0111-KDIB3-1.4012.566.2019.2.ICZ - Określenie stawki podatku dla usług budowlanych wykonywanych w ramach projektu "Przebudowa zdegradowanego budynku".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.566.2019.2.ICZ Określenie stawki podatku dla usług budowlanych wykonywanych w ramach projektu "Przebudowa zdegradowanego budynku".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14s ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 sierpnia 2019 r. (data wpływu 29 sierpnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 21 października 2019 r. (data wpływu 22 października 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług budowlanych wykonywanych w ramach projektu "Przebudowa zdegradowanego budynku (...)" -jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług budowlanych wykonywanych w ramach projektu "Przebudowa zdegradowanego budynku (...)".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 października 2019 r. (data wpływu 22 października 2019 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 11 października 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.566.2019.1.ICZ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie realizować projekt pn. "Przebudowa zdegradowanego budynku...". Termin realizacji: 2021-2022.

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach (...). Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna dla działania: 10.2. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych, dla poddziałania: 10.2.4. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, Wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych - wsparcie działań wynikających z Lokalnych Strategii Rozwoju obejmujących obszary wiejskie i rybackie, poziom dofinansowania to 85% wartości kosztów kwalifikowanych projektu (max 85% kosztów brutto).

Wnioskodawca wskazuje, że zamierza ogłosić przetarg organizowany przez Gminę, którego celem będzie przebudowa zdegradowanego budynku na potrzeby mieszkań socjalnych i Centrum Usług Społecznościowych (dalej CUS).

Celem szczegółowym przedsięwzięcia jest polepszenie dostępu do usług społecznych dla osób wykluczonych społecznie bądź zagrożonych wykluczeniem. W ramach projektu przewiduje się zagospodarowanie budynku na 10 mieszkań socjalnych oraz CUS. Dzięki utworzeniu Centrum Usług Społecznościowych nastąpi wzrost poziomu aktywności społeczno-zawodowej mieszkańców Gminy, ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych oraz osób 60+, natomiast mieszkania zostaną przydzielone rodzinom znajdującym się w ciężkiej sytuacji życiowej. W projekcie przewidziano szereg prac umożliwiających użytkowanie poszczególnych pomieszczeń w obiekcie, w tym: roboty budowlane, instalacje elektryczne, instalacje sanitarne, montaż windy dla osób niepełnosprawnych.

Celem głównym projektu jest wzrost poziomu aktywności społeczno-zawodowej mieszkańców Gminy, ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych w oparciu o indywidualnie dobrane, formy wsparcia będące wynikową przeprowadzonej szczegółowej analizy i diagnozy potrzeb osób objętych wsparciem. Projekt przewiduje udzielenie indywidualnie dobranych form wsparcia w oparciu o prowadzoną w sposób ciągły i pogłębiony analizę i diagnozę potrzeb uczestniczek i uczestników projektu. Odpowiedni dobór instrumentów pozytywnie wpłynie na poziom integracji społecznej, zwiększenie motywacji i chęci do działania oraz zmianę swojej dotychczasowej sytuacji życiowej wśród osób korzystających z oferty projektu. Umożliwienie uzyskania/uzupełnienia/podniesienia kwalifikacji i kompetencji oraz zdobycia doświadczenia zawodowego (poprzez stosowanie staży zawodowych) wpływać będzie na zwiększenie szans na podjęcie zatrudnienia. Wszelkie planowane w ramach projektu działania zmierzać będą do zwiększenia poziomu aktywności społeczno-zawodowej mieszkańców obszaru Gminy. W ramach projektu przeprowadzony zostanie cykl szkoleń zawodowych wraz z treningami kompetencji społecznych, doradztwem zawodowym. Działania te pozwolą na wejście / powrót osób wykluczonych na rynek pracy. Powstałe CUS wykorzystywane będzie na potrzeby realizacji projektu tj. do przeprowadzenia szkoleń oraz innych form wsparcia a w dalszej kolejności działań integracyjnych społeczności lokalnej. Niezależnie od projektu z Europejskiego Funduszu Społecznego pomieszczenia służyć będą do prowadzenia wsparcia polityki senioralnej w gminie, tj. organizacji zajęć integracyjnych dla osób po 60-tym roku życia. Efekt synergii polega na możliwości przeprowadzeniu działań integracyjnych w miejscu przystosowywanym do tego typu działań i umożliwiającym korzystanie z usług CUS osobom z różnymi dysfunkcjami i problemami. Dzięki rewitalizacji obiektu możliwa będzie pomoc rodzinom, które mają problemy życiowe.

Właścicielem majątku, uzyskanego w drodze realizacji omawianego projektu inwestycyjnego będzie po jego zakończeniu Gmina. Infrastruktura ta wykorzystywana będzie przez Gminę w celach związanych z udzielaniem efektywnego wsparcia jej mieszkańcom, którzy znaleźli się w szczególnej sytuacji życiowej, a także do świadczenia wysokiej jakości usług społecznościowych.

Uzyskany w ramach realizowanego przedsięwzięcia obiekt wykorzystywany będzie przez Ośrodek Pomocy Społecznej jako siedziba Klubu Integracji Społecznej oraz zespół mieszkań socjalnych (w ramach gminnego zasobu lokali socjalnych). Produkty, uzyskane w drodze realizacji niniejszej inwestycji (obiekt zaadaptowany do pełnienia nowych funkcji) nie zostaną w okresie 5-ciu lat od uzyskania przez wnioskodawcę ostatniej płatności w ramach zrealizowanego przedsięwzięcia sprzedane, wydzierżawione, ani w żaden inny sposób przekazane jakimkolwiek podmiotom. Będą one stanowić wyłączną własność Gminy. Wnioskodawca, wykorzystując własne zasoby organizacyjne i finansowe gwarantuje, iż w trakcie projektu lub do pięciu lat po jego zakończeniu zrewitalizowany budynek będzie trwale wykorzystywany zgodnie z założeniami projektu, a w sytuacji gdy wymagać będzie on dodatkowych zabiegów modernizacyjnych, napraw bądź remontu Beneficjent przeprowadzi te działania we własnym zakresie, finansując związane z tym koszty środkami własnymi. Nie przewiduje się zmian organizacyjnych i prawnych, które mogłyby skutkować zmianą własności projektu, bądź też zmianą zarządzającego projektem.

Obiekt przekazany zostanie po ukończeniu inwestycji w trwały zarząd jednostce organizacyjnej gminy: Ośrodkowi Pomocy Społecznej. OPS odpowiedzialny będzie za bieżące zarządzanie budynkiem, jego prawidłowe użytkowanie i utrzymanie w dobrym stanie, zaś Wnioskodawca zapewniać będzie środki finansowe na utrzymanie obiektu. Gmina posiada potencjał odpowiedni dla zapewnienia trwałości rezultatów inwestycji. Nadzór nad właściwym użytkowaniem i wykorzystywaniem przedmiotu przedsięwzięcia pełnić będzie kierownictwo Ośrodka Pomocy Społecznej w..., a także Sekretarz Gminy. Za utrzymanie obiektu w dłuższej perspektywie czasowej odpowiedzialny będzie Ośrodek Pomocy Społecznej. Jest to organizacja, która posiada kadry o wystarczających i adekwatnych kwalifikacjach dla zapewnienia realizacji projektu, jak i funkcjonowania w fazie operacyjnej.

Wnioskodawca po zakończeniu realizacji projektu będzie zarządzać przedmiotową infrastrukturą za pomocą swojej budżetowej jednostki organizacyjnej - Ośrodka Pomocy Społecznej. Ośrodek Pomocy Społecznej jest budżetową jednostką organizacyjną Gminy, utworzoną w celu realizacji zadań własnych i zleconych gminie z zakresu pomocy społecznej. Działalność jednostki jest finansowana w zakresie zadań własnych ze środków budżetu Gminy. W związku z tym Gmina zagwarantuje środki finansowe na utrzymanie ww. infrastruktury w okresie eksploatacji. Zadaniem OPS będzie odpowiednie gospodarowanie przedmiotową infrastrukturą w imieniu Gminy celem osiągnięcia i utrzymania celów oraz wskaźników projektu.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 z późn. zm.), realizując ww. projekt, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym:

* sprawy dotyczące pomocy społecznej. Podstawa prawna: art. 7 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy o samorządzie gminnym;

* gminnego budownictwa mieszkaniowego. Podstawa prawna: art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Powstałe Centrum Usług Społecznościowych wykorzystywane będzie na potrzeby realizacji projektu tj. do przeprowadzenia szkoleń oraz innych form wsparcia a w dalszej kolejności działań integracyjnych społeczności lokalnej. W projektowanym Centrum Usług Społecznościowych planuje się realizację zadań z zakresu aktywnej integracji m.in. programy dot. wzmacniania potencjału społecznego i zawodowego mieszkańców z uwzględnieniem działań opartych o: samopomoc i wolontariat, środowiskowych, prozatrudnieniowych, edukacyjnych i kulturalnych - usługi świadczone będą nieodpłatnie. Zadanie to wynika z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym.

Z kolei realizacja obowiązkowych zadań własnych gminy w zakresie zapewnienia mieszkań socjalnych, które powstaną w ramach realizowanego zadania i będą wynajmowane na cele mieszkaniowe jako usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174) jest zwolniona od podatku. Podobnie też usługi pomocy społecznej polegające na świadczeniu usług w zakresie ewentualnego zapewnienia pobytu w mieszkaniu chronionym, korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174). Prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach chronionych należy również do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym (art. 17 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy o pomocy społecznej).

Wynajem mieszkań socjalnych dotyczyć będzie zatem jedynie wąskiej grupy osób, które nie są w stanie korzystać z komercyjnego wynajęcia mieszkania, z powodów określonych w ustawie oraz uchwale Gminy, która zostanie podjęta przed oddaniem mieszkań do dyspozycji. Ponadto projekt nie generuje i nie będzie generować żadnych innych przychodów, w związku z powyższym brak jest czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie będzie występować sytuacja, w której zaistnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina jest organem władzy publicznej. Szczegółowe zasady korzystania z lokali socjalnych, które Gmina uzyska w ramach zrealizowanej inwestycji zostaną sprecyzowane przez Uchwałę Rady Gminy, podjętą w przedmiotowym obszarze. W budynku, który zostanie w ramach zrealizowanej inwestycji zaadaptowany do pełnienia nowych funkcji działalność prowadzić będzie Klub Integracji Społecznej, prowadzony przez Ośrodek Pomocy Społecznej. Działalność ta polegać będzie przede wszystkim na organizacji szkoleń, warsztatów integracyjnych, świadczeniu usług z zakresu doradztwa prawnego, poradnictwa zawodowego, etc. Korzystanie z tych usług nie będzie uwarunkowane ponoszeniem kosztów ze strony ich adresatów.

Nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych Wnioskodawcy. Efekty realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powstałe mieszkania socjalne będą wynajmowane na cele mieszkaniowe, które to są zwolnione z podatku od towarów i usług, natomiast powstałe Centrum Usług Społecznościowych będzie służyło mieszkańcom nieodpłatnie. Inaczej mówiąc, zakupione przez Gminę w ramach ww. projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT), a jedynie będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi (oddanie budynku w trwały zarząd własnej jednostce budżetowej - Ośrodkowi Pomocy Społecznej w....) lub/i zwolnionych od tego podatku.

Przedmiot zamówienia będzie prowadzony w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych:

1. Przedmiotem zamówienia będą roboty budowlane, obejmujące zadanie pn.: "Przebudowa zdegradowanego budynku...", realizowane w systemie zaprojektuj i wybuduj.

2. W ramach zamówienia, Wykonawca zobowiązany będzie:

1.

wykonać dokumentację projektową, w tym projekt budowlano-wykonawczy, kosztorys inwestorski wraz z przedmiarem robót, specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót, wraz z uzyskaniem prawomocnej decyzji pozwolenia na budowę/ zgłoszenia dotyczącego przebudowa zdegradowanego budynku...;

2.

wykonać roboty budowlane polegające na przebudowie zdegradowanego budynku usługowego na mieszkania socjalne oraz centrum usług społecznościowych, w oparciu o opracowaną dokumentację projektową, oraz uzyskać prawomocne pozwolenie na użytkowanie obiektu i oddać obiekt do eksploatacji.

Powierzchnie budynku i lokali (z Programu Funkcjonalno-Użytkowego - opis poniżej):

Tabela 1- załącznik PDF

Poszczególne roboty budowlane związane z lokalami - mieszkaniami socjalnymi oraz stanowiącymi Centrum Usług Społecznościowych się wzajemnie przenikają, i niemożliwe na tym etapie jest wyodrębnienie poszczególnych zakresów robót w stosunku do poszczególnych lokali.

Są to bowiem prace wspólne dla obu typów lokali, jak fundamenty, klatka schodowa, korytarze, instalacje zewnętrzne i częściowo wewnętrzne, dach, instalacja c.o. Ponadto, mając na względzie, iż postępowanie prowadzone jest w systemie "zaprojektuj i wybuduj", na chwilę obecną inwestor nie jest w stanie określić szczegółowego zakresu robót, bowiem ten będzie znany po wykonaniu dokumentacji projektowej przez wykonawcę. Na ten moment inwestor dysponuje Szacunkowym zakresem prac (opis poniżej).

TABELA CENY RYCZAŁTOWEJ

Przebudowa zdegradowanego budynku usługowego na....

Tabela 2 - załącznik PDF

Na podstawie danych do ww. załącznika do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ), dla pierwszego przetargu, stanowiącego kalkulację ceny ofertowej Zamawiający nie był w stanie ocenić, w ramach której pozycji naliczono stawkę VAT 8% lub 23%. Z tego względu, niemożliwe było porównanie ofert złożonych w postępowaniu przez wykonawców, a w konsekwencji dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty, w zgodzie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych.

Tabela Ceny Ryczałtowej jest podstawą do określenia Ceny ofertowej za wykonanie przedmiotu zamówienia, stąd Cena ofertowa jest sumą częściowych cen za elementy rozliczeniowe określone w Tabeli Ceny Ryczałtowej. Należy oddzielnie wycenić każdy element rozliczeniowy wyszczególniony w Tabeli Ceny Ryczałtowej według własnych szacunków oraz dokonać podsumowania zgodnie z wierszami Tabeli Ceny Ryczałtowej. Przyjmuje się, że ceny za wykonanie poszczególnych elementów, tj. pełnego zakresu dotyczącego danego elementu, które Wykonawca wprowadzi do Tabeli Ceny Ryczałtowej, dotyczą robót / usług zakończonych całkowicie pod każdym względem.

Sposób obliczania Ceny ofertowej: wartości poszczególnych elementów należy podawać w kwotach netto z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, a następnie dokonać podsumowania wartości w wierszu "Cena netto" z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku i na podstawie tej kwoty obliczyć "Cenę brutto" z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Wartość z wiersza "Cena brutto" należy przenieść do Formularza ofertowego jako Cenę ofertową.

Elementy Tabeli Ceny Ryczałtowej należy interpretować łącznie ze wszystkimi dokumentami Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Opisy elementów są podane tylko dla celów identyfikacyjnych i w żaden sposób nie modyfikują czy anulują szczegółowych opisów zawartych Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Biorąc pod uwagę powyższe, przyjmuje się, że podane przez Wykonawcę ceny obejmują wszelkie wydatki poboczne i nieprzewidziane wszystkie ryzyka związane z wykonanie usług i budową, ukończeniem, uruchomieniem konserwacją całości robót zgodnie z umową, w tym wszystkie koszty stałe, zyski, koszty ogólne i podobnego rodzaju obciążenia. Przyjmuje się, że wszelkie koszty realizacji zadania zostały wycenione przez Wykonawcę i rozłożone na wyszczególnione pozycje Tabeli Ceny Ryczałtowej tak, aby możliwe było wykonanie pełnego zakresu usług i robót określonego w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.

Koszty uwzględniają m in.: dokumentację projektową, nadzór autorski, zabezpieczenie terenu budowy i robót, dokumentację powykonawczą (w tym dokumentacja geodezyjną - o ile dotyczy), organizację zaplecza budowy (budowę, utrzymanie i likwidację), ubezpieczenia i gwarancje.

Przebudowywany obiekt zalicza się do następujących kategorii określonych w załączniku do Ustawy z dnia lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1186): Kategoria XIII - pozostałe budynki mieszkalne oraz Kategoria XVI - budynki biurowe i konferencyjne.

Zgodnie z tym załącznikiem - kategoria XIII - obejmuje budynki mieszkalne pozostałe (tj. nie jednorodzinne), czyli budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, przez które rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast art. 2 pkt 12 ustawy o VAT stanowi, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przy tym dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne. Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Grupa PKOB 113 klasa 1130 obejmuje:

* budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.;

* budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych;

* budynki rezydencji prezydenckich i biskupich.

Wobec powyższego w poz. 75 niniejszego wniosku sformułowano pytanie dotyczące stawki podatku VAT dla potrzeb organizowanego przez Gminę przetargu, gdy Gmina będzie realizować projekt pn. "Przebudowa zdegradowanego budynku...".

Pismem z 22 października 2019 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy i wskazał co następuje:

1. Dla realizacji projektu "Przebudowa zdegradowanego budynku..." będzie ustanowiony tylko jeden Wykonawca.

2. Na realizację Projektu będzie zawarta jedna umowa kompleksowa, pomiędzy Gminą a Wykonawcą, obejmująca prace budowlane jako całość.

3. Na realizację Projektu nie będą zawierane umowy cząstkowe.

4. Wykonanie prac budowlanych będzie dokonane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) - polegających na przebudowie obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

5. Prace budowlane będą wykonywane w obiekcie budownictwa objętym społecznym programem mieszkaniowym, określonym w przepisie art. 41 ust. 12a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych w przedmiotowym budynku nie przekracza 150 m2.

6. Symbol PKOB według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) dla obiektu budowlanego, który powstanie w wyniku przeprowadzonej przebudowy: symbol PKOB według rozporządzania Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) SEKCJA 1 DZIAŁ 11 GRUPA 112: Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe KLASA 1122: Budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.

Powyższy warunek jest spełniony.

Całkowita pow. Użytkowa: 1308 m2 (połowa: 654 m2)

Pow. mieszkań + Pow. komórek lokatorskich: wynosi 659 m2, a więc stanowi 50,4% całkowitej powierzchni użytkowej.

Natomiast Powierzchnia mieszkań + Pow. komórek lokatorskich + Pow. komunikacji do lokali mieszkalnych (korytarze do lokali mieszkalnych i dojście do lokali mieszkalnych = 181 m2): wynosi 840 m2, co stanowi 64,2% całkowitej powierzchni użytkowej.

Powierzchnie użytkowe poszczególnych pomieszczeń:

1. Mieszkania 466 m2 co stanowi 35,6% całkowitej powierzchni użytkowej

2. Komórki lokatorskie: 193 m2 co stanowi 14,8% całkowitej powierzchni użytkowej

3. Pomieszczenia Centrum Usług Społecznościowych: 98 m2 co stanowi 7,5% całkowitej powierzchni użytkowej

4. Pomieszczenia techniczne: 344 m2 co stanowi 26,3% całkowitej powierzchni użytkowej

5. Komunikacja (komunikacja mieszkania: 181 m2; komunikacja urządzenia techniczne: 26 m2, razem: 207 m2 co stanowi 15,8% całkowitej powierzchni użytkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Do jakiego zakresu robót budowlanych - dla planowanej przez Gminę inwestycji pn. "Przebudowa zdegradowanego budynku usługowego..." - będą miały zastosowanie stawki podatku od towarów i usług 8% i 23% (stawka podatku ma wpływ na sposób obliczenia ceny przy ocenie złożonych ofert)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii - art. 2 pkt 6 ustawy. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wnioskodawca wskazuje, że zamierza ogłosić przetarg organizowany przez Gminę, którego celem będzie przebudowa zdegradowanego budynku w....na potrzeby mieszkań socjalnych i Centrum Usług Społecznościowych (dalej: CUS). Celem szczegółowym przedsięwzięcia jest polepszenie dostępu do usług społecznych dla osób wykluczonych społecznie bądź zagrożonych wykluczeniem. W ramach projektu przewiduje się zagospodarowanie budynku na 10 mieszkań socjalnych oraz CUS. Dzięki utworzeniu Centrum Usług Społecznościowych nastąpi wzrost poziomu aktywności społeczno-zawodowej mieszkańców Gminy, ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych oraz osób 60+, natomiast mieszkania zostaną przydzielone rodzinom znajdującym się w ciężkiej sytuacji życiowej. W projekcie przewidziano szereg prac umożliwiających użytkowanie poszczególnych pomieszczeń w obiekcie, w tym: roboty budowlane, instalacje elektryczne, instalacje sanitarne, montaż windy dla osób niepełnosprawnych. Dzięki rewitalizacji obiektu możliwa będzie pomoc rodzinom, które mają problemy życiowe. Właścicielem majątku, uzyskanego w drodze realizacji omawianego projektu inwestycyjnego będzie po jego zakończeniu Gmina. Infrastruktura ta wykorzystywana będzie przez Gminę w celach związanych z udzielaniem efektywnego wsparcia jej mieszkańcom, którzy znaleźli się w szczególnej sytuacji życiowej, a także do świadczenia wysokiej jakości usług społecznościowych.

Uzyskany w ramach realizowanego przedsięwzięcia obiekt wykorzystywany będzie przez Ośrodek Pomocy Społecznej w (...) jako siedziba Klubu Integracji Społecznej oraz zespół mieszkań socjalnych (w ramach gminnego zasobu lokali socjalnych). Produkty, uzyskane w drodze realizacji niniejszej inwestycji (obiekt zaadaptowany do pełnienia nowych funkcji) nie zostaną w okresie 5-ciu lat od uzyskania przez wnioskodawcę ostatniej płatności w ramach zrealizowanego przedsięwzięcia sprzedane, wydzierżawione, ani w żaden inny sposób przekazane jakimkolwiek podmiotom. Będą one stanowić wyłączną własność Gminy. Wnioskodawca, wykorzystując własne zasoby organizacyjne i finansowe gwarantuje, iż w trakcie projektu lub do pięciu lat po jego zakończeniu zrewitalizowany budynek będzie trwale wykorzystywany zgodnie z założeniami projektu, a w sytuacji gdy wymagać będzie on dodatkowych zabiegów modernizacyjnych, napraw bądź remontu Beneficjent przeprowadzi te działania we własnym zakresie, finansując związane z tym koszty środkami własnymi. Nie przewiduje się zmian organizacyjnych i prawnych, które mogłyby skutkować zmianą własności projektu, bądź też zmianą zarządzającego projektem.

Przedmiotem zamówienia będą roboty budowlane, obejmujące zadanie pn.: "Przebudowa zdegradowanego budynku...", realizowane w systemie zaprojektuj i wybuduj.

W ramach zamówienia, Wykonawca zobowiązany będzie:

1.

wykonać dokumentację projektową, w tym projekt budowlano-wykonawczy, kosztorys inwestorski wraz z przedmiarem robót, specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót, wraz z uzyskaniem prawomocnej decyzji pozwolenia na budowę/zgłoszenia dotyczącego przebudowa zdegradowanego budynku usługowego...;

2.

wykonać roboty budowlane polegające na przebudowie zdegradowanego budynku usługowego na mieszkania socjalne oraz Centrum Usług Społecznościowych, w oparciu o opracowaną dokumentację projektową, oraz uzyskać prawomocne pozwolenie na użytkowanie obiektu i oddać obiekt do eksploatacji.

Poszczególne roboty budowlane związane z lokalami - mieszkaniami socjalnymi oraz stanowiącymi Centrum Usług Społecznościowych się wzajemnie przenikają, i niemożliwe na tym etapie jest wyodrębnienie poszczególnych zakresów robót w stosunku do poszczególnych lokali.

Są to bowiem prace wspólne dla obu typów lokali, jak fundamenty, klatka schodowa, korytarze, instalacje zewnętrzne i częściowo wewnętrzne, dach, instalacja c.o. Ponadto, mając na względzie, iż postępowanie prowadzone będzie w systemie "zaprojektuj i wybuduj", na chwilę obecną inwestor nie jest w stanie określić szczegółowego zakresu robót, bowiem ten będzie znany po wykonaniu dokumentacji projektowej przez wykonawcę. Na ten moment inwestor dysponuje Szacunkowym zakresem prac (opis powyżej). Powierzchnie budynku i lokali (z Programu Funkcjonalno-Użytkowego - opis powyżej).

Stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jednocześnie w myśl art. 41 ust. 12 ustawy stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy: do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Natomiast art. 2 pkt 12 ustawy stanowi, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Przy tym dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy: Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Grupa PKOB 113 klasa 1130 obejmuje:

* budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.;

* budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych;

* budynki rezydencji prezydenckich i biskupich.

Powyższa klasa nie obejmuje:

* szpitali, klinik i budynków instytucji z opieką medyczną (lekarską lub pielęgniarską) (1264);

* zabudowań koszarowych (1274).

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (...). Natomiast "budować" to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły. "Przebudowa" - zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) - to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

W znaczeniu słownikowym ("Współczesny słownik języka polskiego", red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), "remont" oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji. Z kolei "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością. Pojęcie "modernizacja" - według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki preferencyjnej w wysokości 8% możliwe jest jedynie dla dostawy bądź usług budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji oraz przebudowy obiektów budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy.

Tym samym zastosowanie stawki 8% jest możliwe po spełnieniu dwóch przesłanek, tj. zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć usług budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy obiektów budowlanych lub ich części bądź ich dostawy oraz budynki lub ich części, których dotyczą wskazane czynności muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jako zamawiający planuje projekt pn. "Przebudowa zdegradowanego budynku...".

Właścicielem majątku, uzyskanego w drodze realizacji omawianego projektu inwestycyjnego będzie po jego zakończeniu Gmina. Infrastruktura ta wykorzystywana będzie przez Gminę w celach związanych z udzielaniem efektywnego wsparcia jej mieszkańcom, którzy znaleźli się w szczególnej sytuacji życiowej, a także do świadczenia wysokiej jakości usług społecznościowych. Uzyskany w ramach realizowanego przedsięwzięcia obiekt wykorzystywany będzie przez Ośrodek Pomocy Społecznej jako siedziba Klubu Integracji Społecznej oraz zespół mieszkań socjalnych (w ramach gminnego zasobu lokali socjalnych). OPS jest jednostką budżetową Gminy i podlega wpisowi do odpowiedniego rejestru, świadcząc usługi pomocy społecznej związane z zakwaterowaniem zgodnie ze standardem określonym w obowiązujących przepisach prawa. Wnioskodawca po zakończeniu realizacji projektu będzie zarządzać przedmiotową infrastrukturą za pomocą swojej budżetowej jednostki organizacyjnej - Ośrodka Pomocy Społecznej w (...). Ośrodek Pomocy Społecznej jest budżetową jednostką organizacyjną Gminy, utworzoną w celu realizacji zadań własnych i zleconych gminie z zakresu pomocy społecznej. Działalność jednostki jest finansowana w zakresie zadań własnych ze środków budżetu Gminy. W związku z tym Gmina zagwarantuje środki finansowe na utrzymanie ww. infrastruktury w okresie eksploatacji. Zadaniem OPS będzie odpowiednie gospodarowanie przedmiotową infrastrukturą w imieniu Gminy celem osiągnięcia i utrzymania celów oraz wskaźników projektu.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 z późn. zm.), realizując ww. projekt, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art, 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym:

* sprawy dotyczące pomocy społecznej. Podstawa prawna: art. 7 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy o samorządzie gminnym;

* gminnego budownictwa mieszkaniowego. Podstawa prawna: art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz regulacje dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) - zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE - nie regulują kwestii czynności złożonych. Jednakże, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podatkiem VAT oraz na podstawie polskiego i europejskiego orzecznictwa można stwierdzić, że świadczenie obejmujące z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia jedną czynność nie powinno być sztucznie dzielone. W przypadku, gdy wykonywana czynność stanowi dla klienta całość, nie należy jej rozbijać na poszczególne elementy składowe, lecz traktować jako jedno świadczenie, zgodnie z elementem, który nadaje całemu świadczeniu charakter dominujący. Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności, a są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość poć względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną. Skutkiem powyższego, świadczenie pomocnicze, co do zasady, dzieli los prawny świadczenia głównego m.in. w zakresie stawki podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy wskazać, że na gruncie orzecznictwa podatkowego wielokrotnie podkreślano, że nie należy sztucznie dzielić czynności złożonych. Niemniej orzecznictwo to, w tym przede wszystkim orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, za zasadę przewodnią przyjmuje, że każde świadczenie powinno być uznawane za odrębne i niezależne, zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE, a wcześniej Szóstą Dyrektywą Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. U.UE.L 145 z 13 czerwca 1977 r., str. I, z późn. zm.).

Podstawową zasadę odrębności i niezależności świadczeń Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wywodzi z art. 2 Dyrektywy 2006/112/WE. W tym kontekście - zdaniem TSUE - tylko w pewnych okolicznościach odrębne świadczenia można uznać za jednolitą czynność. Przykładowo w wyroku z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Ministero dell'Economia e delle Finanze vs. Part Service Srl TSUE stwierdził: "(...) gdy czynność obejmuje kilka świadczeń, powstaje pytanie, czy należy ją uważać za jednolitą czynność, czy też kilka odrębnych i niezależnych świadczeń, które należy oceniać oddzielnie. Kwestia ta ma szczególne znaczenie z punktu widzenia podatku VAT, w szczególności dla zastosowania stawek opodatkowania lub przepisów dotyczących zwolnień przewidzianych przez szóstą dyrektywę (zob. wyroki: z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 CPP oraz z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen i OV Bank). W tym zakresie z jej art. 2 wynika, że każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne (zob. ww. wyroki w sprawach CPP, pkt 29, oraz Levob Verzekeringen i OV Bank, pkt 20)".

Kryterium odrębności często stosowane w kontekście świadczeń złożonych opiera się na weryfikacji, czy poszczególne świadczenia mogą występować w obrocie gospodarczym niezależnie i czy mogą być wykonane przez dowolny inny podmiot. W przypadku odpowiedzi twierdzącej, nie następuje świadczenie złożone, lecz kilka odrębnych świadczeń, które powinny być dla celów opodatkowania VAT traktowane niezależnie od siebie.

Zatem Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzecznictwie dotyczącym świadczeń złożonych, w zależności od przyjętego przez TSUE kryterium, podejmował różne rozstrzygnięcia. Jednak powołane orzeczenia TSUE zawierają wskazówki pomocne w prawidłowej klasyfikacji danych czynności. Analiza treści powołanego orzecznictwa TSUE prowadzi więc do stwierdzenia, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę złożoną, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi złożonej.

Tym samym, jeżeli świadczenia można rozdzielić tak, że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy - wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej) niezależnie opodatkowane świadczenia.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz wskazane przepisy prawa, należy przyjąć, że usługi wymienione w opisie zdarzenia przyszłego w formule zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, Projektu pn. "Przebudowa zdegradowanego budynku (...)", stanowią odrębne usługi opodatkowane wg stawki właściwej dla każdej z tych usług.

Traktowanie szeregu usług jako jednej usługi kompleksowej dla celów opodatkowania podatkiem VAT jest wyjątkiem od reguły i w przypadku przedmiotowego zamówienia nie ma zastosowania.

Wskazać również należy, że zgodnie z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 7/12, obniżona stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm., w brzmieniu od 1 stycznia 2008 r.) oraz § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) i w § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) nie może mieć zastosowania do robót dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego wykonywanych poza budynkiem.

Natomiast art. 2 pkt 12 ustawy o VAT stanowi, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto, w opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że budynek ten objęty jest również społecznym programem mieszkaniowym, sklasyfikowanym w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności, które dotyczyć będą przebudowy budynku będącego przedmiotem wniosku dotyczyć będzie czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Przebudowywany obiekt zalicza się bowiem do następujących kategorii określonych w załączniku do Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 20I9 r., poz. 1186): Kategoria XIII - pozostałe budynki mieszkalne oraz Kategoria XVI - budynki biurowe i konferencyjne.

Zgodnie z tym załącznikiem - kategoria XIII - obejmuje budynki mieszkalne pozostałe (tj. nie jednorodzinne), czyli budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, przez które rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zatem do wykonania usług (robót budowlanych) mieszczących się w zakresie przebudowy budynku będącego przedmiotem wniosku, które wykonywane będą w bryle budynku objętego społecznym programem mieszkaniowym dla:

* lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej do 150 m2, - komórek lokatorskich oraz części wspólnych takich, jak fundamenty, klatka schodowa, korytarze, instalacje wewnętrzne, dach, ponieważ stanowią one element budynku objętego społecznym programem mieszkaniowym - zastosowanie będzie miała preferencyjna stawka podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw., z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

* natomiast do prac związanych z realizacją opisanego we wniosku zadania, które będą wykonywane poza bryłą budynku (drogi i chodniki, instalacje zewnętrzne), dla lokali użytkowych (Centrum Usług Społecznościowych) znajdujących się w budynku oraz dokumentacji projektowej, zastosowanie będzie miała podstawowa stawka podatku w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż Wnioskodawca we wniosku ORD-IN z 22 sierpnia 2019 r. w poz. 22 "Status wnioskodawcy" zaznaczył kwadrat nr 1 "podatnik". Przy czym, z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zamawiającym w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Tym samym, Wnioskodawca został uznany za podmiot zainteresowany uzyskaniem interpretacji w zakresie stawki podatku VAT dla usług budowlanych wykonywanych w ramach projektu "Przebudowa zdegradowanego budynku (...)", z uwagi na przesłanki wynikające z art. 14s ustawy - Ordynacja podatkowa.

Ponadto Organ zauważa, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla usług budowlanych wykonywanych w obiektach budowlanych istotne jest prawidłowe zaklasyfikowanie obiektu budowlanego wg symbolu PKOB. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji PKOB.

Wskazania bowiem wymaga, że podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania obiektu budowlanego do właściwego grupowania PKOB nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - w oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W oparciu o art. 41 ust. 2 ustawy - dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Na mocy art. 41 ust. 12 ustawy - stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Przepis art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy - w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Według art. 2 pkt 12 ustawy - przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z ww. przepisu, ustawa o podatku od towarów i usług poprzez podanie klasyfikacji odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.).

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

* Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

W tym klasa 1130 - Budynki zbiorowego zamieszkania - obejmuje m.in.: budynki zbiorowego zamieszkania w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np.: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, itp.

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 i pkt 2).

Z powołanych przepisów wynika, że w celu zastosowania prawidłowej stawki niezbędnym jest określenie, czy dany obiekt jest obiektem wymienionym w art. 2 pkt 12 ustawy i jakie spełnia funkcje - mieszkalne czy użytkowe. Należy przy tym podkreślić, że z preferencyjnej stawki podatku w oparciu o powołany wyżej art. 41 ust. 12 ustawy - korzystać mogą tylko czynności wymienione w tym przepisie, wykonywane w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Należy zauważyć, że rodzaje usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, których wykonanie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym daje podstawę do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, nie zostały zdefiniowane w tej ustawie. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach, w szczególności w Prawie budowlanym. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy, w tym pojęcie remontu, budowy, przebudowy, modernizacji czy termomodernizacji zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 770, kol. 1), "przebudowa" - to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

Warunkiem zastosowania stawki 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, przebudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

W tym miejscu nadmienić należy, iż zgodnie z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę w wysokości 7% VAT stosowało się m.in. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Ustawodawca nie zrezygnował z posługiwania się w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług pojęciem infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, gdyż art. 146 ustawy nie został uchylony, a zawarte w nim definicje stanowią nadal obowiązujący tekst ustawy. Jednakże przewidziana na jego podstawie możliwość stosowania obniżonej do 7% stawki dla tego typu robót, ustała z dniem 1 stycznia 2008 r.

W myśl art. 146 ust. 2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 ustawy obejmuje:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że od dnia 1 stycznia 2008 r. nastąpiła zmiana przepisów prawa w zakresie opodatkowania infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Zmieniono stan prawny wynikający z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w ramach którego budownictwo mieszkaniowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą podlegało opodatkowaniu obniżoną stawką w wysokości 7% VAT.

W przedmiotowej sprawie istotnym jest, że utrata mocy przepisu przejściowego, tj. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dniem 31 grudnia 2007 r. spowodowała, iż do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu zastosowanie ma podstawowa, 23% stawka podatku.

Należy zaznaczyć, iż że stawki preferencyjnej korzysta wyłącznie budowa, a także inne wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT czynności dotyczące budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc elementów infrastruktury budowlanej, wykonywanych na zewnątrz poza bryłą budynku.

Stwierdzić należy bowiem, że czynności wykonywane poza obiektem podlegają opodatkowaniu - jako kategorie robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą - według stawki 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, bowiem opodatkowaniu stawką 8% podlegają jedynie czynności wskazane w art. 41 ust. 12, wykonywane w obiektach budowlanych lub ich częściach, zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy.

Wskazać należy, że zgodnie z uchwalą Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 7/12, cyt. "obniżona stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm., w brzmieniu od 1 stycznia 2008 r.) oraz § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) i w § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) nie może mieć zastosowania do robót dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego wykonywanych poza budynkiem".

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza ogłosić przetarg organizowany przez Gminę, którego celem będzie przebudowa zdegradowanego budynku na potrzeby mieszkań socjalnych i Centrum Usług Społecznościowych (CUS). Dla realizacji projektu "Przebudowa zdegradowanego budynku (...)." będzie ustanowiony tylko jeden Wykonawca.

Na realizację Projektu będzie zawarta jedna umowa kompleksowa, pomiędzy Gminą a Wykonawcą, obejmująca prace budowlane jako całość. Na realizację Projektu nie będą zawierane umowy cząstkowe. Wykonanie prac budowlanych będzie dokonane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - polegających na przebudowie obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Symbol PKOB - SEKCJA 1 DZIAŁ 11 GRUPA 112: Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe KLASA 1122: Budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia stawki podatku dla zakresu robót budowlanych - dla planowanej przez Gminę inwestycji pn. "Przebudowa zdegradowanego budynku (...)".

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że obniżoną stawkę w wysokości 8% VAT stosuje się do czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, wykonywanych w obiektach budowlanych lub w ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zauważyć należy, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Z przywołanych wyżej przepisów, a w szczególności art. 41 ust. 12 ustawy wynika, iż ustawodawca przewidział opodatkowanie stawką podatku w wysokości 8% jedynie czynności wymienionych w tym przepisie i to tylko takich, które dotyczą obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Stawki tej ustawodawca nie przewidział dla ww. czynności wykonywanych poza tymi obiektami.

Odnosząc wskazany stan prawny do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, iż do całości świadczonych przez Wnioskodawcę prac budowlanych, które będą dotyczyły przebudowy budynku objętego społecznym programem mieszkaniowym należy zastosować obniżoną 8% stawkę podatku na podstawie art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, bowiem:

* na realizację Projektu będzie zawarta jedna umowa kompleksowa, pomiędzy Gminą a Wykonawcą, obejmująca prace budowlane jako całość;

* zakres wykonywanych robót (przebudowa) będzie się mieścił w ramach czynności określonych w art. 41 ust. 12 ustawy

* dla obiektu budowlanego, który powstanie w wyniku przeprowadzonej przebudowy: wskazano symbol PKOB 1122: Budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

Reasumując, stawką właściwą dla robót budowlanych wykonywanych w takim obiekcie będzie preferencyjna stawka podatku 8%.

Ponadto mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz opis sprawy należy stwierdzić, że preferencyjna stawka podatku nie będzie miała zastosowania do:

* robót wykonywanych na zewnątrz budynku, poza jego bryłą np. drogi, chodniki, instalacje zewnętrzne - w świetle powołanych przepisów oraz wniosków płynących z powołanej uchwały NSA z dnia 3 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 7/12 oraz

* usług projektowych (dokumentacja projektowa) bowiem usługi te mają charakter samoistny i mogą być wykonywane niezależnie od pozostałych czynności (usług budowlanych) wykonywanych przez Wykonawcę w ramach zawartej umowy. Bez znaczenia pozostaje, że usługi projektowe oraz usługi budowlane wynikają z jednego zamówienia i dotyczą jednej inwestycji budowlanej. Co do zasady, są to różne i niezależne od siebie usługi, a zatem w przedmiotowej sprawie, mamy do czynienia z odrębnymi świadczeniami, tj. świadczeniem usług budowlanych przez Wnioskodawcę oraz świadczeniem usług projektowych,

w tym zakresie zastosowanie będzie miała podstawowa stawka VAT w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

W konsekwencji, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, jest ono nieprawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku. Ponadto informuje się, że przepisy będące przedmiotem interpretacji tj. art. 41 ust. 12, 12c od 1 listopada 2019 r. zostały zmienione ustawą z 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1751).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl