0111-KDIB3-1.4012.663.2023.2.MSO - Zwolnienie z VAT dostawy po pierwszym zasiedleniu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 grudnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.663.2023.2.MSO Zwolnienie z VAT dostawy po pierwszym zasiedleniu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT planowanej dostawy lokali mieszkalnych na rzecz ich dotychczasowych najemców, zastosowania zwolnienia od podatku VAT do tej dostawy, ustalenia, czy ustanowienie odrębnej własności lokali oraz ich sprzedaż ma wpływ na pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług oraz zwolnienia z podatku VAT dostawy udziału w prawie własności działki nr (...).

Wniosek został uzupełniony - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 16 listopada 2023 r. (data wpływu 16 listopada 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i sporządza scentralizowaną deklarację podatku od towarów i usług VAT-7. W imieniu Powiatu jako "Sprzedawcy" i podatnika podatku VAT wystawiają poszczególne jednostki organizacyjne jako "Wystawca faktury" z NIP-em Powiatu. Obsługę scentralizowanych rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług VAT prowadzi Starostwo Powiatowe w (...). Zgodnie z regulacją zawartą w art. 32 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym organem reprezentującym Powiat (...) jest Zarząd Powiatu w (...). Powiat (...) jako jednostka samorządu terytorialnego wyposażona jest w osobowość prawną jej przepisem art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym i samodzielnie wykonuje określone ustawami zadania.

Umową notarialną Rep. A Nr (...) z dnia (...) listopada 1998 r. działająca w imieniu Skarbu Państwa Dyrekcja Okręgowa Dróg Publicznych w (...) nabyła zabudowaną budynkiem mieszkalnym działkę nr (...) położoną w (...) z przeznaczeniem pod budowę drogi ekspresowej nr S- (...) w ramach modernizacji drogi krajowej nr (...) relacji (...), odcinek (...). Następnie umową użyczenia (brak daty jej zawarcia) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (...) użyczyła B część budynku (1 piętro, poddasze, kotłownię w piwnicy) położonego na tej nieruchomości wraz z terenem przyległym do budynku o powierzchni (...) m2. Użyczenie to nastąpiło w związku z zajęciem pod inwestycję drogową innej nieruchomości zabudowanej budynkiem, w którym poprzednio zamieszkiwali Państwo B, a w stosunku do której nie posiadali tytułu własności. Zgodnie z ustaleniami pomiędzy stronami umowa użyczenia miała obowiązywać do czasu przekazania nieruchomości Staroście (...). Umową użyczenia (brak daty jej zawarcia) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Oddział w (...) użyczyła I i A część budynku (parter, balkon, kotłownię w piwnicy) położonego na tej nieruchomości wraz z terenem przyległym do budynku o powierzchni (...) m2 w związku z zajęciem nieruchomości uprzednio zajętej przez Państwa W na cele inwestycji celu publicznego.

Po zakończeniu inwestycji zarządca drogi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dokonała podziału działki nr (...), w celu wydzielenia z niej części zabudowanej budynkiem mieszkalnym o nr (...), a Wójt Gminy (...) decyzją z dnia (...) grudnia 2004 r. znak: (...) zatwierdził podział działki nr (...) na działki nr (...) i (...). Następnie zarządca zgłosił zbędność nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym, oznaczonej jako działka nr (...) o pow. (...) ha i decyzją z dnia (...) lipca 2014 r. znak: (...) Starosta (...) orzekł o wygaszeniu trwałego zarządu tej nieruchomości sprawowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Protokołem zdawczo-odbiorczym spisanym w dniu (...) sierpnia 2014 r. nieruchomość ta została przejęta do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa.

Należy wyjaśnić, że w dniu przejęcia nieruchomości do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa w budynku zamieszkiwały dwie rodziny: Państwo B i Państwo W. Początkowo zamierzeniem Starosty (...) i Wójta Gminy (...) było podjęcie czynności związanych z przekazaniem nieruchomości do gminnego zasobu nieruchomości z przeznaczeniem jej na lokale socjalne i w tym celu w dniu (...) sierpnia 2014 r. została zawarta umowa użyczenia, którą to umową Skarb Państwa na okres 3 lat użyczył przedmiotową nieruchomość Gminie (...) celem realizacji zadań własnych Gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym. W związku z tym, że umowa użyczenia wygasła, a Wójt Gminy (...) nie podjął dalszych czynności związanych z przejęciem nieruchomości do gminnego zasobu niezbędne jest podjęcie działań przez Starostę (...) celem właściwego zagospodarowania nieruchomości stanowiącej zasób Skarbu Państwa.

Państwo B, którzy wraz z dwoma synami zamieszkują od czasu wygaszenia trwałego zarządu GDDKiA piętro budynku, korzystają z oddzielnego wejścia do budynku i użytkują część przyległego do budynku gruntu o powierzchni (...) ha. Pozostała część działki jest wykorzystywana przez lokatorów parteru budynku Pana W i jego syna R W, którzy posiadają odrębne wejście z drugiej strony budynku. Lokal na piętrze w budynku przy ul. (...) jest jedynym miejscem zamieszkania Państwa B. Nie posiadają oni innego własnego mieszkania. Również Panowie W nie posiadają własnego mieszkania z tych też względów są zainteresowani nabyciem tego lokalu na własność wraz z udziałem w gruncie.

Wnioskiem z dnia (...) marca 2021 r. Państwo W wystąpili o nabycie tego lokalu wraz z udziałem w gruncie.

Wojewoda (...) w (...) Zarządzeniem Nr (...) z dnia (...) marca 2023 r. udzielił Staroście (...) na zawarcie na czas nieoznaczony umowy najmu lokalu mieszkalnego nr 1 położonego na parterze budynku (wraz z pomieszczeniami przynależnymi) o pow. (...) m2 oraz udziałem (...) części działki nr (...) i całą działką nr (...) na rzecz W oraz lokalu mieszkalnego nr 2 położonego na piętrze budynku (wraz z pomieszczeniami przynależnymi) o pow. (...) m2 oraz udziałem (...) części działki nr (...) i całą działką nr (...) na rzecz i G.

Na podstawie zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy (...) zatwierdzonego uchwałą Nr (...) Rady Gminy w (...) z dnia (...) marca 2014 r. ogłoszonej w Dz. U. Woj. (...) poz. (...) z dnia (...) kwietnia 2014 r. ustalono, że działki nr (...) i (...) znajdują się w jednostce strukturalnej oznaczonej jako: M/44.MNU - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej wraz z usługami.

Skarb Państwa poniósł koszty remontu dachu budynku mieszkalnego położonego w (...) przy ul. (...) w kwocie: (...) zł + 8% podatku VAT czyli (...) zł brutto. Skarb Państwa ponosi też koszty związane z ubezpieczeniem tego budynku. Ponadto Skarb Państwa nie ponosi żadnych kosztów utrzymywania tej nieruchomości, wszelkie opłaty oraz podatki za tą nieruchomość ponosi Najemca. Skarb Państwa nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% ich wartości początkowej. Budynek znajdujący się na działce nr (...), stanowi budynek w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.). Ww. budynek jest trwale związany z gruntem. Został wybudowany w 1980 r.

Skarb Państwa nie jest w stanie wskazać dokładnej daty pierwszego zasiedlenia ww. budynku. Budynek został wybudowany w 1980 r. Zasiedlenie ww. budynku nastąpiło w całości. Pierwszą informacją o zasiedleniu są notatki służbowe spisane w dniach 31 marca 2005 r. i 14 marca 2005 r. w sprawie przekazania lokali zastępczych dla Państwa W oraz Państwa B. Kolejnym dokumentem jest protokół zdawczo-odbiorczy z dnia (...) sierpnia 2014 r. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynku lub jego części, a dostawą upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

Pytania ostatecznie sformułowane w piśmie z w piśmie z 16 listopada 2023 r. (data wpływu 16 listopada 2023 r.)

1. Czy planowana przez Skarb Państwa sprzedaż lokalu nr 1 i lokalu nr 2 mieszczących się w budynku położonym w (...) przy ul. (...) z zastosowaniem przepisów art. 37 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 34 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 344 z późn. zm.) będzie podległa opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czy nie?

2. Jeżeli planowana dostawa lokali nr 1 i nr 2 mieszczących się w budynku położonym w (...) przy ul. (...) podlega opodatkowaniu, to czy wnioskodawca ma prawo do zastosowania zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?

3. Czy fakt ustanowienia odrębnej własności lokali nr 1 i nr 2 mieszczących się w budynku położonym w (...) przy ul. (...) oraz ich sprzedaży, ma jakikolwiek wpływ na pierwsze zasiedlenie tych lokali w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT?

4. Czy udział w prawie własności działki nr (...) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czy nie?

Państwa stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w piśmie z 16 listopada 2023 r. (data wpływu 16 listopada 2023 r.)

Zdaniem Państwa sprzedaż lokalu nr 1 i lokalu nr 2 mieszczących się w budynku położonym w (...) przy ul. (...) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Państwa stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z 16 listopada 2023 r. brzmi:

Zdaniem Państwa, lokal nr 1 i lokal nr 2 w przeszłości był już przedmiotem pierwszego zasiedlenia, od którego minął okres dłuższy aniżeli dwa lata. Do zasiedlenia doszło najpóźniej w 2014 r. i sprzedaż lokali nr 1 i nr 2 będzie korzystać ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy podatku od towarów i usług.

Zdaniem Państwa miało już miejsce pierwsze zasiedlenie całego budynku i automatycznie miało już miejsce pierwsze zasiedlenie wszystkich jego części w tym lokalu nr 1 i nr 2. Poza tym ustanowienie odrębnej własności lokali o nr 1 i nr 2 w budynku przy ul. (...), zdaniem Państwa nie stanowi jego wybudowania lub ulepszenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, w związku z czym nie kreuje ponownego pierwszego zasiedlenia takich lokali.

Zdaniem wnioskodawcy transakcja sprzedaży przez Skarb Państwa udziału w prawie własności nieruchomości nr (...) (we wniosku błędnie wpisano nr...) zabudowanej budynkiem mieszkalnym, w którym są wyodrębnione dwa lokale mieszkalne nr 1 i nr 2, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" lub "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej "Dyrektywą 2006/112/WE":

Państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:

1.

określone udziały w nieruchomości,

2.

prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,

3.

udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami budynki oraz ich części spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy podkreślić jednak, że nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z przepisu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT wynika, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 344 z późn. zm.), z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

Na mocy art. 23 ust. 1 pkt 7 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zasobem nieruchomości Skarbu Państwa gospodarują, z zastrzeżeniem ust. 1e, art. 43 ust. 2 i 4, art. 51, art. 57 ust. 1, art. 58-60, starostowie, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, a w szczególności zbywają oraz nabywają, za zgodą wojewody, nieruchomości wchodzące w skład zasobu, z zastrzeżeniem art. 17.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Zamierzają Państwo zbyć lokale mieszkalne nr 1 i 2 wraz z udziałem w gruncie, mieszczące się w (...) przy ul. (...).

W tym miejscu wskazać należy, że dokonując sprzedaży nieruchomości (tj. czynności, która ma charakter cywilnoprawny), wystąpią Państwo dla tej transakcji w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Dokonają Państwo odpłatnej dostawy lokali w ramach zawartej umowy cywilnoprawnej. Tym samym, powyższa czynność zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zauważyć należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

Z przepisu tego wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)

wybudowaniu lub

b)

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Dodatkowo należy wskazać, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W celu ustalenia, czy w niniejszej sprawie dla wskazanych we wniosku lokali, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do budynku, w których mieszczą się lokale, dla których ustanowiono odrębną własność, miało miejsce pierwsze zasiedlenie warunkujące zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak wskazali Państwo we wniosku, Skarb Państwa nie jest w stanie wskazać dokładnej daty pierwszego zasiedlenia budynku położonego w (...) przy ul. (...). Budynek został wybudowany w 1980 r. Zasiedlenie ww. budynku nastąpiło w całości. Jak wynika z treści wniosku, pierwszą informacją o zasiedleniu są notatki służbowe spisane w dniach 31 marca 2005 r. i 14 marca 2005 r. w sprawie przekazania lokali zastępczych dla Państwa W oraz Państwa B. Kolejnym dokumentem jest protokół zdawczo-odbiorczy z dnia (...) sierpnia 2014 r. Wskazali Państwo, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynku, a dostawą lokali mieszczących się w budynku upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

Ponadto jak wynika z treści wniosku, Skarb Państwa poniósł koszty remontu dachu budynku mieszkalnego położonego w (...) przy ul. (...) w kwocie: (...) zł brutto. Skarb Państwa nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% ich wartości początkowej. Budynek znajdujący się na działce nr (...), stanowi budynek w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że w stosunku do budynku, w którym mieszczą się lokale nr 1 i nr 2, dla których ustanowiono odrębną własność, doszło do pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, bowiem - jak Państwo wskazali - pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku a dostawą upływnie okres dłuższy niż dwa lata.

Ponadto jak Państwo wskazali, nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie budynku w wysokości przekraczającej 30% jego wartości początkowej. Ponieśli Państwo wprawdzie wydatki na remont dachu, które - jak Państwo wskazali - nie stanowią ulepszenia, gdyż miały na celu przywrócenie jedynie pierwotnej wartości użytkowej, a nie zwiększenie wartości użytkowej obiektu.

Wobec powyższego, dostawa lokali, znajdujących się w budynku położonym w (...) przy ul. (...), dla których ustanowiono odrębną własność nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, ponieważ w stosunku do ww. budynku, doszło już do pierwszego zasiedlenia. Ponadto, od pierwszego zasiedlenia budynku do momentu planowanego zbycia ww. lokali upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

Zatem, w rozpatrywanej sprawie przesłanki zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zostaną spełnione, gdyż dostawa lokali nr 1 i nr 2 nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku, a dostawą znajdujących się w tym budynku lokali, dla których ustanowiono odrębną własność upłyną dwa lata.

Tym samym, dostawa lokali znajdujących się w istniejącym budynku, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponadto w tym miejscu należy wyjaśnić, że pierwsze zasiedlenie, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT - które dotyczy budynku położonego w (...) przy ul. (...) - obejmuje swoim zakresem także lokale znajdujące się w tym budynku, które zamieszkiwane są przez dwie rodziny. Fakt ustanowienia odrębnej własności lokali znajdujących się w budynku w rozumieniu cywilnoprawnym nie wpływa na pierwsze zasiedlenie budynku i lokali mieszkalnych znajdujących się w tym budynku.

Wyodrębnienie w budynku lokali przed ich planowaną dostawą/z chwilą dokonywania ich dostawy nie będzie zdarzeniem uznawanym za kolejne pierwsze zasiedlenie. Ustawowa definicja pierwszego zasiedlenia odnosi się bowiem do fizycznego powstania danej nieruchomości lub jej modernizacji wpływającej w znacznym stopniu na jej rzeczywistą funkcjonalność, a nie zmiany jej statusu cywilnoprawnego.

Należy również zauważyć, że pojęcie pierwszego zasiedlenia odnosi się do budynku, budowli lub ich części. Przy czym, wobec braku odmiennego unormowania, częścią budynku jest pewien fizycznie określony fragment jego struktury, bez względu na to, czy stanowi osobną nieruchomość lokalową, czy część składową nieruchomości budynkowej. Ustanowienie odrębnej własności lokali będzie dotyczyło tych samych części budynku (istniejącej powierzchni budynku), w stosunku do których miało miejsce pierwsze zasiedlenie. Skoro zatem określone części budynku (i w efekcie cały budynek łącznie) były przedmiotem pierwszego zasiedlenia, to żadna okoliczność (z wyjątkiem ulepszenia budynku) nie może powodować, że do ich pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, dojdzie po raz kolejny.

Reasumując, ustanowienie odrębnej własności lokali w budynku położonym w (...) przy ul. (...) nie stanowi jego wybudowania lub ulepszenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, w związku z czym nie kreuje ponownego pierwszego zasiedlenia takich lokali.

Przechodząc do opodatkowania dostawy udziału w gruncie, na którym posadowiony jest budynek położony w (...) przy ul. (...) wyjaśnić ponownie trzeba, że na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W konsekwencji - na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy - również sprzedaż udziału w gruncie, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Odpowiadając zatem na Państwa wątpliwości stwierdzić należy, że sprzedaż wskazanych lokali mieszkalnych nr 1 i nr 2 (wraz z udziałami w prawie własności nieruchomości) na rzecz osób fizycznych (dotychczasowych najemców) będzie podlegać zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednocześnie, w myśl art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, dostawa udziałów w prawie własności nieruchomości - działki gruntu nr (...), na której posadowiony jest budynek, w którym mieszczą ww. lokale, również będzie podlegała zwolnieniu na podstawie ww. przepisów.

Reasumując Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.); dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl