0111-KDIB3-1.4012.575.2020.1.ABU - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.575.2020.1.ABU Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 lipca 2020 r. (data wpływu 21 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn.: "(...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn.: "(...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Ochotnicza Straż Pożarna posiada osobowość prawną i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2015 r. poz. 1393. z późn. zm. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 z późn. zm.).

Celem działania i realizacji zgodnie ze statutem oraz wpisem do KRS jest:

1.

prowadzenie działalności ukierunkowanej na zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną organami samorządowymi i innymi podmiotami,

2.

udział w akcjach ratowniczych przeprowadzonych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń,

3.

działanie na rzecz ochrony życia, zdrowia, mienia i środowiska przed pożarami, klęskami żywiołowymi i zagrożeniami ekologicznymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami,

4.

informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz o sposobach ochrony przed nimi,

5.

niesienie pomocy humanitarnej ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych, wojen w kraju i za granicą,

6.

rozwijanie wśród członków OSP kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenia działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej,

7.

promowanie i kultywowanie miejscowych tradycji związanych z działalnością OSP,

8.

wychowanie dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem wychowania dla ochrony przeciwpożarowej, porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym,

9.

działania na rzecz obrony cywilnej,

10.

upowszechnianie wiedzy i umiejętności na rzecz bezpieczeństwa państwa,

11.

działania na rzecz ochrony środowiska,

12.

utrzymywanie więzi oraz współpraca z organizacjami o podobnym profilu działania w kraju i za granicą,

13.

działania na rzecz integracji wspólnot i społeczności lokalnych oraz rozwijanie współpracy regionalnej i międzyregionalnej,

14.

działanie na rzecz integracji europejskiej i rozwijanie kontaktów oraz współpracy między społeczeństwami,

15.

wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy prawo o stowarzyszeniach, ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, oraz przepisów o ochronie przeciwpożarowej, a także niniejszego statutu.

Cele i zadania OSP realizuje poprzez:

1.

organizowanie zespołów do ustalenia stanu ochrony przeciwpożarowej oraz przygotowanie informacji o powyższym,

2.

przedstawienie organom władzy publicznej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej,

3.

współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną, organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu oraz innymi podmiotami, których cele są zbieżne z celami OSP,

4.

organizowanie spośród swoich członków pododdziałów pożarniczych w tym jednostki operacyjno-technicznej,

5.

organizowanie młodzieżowych drużyn pożarniczych,

6.

prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP i współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną w organizowaniu szkolenia funkcyjnych OSP wymaganych odrębnymi przepisami,

7.

organizowanie szkoleń dla ludności, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży, w zakresie ochrony przeciwpożarowej,

8.

organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej,

9.

organizowanie imprez i zawodów sportowych, rekreacyjnych, turystycznych, promocyjnych, konkursów integracyjnych, turniejów, olimpiad, wycieczek, szkoleń, seminariów, konferencji, festiwali, przeglądów, plenerów, koncertów, warsztatów propagujących kulturę fizyczną ochronę przeciwpożarową historię kulturę i dziedzictwo społeczności lokalnej,

10.

organizowanie obchodów jubileuszy powstania OSP oraz czynny udział w innych uroczystościach okolicznościowych, wynikających z tradycji Ochotniczych Straży Pożarnych lub tradycji lokalnych,

11.

uczestnictwo w strukturach federacji i związków organizacji,

12.

prowadzenie działalności wydawniczej, informacyjno-promocyjnej i edukacyjno-szkoleniowej, organizowanie wystaw, izb tradycji,

13.

dokumentowanie wydarzeń związanych z celami i zadaniami OSP,

14.

promowanie, upowszechnianie i udostępnianie nowoczesnych mediów i technologii,

15.

prowadzenie innych form działalności mających na celu wykonywanie zadań wynikających z ustawy prawo o stowarzyszeniach, ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu.

Zgodnie z § 42 Statutu Stowarzyszenia majątek powstaje ze składek członkowskich dotacji, darowizn, spadków zapisów, dochodów z majątku ofiarności prywatnej, zbiórek i imprez publicznych, wpływów z własnej działalności gospodarczej, wpływów z działalności statutowej, dochodów z nieruchomości i ruchomości stanowiącej własność lub będących w użytkowaniu OSP, subwencji, kontraktów, środków z funduszy publicznych, grantów środki z funduszy i unijnych.

Funduszami i majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd. Stowarzyszenie aktualnie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7. Ochotnicza Straż Pożarna otrzymało środki w formie pomocy finansowej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 działanie: Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, poddziałanie " (...)" pn.: "(...)".

Stowarzyszenie w ramach ww. projektu będzie realizowało określone działania, które wynikają zarówno z celów statutowych jak i celów założonych do osiągnięcia realizacji wniosku. Związane są one z:

1. Zakup instrumentów:

* saksofon sopranowy - X sztuka,

* saksofon tenorowy - X sztuka.

2. Zakup elementów munduru reprezentacyjnego:

* czapka rogatywka - X sztuk,

* mundur męski - X sztuk,

* koszula męska OSP krótki rękaw - X sztuk,

* sznur do koszuli - X sztuk,

* pagony do koszuli (komplet) - X sztuk,

* krawat - X sztuk,

* sznur galowy - X szt.

Towary i usługi nabywane w związku z przedmiotowym projektem nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu będą udokumentowane fakturami VAT oraz rachunkami wystawionymi na Ochotnicza Straż Pożarna.

Zakupione środki trwałe zostaną wykorzystane przy realizacji kolejnych wniosków, a po okresie dofinansowania przeznaczone do bieżącej (statutowej) działalności stowarzyszenia. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Ochotnicza Straż Pożarna korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ochotnicza Straż Pożarna realizując swoje cele określone w Statucie i wpisane do KRS, nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 1 ww. ustawy).

W związku z powyższym w odniesieniu do całej działalności Stowarzyszenia, w tym operacji współfinansowanych ze środków w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, działanie: Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER poddziałanie: Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność nie ma zastosowania Ustawa o podatku od towarów i usług, która określa m.in. zasady odliczania i zwrotu ww. podatku (Dział IX). Na tej podstawie, Ochotniczej Straży Pożarnej nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości ani też w jakiejkolwiek części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca realizuje projekt pn.: "(...)". Stowarzyszenie w ramach ww. projektu będzie realizowało określone działania, które wynikają zarówno z celów statutowych jak i celów założonych do osiągnięcia realizacji wniosku. Związane są one z zakupem instrumentów oraz mundurów reprezentacyjnych. Towary i usługi nabywane w związku z przedmiotowym projektem nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu będą udokumentowane fakturami VAT oraz rachunkami wystawionymi na Ochotniczą Straż Pożarną. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w odniesieniu do realizowanego zadania ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji wskazanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformacyjnego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl