0111-KDIB3-1.4012.547.2018.1.JP - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu w zakresie systemu zarządzania ruchem drogowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.547.2018.1.JP Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu w zakresie systemu zarządzania ruchem drogowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2018 r. (data wpływu 10 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2018 r. (data wpływu 30 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 sierpnia 2018 r. (data wpływu 30 sierpnia 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 22 sierpnia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.547.2018.1.JP.

We wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2018 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto jako miasto na prawach powiatu jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. miasto dokonało centralizacji rozliczeń podejmując wspólne rozliczanie podatku VAT ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi. Miasto wykonuje zadania nałożone na niego odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostało powołane.

W związku z planowaną w latach 2018-2020 realizacją inwestycji pn. "..." wystąpiono z wnioskiem o przyznanie dofinansowania z funduszy strukturalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 (działanie 4.5 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie).

W dniu 9 maja 2018 r. Zarząd Województwa... wybrał przedmiotowy projekt do dofinansowania w wysokości 47.840.214,73 PLN.

Całkowity koszt realizacji inwestycji to 56.467.105,54 PLN.

Projekt będzie realizowany przez Miasto w porozumieniu z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym. Okręgu Przemysłowego.... Miasto będzie pełnić rolę inwestora dla całego zakresu projektu, podmiotem zarządzającym projektem będzie jednostka organizacyjna miasta Miejski Zarząd Ulic i Mostów w.... Zasięg planowanej inwestycji to granice administracyjne miasta... w wyznaczonych ciągach ulic i skrzyżowaniach.

Przedmiotem Projektu jest realizacja zintegrowanego systemu zarządzania transportem w... pod nazwą "..." (zwany dalej systemem ITS).

System ITS to zbiór metod i środków operatywnego oddziaływania na ruch drogowy na podstawie informacji o bieżącym stanie ruchu i środowiska. Celem systemu zarządzania ruchem jest zapewnienie optymalnego przepływu osób i towarów na obszarze jego oddziaływania. System składa się z wielu systemów cząstkowych o różnym stopniu oddziaływania na ruch i pozyskiwania informacji, tj.:

* podsystemu sterowania i zarządzania ruchem drogowym wraz ze stacjami pomiaru potoków ruchu,

* podsystemu nadającego priorytet dla pojazdów publicznego transportu zbiorowego w korytarzach transportowych tramwajowych oraz na wybranych ciągach autobusowych,

* podsystemu informowania kierowców o warunkach ruchu i zalecanych trasach alternatywnych (z wykorzystaniem znaków zmiennej treści VMS),

* podsystemu zarządzania transportem publicznym zbiorowym wraz z systemem dynamicznej informacji pasażerskiej (SDIP),

* podsystemu informacji dla podróżnych, internetowego i na urządzenia mobilne,

* podsystemu monitoringu wizyjnego,

* platformy akwizycji, dystrybucji i analiz danych (PADAN),

* podsystemu łączności,

* Centrum Sterowania Ruchem.

Efektywność pracy systemu ITS osiągnięta będzie dzięki wymianie informacji między systemami cząstkowymi oraz dzięki zastosowaniu nowoczesnych metod analizy i przewidywania rozwoju sytuacji.

Celem głównym projektu jest podniesienie atrakcyjności transportu publicznego oraz poprawa płynności ruchu na obszarze całego miasta.... System ITS usprawni ruch zarówno w segmencie transportu publicznego jak i indywidualnego. Realizacja projektu zapewni:

* planowanie komunikacyjne,

* optymalizację w celu zapewnienia spójnego dla poszczególnych obszarów sterowania w czasie rzeczywistym,

* sterowanie bezpośrednie,

* monitorowanie urządzeń,

* monitorowanie sytuacji ruchowej,

* ocenę sterowania.

Projekt wpłynie pozytywnie na poprawę bezpieczeństwa i komfortu, skrócenie czasu podróży wszystkich uczestników sieci komunikacyjnej miasta poprzez wprowadzenie priorytetów przejazdu oraz systemu informacji pasażerskiej. Szczególny wpływ projektu będzie dotyczył zahamowania odpływu pasażerów komunikacji zbiorowej oraz zmniejszenia zatłoczenia wynikającego z ruchu samochodowego. Projekt będzie pozytywnie oddziaływał na poprawę stanu środowiska naturalnego w wyniku zmniejszenia pracy przewozowej w transporcie samochodowym oraz lepszego zrównoważenia sieci transportu publicznego.

W fakturach dokumentujących towary i usługi nabywane w ramach ITS nabywcą będzie Miasto... - Urząd Miasta....

Miasto... nie będzie pobierało opłat za korzystanie z systemu.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Efekty zrealizowanego projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy Miastu. przysługuje prawo odliczenia podatku VAT w całości lub w części z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizowaniem projektu pn. "..."?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organu władzy publicznej oraz urzędu obsługującego ten organ w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla których zostały powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Natomiast na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy w szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów oraz organizacji ruchu drogowego.

W związku z powyższym w zakresie realizacji ww. zadań własnych gmina nie jest uznawana za podatnika a zrealizowany projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym i tym samym gmina nie będzie mogła dokonać odzyskania/obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Generalna zasada określona w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług, o ile zakup ten służy wykonywanym przez niego czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zgodnie z tym zapisem podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje w sytuacji gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie obowiązku podatkowego). Powyższa norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Ustawa wyłącza możliwość stosowania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami nie wykorzystywanymi do czynności opodatkowanych tj. do czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowania

Według wzoru umowy o dofinansowanie w ramach RPO WSL na lata 2014-2020 § 8 cyt. "Wydatki poniesione na podatek od towarów i usług mogą zostać uznane za kwalifikowane, jeśli beneficjent nie ma prawnej możliwości ich odzyskania. Potwierdzenie kwalifikowalności podatku od towarów i usług określone zostaje na podstawie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego najpóźniej do złożenia pierwszego wniosku o płatność".

Wprowadzenie w... systemu ITS ma na celu usprawnienie ruchu drogowego na terenie Miasta, a nie generowanie przychodów. Wnioskodawca nie mając możliwości odliczenia podatku VAT, może zaliczyć poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowany, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosków o płatność z RPO WŚL na lata 2014-2020.

Miasto..., jako jednostka samorządu terytorialnego, zaspokajając zbiorowe potrzeby transportowe mieszkańców realizuje zadania własne gminy a realizacja przedsięwzięcia dotyczącego organizacji ruchu drogowego nie będzie związana z wykonywanymi przez miasto czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W świetle powyższego przyjęto, iż podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny, Gmina będąc czynnym podatnikiem VAT nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż planowana inwestycja stanowi zadanie własne Gminy i nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z obiektów, ani nie będzie osiągała z tego tytułu innych dochodów. Na dzień dzisiejszy nie udało się zidentyfikować źródeł przychodu lub oszczędności, tym samym projekt należy do przedsięwzięć niegenerujących dochodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w wartości całkowitej planowanego przedsięwzięcia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) - tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 wskazanej ustawy).

Na podstawie art. 9 ust. 1 powołanej ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w związku z planowaną w latach 2018-2020 realizacją inwestycji pn. "..." wystąpiono z wnioskiem o przyznanie dofinansowania z funduszy strukturalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 (działanie 4.5 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie). Projekt będzie realizowany przez Miasto... w porozumieniu z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym. Okręgu Przemysłowego.... Przedmiotem Projektu jest realizacja zintegrowanego systemu zarządzania transportem w... pod nazwą "..." (zwany dalej systemem ITS). W fakturach dokumentujących towary i usługi nabywane w ramach ITS nabywcą będzie Miasto... - Urząd Miasta.... Miasto... nie będzie pobierało opłat za korzystanie z systemu. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekty zrealizowanego projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy Miastu przysługuje prawo odliczenia podatku VAT w całości lub w części z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizowaniem projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - Miasto nie będzie pobierało opłat za korzystanie z systemu, towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, efekty zrealizowanego projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, w związku z tym, że dokonywane przez Wnioskodawcę nabycia w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Zainteresowany nie będzie miał - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Miasto nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowanego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów (wydatków) kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl