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniący rolę Instytucji Zarządzającej a Miastem. Dofinansowanie udzielone zostanie w formie refundacji części wydatków poniesionych na inwestycję.

Projekt obejmuje termomodernizację oraz przebudowę pomieszczeń po byłym kinie wraz ze zmianą sposobu użytkowania budynków zlokalizowanych przy ul. S - siedziby P.

Budynki są własnością Miasta i pozostają w nieodpłatnym użytkowaniu P. Przedmiotem projektu są prace termomodernizacyjne realizowane w oparciu o wskazania audytu energetycznego oraz prace polegające na przebudowie pomieszczeń po byłym kinie, dostosowaniem obiektu do obowiązujących przepisów bhp i p-poż. Prace obejmują następujący zakres rzeczowy:

1. Poprawa izolacyjności przegród budowlanych, w tym:

* wymiana okien i drzwi zewnętrznych na wyroby o lepszej izolacyjności,

* docieplenie dachu,

* docieplenie ścian od strony podwórza,

* docieplenie i zaizolowanie ścian piwnic oraz stropu nad piwnicą,

2. Modernizacja instalacji c.o.,

3. Modernizacja instalacji elektrycznej z wymianą oświetlenia wewnętrznego na energooszczędne,

4. Modernizacja wentylacji obiektu na wentylację mechaniczną z rekuperacją,

5. Roboty budowlane związane z przebudową pomieszczeń po dawnym kinie i zmianę sposobu użytkowania części budynku do potrzeb Prokuratury Rejonowej,

6. Przebudowy/budowy infrastruktury technicznej,

7. Remont i przebudowa sanitariatów w całym budynku,

8. Dostosowanie obiektu do przepisów p-poż.

Instytucją odpowiedzialną za realizację projektu i zarządzanie jego produktami jest Gmina. Projekt będzie funkcjonować w okresie długoterminowym.

W ciągu 5 lat od momentu rozliczenia projektu nie zostaną wprowadzone żadne znaczne modyfikacje odnośnie jego pierwotnego przeznaczenia. W perspektywie tej projekt będzie spełniał kryteria i normy obowiązujące w Unii Europejskiej odnośnie pierwotnego przeznaczenia i wykorzystania. Żadne wartości nabyte podczas projektu nie zostaną zbyte. Miasto pozostanie właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji przez conajmniej 5 lat. W budynkach przy ul. S wszystkie pomieszczenia wykorzystywane są i będą zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. - Prawo o prokuraturze. P jest powszechną jednostką organizacyjną prokuratury, prowadzącą gospodarkę finansową zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych, której dochody i wydatki w całości objęte są budżetem państwa.

Efekt, który zostanie osiągnięty po realizacji projektu nie będzie generował dochodów oraz nie będzie przedmiotem sprzedaży opodatkowanej. Mienie powstałe w trakcie realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

1. Wnioskodawca - Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

2. Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu widnieje oraz widnieć będzie w przyszłości Wnioskodawca jako nabywca.

3. Projekt realizowany jest w okresie od 18 listopada 2015 r. do 31 grudnia 2019 r.; w zależności od ustaleń z P oraz od wyniku przetargu być może zaistnieje potrzeba przedłużenia tego terminu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja budynków zlokalizowanych przy ul. S - siedziby P"?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. W świetle art. 15 ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług za podatników nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, z wyłączeniem czynności wykonywanych na postawie zawartych umów cywilno¬prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, należy wskazać, iż w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem prawo do odliczenia powstaje, jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jak wynika z okoliczności sprawy, mienie powstałe w trakcie realizacji ww. projektu nie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, skoro mienie powstałe w trakcie realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to tym samym uzasadnionym jest przyjęcie, że towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę dla realizacji ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym. W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja budynków zlokalizowanych przy ul. S - siedziby P".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl