0111-KDIB3-1.4012.711.2019.2.ASY - Prawo do odliczenia VAT przez spółkę w związku z budową sieci kanalizacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.711.2019.2.ASY Prawo do odliczenia VAT przez spółkę w związku z budową sieci kanalizacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 października 2019 r. (data wpływu 21 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z 2 grudnia 2019 r. (data wpływu 3 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w 100% podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizacją projektu pn.: "(...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w 100% podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizacją projektu pn.: "(...)".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 grudnia 2019 r. (data wpływu 3 grudnia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 22 listopada 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.711.2019.1.ASY.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z Uchwałą Nr (...) z 29 grudnia 2016 r. Rady Gminy (...) o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego - Zakład Gospodarki Komunalnej w (...) z/s w (...) w celu przekształcenia go w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą (...) Sp. z o.o. oraz Aktem Przekształcenia (AKT Notarialny) z dnia 30 grudnia 2016 r. Zakład Gospodarki Komunalnej (NIP (...)) został zlikwidowany z dniem 31 grudnia 2016 r. natomiast od 1 stycznia 2017 działalność rozpoczęła Spółka (...) Sp. z o.o. w organizacji do dnia 9 lutego 2017 r., tj. do dnia wydania przez Sąd Rejonowy w (...) Wydział Gospodarczy postanowienia o wpisaniu spółki do KRS (NIP (...)). Nowo utworzona Spółka kontynuuje działalność zlikwidowanego samorządowego zakładu budżetowego, składniki mienia zlikwidowanego zakładu zostały wniesione do Spółki na pokrycie kapitału zakładowego, wszystkie udziały w kapitale zakładowym obejmuje Gmina, Spółka wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zlikwidowanego zakładu budżetowego oraz przejęła jego należności i zobowiązania, pracownicy zakładu zostali pracownikami Spółki. Majątek zakładu (środki trwałe) stał się własnością Spółki poprzez przekazanie go w formie wkładu niepieniężnego na pokrycie kapitału zakładowego. Spółka została zarejestrowana w US w (...) i jest czynnym podatnikiem VAT oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Jako Spółka ze 100% udziałem Gminy wykonuje zadania będące w zakresie obowiązków Gminy, tj.m.in. uzdatnianie i dostarczanie wody pitnej mieszkańcom Gminy, odprowadzanie i oczyszczanie ścieków z jej terenu oraz realizowanie projektów inwestycyjnych w powyższym temacie. Spółka planuje rozpocząć budowę sieci kanalizacyjnej w miejscowości (...) na terenie gminy (...). Wobec powyższego złożono wniosek o przyznanie pomocy na operacje typu " (...)" w ramach poddziałania " (...)" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w kwocie netto - czyli bez podatku VAT. Podatek VAT uznano jako koszt niekwalifikowany. Zamiarem Spółki jest, aby po zrealizowaniu ww. inwestycji sieć kanalizacyjna została przyjęta na stan środków trwałych jako kapitał Spółki i była wykorzystywana w ramach już istniejącej infrastruktury do poboru i oczyszczania ścieków z terenu Gminy (...). Jest to czynność odpłatna i opodatkowana w ramach VAT. Spółka realizuje ją poprzez zawieranie umów z mieszkańcami i w ramach rozliczeń wystawianiu faktur VAT.

W piśmie uzupełniającym z 2 grudnia 2019 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił, że: "Wszystkie zakupy i usługi nabywane w związku z budową sieci kanalizacyjnej w miejscowości (...) w ramach projektu " (...)" będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Sieć kanalizacyjna będzie wykorzystywana do przesyłu ścieków, a Spółka jako podatnika VAT za przesył ścieków będzie pobierała wyłącznie opłaty opodatkowane.".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 2 grudnia 2019 r.):

Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia w 100% podatku VAT (obniżenie podatku należnego o podatek naliczony) wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z budową kanalizacji sanitarnej?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 2 grudnia 2019 r.):

Spółka jako czynny podatnik podatku od towarów i usług jest uprawniona do odliczenia podatku VAT z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z budową kanalizacji sanitarnej na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, że ponoszone wydatki inwestycyjne związane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest więc związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca planuje rozpocząć budowę sieci kanalizacyjnej. Wobec powyższego złożono wniosek o przyznanie pomocy na operacje pn.: "(...)" w ramach poddziałania " (...)" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wszystkie zakupy i usługi nabywane w związku z budową sieci kanalizacyjnej w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Sieć kanalizacyjna będzie wykorzystywana do przesyłu ścieków, a Spółka jako podatnik VAT za przesył ścieków będzie pobierała wyłącznie opłaty opodatkowane.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz wszystkie zakupy i usługi nabywane w związku z budową sieci kanalizacyjnej w miejscowości (...) w ramach projektu " (...)" będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizacją projektu.

W konsekwencji Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia w 100% podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizacją projektu pn.: "(...)". Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl