0111-KDIB3-1.4012.693.2017.1.BW - Obowiązek korekty odliczonej kwoty podatku VAT w związku z nieuregulowaniem należności w terminie 150 dni od dnia upływu pierwotnie wskazanego terminu płatności.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.693.2017.1.BW Obowiązek korekty odliczonej kwoty podatku VAT w związku z nieuregulowaniem należności w terminie 150 dni od dnia upływu pierwotnie wskazanego terminu płatności.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 października 2017 r. (data wpływu 26 października 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku korekty odliczonej kwoty podatku VAT w związku z nieuregulowaniem należności w terminie 150 dni od dnia upływu pierwotnie wskazanego terminu płatności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku korekty odliczonej kwoty podatku VAT w związku z nieuregulowaniem należności w terminie 150 dni od dnia upływu pierwotnie wskazanego terminu płatności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą i jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Spółka prowadzi obecnie inwestycję budowlaną, która ma służyć działalności opodatkowanej VAT. Prace budowlane na rzecz Spółki wykonuje firma zewnętrzna - wykonawca robót budowlanych (dalej "Kontrahent").

Na podstawie umowy o roboty budowlane (dalej "Umowa") zawartej z Kontrahentem doszło do wystawienia na rzecz Spółki faktur VAT (dalej "Faktury"). Faktury obejmują wynagrodzenie za usługi wykonane przez Kontrahenta. Kontrahent uznaje usługę wykonywaną na rzecz Spółki za usługę podlegającą opodatkowaniu. W konsekwencji należne mu wynagrodzenie podlega opodatkowaniu VAT. Na Fakturach podane zostały terminy płatności, przykładowo:

* 2 kwietnia 2017 r.,

* 5 maja 2017 r.,

* 4 czerwca 2017 r.

* 5 lipca 2017 r.,

* 5 sierpnia 2017 r.

Spółka skorzystała z prawa do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony wykazany na Fakturach (odliczyła VAT wykazany na Fakturach wystawionych przez Kontrahenta).

Należności wynikające z Faktur (dalej "Należności Kontrahenta") nie zostały zapłacone przez Spółkę w terminach wskazanych na Fakturach. Jednocześnie, w dniu 27 lipca 2017 r. doszło do zawarcia porozumienia (dalej "Porozumienie") z Kontrahentem, w którym ustalono nowe terminy płatności. Spółka zobowiązała się do zapłaty Należności Kontrahenta wynikających z Faktur w dwóch ratach:

* do dnia 21 sierpnia 2017 r. (I część Należności Kontrahenta) oraz

* do dnia 31 października 2017 r. (II część Należności Kontrahenta).

Opisana powyżej sytuacja dotycząca Faktur Kontrahenta jest sytuacją przykładową. Może się okazać, że w przyszłości w Spółce zaistnieje podobny przypadek, tj. dojdzie do przedłużenia pierwotnie ustalonego terminu płatności za należności objęte wystawionymi na Spółkę fakturami VAT. Spółka chciałaby wiedzieć, jak powinna postąpić w takim przypadku, tj. czy powinna korygować VAT naliczony, jeśli nie dokona zapłaty należności w terminie 150 dni od dnia upływu pierwotnie ustalonego terminu płatności.

Innymi słowy, Spółkę interesuje ustalenie skutków podatkowych, jakie powstają w sytuacji, gdy mija 150. dzień licząc od dnia upływu pierwotnie ustalonego terminu płatności danej należności, ale jednocześnie - przed upływem tego terminu - dochodzi do zawarcia umowy w sprawie przedłużenia pierwotnie ustalonego terminu płatności (wyznaczenia nowego terminu płatności).

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

1. Czy Spółka - w związku z nieuregulowaniem należności wynikającej z otrzymanej faktury VAT w terminie 150 dni od dnia upływu pierwotnie ustalonego terminu płatności - jest zobowiązana do korekty odliczonej kwoty podatku VAT, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150. dzień licząc od dnia upływu pierwotnie wskazanego terminu płatności, jeśli przed upływem 150. dnia licząc od dnia upływu pierwotnie wskazanego terminu płatności dochodzi do zawarcia umowy w sprawie zmiany (wydłużenia) terminu płatności należności wynikającej z faktury VAT i wyznaczenia nowego terminu płatności?

2. W szczególności, czy Spółka, w związku z nieuregulowaniem Należności Kontrahenta w terminie 150 dni od dnia upływu terminów płatności określonych na Fakturach, będzie obowiązana do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tych Faktur, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150. dzień od dnia upływu terminu płatności określonego na tych Fakturach, skoro doszło do zawarcia Porozumienia i przedłużenia terminu płatności?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1

Spółka uważa, że - w związku z nieuregulowaniem należności wynikającej z otrzymanej faktury VAT w terminie 150 dni od dnia upływu pierwotnie ustalonego terminu płatności - nie jest zobowiązana do korekty odliczonej kwoty podatku VAT, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150. dzień licząc od dnia upływu pierwotnie wskazanego terminu płatności, jeśli przed upływem 150. dnia licząc od dnia upływu pierwotnie wskazanego terminu płatności dojdzie do zawarcia umowy w sprawie zmiany (wydłużenia) terminu płatności należności wynikającej z faktury VAT i wyznaczenia nowego terminu płatności.

Ad. 2

W szczególności Spółka uważa, że w związku z nieuregulowaniem Należności Kontrahenta w terminie 150 dni od dnia upływu terminów płatności określonych na Fakturach, nie będzie obowiązana do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tych Faktur, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150. dzień od dnia upływu terminu płatności określonego na tych Fakturach, skoro doszło do zawarcia Porozumienia i przedłużenia terminu płatności.

Wspólne uzasadnienie stanowiska ad. 1 i ad. 2:

Zgodnie z art. 86 Ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 Ustawy VAT.

Kwotę podatku naliczonego stanowi między innymi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zasady rozliczania podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności uregulowane są w art. 89a i 89b Ustawy VAT, przy czym art. 89a Ustawy VAT adresowany jest do wystawcy faktury, zaś art. 89b Ustawy VAT do jej odbiorcy.

Zgodnie z art. 89a ust. 1 Ustawy VAT, podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze (art. 89a ust. 1a Ustawy VAT).

Zgodnie z art. 89a ust. 2 Ustawy VAT, przepis ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące warunki:

1.

dostawa towaru lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy - Prawo restrukturyzacyjne, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

2.

na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w ust. 1:

a.

wierzyciel i dłużnik są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,

b.

dłużnik nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

3.

od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.

Sytuację dłużnika, u którego powstaje obowiązek skorygowania podatku naliczonego, reguluje art. 89b Ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150. dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Powyższej zasady nie stosuje się, jeżeli dłużnik uregulował należność najpóźniej w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 150. dzień od dnia upływu terminu płatności tej należności.

W przypadku częściowego uregulowania należności w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, korekta dotyczy podatku naliczonego przypadającego na nieuregulowaną część należności. Przepis art. 89b ust. 1a Ustawy VAT stosuje się odpowiednio (art. 89b ust. 2 Ustawy VAT).

Zdaniem Spółki, art. 89b Ustawy VAT nie znajduje zastosowania w stanie faktycznym opisanym w niniejszym wniosku, tj. w przypadku gdy przed upływem 150. dnia licząc od dnia upływu pierwotnie wskazanego terminu płatności dochodzi do zawarcia umowy w sprawie zmiany (wydłużenia) terminu płatności należności wynikającej z faktury VAT i wyznaczenia nowego terminu płatności.

Zdaniem Wnioskodawcy, poprzez sformułowanie "termin jej (należności wynikającej z faktury dokumentującej świadczenie usług - przyp. Wnioskodawca) płatności określony w umowie lub na fakturze" Ustawodawca daje stronom możliwość swobodnego kształtowania terminu płatności. Termin płatności nie musi być ustalony wyłącznie na fakturze. Strony transakcji mają możliwość ustalenia terminu płatności również w umowie. Strony umowy mogą też dokonywać zmiany pierwotnie ustalonego terminu płatności.

Zdaniem Spółki, jeśli w zawartej umowie strony transakcji wyznaczą nowy termin płatności, termin ten należy brać pod uwagę w kontekście art. 89b ust. 1 Ustawy VAT. W związku z tym - w razie przedłużenia terminu płatności - 150 dni, o których mowa w art. 89b Ustawy VAT, należy liczyć od dnia upływu nowego, przedłużonego terminu płatności ustalonego zgodnie przez strony w zawartej umowie.

Wykładnię taką potwierdzają liczne stanowiska organów podatkowych, wyrażone w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego, w szczególności w:

* indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 21 stycznia 2016 r., znak ILPP4/4512-1-384/15-2/KB: "Strony na mocy Aneksu ustaliły, że zgadzają się na zmianę terminu płatności - ustalenie «nowego terminu płatności» na zapłatę kwoty należnej Kontrahentowi. Konsekwentnie skoro termin zapłaty brakującej kwoty wciąż nie minął (tym bardziej nie minął 150-ty dzień od tej daty), to Wnioskodawca nie jest obowiązany do dokonania korekty w świetle art. 89b ustawy o VAT i w konsekwencji ma prawo odliczyć w całości VAT naliczony z faktur końcowych, które jeszcze nie są w całości zapłacone, w odniesieniu do kwoty niezapłaconej, a w stosunku do której został ustalony nowy termin płatności.";

* indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 lipca 2015 r., znak ILPP2/4512-1-311/15-2/JK: "Zatem, w odniesieniu do wierzytelności, objętych zawartym układem - mając na uwadze treść art. 89b ust. 1 ustawy - jeżeli w drodze zawartego układu zmienione zostały terminy płatności (wymagalności) zobowiązań, to 150. dzień będzie liczony od nowego ustalonego układem terminu, a tym samym w takiej sytuacji nie powstanie po stronie wierzycieli Spółki uprawnienie do tzw. «ulgi za złe długi» na podstawie art. 89a ust. 1 ustawy. W rezultacie Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku korekty podatku naliczonego, o którym mowa W art. 89b ust. 1 ustawy.";

* indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 13 kwietnia 2015 r., znak ITPP2/443-1732/14/EB: "Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że jeżeli Pan i usługodawca w drodze porozumień zmienili terminy płatności zobowiązań, to 150. dzień będzie biegł od nowego ustalonego przez Strony terminu. Wobec tego samo zawarcie ugody, o ile jak wynika z treści wniosku - została zawarta przed upływem 150 dni od dnia upływu terminu płatności określonego w fakturze lub umowie, nie spowodowało obowiązku korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 89b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, określonego w ww. fakturach";

* indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 20 lutego 2015 r., znak ITPP1/443-1499/14/KM: "Organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów i przyjęte w nich ustalenia, w tym zasady ustalania terminów płatności, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w trakcie przeprowadzonego przez organ pierwszej instancji postępowania podatkowego";

* indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 września 2014 r., znak IPPP1/443-738/14-2/k.c.: "W świetle tak przedstawionego opisu zdarzenia należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do korekty podatku naliczonego dopiero w przypadku nieuregulowania należności (wynikającej z nabycia prawa do znaków towarowych) w terminie 150 dni liczonym od dnia upływu przedłużonego terminu płatności określonego w zawartym - przed upływem 150 dni od pierwotnie ustalonych terminów płatności - porozumieniu, w sytuacji, gdy jest ono obustronną wolą stron transakcji, co do ustalenia nowego terminu zapłaty".

Podsumowując, na Spółce nie będzie ciążyć obowiązek dokonania korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z faktury ze względu na ustalenie nowych terminów płatności w drodze umowy z wystawcą faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zasady rozliczenia podatku od towarów i usług w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności zostały określone w przepisach art. 89a i art. 89b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

Zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy, podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.

W myśl art. 89a ust. 1a ww. ustawy, nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Zgodnie z art. 89a ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się w przypadku, gdy spełnione są następujące warunki:

1.

dostawa towaru lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1574, 1579, 1948 i 2260), postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

2.

(uchylony);

3.

na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w ust. 1:

a.

wierzyciel i dłużnik są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,

b.

dłużnik nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

4.

(uchylony);

5.

od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona;

6.

(uchylony).

Natomiast, w myśl art. 89a ust. 3 ww. ustawy, korekta o której mowa w ust. 1, może nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną, pod warunkiem że do dnia złożenia przez wierzyciela deklaracji podatkowej za ten okres wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie.

Z kolei przepisy dotyczące dłużnika zawarte są w art. 89b ustawy.

I tak, zgodnie z art. 89b ust. 1 ustawy, w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Przepisów ust. 1 nie stosuje się, jeżeli dłużnik uregulował należność najpóźniej w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności tej należności (art. 89b ust. 1a ustawy).

W przypadku częściowego uregulowania należności w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, korekta dotyczy podatku naliczonego przypadającego na nieuregulowaną część należności. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio (art. 89b ust. 2 ustawy).

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą i jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Spółka prowadzi obecnie inwestycję budowlaną, która ma służyć działalności opodatkowanej VAT. Prace budowlane na rzecz Spółki wykonuje firma zewnętrzna - wykonawca robót budowlanych.

Na podstawie umowy o roboty budowlane zawartej z Kontrahentem doszło do wystawienia na rzecz Spółki faktur VAT. Faktury obejmują wynagrodzenie za usługi wykonane przez Kontrahenta. Kontrahent uznaje usługę wykonywaną na rzecz Spółki za usługę podlegającą opodatkowaniu. W konsekwencji należne mu wynagrodzenie podlega opodatkowaniu VAT.

Na Fakturach podane zostały terminy płatności, przykładowo:

* 2 kwietnia 2017 r.,

* 5 maja 2017 r.,

* 4 czerwca 2017 r.,

* 5 lipca 2017 r.,

* 5 sierpnia 2017 r.

Wnioskodawca skorzystał z prawa do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony wykazany na Fakturach (odliczył VAT wykazany na Fakturach wystawionych przez Kontrahenta).

Należności wynikające z faktur nie zostały zapłacone przez Wnioskodawcę w terminach wskazanych na fakturach. Jednocześnie, w dniu 27 lipca 2017 r. doszło do zawarcia porozumienia z Kontrahentem, w którym ustalono nowe terminy płatności. Spółka zobowiązała się do zapłaty należności Kontrahenta wynikających z Faktur w dwóch ratach:

* do dnia 21 sierpnia 2017 r. (I część Należności Kontrahenta) oraz

* do dnia 31 października 2017 r. (II część Należności Kontrahenta).

Należy wskazać, że powołany przepis art. 89b ustawy wyraźnie wskazuje na obowiązek dłużnika dokonania korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z faktury dokumentującej nabycie towarów i usług na terytorium kraju w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze, w przypadku nieuregulowania przez niego w tym terminie należności wynikającej z tej faktury,

Zawarcie przez strony umowy - przed upływem 150 dni od pierwotnie ustalonych w tej umowie terminów płatności - porozumienia, ugody czy jakiegokolwiek innego rodzaju ustalenia (pisma), które przedłuża termin spłaty wierzytelności, skutkuje tym, że termin naliczania 150 dni biegnie każdorazowo od nowo wyznaczonego terminu spłaty długu.

Zatem w przypadku umownej zmiany terminu płatności (przed upływem 150 dni od pierwotnie ustalonych terminów płatności) poprzez jego wydłużenie w drodze obustronnego porozumienia, jeśli w porozumieniu tym zawarta zostanie zgodna wola stron co do innego (nowego) terminu zapłaty, ten termin będzie właściwym do liczenia okresu, o którym mowa w art. 89b ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, w sytuacji gdy Spółka nie ureguluje należności wynikającej z otrzymanej faktury VAT w terminie 150 dni od dnia upływu pierwotnie ustalonego terminu płatności, winna dokonać, zgodnie z art. 89b ust. 1 ustawy o VAT, korekty odliczonego podatku naliczonego wynikającego z tej faktury w rozliczeniu za okres w którym upłynął ten 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Jeżeli jednak przed upływem tego 150 dnia od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze, Spółka zawrze ze swoim kontrahentem porozumienie (umowę), w którym Strony ustalą nowy (wydłużony) termin płatności należności wynikającej z tej faktury, wówczas termin dokonania korekty podatku naliczonego, zgodnie z art. 89b ust. 1 ustawy o VAT, należy ustalić (naliczyć) od nowo wyznaczonego terminu płatności.

Odnosząc się natomiast do konkretnej, opisanej we wniosku, sytuacji, należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca i Kontrahent w drodze porozumienia zmienili terminy płatności zobowiązań wynikających z opisanych we wniosku faktur, to 150 dzień dla dokonania korekty zgodnie z art. 89b ust. 1 ustawy o VAT, będzie biegł od nowego ustalonego przez Strony terminu płatności, a tym samym nie będzie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w rozliczonego za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia pierwszego terminu płatności zobowiązania.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do korekty podatku naliczonego, zgodnie z art. 89b ustawy o VAT, dopiero w przypadku nieuregulowania należności (wynikającej z opisanych we wniosku faktur) w terminie 150 dni liczonym od dnia upływu przedłużonego terminu płatności określonego w zawartym - przed upływem 150 dni od pierwotnie ustalonych terminów płatności - porozumieniu, w sytuacji, gdy jest ono obustronną wolą stron transakcji, co do ustalenia nowego terminu zapłaty.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zauważyć, że przepisy podatkowe nie regulują stosunków cywilnoprawnych (zasad zawierania umów cywilnoprawnych, porozumień), ani nie mają wpływu na ich treść, w tym ustalenia dotyczące terminów płatności. Zgodnie z zasadą swobody umów, to strony umowy rozstrzygają m.in. zasady rozliczeń z tytułu zawarcia umów cywilnoprawnych.

Zaznacza się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl