0111-KDIB3-1.4012.56.2019.2.AB - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji .

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.56.2019.2.AB Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji .

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 stycznia 2019 r. (data wpływu 28 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 1 marca 2019 r. (data wpływu 5 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 1 marca 2019 r. (data wpływu 5 marca 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 22 lutego 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.56.2019.1.AB.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Od dnia 1 stycznia 2017 r. jednostki Gminy: Urząd Gminy, Zakład Komunalny, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej oraz Gminny Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli i jednostki oświatowe - szkoły, wystawiają faktury VAT, jeżeli powstaje taki obowiązek oraz prowadzą cząstkowe rejestry sprzedaży i zakupu na potrzeby sporządzenia zbiorczej deklaracji VAT-7 Gminy. Gmina prowadzi następujące rodzaje działalności: działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług - wynikającą z Ustawy o samorządzie gminnym np. remont dróg publicznych, działalność zwolnioną z podatku od towarów i usług itp. wynajem lokali mieszkalnych oraz działalność podlegającą podatkowi od towarów i usług np. wynajem/dzierżawa lokali użytkowych, sprzedaż mediów, sprzedaż nieruchomości i inne transakcje podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Gmina będzie realizowała projekt budowy odwiertu geotermalnego. Inwestycja będzie realizowana na działkach których właścicielem jest inwestor - Gmina. W ramach projektu planowane jest wykonanie jednego geotermalnego otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego z możliwością wykorzystania wód termalnych do celów energetycznych. Efektem rzeczowym jego wykonania jest określenie możliwości wykorzystania wód termalnych do produkcji energii cieplnej. Efekt ekologiczny będzie zależał od potencjalnej temperatury wód z odwierconego otworu. Produkcja energii cieplnej na bazie źródła geotermalnego przyczyni się do ograniczenia wydobycia paliw kopalnych oraz zmniejszenia emisji gazów i pyłów do powietrza a tym samym zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Projekt wpłynie na osiągnięcie korzyści w zakresie zwiększenia ilości energii wytwarzanej w źródłach odnawialnych wykorzystując lokalnie dostępne źródło odnawialne. W przyszłości planowana jest budowa ciepłowni wykorzystującej źródło geotermalne i zaopatrujące w ciepło m.in. budynki użyteczności publicznej zlokalizowane na terenie Gminy. Na wykonanie odwiertu Gmina wystąpiła z wnioskiem do (...) o przyznanie dotacji na sfinansowanie przedsięwzięcia.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

Ad.1.

Tytuł projektu: "...".

Ad.2.

Specyfika niniejszego projektu nie obejmuje zakupu towarów i usług, które mogłyby być wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy.

Ad.3.

Efektem rzeczowym niniejszego projektu będzie wykonanie jednego odwiertu wydobywczego (badawczego). Jego realizacja nie będzie służyła żadnym czynnościom opodatkowanym. Gmina jako zamawiający w drodze przetargu wyłoni wykonawcę usługi polegającej na wykonaniu odwiertu geotermalnego (badawczego) na terenie Gminy. Celem realizacji przedsięwzięcia będzie rozpoznanie możliwości wykorzystania zasobów geotermalnych, tj. złóż wód termalnych, które zakończone zostanie opracowaniem dokumentacji hydrogeologicznej.

Ad.4.

Na pytanie tut. organu "Czy na fakturach dokumentujących zakup towarów związanych z realizacją ww. projektu Wnioskodawca widnieje jako nabywca?" Wnioskodawca wskazał, że:

W ramach przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie dokonywał żadnych zakupów.

Ad.5.

Realizacja projektu zaplanowana została od 1 lipca 2019. do 30 listopada 2020. Terminy mogą ulec przesunięciu, ze względu na wydłużającą się procedurę oceny wniosku w Ministerstwie Środowiska oraz (...).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie odwiertu poszukiwawczo-rozpoznawczego?

Stanowisko Wnioskodawcy (przeformułowane w ww. piśmie z 1 marca 2019 r.):

Celem inwestycji-odwiertu geotermalnego jest zweryfikowanie zasobów geotermalnych i możliwości ich dalszego wykorzystania do zbiorowego zaopatrzenia mieszkańców w ciepło. Wykonana inwestycja nie będzie związana z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z uwagi na treść cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy jest przypisanie konkretnych zakupów do określonego rodzaju sprzedaży, z którą zakupy te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku do konkretnego rodzaju wykonywanych czynności np. czynności opodatkowanych, zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu. Co istotne odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.

Przedstawiając okoliczności sprawy, Gmina jednoznacznie podała, że specyfika projektu pt. "..." nie obejmuje zakupu towarów i usług które mogłyby być wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych. Efektem rzeczowym niniejszego projektu będzie wykonanie jednego odwiertu wydobywczego (badawczego), a jego realizacja nie będzie służyła żadnym czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym, skoro usługa polegająca na wykonaniu odwiertu geotermalnego (badawczego) mająca być zakupiona przez Wnioskodawcę do realizacji projektu nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "...".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl