0111-KDIB3-1.4012.658.2019.1.KO - Opodatkowanie podatkiem VAT usług administracyjnego i operacyjnego wsparcia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.658.2019.1.KO Opodatkowanie podatkiem VAT usług administracyjnego i operacyjnego wsparcia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 października 2019 r. (data wpływu 9 października 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opisanych usług Wnioskodawcy, w sytuacji gdyby świadczone były na terytorium kraju oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług dotyczących świadczenia usługi na rzecz Usługobiorcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2019 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opisanych usług Wnioskodawcy, w sytuacji gdyby świadczone były na terytorium kraju oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług dotyczących świadczenia usługi na rzecz Usługobiorcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Spółka jest częścią grupy kapitałowej B z główną siedzibą w Stanach Zjednoczonych (dalej: "Grupa").

Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest świadczenie usług administracyjnego i operacyjnego wsparcia - tzw. wsparcie "back office". Usługobiorcami wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności są podmioty z Grupy (dalej: "Usługobiorcy"), które nie posiadają w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla celów VAT. Usługobiorcy wykorzystują świadczone przez Wnioskodawcę usługi wsparcia w toku świadczenia usług na rzecz klientów Usługobiorców (dalej: "Klienci").

Jednym z Usługobiorców jest podmiot z Grupy mający siedzibę w Luksemburgu - B. S. (dalej: "Usługobiorca"). Podmiot ten zawarł ze Spółką umowę określającą prawa i obowiązki stron tej umowy oraz jej zakres (dalej: "Umowa").

Zgodnie z najlepszą wiedzą Wnioskodawcy oraz na podstawie informacji, które posiada, Klientami Usługobiorcy są:

* fundusze inwestycyjne, alternatywne fundusze inwestycyjne w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi,

* instytucje finansowe, takie jak: banki, towarzystwa ubezpieczeniowe, zarządzający aktywami, zarządcy majątku.

Usługobiorca, który zawarł z Wnioskodawcą Umowę, o której mowa w niniejszym wniosku, jest podmiotem samodzielnie prowadzącym działalność gospodarczą, a zatem jest i będzie w przyszłości podatnikiem w rozumieniu art. 28a pkt 1 lit.a. ustawy o VAT.

Usługobiorca nie jest funduszem inwestycyjnym lub alternatywnym funduszem inwestycyjnym w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi.

W ramach Umowy Spółka może wykonywać na rzecz Usługobiorcy czynności z następujących obszarów:

1. Czynności kustodialne (Custody Operational Support) - czynności te polegają w szczególności na:

* wykonywaniu technicznych czynności związanych z otwieraniem rachunków inwestycyjnych i pieniężnych oraz ich obsługą (raportowanie, udzielanie odpowiedzi na zapytania w tym zakresie),

* rejestrowanie operacji w systemach i uzgadnianie aktywów po różnych zdarzeniach, w tym przetargach, wymianach, dywidendach itp.,

* przygotowywanie raportów związanych z funkcjonowaniem powyższych rachunków i udzielanie odpowiedzi na zapytania,

* opracowywanie raportów dla zarządzających i raportów z posiedzeń zarządu dla Klientów,

* przygotowywanie raportów do weryfikacji przez inne europejskie biura Grupy, ukazujące listę wyżej wspomnianych rachunków posiadających ujemne saldo, wraz ze wskazaniem przyczyn takiego stanu,

* sporządzanie raportów dotyczących poszczególnych Klientów,

2.

rozpatrywanie wniosków Klientów o udzielenie dostępu do internetowych platform Grupy,

3.

rozpatrywanie wątpliwych zleceń płatniczych składanych przez Klientów,

4.

dokonywanie uzgodnień finansowych,

5.

odpowiadanie na zapytania klientów.

6. Księgowość funduszy (Fund Accounting) - czynności polegające w szczególności na wstępnej kalkulacji wartości netto jednostek uczestnictwa w funduszach i innych czynnościach związanych z wyceną wartości aktywów. Proces szacowania wartości jednostek funduszy nie odnosi się do monitorowania przepływów pieniężnych i może obejmować w szczególności:

* tworzenie i zatwierdzanie pliku składu portfela, w tym tworzenie i obliczanie wartości koszyka,

* rozpoznanie wydatków funduszu,

* rozpoznanie należnych przychodów,

* dokonywanie różnych zapisów w księdze głównej,

* rozliczanie portfela inwestycyjnego oraz aktywności księgi głównej w systemach księgowych,

* przetwarzanie operacji związanych z papierami wartościowymi,

* odbieranie informacji zapewniających dokładność terminów,

* monitorowanie przepływu cen w systemie księgowym,

* pomoc w zakresie rozliczania portfela inwestycyjnego i działalności księgi głównej, w szczególności o elementy kodu wypełniające raport dotyczący uzgodnienia lub ręcznego uruchomienia rozliczenia,

* przygotowywanie, przeglądanie i finalizowanie sprawozdawczości dotyczącej uzgodnień w odniesieniu do ewidencji środków pieniężnych i papierów wartościowych klienta (wewnętrznie, między platformami księgowania i przechowywania funduszy oraz na zewnątrz) do zapisów przechowywanych przez banki korespondentów kasowych, depozytariuszy, etc.,

* wyszukiwanie i zamykanie wszelkich zaległych pozycji i zidentyfikowanych w procesie uzgadniania.

7. Administrowanie w sprawie funduszy (Fund Administration) - czynności polegające w szczególności na wstępnym przygotowaniu i weryfikacji rocznych i okresowych sprawozdań poszczególnych klientów oraz wypełnianiu ustawowych obowiązków sprawozdawczych klientów. Ponadto, Usługobiorca wspiera swoich Klientów w zakresie administrowania wydatkami. W ramach tego obszaru Spółka w szczególności:

* przygotowuje i weryfikuje roczne i okresowe sprawozdania poszczególnych Klientów,

* wypełnia ustawowe obowiązki sprawozdawcze dla takich Klientów,

* asystuje w planowaniu cyklów rozliczeniowych,

* wykonuje czynności raportowania finansowego,

* wspiera w zakresie administrowania wydatków, pomiarach wydajności, monitorowaniu zgodności portfela, korporacyjnych usług nadzorczych

* odpowiada na pytania Klientów i ich audytorów.

Praca ta wykonywana jest pod nadzorem Usługobiorców, którzy po weryfikacji i/lub uzupełnieniu efektów pracy przekazują te efekty swoim klientom.

8. Wsparcie funduszy nieruchomościowych oraz innych funduszy alternatywnych (Real Estate and other Alternative Investment Funds) - czynności polegające w szczególności na prowadzeniu rachunkowości i administracji funduszy nieruchomościowych, funduszy dłużnych oraz funduszy private equity. Spółka prowadzi księgi rachunkowe i inne ewidencje funduszy inwestujących zgromadzone środki w nieruchomości i inne fundusze alternatywne oraz ich podmiotów zależnych, a także sporządza roczne sprawozdania dla podmiotów zależnych od tych funduszy. Ponadto, w ramach omawianego obszaru Spółka może:

* uczestniczyć w przygotowaniu analiz finansowych i obliczaniu wartości aktywów netto,

* brać udział w sporządzaniu sprawozdań finansowych funduszy inwestujących zgromadzone środki w nieruchomości, funduszach dłużnych oraz funduszach private equity,

* brać udział w przygotowywaniu raportów funduszy inwestujących zgromadzone środki w nieruchomości, funduszach dłużnych oraz funduszach private equity dla organów nadzoru,

* dokonywać czynności związanych z prowadzeniem rejestru dokumentów odnoszących się do przeprowadzanych przez te fundusze transakcji.

9. Czynności dotyczące agenta transferowego (Transfer Agency) - czynności te dotyczą relacji między funduszem a inwestorem w fundusz i polegające np. na wprowadzaniu i zatwierdzaniu danych dotyczących dokonywanych w tym obszarze transakcji. W ramach zadań dot. agenta transferowego, Spółka może wykonywać między innymi następujące zadania:

* wprowadzanie i zatwierdzanie transakcji agenta transferowego,

* przetwarzanie subskrypcji i umorzeń jednostek uczestnictwa,

* wprowadzanie danych dla inwestorów,

* otwieranie nowych kont inwestorów w rejestrze,

* wspieranie w bieżącym monitorowaniu operacji dokonywanych przez inwestorów,

* odpowiadanie na zapytania klientów,

* dystrybucja dywidend wypłacanych przez fundusze inwestorom,

* przeprowadzanie operacji związanych z rozliczeniami pieniężnymi pomiędzy funduszami a inwestorami,

* przygotowanie sprawozdań z działalności funduszy dla inwestorów,

* przygotowanie różnego rodzaju raportów dla zarządzających funduszami,

* obliczanie opłat,

* wspieranie w zarządzaniu profilami funduszy w ramach systemu,

* wspieranie zespołu T w zakresie zadań operacyjnych, w tym administracji produktami i miesięcznego raportowania.

10. Serwis kliencki (Client Service) - czynności te polegają na zapewnieniu wsparcia obsługi Klienta przez dział obsługi klienta Spółki. W ramach zadań dot. serwisu klienckiego, Spółka może wykonywać między innymi następujące zadania:

* odpowiadanie na działania handlowe, pieniężne i korporacyjne Klienta, jak również inne zapytania,

* wewnętrzne kontaktowanie się z innymi oddziałami H (w tym operacyjnymi) w celu rozwiązywania problemów i zgłoszeń klienckich,

* uczestniczenie w wizytach klienckich - zarówno w siedzibach Klienta, jak również wizyt Klienta w siedzibie Spółki,

* prowadzenie szkoleń dla Klientów - V oraz szkolenia produktowe,

* zarządzanie otwarciem rynku i rachunku do wsparcia,

* realizacja wniosków o dostęp do H,

* coroczne uzyskanie atestu BMV z ISM, poprzez otrzymanie potwierdzenia Klientów w tym zakresie,

* przegląd transakcji, pozycji i sald klientów.

11. Zarządzanie procesem zmian (Change Management) - zarządzanie procesami zmian, w tym w szczególności zarządzanie zmianami w systemach/oprogramowaniu używanym na potrzeby czynności kustodialnych czy agenta transferowego oraz ulepszanie powyższych narzędzi. Główne działania realizowane przez Spółkę mogą obejmować:

* definiowanie celów projektu i zakresu,

* planowanie zasobów,

* zbieranie wymogów biznesowych i koordynowanie ich podpisania przez wszystkie zaangażowane strony,

* planowanie testów i przygotowywanie skryptów testowych,

* koordynowanie przez prowadzenie testów przez dedykowany zespół ds. testów, planowanie wdrożenia i wsparcia poprodukcyjnego,

* bieżąca aktualizacja projektów,

* przygotowywanie budżetów projektów i zarządzanie portfelem projektów, w tym budżetami przez kierowników projektów.

12. Analizy i rozliczenia (Reconciliation and Analysis) - czynności te nie są obecnie wykonywane przez Wnioskodawcę, a mogą obejmować w szczególności dokonywanie analizy i uzgadniania wartości rynkowej aktywów Klientów na platformach rachunkowych z pozycjami Klientów. Spółka może sporządzać i składać w organach nadzoru, w terminach wynikających zobowiązujących regulacji, półroczne i roczne sprawozdania finansowe. Ponadto, czynności Spółki w omawianym obszarze mogą dotyczyć:

* kalkulacji wysokości dywidendy należnej uczestnikom funduszy,

* szacowania wartości wskaźnika obrazującego częstotliwość dokonywania transakcji zakupu i sprzedaży aktywów przez zarządzających funduszami,

* sporządzania materiałów do raportów zarządów funduszy.

13. Centrum Cen (Central Pricing) - czynności te nie są obecnie wykonywane przez Wnioskodawcę, a mogą w szczególności polegać na:

* zapewnieniu, by wszelkie uzyskane z zewnątrz informacje o cenach aktywów, były przetwarzane w sposób terminowy,

* rozwiązywaniu problemów dotyczących cen papierów wartościowych i wspomaganie procesu rozliczania transakcji,

* dostarczanie wycen portfeli klientów, funduszy, papierów wartościowych oraz innych instrumentów.

14. Przetwarzanie zleceń (Fund Order & Custody) - czynności z zakresu obsługi i automatyzacji zleceń, ich skonsolidowanego przechowywania i rozliczania między funduszami i rynkami oraz ich właściwego raportowania. Spółka może wykonywać takie czynności jak:

* składanie zleceń inwestycyjnych,

* otwieranie rachunków w funduszach i u agentów transferowych,

* obsługa i przetwarzanie transferów środków na potrzeby zamówień Klientów,

* przetwarzanie transferów środków pomiędzy funduszami/agentami transferowymi,

* zapewnienie dostępu do informacji z realizacji operacji i zleceń Klientom Usługobiorcy,

* opracowanie nowych rozwiązań.

15. Wspomaganie procesu rozliczania transakcji (Trade Management and Trade Settlement) - wsparcie przy transakcjach dotyczących papierów wartościowych i środków pieniężnych, w przypadku gdy występuje składnik rozliczenia. Czynności te są wykonywane przez Usługobiorcę na rzecz klientów nabywających usługi powiernicze, a mianowicie na rzecz funduszy i podmiotów finansowych. W omawianym zakresie Spółka może:

* monitorować "otwarte" transakcje (transakcje zawarte z brokerami papierów wartościowych, przed ich rozliczeniem),

* odpowiadać na zapytania Klientów,

* zapewniać środki komunikacji między Klientami a brokerami papierów wartościowych,

* przetwarzać dane związane z odrzuconymi zleceniami rozliczeniowymi, od stron wewnętrznych, brokerów i Klientów,

* sporządzać na koniec każdego dnia ewidencję rozliczonych transakcji,

* przygotowywać raporty dla zarządzających,

* badać nierozliczone transakcje,

* wspomagać zarządzających w procesie raportowania i udzielania odpowiedzi na inne zapytania.

16. Systemy i obsługa informatyczna (Systems and Infrastructure Support) - wsparcie systemów informatycznych, sieci informatycznej, oprogramowania, wsparcie techniczne oraz opracowywanie narzędzi w powyższym zakresie używanych przez Usługobiorcę, jak i Klientów. W omawianym obszarze, Spółka może:

* rozwijać nowe funkcjonalności informatyczne,

* usuwać usterki oprogramowania,

* testować oprogramowanie w związku z aktualizacjami systemów informatycznych,

* przeprowadzać codzienne czynności operacyjne,

* wspierać zespoły Usługobiorcy przy globalnych projektach informatycznych.

17. Centrum raportowania (SD Reporting H) - czynności z zakresu sporządzania i dostarczania różnorodnych raportów Klientom. Raporty dotyczą w szczególności danych z pięciu głównych dyscyplin:

* raporty monitorujące aktywność na kontach powierniczych,

* raporty księgowości funduszy,

* raporty wymagane przez instytucje nadzorujące,

* raporty przepływów pieniężnych,

* raporty Rady Nadzorczej (wewnętrzne i zewnętrzne).

18. Obsługa pożyczek papierów wartościowych (Securities Lending) - czynności związane z pożyczaniem papierów wartościowych, w szczególności rachunkowość, rozliczenia i zarządzanie ekspozycją. W ramach przedmiotowego obszaru, Spółka może zajmować się:

* obsługą systemu pożyczek papierów wartościowych,

* rozliczeniami: wstępne dopasowywanie, niegotówkowe przetwarzanie opłat, przetwarzanie zwrotów,

* zarządzaniem ekspozycją: zarządzaniem ryzykiem dwustronnym i trójstronnym, zabezpieczenie pożyczek zaległych i przedpłat, realokacja zabezpieczeń, proces zarządzania ekspozycjami za pośrednictwem agenta T, raportowanie na temat ekspozycji,

* czynności związane z raportowaniem.

19. Obsługa transakcji walutowych (FX Services) - czynności z zakresu obsługi sprzedaży walut i zarządzania relacjami w budowaniu relacji z doradcami inwestycyjnymi. W ramach przedmiotowej aktywności Spółka zajmuje się:

* obsługą kont klientów FX,

* potwierdzaniem transakcji FX,

* weryfikacją wszystkich nierozliczonych płatności FX,

* obsługą klienta,

* monitorowaniem ryzyka dla transakcji bankowych,

* tworzeniem raportów.

20. Zapewnienie zgodności z obowiązującymi przepisami (Compliance) - wspieranie Usługobiorcy w jego dążeniu do zapewnienia zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy, m.in. poprzez zapewnienie pomocy merytorycznej i wsparcia dla systemów informatycznych wykorzystywanych w tym obszarze.

21. Dodatkowe wsparcie i kontrola wewnętrzna (Additional Control and Support)

* Wnioskodawca może także wykonywać na rzecz Usługobiorcy czynności z następujących obszarów: audyt wewnętrzny, doradztwo prawne, wsparcie korporacyjne, zarządzanie zasobami ludzkimi, controlling i księgowość, analiza i administrowanie ryzykiem, zarządzanie ryzykiem przedsiębiorstwa, strategia/marketing, globalne wsparcie podatkowe, zarządzanie ryzykiem usług inwestorskich, zarządzanie siecią, fakturowanie, wsparcie przy transakcjach walutowych.

22. Middle Office - usługa ta polega na wsparciu klientów Usługobiorcy, zajmujących się w ramach swojej działalności gospodarczej zarządzaniem funduszami. Usługa ta ma na celu udostępnienie jednostkom zarządzającym funduszami (dalej: "Jednostki Zarządzające") odpowiedniego zaplecza technicznego i personelu w celu dokonywania podstawowych czynności analitycznych i technicznych. Usługobiorca będzie niejako wkraczał w rolę "zespołu" klienta i wykonywał czynności umożliwiające mu podejmowanie decyzji oraz prowadzenie swojej działalności.

W ramach funkcji Middle Office Wnioskodawca wykonuje lub docelowo zamierza wykonywać na rzecz Usługobiorcy czynności w następujących obszarach:

a. Wsparcie zarządzania środkami pieniężnymi (Cash Management/InfoCash Support) - wsparcie administracyjne w procesach zarządzania przepływami pieniężnymi, w szczególności informowanie klienta o poprawności poszczególnych transakcji, prawidłowym rozporządzeniu kapitałem i wszelkich nieprawidłowościach.

b. Wsparcie zarządzania zabezpieczeniami (Collateral Management Support) - wsparcie w procesach zarządzania zabezpieczeniami, w szczególności przyjmowanie poleceń od klienta, a następnie dostosowywanie poziomu zabezpieczeń w zależności od ryzyka.

c. Obsługa zleceń (Trade Matching/InfoTrades Support) - czynność informacyjna, dotycząca transakcji dokonanych za pomocą platformy technologicznej Usługobiorcy. Klient otrzymuje powiadomienia dotyczące poprawnie dokonanych transakcji, informacji dopasowanego kontrahenta/brokera, jak i wszelkich napotkanych nieprawidłowości.

d. Rachunkowość w czasie rzeczywistym (IBOR Support) - czynności rachunkowe wykonywane w czasie rzeczywistym, umożliwiające klientom podejmowanie decyzji inwestycyjnych na podstawie bieżących danych rachunkowych.

e. Obsługa rozliczeń (InfoRecon Support) - wsparcie techniczne przy rozliczeniach dokonywanych przy użyciu dedykowanej platformy informatycznej Usługobiorcy, w szczególności informowanie o zbliżających się płatnościach, potrzebnych danych itp.

f. Obsługa czynności korporacyjnych (Corporate Actions Support) - pomoc przy organizacji związanej ze wszelkimi czynnościami korporacyjnymi, w szczególności powiadamianie klienta o wszelkich nadchodzących terminach zgromadzeń, głosowań, jak i przekazywanie informacji otrzymanych od powiernika w związku z wykonywanymi operacjami.

g. Wsparcie operacyjne (Operations Support) - wsparcie przy operacjach klienta, w szczególności pomoc w kontakcie z powiernikiem, walidacja oraz śledzenie zleceń klienta wprowadzonych do systemu, prowadzenie rachunkowości w czasie rzeczywistym przy użyciu dedykowanych programów Usługobiorcy, generowanie miesięcznych raportów dotyczących działalności klienta.

Czynności w ramach ww. obszarów mają charakter wsparcia "back office" i nie polegają na świadczeniu usług marketingowych dla Klientów.

Powyższe obszary aktywności wraz z nową funkcją "Middle Office" na rzecz Usługobiorcy, określane dalej będą jako: "Usługa".

Co do zasady, Wnioskodawca wykonuje na rzecz Usługobiorcy elementy powyżej wymienionych czynności. Wnioskodawca w ramach wykonywania Usługi związany jest poleceniami i procedurami, a rezultaty jego aktywności podlegają weryfikacji i akceptacji ze strony Usługobiorcy.

Wnioskodawca może kontaktować się z Klientami w toku wykonywania Usługi, przede wszystkim w przypadku: napotkania błędów/niezgodności i w celu ich eliminacji, potwierdzenia danych, odpowiedzi na ich zapytania. Pracownicy Wnioskodawcy mogą być obecni na spotkaniach z potencjalnymi Klientami w roli ekspertów z danego obszaru jego aktywności.

Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę mają charakter wsparcia administracyjnego i operacyjnego Usługobiorców, tzw. wsparcie "back office". Wnioskodawca w ramach wykonywania tych czynności:

* nie uczestniczy w podejmowaniu decyzji dotyczących transakcji kupna/sprzedaży instrumentów finansowych i papierów wartościowych przez Usługobiorcę lub klientów,

* nie prowadzi żadnych rachunków pieniężnych lub rachunków papierów wartościowych na rzecz Usługobiorcy lub klientów,

* zaangażowany jest jedynie w techniczny proces obsługi transakcji, tzn. zaangażowanie Wnioskodawcy w odbieranie, przekazywanie i wykonywanie zleceń kupna lub zbycia instrumentów finansowych jest ograniczone do wykonywania poleceń przekazanych przez Klientów.

Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę mają charakter jedynie technicznej obsługi transakcji, wykonywanej z polecenia Usługobiorcy, a efekty prac Wnioskodawcy są weryfikowane i nadzorowane przez Usługobiorcę. Wnioskodawca nie doradza także Usługobiorcy ani Klientom w zakresie inwestycji, w szczególności nie doradza w jaki sposób powinni oni najbardziej efektywnie zainwestować środki, a wszystkie decyzje dotyczące transakcji kupna/sprzedaży instrumentów finansowych i papierów wartościowych przez Usługobiorcę lub Klientów podejmowane są przez inne podmioty. Przykładowo, w ramach obliczania wartości netto jednostek uczestnictwa w funduszach, Wnioskodawca przeprowadza odpowiednie kalkulacje i testy, a efekty jego prac są weryfikowane przez Usługobiorcę i przekazywane Klientowi. Na ich podstawie Klient uzyskuje wiedzę na temat wartości aktywów i na tej podstawie może podejmować dalsze decyzje biznesowe. Również efekty prac Wnioskodawcy w zakresie wsparcia Usługobiorcy w obszarach opisanych we wniosku w punkcie 17, tj. Dodatkowe wsparcie i kontrola wewnętrzna (Additional Control and Support), tj.m.in. zarządzania zasobami ludzkimi, controllingu i księgowości, podlegają weryfikacji ze strony Usługobiorcy na analogicznych zasadach i mogą stanowić podstawę dla Usługobiorcy do podjęcia decyzji biznesowych.

Wnioskodawca w ramach wykonywania czynności związany jest poleceniami Usługobiorcy i procedurami, a rezultaty jego aktywności podlegają każdorazowo weryfikacji i akceptacji z jego strony. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę mają na celu realizację poleceń Usługobiorcy, a więc rola Wnioskodawcy zasadniczo sprowadza się do technicznej realizacji decyzji, które są podejmowane przez Usługobiorcę lub Klientów (w sposób uzgodniony w Umowie). Innymi słowami, podejmowane przez Wnioskodawcę czynności mają przede wszystkim na celu odzwierciedlenie, że pewne decyzje zostały podjęte, np. poprzez dokonanie stosownych zapisów w księgach, potwierdzenie transakcji lub przygotowanie dokumentów, np. raportów, sprawozdań, analiz i innych wskazanych we wniosku.

W związku z opisanym we wniosku zakresem oraz sposobem realizacji czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę, w ocenie Wnioskodawcy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie wywierają bezpośrednio skutków o charakterze prawnym lub finansowym dla Usługobiorcy lub Klientów. Zdaniem Wnioskodawcy, co do zasady jego udział w zdarzeniach wywierających bezpośrednie skutki o charakterze prawnym lub finansowym dla Usługobiorcy lub Klientów (takich jak np. transakcje kupna i sprzedaży instrumentów finansowych) ogranicza się do zapewnienia zgodności/prawidłowości z punktu widzenia formalnego lub odnotowania w odpowiednich dokumentach. Tym samym efekty czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę mogą być, w ocenie Wnioskodawcy, uznane co najwyżej za wpływające pośrednio na sytuację prawną lub finansową Usługobiorcy lub Klientów.

Ponadto Spółka nie posiada uprawnień do prowadzenia działalności finansowej udzielanych przez instytucje nadzorcze państwa, wymagane np. w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1876 z późn. zm., dalej: "Prawo bankowe") lub ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1768 z późn. zm.; dalej: "Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi").

Wnioskodawca dokonuje zakupów towarów i usług wykorzystywanych na potrzeby świadczenia ww. Usługi. Zakupy te są dokumentowane fakturami VAT wykazującymi kwoty podatku naliczonego lub fakturami (innymi dokumentami) niewykazującymi takich kwot, a podlegającymi rozliczeniu w Polsce na zasadzie odwrotnego obciążenia (np. w przypadku importu usług).

Wnioskodawca posiada dokumenty, z których wynika związek odliczanego (zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym w niniejszym wniosku) podatku VAT ze świadczeniem Usługi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

3. Czy gdyby miejscem świadczenia Usługi było terytorium kraju, podlegałaby ona opodatkowaniu VAT i jednocześnie zastosowania względem niej nie znajdywałoby żadne przewidziane przepisami prawa podatkowego zwolnienie od tego podatku?

4. Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług dotyczących Usługi świadczonej na rzecz Usługobiorcy?

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. Gdyby miejscem świadczenia Usługi było terytorium kraju, podlegałaby ona opodatkowaniu VAT i jednocześnie zastosowania względem niej nie znajdywałoby żadne przewidziane przepisami prawa podatkowego zwolnienie od tego podatku.

2. Wnioskodawca ma prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług dotyczących świadczenia Usługi na rzecz Usługobiorcy.

UZASADNIENIE stanowiska wnioskodawcy

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest co do zasady miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Przy czym na potrzeby stosowania m.in. art. 28b ustawy o VAT, ilekroć jest mowa o podatniku - zasadniczo rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku VAT lub podatku od wartości dodanej.

Dodatkowo podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Mając na uwadze, że:

* Spółka świadczy Usługę na rzecz Usługobiorcy, którego siedziba znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego - Luksemburga,

* Usługobiorca nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej,

* Usługobiorca wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą i tym samym posiada status podatnika w rozumieniu przepisów dotyczących miejsca świadczenia usług,

uznać należy, że miejscem jej świadczenia w świetle powyższych przepisów będzie miejsce, w którym nabywca Usługi posiada siedzibę. Z tego względu, w ocenie Spółki, Usługa nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednocześnie, z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT wynika, że aby podatnik mógł odliczyć kwoty podatku związane z czynnościami, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju, niezbędne jest, aby kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju (a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami).

Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego na zakupach towarów i usług związanych z usługami świadczonymi poza terytorium kraju, jest więc to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych usług w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady zatem, aby podatnik miał prawo do odliczenia VAT od wydatków poniesionych w toku świadczenia usług poza terytorium kraju, powinny mieć one zasadniczo charakter sprzedaży opodatkowanej.

Mając na uwadze powyższe regulacje, Wnioskodawca wskazuje, że w celu ustalenia, czy przysługuje mu prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych ze świadczeniem Usługi opodatkowanej poza terytorium kraju powinien zweryfikować, czy w przypadku gdyby miejscem opodatkowania Usługi było terytorium kraju, przysługiwałoby mu prawo do odliczenia podatku VAT zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz posiada dokumenty, o których mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 tej ustawy.

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczona przez niego Usługa - gdyby miejscem jej opodatkowania było terytorium kraju, podlegałaby opodatkowaniu VAT i jednocześnie zastosowania względem niej nie znajdywałoby żadne przewidziane przepisami prawa podatkowego zwolnienie od tego podatku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju jest zasadniczo opodatkowane według podstawowej stawki VAT. Przepisy o VAT przewidują szereg przedmiotowych zwolnień od tego podatku, przede wszystkim w art. 43 ustawy o VAT.

Mając na uwadze, że zwolnienia od podatku VAT stanowią odstępstwo od zasady generalnego opodatkowania VAT (i związanego z nim prawa do odliczenia VAT naliczonego), należy je interpretować ściśle i stosować jedynie do przypadków wprost wskazanych w treści ustawy o VAT.

Zdaniem Spółki, w szczególności w odniesieniu do Usługi nie powinny znaleźć zastosowania następujące zwolnienia przewidziane w przepisach o VAT:

a.

zwolnienie przewidziane dla usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi (art. 43 ust. 1 pkt 12 lit.a. ustawy o VAT);

b.

zwolnienie przewidziane dla usług finansowych (art. 43 ust. 1 pkt 38-41 ustawy o VAT).

Inne zwolnienia zawarte w ustawie o VAT w oczywisty sposób nie mogą mieć zastosowania do przedmiotowej Usługi. Poniżej Spółka szczegółowo wyjaśnia, dlaczego żadne z przytoczonych zwolnień nie powinno mieć zastosowania do Usługi.

a.

W myśl artykułu 43 ust. 1 pkt 12 lit.a. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi, alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.

Powyższe zwolnienie wynika z implementacji art. 135 ust. 1 lit. g Dyrektywy Rady, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają z VAT transakcje takie jak zarządzanie specjalnymi funduszami inwestycyjnymi, określonymi przez państwa członkowskie Ustawa o VAT i Dyrektywa Rady nie definiują pojęcia "zarządzania funduszami inwestycyjnymi", mając jednak na uwadze harmonizację przepisów w tym zakresie powinno być ono rozumiane jednolicie. Pomocna w zdefiniowaniu tego pojęcia może być Dyrektywa UCITS.

Zgodnie z art. 6 ust. 2 Dyrektywy UCITS, działalność związana z zarządzaniem przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) obejmuje obowiązki, o których mowa w załączniku II. W myśl załącznika II, funkcje wchodzące w skład zbiorowego zarządzania portfelem to:

1.

zarządzanie inwestycjami,

2.

administracja:

a.

obsługa prawna i obsługa rachunkowo-księgowa w zakresie zarządzania funduszem;

b.

zapytania klientów;

c.

wycena i wyznaczanie ceny (w tym zwroty podatkowe);

d.

monitorowanie przestrzegania uregulowań;

e.

prowadzenie rejestru posiadaczy jednostek uczestnictwa;

f.

wypłata zysków;

g.

emisja i umarzanie jednostek uczestnictwa;

h.

rozliczanie umów (w tym wysyłanie potwierdzeń);

i.

prowadzenie ksiąg,

3.

wprowadzanie do obrotu.

Przy czym zwolnienie z VAT usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit.a. ustawy o VAT i art. 135 ust. 1 lit. g Dyrektywy Rady ma zastosowanie przede wszystkim do podmiotów (spółek) zarządzających takimi funduszami. Zgodnie jednak z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: "TSUE"), usługi świadczone przez podmioty trzecie mogą pod pewnymi warunkami zostać uznane za podlegające powyższemu zwolnieniu. Warunki te zostały sformułowane m.in. w orzeczeniach C-275/11 z dnia 7 marca 2013 r. w sprawie GfBk oraz C-169/04 z dnia 4 maja 2006 r. w sprawie Abbey National. Zgodnie z drugim z przytoczonych powyżej orzeczeń: "Usługi w postaci czynności administracyjnych, świadczone przez podmiot zarządzający będący osobą trzecią na rzecz podmiotu zarządzającego funduszem, są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 13 część B lit. d pkt 6 szóstej dyrektywy (tj. obecnie art. 135 ust. 1 lit. g Dyrektywy Rady - przyp. Wnioskodawcy), jeżeli stanowią one odrębną całość oraz są istotne i specyficzne dla zarządzania funduszem powierniczym lub spółką inwestycyjną".

Na powyższe orzeczenia powołują się także polskie sądy administracyjne i organy podatkowe rozpatrujące sprawy związane ze zwolnieniem VAT usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi. Przykładowo, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 października 2015 r. (sygn. akt I FSK 1119/14) orzekł, że: "Jak wskazał TSUE, aby móc zakwalifikować usługi świadczone przez osobę trzecią jako zarządzanie funduszami inwestycyjnymi, usługi te muszą stanowić w globalnej ocenie odrębną całość oraz spełniać szczególne i istotne funkcje z zakresu zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnymi. W niniejszej sprawie przedmiotowa usługa, którą można także określić jako dokonywanie audytu zewnętrznego, nie wypełnia kryterium usługi spełniającej specyficzne (szczególne) i istotne funkcje z zakresu zarządzania funduszami inwestycyjnymi".

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczona przez niego Usługa nie spełnia warunków do uznania jej za zwolnioną z VAT w rozumieniu przedstawionym w powołanych powyżej orzeczeniach TSUE, tzn. nie sposób uznać jej za stanowiącą odrębną całość oraz istotną i specyficzną dla zarządzania funduszem. Wnioskodawca w ramach Usługi wykonuje bowiem w głównej mierze jedynie pewne czynności stanowiące elementy procesów, które Usługobiorca wykorzystuje w toku świadczenia usług na rzecz Klientów, zgodnie z ustaleniami między Usługobiorcą a danym Klientem. Przyjmując hipotetycznie, że Wnioskodawca świadczyłby taką samą Usługę na rzecz Klienta będącego funduszem inwestycyjnym, w ocenie Wnioskodawcy nie stanowiłaby ona odrębnej całości. Aby stanowiła dla Klienta taką odrębną całość, niezbędne byłoby dopełnienie jej odpowiednimi elementami, które Usługobiorca wykonuje sam i/lub zleca ich wykonanie innym podmiotom. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy nie wykonuje on żadnej czynności z zakresu administracji wymienionych w Dyrektywie UCTTS, które stanowiłoby odrębną całość.

H nie posiada ponadto żadnych relacji umownych z Klientami Usługobiorcy i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za rezultaty swoich prac względem Klientów. Wnioskodawca także wskazuje, że poza czynnościami mającymi na celu wsparcie Klientów, Wnioskodawca w ramach Usługi wykonuje szereg czynności, które służą typowym wewnętrznym potrzebom Usługobiorcy (np. wsparcie z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, audytu wewnętrznego).

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy uznać należy, że aktywności składające się na Usługę nie mogą być uznane za istotne i specyficzne dla zarządzania funduszami inwestycyjnymi, a za czynności o charakterze "back office" mające na celu administracyjne i operacyjne wsparcie Usługobiorcy - który sam nie jest funduszem inwestycyjnym ani spółką zarządzającą takimi funduszami - zgodnie z jego zapotrzebowaniem.

Zdaniem Wnioskodawcy ocena jego działalności powinna być analogiczna, jak w orzeczeniu TSUE z dnia 3 marca 2005 r. w sprawie C-472/03 Staatssecretaris van Financien przeciwko Arthur Andersen & Co. Accountants c.s. Przedmiotem powyższego wyroku były czynności "back office" świadczone przez skarżącą na rzecz zakładu ubezpieczeniowego, które w ocenie TSUE nie powinny podlegać zwolnieniu z VAT.

Zgodnie z powyższym wyrokiem: "Czynności back office" są w postanowieniu odsyłającym określone w następujący sposób: przyjmowanie wniosków o ubezpieczenie, postępowanie w zakresie zmian do umów oraz zmian taryf, wydawanie polis, administrowanie nimi oraz rozwiązywanie umów ubezpieczenia, zarządzanie szkodami, ustalanie i wypłacanie prowizji pośrednikom ubezpieczeniowym, organizacja i zarządzanie technologiami informatycznymi, dostarczanie informacji UL (tj. spółka działająca na rynku ubezpieczeń na życie - przyp. Wnioskodawcy) i pośrednikom ubezpieczeniowym, sporządzanie sprawozdań dla ubezpieczających oraz dla osób trzecich, takich jak Fiscale Inlichtingen-en Opsporingsdienst (podatkowe służby dochodzeniowe i inspekcyjne). (...)" TSUE uznał w powyższym przypadku, że:,Artykuł 13 część B lit. a) szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku należy interpretować w ten sposób, że czynności "back office" polegające na wykonywaniu za wynagrodzeniem usług na rzecz zakładu ubezpieczeniowego, nie stanowią usług pokrewnych czynnościom ubezpieczeniowym dokonywanym przez brokera bądź pośrednika ubezpieczeniowego w rozumieniu tego przepisu". TSUE wskazał dodatkowo, że zlecanie na zewnątrz świadczenia usług o charakterze "back office" powinno podlegać opodatkowaniu VAT, a zwolnienia od tego podatku należy interpretować ściśle.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że wszystkie decyzje dotyczące transakcji kupna/sprzedaży instrumentów finansowych i papierów wartościowych przez fundusze (Klientów) są podejmowane przez inne podmioty, tzn. w szczególności zewnętrznych menedżerów do spraw inwestycji lub przez zewnętrznych doradców. Wnioskodawca także nie prowadzi żadnych rachunków pieniężnych lub rachunków papierów wartościowych i zaangażowany jest jedynie w techniczny proces obsługi transakcji, tzn. zaangażowanie Wnioskodawcy w odbieranie, przekazywanie i wykonywanie zleceń kupna lub zbycia instrumentów finansowych jest ograniczone do wykonywania poleceń przekazanych przez Klientów. W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy brak jest podstaw, aby świadczoną przez niego Usługę kwalifikować jako zarządzanie inwestycjami lub wprowadzanie do obrotu w rozumieniu ww. Dyrektywy UCITS.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy Usługa nie powinna podlegać zwolnieniu z VAT przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy o VAT dla zarządzania funduszami inwestycyjnymi, alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych.

b.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38-41 ustawy o VAT zwalnia się od podatku:

38.

usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;

39.

usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;

40.

usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług;

40a) usługi, w tym takie usługi pośrednictwa, których przedmiotem są udziały w:

a.

spółkach,

b.

innych niż spółki podmiotach, jeżeli mają one osobowość prawną - z wyłączeniem usług przechowywania tych udziałów i zarządzania nimi;

41.

usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Zdaniem Wnioskodawcy, Usługa nie będzie stanowiła jakiejkolwiek z usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38-41 ustawy o VAT, gdyż będzie mieć ona wyłącznie charakter techniczny i administracyjny. Nie będzie natomiast dotyczyć istotnych elementów wymienionych w tych przepisach usług finansowych.

W szczególności, żadna z czynności Spółki wykonywanych w ramach Usługi w żaden sposób nie będzie tworzyć, zmieniać, czy też powodować wygaśnięcia praw i obowiązków stron danej transakcji finansowej, co jest kluczową przesłanką uznania określonego świadczenia za usługę finansową w świetle wyroków TSUE w sprawach C-2/95 SDC i C-235/00 CSC Financial Services. Zgodnie z wyrokiem TSUE w sprawie C-2/95, samo fizyczne czy techniczne świadczenie, takie jak dostarczenie instytucji finansowej systemu przetwarzania danych, nie może być uznane za zwolnioną z VAT usługę finansową. W wyroku tym TSUE stwierdził ponadto, iż także udostępnianie informacji finansowych instytucjom finansowym nie jest objęte zwolnieniem z VAT. Z kolei w wyroku w sprawie C-235/00 CSC Financial Services z dnia 13 grudnia 2001 r., TSUE stanął na stanowisku, iż samo fizyczne, techniczne lub administracyjne świadczenie, nie zmienia prawnej i finansowej sytuacji stron, stąd nie stanowi usługi zwolnionej z VAT.

Stosując powyższe tezy TSUE w odniesieniu do Usługi, stwierdzić należy, iż skoro obowiązki Spółki jako usługodawcy będą ograniczone wyłącznie do aspektów technicznych i administracyjnych oraz nie będą rozciągać się na kluczowe elementy usługi finansowej, to nie znajdzie względem niej zastosowania zwolnienie z VAT.

Spółka pragnie zaznaczyć, że zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawowymi (Prawo bankowe i Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi), świadczenie usług finansowych w Polsce wymaga posiadania odpowiednich uprawnień. Nie posiadając wymaganych wspomnianymi przepisami zezwoleń i licencji, Spółka nie jest uprawniona do wykonywania działalności finansowej. W szczególności, Spółka nie posiada uprawnień do prowadzenia jakichkolwiek rachunków pieniężnych, czy rachunków papierów wartościowych, ani do brania udziału w dokonywaniu transakcji na rachunek innych podmiotów poza wykonywaniem poleceń przekazanych przez Klientów w zakresie ich technicznej obsługi. Świadcząc Usługę, Spółka będzie ograniczać się jedynie do zapewniania technicznego i administracyjnego wsparcia Usługobiorcy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 28 listopada 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.663.2018.l.IK potwierdził, że opisane we wniosku czynności wykonywane przez wnioskodawcę będącego bankiem na rzecz innego banku czynności niemające charakteru ocennego bądź merytorycznego nie są zwolnione z VAT. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał bowiem, że: "Mając powyższe na uwadze należy uznać, że czynności przedstawione we wniosku, nie mając charakteru ocennego czy merytorycznego, nie wychodzą poza aspekt techniczno-organizacyjny czynności administracyjnych. To, że Bank Hipoteczny z zebranych przez Wnioskodawcę informacji korzysta podejmując decyzje w odniesieniu do świadczonych przez siebie usług finansowych, nie oznacza że np. czynności wsparcia merytorycznego, technicznej obsługi, dostarczanie analiz, konsultacje w ocenach ryzyka, zapewnienie bezpieczeństwa IT, obsługa kredytobiorcy we wszystkich kanałach komunikacji zbierania informacji są usługami finansowymi. Podobnie na kwalifikację taką nie wpływa fakt, że świadczenie Usług finansowych przez Bank Hipoteczny nie będzie możliwe bez wykonania Usług przez Wnioskodawcę. Jest oczywiste, że zaplecze administracyjno-techniczne jest konieczne w każdej działalności o szeroko zakrojonej skali i skomplikowanym profilu. Tego rodzaju "konieczność" nie czyni jednak z takiego zaplecza usług korzystających ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 38 - pkt 41 u.p.t.u. (w znaczeniu przedmiotowym)". Zakres czynności opisany w powyższej interpretacji indywidualnej był odmienny niż zakres czynności świadczony w ramach Usługi, jednak w ocenie Wnioskodawcy pewne elementy, takie jak techniczna obsługa, przygotowywanie raportów, wsparcie w procesie adaptacji regulacji zewnętrznych i grupowych, obsługa klienta, czynności z zakresu IT należy uznać za podobne. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy Usługa powinna być oceniana podobnie jak usługa opisana w powołanej powyżej interpretacji, tj. jako wsparcie administracyjno-techniczne, które nie podlega zwolnieniu z VAT.

Reasumując w ocenie Wnioskodawcy, świadczona przez niego Usługa - gdyby miejscem jej opodatkowania było terytorium kraju - podlegałaby opodatkowaniu VAT i jednocześnie zastosowania względem niej nie znajdywałoby żadne przewidziane przepisami prawa podatkowego zwolnienie od tego podatku.

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy, skoro:

a.

świadczenie Usługi - gdyby miejscem jej świadczenia była Polska - podlegałoby opodatkowaniu VAT,

b.

zastosowania nie znajdzie przewidziane przepisami prawa podatkowego zwolnienie od VAT,

c. Wnioskodawca posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku ze świadczeniem Usługi,

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na nabycie towarów i Usług służących świadczeniu Usługi.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że dnia 3 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał wobec Spółki indywidualną interpretację podatkową w podobnym stanie faktycznym (sygn. 0113- KDIPT1-2.4012.53.2019.2.JS). Organ podatkowy uznał za prawidłowe stanowisko Spółki w zakresie opodatkowania świadczonych przez nią usług "back office" oraz "Middle Office" oraz uprawnienia Spółki do odliczenia naliczonego podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług dotyczących świadczenia tych usług na rzecz usługobiorcy, będącego podmiotem wchodzącym w skład Grupy.

Spółka ponadto wskazuje, że w przeszłości również wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w podobnym stanie faktycznym. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 10 września 2012 r. (sygn. 1BPP2/443-528/12/LK) uznał stanowisko Spółki za prawidłowe w odniesieniu do opodatkowania VAT świadczonych przez nią usług "back office" oraz jej prawa do odliczenia VAT z tytułu nabycia towarów i usług wykorzystywanych w toku ich świadczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Nadmienia się, że tekst jednolity ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług został opublikowany w Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl