0111-KDIB3-1.4012.648.2018.2.RSZ - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie dróg powiatowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 października 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.648.2018.2.RSZ Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie dróg powiatowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, z 13 sierpnia 2018 r. (data wpływu 20 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z 11 października 2018 r. znak:. (data wpływu 17 października 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "..." dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "..." dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 11 października 2018 r. znak:. (data wpływu 17 października 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 3 października 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.648.2018.1.RSZ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe, doprecyzowane ww. pismem z 11 października 2018 r.:

Powiat C. (dalej: Wnioskodawca lub Powiat) będzie wnioskował o pozyskanie środków z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzanie energii".

Realizowany będzie projekt pn. "..." jako zadanie własne w zakresie dróg publicznych.

W zakres przebudowy wchodzi: wykonanie nowej konstrukcji jezdni, wymiana nawierzchni jezdni, poszerzenie drogi do 6 m, budowa chodników oraz odwodnienie drogi.

Powiat C. na podstawie art. 2a, ust. 2 i art. 6a ust. 2 Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 12,) oraz Uchwały nr. Rady Powiatu w C. z dnia 30 sierpnia 2001 r. w sprawie zaliczenia do kategorii dróg powiatowych oraz określenia przebiegu tych dróg, jest właścicielem dróg powiatowych usytuowanych na jego terenie. Powiatowy Zarząd Dróg w C. jest jednostką organizacyjną Powiatu nie posiadającą osobowości prawnej, utworzoną przez Powiat na podstawie Uchwały nr. Rady Powiatu w C. z dnia 26 stycznia 1999 r. w celu wykonywania zadań Powiatu w zakresie zarządzania siecią dróg Powiatu C.

Projekt realizować będzie Powiatowy Zarząd Dróg w C. W związku z centralizacją VAT faktury będą wystawiane na nabywcę - Powiat C., odbiorcą będzie Powiatowy Zarząd Dróg w C. Właścicielem powstałego mienia będzie Powiat, użytkownikiem będzie Powiatowy Zarząd Dróg w C. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu Powiat nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT. Powiat C. jest podatnikiem VAT - czynnym.

Efekty realizowanego projektu nie będą służyły do wykonania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz infrastruktura drogowa powstała w wyniku realizacji tego projektu będzie ogólnodostępna.

Użytkownicy powstałej infrastruktury drogowej będą korzystać z przebudowanej drogi powiatowej bezpłatnie.

Powiat C. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT z tytułu wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Od dnia 1 stycznia 2010 r. składa deklarację VAT-7.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do wymienionego projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części ponieważ powstałe w ramach realizacji projektów środki trwałe nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Efekty realizowanego projektu nie będą służyły do wykonania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz infrastruktura drogowa powstała w wyniku realizacji tego projektu będzie ogólnodostępna.

Użytkownicy powstałej infrastruktury drogowej będą korzystać z przebudowanej drogi powiatowej bezpłatnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, należy wskazać, iż w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem prawo do odliczenia powstaje, jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Jak wynika z okoliczności sprawy, Wnioskodawca jest podatnikiem VAT - czynnym. Powiat będzie realizował projekt pn. "..." jako zadanie własne w zakresie dróg publicznych, współfinansowany ze środków z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzanie energii" W zakres przebudowy wchodzi: wykonanie nowej konstrukcji jezdni, wymiana nawierzchni jezdni, poszerzenie drogi do 6 m, budowa chodników oraz odwodnienie drogi. Powiat C. jest właścicielem dróg powiatowych usytuowanych na jego terenie. Projekt realizować będzie Powiatowy Zarząd Dróg w C. Powiatowy Zarząd Dróg w C. jest jednostką organizacyjną Powiatu nie posiadającą osobowości prawnej, utworzoną przez Powiat na podstawie Uchwały nr. Rady Powiatu w C. z dnia 26 stycznia 1999 r. w celu wykonywania zadań Powiatu w zakresie zarządzania siecią dróg Powiatu C. W związku z centralizacją VAT faktury będą wystawiane na nabywcę - Powiat C., odbiorcą będzie Powiatowy Zarząd Dróg w C. Właścicielem powstałego mienia będzie Powiat, użytkownikiem będzie Powiatowy Zarząd Dróg w C. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu Powiat nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT. Efekty realizowanego projektu nie będą służyły do wykonania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz infrastruktura drogowa powstała w wyniku realizacji tego projektu będzie ogólnodostępna. Użytkownicy powstałej infrastruktury drogowej będą korzystać z przebudowanej drogi powiatowej bezpłatnie.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy w odniesieniu do wymienionego projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Efekty realizowanego projektu nie będą służyły do wykonania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów

i usług oraz infrastruktura drogowa powstała w wyniku realizacji tego projektu będzie ogólnodostępna. Użytkownicy powstałej infrastruktury drogowej będą korzystać z przebudowanej drogi powiatowej bezpłatnie.

Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości ani w części w związku z realizacją projektu pn. "...."

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl