0111-KDIB3-1.4012.650.2018.2.RSZ - Ustalenie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja budynków mieszkalnych".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 listopada 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.650.2018.2.RSZ Ustalenie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja budynków mieszkalnych".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 sierpnia 2018 r. (data wpływu 21 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z 23 października 2018 r. znak:. (data wpływu 31 października 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja budynków mieszkalnych..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja budynków mieszkalnych...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 23 października 2018 r. znak:. (data wpływu 31 października 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 19 października 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.650.2018.1.MP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny, doprecyzowany ww. pismem z 23 października 2018 r.:

Miasto C. (dalej: Wnioskodawca lub Miasto) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Miasto dokonało centralizacji rozliczeń VAT ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi.

1. Miasto C. realizuje/zrealizuje w latach 2015-2019 projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. "Termomodernizacja budynków mieszkalnych...".

W odpowiedzi na nabór nr. Wnioskodawca złożył wniosek w ramach Poddziałania 4.3.1 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - ZIT RPOWSL na lata 2014-2020.

Miasto C. po podpisaniu umowy o dofinansowanie stało się beneficjentem przedmiotowego projektu, a otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego woj.... środki pieniężne zostaną wykorzystane zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie.

Przedmiotem projektu jest kompleksowa termomodernizacja budynków mieszkalnych przy ul. K... i ul. P... w C. Budynki w całości przeznaczone są na mieszkania komunalne.

Zakres prac w budynkach obejmuje:

* likwidację istniejących źródeł ciepła, montaż kotłów gazowych dwufunkcyjnych, wykonanie instalacji ogrzewania wodnego z grzejnikami płytowymi i zaworami termostatycznymi,

* docieplenie przegród budowlanych,

* wymianę stolarki okiennej i drzwiowej.

Inwestycja realizowana jest na działce stanowiącej własność Miasta.

Podczas realizacji projektu Wnioskodawca oraz jednostka budżetowa Miasta - Zakład Komunalny PGM dokonał/dokona płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę usług i dostaw, faktur VAT za zrealizowanie przedmiotu projektu zgodnie z dokumentacją projektową i postanowieniami SIWZ oraz za działania promocyjne w ramach projektu.

Wnioskodawca, Miasto C. powierzył realizację projektu jednostce budżetowej Miasta - Zakładowi Komunalnemu PGM.

W ramach projektu zostały poniesione koszty związane z wykonaniem studium wykonalności wraz z aktualizacją oraz dokumentację techniczną wraz z audytami.

Pierwsze koszty dot. płatności za dokumentację techniczną oraz audyty poniesiono 4 września 2015 r.

W roku 2015 na wystawionych przez wykonawcę prac fakturach VAT figuruje ZK PGM.

Od roku 2017, tj. po centralizacji rozliczeń podatku VAT Miasta z jednostkami organizacyjnymi na fakturach figuruje/będzie figurowało jako nabywca Miasto C. a jako odbiorca Zakład Komunalny PGM.

Refundacja poniesionych kosztów nastąpi na podstawie przedstawionych we wniosku o płatność faktur VAT.

Beneficjentem bezpośrednim projektu jest Wnioskodawca - Miasto C., odpowiedzialny za realizację projektu oraz właściciel majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji. Po zakończeniu projektu Beneficjent będzie pełnić nadzór nad właściwym użytkowaniem i wykorzystaniem produktów projektu przy pomocy jednostki budżetowej - Zakładu Komunalnego PGM. Beneficjentami pośrednimi będą mieszkańcy C.

W wyniku realizacji projektu Miasto C. osiąga/będzie osiągało przychody związane ze sprzedażą zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług.

W odpowiedzi na ww. wezwanie Wnioskodawca uzupełnił wniosek z dnia 6 sierpnia 2018 r. o następujące wyjaśnienia:

Ad. 1

Zakład Komunalny PGM składał odrębne deklaracje VAT do dnia 31 grudnia 2016 r.

Ad. 2

Zakład Komunalny PGM do dnia 31 grudnia 2016 r. był czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Ad. 3

Zakład Komunalny PGM - jednostka budżetowa Miasta, jest podmiotem objętym centralizacją.

Ad. 4

Od 1 stycznia 2017 r. Zakład Komunalny nie jest odrębnym podatnikiem podatku VAT.

Ad. 5

Miasto C. nie dokonało centralizacji w odniesieniu do "wstecznych" rozliczeń Miasta i jego jednostek.

Ad. 6

Nie dokonano centralizacji za okresy rozliczeniowe począwszy od 4 września 2015 r. Centralizacją objęto rozliczenia Miasta i jego jednostek budżetowych od dnia 1 stycznia 2017 r.

Ad. 7

Nabywane dla realizacji ww. projektu towary/usługi były/są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych na podst. art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług, z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ad. 8

Efekty realizowanego projektu są/były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie Miasto C. podaje pełną nazwę realizowanego projektu: "Termomodernizacja budynków mieszkalnych...".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wobec przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) nie istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących prac i usług związanych z realizacją projektu z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi. Nabycie towarów i usług w celu uzyskania przychodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT nie stanowi podstawy obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, należy wskazać, iż w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem prawo do odliczenia powstaje, jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje/zrealizuje w latach 2015-2019 projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. "Termomodernizacja budynków mieszkalnych...." w ramach Poddziałania 4.3.1 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - ZIT RPOWSL na lata 2014-2020.

Przedmiotem projektu jest kompleksowa termomodernizacja ww. budynków mieszkalnych, które w całości przeznaczone są na mieszkania komunalne.

Zakres prac w budynkach obejmuje:

* likwidację istniejących źródeł ciepła, montaż kotłów gazowych dwufunkcyjnych, wykonanie instalacji ogrzewania wodnego z grzejnikami płytowymi i zaworami termostatycznymi,

* docieplenie przegród budowlanych,

* wymianę stolarki okiennej i drzwiowej.

Inwestycja realizowana jest na działce stanowiącej własność Miasta.

Podczas realizacji projektu Wnioskodawca oraz jednostka budżetowa Miasta - Zakład Komunalny PGM dokonał/dokona płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę usług i dostaw, faktur VAT za zrealizowanie przedmiotu projektu zgodnie z dokumentacją projektową i postanowieniami SIWZ oraz za działania promocyjne w ramach projektu.

Wnioskodawca, Miasto C. powierzył realizację projektu jednostce budżetowej Miasta - Zakładowi Komunalnemu PGM.

W ramach projektu zostały poniesione koszty związane z wykonaniem studium wykonalności wraz z aktualizacją oraz dokumentację techniczną wraz z audytami.

Pierwsze koszty dot. płatności za dokumentację techniczną oraz audyty poniesiono 4 września 2015 r.

W roku 2015 na wystawionych przez wykonawcę prac fakturach VAT figuruje ZK PGM.

Od roku 2017, tj. po centralizacji rozliczeń podatku VAT Miasta z jednostkami organizacyjnymi na fakturach figuruje/będzie figurowało jako nabywca Miasto C. a jako odbiorca Zakład Komunalny PGM.

Refundacja poniesionych kosztów nastąpi na podstawie przedstawionych we wniosku o płatność faktur VAT.

Beneficjentem bezpośrednim projektu jest Wnioskodawca - Miasto C., odpowiedzialny za realizację projektu oraz właściciel majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji. Po zakończeniu projektu Beneficjent będzie pełnić nadzór nad właściwym użytkowaniem i wykorzystaniem produktów projektu przy pomocy jednostki budżetowej - Zakładu Komunalnego PGM. Beneficjentami pośrednimi będą mieszkańcy C.

Centralizacją objęto rozliczenia Miasta i jego jednostek budżetowych od dnia 1 stycznia 2017 r.

Nabywane dla realizacji ww. projektu towary/usługi były/są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych na podst. art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług, z opodatkowania podatkiem od towarów i usług

Efekty realizowanego projektu są/były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, bowiem jak wskazał Wnioskodawca w opisie staniu faktycznego nabywane dla realizacji przedmiotowego projektu towary/usługi były/są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług, z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, skoro nabywane dla realizacji przedmiotowego projektu towary/usługi oraz efekty realizowanego projektu są/były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to tym samym uzasadnionym jest przyjęcie, że towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę dla realizacji ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym. W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja budynków mieszkalnych...."

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl