0111-KDIB3-1.4012.686.2017.1.ICz - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.686.2017.1.ICz Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 października 2017 r. (data wpływu 24 października 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "W." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "W.".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie LGD "D." jest partnerstwem trójsektorowym. Członkami partnerstwa są jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorcy, osoby fizyczne i organizacje pozarządowe. Współpraca opiera się na działalności statutowej i wspólnej realizacji działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "D." działa na podstawie przepisów:

* Ustawa RLKS z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. poz. 378 i z 2017 r. poz. 5 i 1475)

* Rozporządzenie LSR - rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lala 2014 - 2020 (Dz. U. z 2017 r. poz. 772 i 1588)

* Rozporządzenie nr 1303/2013 - Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące EFRR, EFS, FS, EFRROW, EFMiR (Dz.Urz.UE.L 347 z 20 grudnia 2013 r., str. 320 z późn. zm.).

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "D." jest podmiotem zarejestrowanym w rejestrze przedsiębiorców, jednak nie prowadzi działalności gospodarczej, nie powodując zmiany sytuacji prawno-podatkowej podmiotu.

Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie składa deklaracji VAT-7. Działalność gospodarcza została zarejestrowana aby móc dofinansowywać działalność statutową stowarzyszenia.

W związku z zaistnieniem stanu faktycznego, jakim jest realizacja projektu pn. "W." Wnioskodawca przedstawia zakres działań i wnioskuje o wydanie interpretacji indywidualnej.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "D." od dnia 1 sierpnia 2017 r. realizuje operację pn. "W." realizowanego w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 Plan operacyjny na lata 2016 -2017 sfinansowany ze środków KSOW w ramach Pomocy Technicznej PROW 2014-2020. Projekt jest realizowany w jednym etapie, którego zakończenie nastąpi 31 października 2017 r.

Głównym celem tego projektu jest rozwój współpracy oraz wymiana dobrych praktyk i doświadczeń w zakresie inicjatyw projektowych realizowanych na obszarze Województwa Podkarpackiego o charakterze rozwojowym.

Cele szczegółowe:

1.

wymiana informacji i doświadczeń w dziedzinie szeroko pojętego rozwoju gospodarczego obszarów wiejskich,

2.

stworzenie możliwości analizowania i doskonalenie partnerstwa, w świetle bezpośredniego poznania odmiennych już zorganizowanych struktur,

3.

analiza i modyfikacja partnerstwa w oparciu o przykłady dobrej praktyki i zastosowanych rozwiązań w Kresowej Osadzie,

4.

nawiązywanie kontaktów z instytucjami, które mają doświadczenie w budowaniu partnerstwa, rozwoju i utrzymaniu efektów.

W związku z realizacją ww. projektu stowarzyszenie nabywa usługi opodatkowane podatkiem VAT, niezbędne do prawidłowej realizacji projektu, w tym: usługa cateringowa (na spotkaniach roboczych), usługa noclegowa, usługa transportowa oraz usługa organizacji dwudniowej wizyty studyjnej, w tym koszty wyżywienia, organizacji warsztatów, wycieczki prezentującej walory odwiedzanego obszaru. Stowarzyszenie w ramach opisywanego projektu nie nabyło, żadnych środków trwałych. Projekt realizuje działanie: szkolenia i działania na rzecz tworzenia sieci kontaktów dla Lokalnych Grup Działania (LGD), w tym zapewnianie pomocy technicznej w zakresie współpracy międzyterytorialnej i międzynarodowej.

Usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie służyły i nie służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Uczestnictwo w projekcie i efekty realizacji projektu były ogólnodostępne i nieodpłatne.

Wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Wnioskodawcę.

Faktury VAT po zakończeniu realizacji operacji zostaną przedstawione w Urzędzie Marszałkowskim Województwa do refundacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "D." ma możliwość obniżenia w czasie realizacji projektu finansowanego ze środków KSOW w ramach Pomocy Technicznej PROW 2014-2020, kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT w związku z realizacją projektu pn. "W"?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "D." nie ma możliwości w czasie realizacji projektu obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT w związku z realizacją projektu ponieważ nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej: "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika m.in., że Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie składa deklaracji VAT-7. Działalność gospodarcza została zarejestrowana aby móc dofinansowywać działalność statutową stowarzyszenia. Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "D." od dnia 1 sierpnia 2017 r. realizuje operację pn. "W." realizowanego w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Plan operacyjny na lata 2016-2017 sfinansowany ze środków KSOW w ramach Pomocy Technicznej PROW 2014-2020. Projekt jest realizowany w jednym etapie, którego zakończenie nastąpi 31 października 2017 r. Głównym celem tego projektu jest rozwój współpracy oraz wymiana dobrych praktyk i doświadczeń w zakresie inicjatyw projektowych realizowanych na obszarze województwa o charakterze rozwojowym.

W związku z realizacją ww. projektu stowarzyszenie nabywa usługi opodatkowane podatkiem VAT, niezbędne do prawidłowej realizacji projektu, w tym: usługa cateringowa (na spotkaniach roboczych), usługa noclegowa, usługa transportowa oraz usługa organizacji dwudniowej wizyty studyjnej, w tym koszty wyżywienia, organizacji warsztatów, wycieczki prezentującej walory odwiedzanego obszaru. Stowarzyszenie w ramach opisywanego projektu nie nabyło, żadnych środków trwałych. Projekt realizuje działanie: szkolenia i działania na rzecz tworzenia sieci kontaktów dla Lokalnych Grup Działania (LGD), w tym zapewnianie pomocy technicznej w zakresie współpracy międzyterytorialnej i międzynarodowej. Usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie służyły i nie służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Uczestnictwo w projekcie i efekty realizacji projektu były ogólnodostępne i nieodpłatne. Wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Wnioskodawcę.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą ustalenia, czy Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "D." ma możliwość obniżenia w czasie realizacji projektu finansowanego ze środków KSOW w ramach Pomocy Technicznej PROW 2014-2020, kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT w związku z realizacją projektu pn. "W.".

Odnosząc powołane wyżej przepisy do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach, dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek są wskazane we wniosku okoliczności, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a ponadto brak jest związku nabywanych usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT w związku z realizacją projektu pn. "W.".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl