0111-KDIB3-1.4012.503.2018.3.IK - Opodatkowanie podatkiem VAT dostawy działki niezabudowanej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 października 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.503.2018.3.IK Opodatkowanie podatkiem VAT dostawy działki niezabudowanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 czerwca 2018 r. (data wpływu 26 czerwca 2018 r.), uzupełnionym pismem z 7 września 2018 r. (data wpływu 11 września 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działki niezabudowanej o nr 420/6 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. opodatkowania dostawy działki niezabudowanej o nr 420/6

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 7 września 2018 r. (data wpływu 11 września 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 20 sierpnia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.503.2018.1.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Działka nr 421 została nabyta w lutym 2006 r. przez M. Spółka Jawna jako Mienie Komunalne Gminy na przetargu nieograniczonym za cenę 10.0000 zł bez VAT.

Działki 420/6, 420/5, 420/3, 420/7 zostały nabyte w październiku 2005 r. przez M Spółka Jawna od A. Sp. z o.o. bez VAT.

Od dnia powstania spółki M. sp. z o.o. obie nieruchomości były wynajmowane na rzecz M. sp. z o.o.

W lutym 2010 r. na mocy aktu notarialnego "Rozwiązanie spółki jawnej umowa o podział majątku spółki" ww. działki zostały przekazane w części 555/1000 na rzecz Pana P.G. i części 445/1000 na rzecz drugiego wspólnika.

W okresie od lutego do września 2010 Pan P. G. umową najmu wydzierżawił swoją część działek na rzecz M. sp. z o.o. Dochody z ww. działalności były opodatkowane ryczałtem 8,5% z tytułu najmu (rachunki były wystawiane bez podatku VAT)

W październiku 2010 r. Pan P.G. dokupił od byłego wspólnika pozostałą część działek 421,420/6, 420/5, 420/3, 420/7 (445/1000) bez VAT.

Będąc jedynym właścicielem ww. działek w październiku 2010 r. Pan P.G. zgłosił działalność gospodarczą pod nazwą "B. - P.G." - opodatkowanie podatkiem liniowym oraz zarejestrował się jako podatnik VAT czynny (przewidywane obroty ponad 150.000 złotych).

Do końca roku 2010, tj. od października do grudnia 2010 r. wykazane nieruchomości wynajmował M. sp. z o.o. Nieruchomości w okresie od października do grudnia zostały wprowadzone do działalności gospodarczej Pana P. - amortyzowane dla celów podatkowych (budynki i budowle). Wartość do amortyzacji została określona na podstawie ceny zakupu części 445/1000 z października 2010 r.

Wartość nieruchomości według ewidencji środków trwałych na koniec 2010 r. to kwota 1.415.730 złotych.

W styczniu 2011 r. Pan P. wyrejestrował działalność gospodarczą, wycofał nieruchomości na własne potrzeby, zgłosił opodatkowanie podatkiem ryczałtowym od dochodów z tytułu najmu 8,5%, dalej z uwagi na przewidywane obroty pozostał podatnikiem VAT czynnym. Wystawia za najem nieruchomości faktury z VAT.

Na ww. działkach 29 maja 2015 r. została wydana decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji - budowy kanalizacji deszczowej wraz ze zbiornikami oraz budowie i przebudowie placów składowych (d: 420/6, 420/5, 420/3, 420/7, 421). Informacja Gminy o przeznaczeniu ww. działek z dnia 18 stycznia 2017 r. stanowi załącznik do ww. decyzji (M. sp. z o.o.).

Działka 421 została sprzedana przez Pana P. G. na rzecz M. sp. z o.o. w kwietniu 2016 r. w cenie 630.000 złotych plus 23% VAT.

W okresie najmu ww. nieruchomości M. sp. z o.o. jako użytkownik poniósł znaczne nakłady na poprawę infrastruktury technicznej ww. nieruchomości:

Decyzja XXX - budowa budynku magazynowego (wartość w księgach wiaty 93.340,44 plus dodatkowe place 19.196,60) - ewidencja środków trwałych (M. sp. z o.o.).

Decyzja yyy - budynek produkcyjno-magazynowy (w budowie - wartość 79.700,26 złotych) (M. sp. z o.o.). Modernizacja bocznicy kolejowej - 278.000 złotych - inwestycja w obcym środku trwałym (decyzja o użytkowaniu P.) (M. sp. z o.o.).

Modernizacja placów (innych, niż w ww. decyzji - bez zezwoleń) - kwota 1.005.561,16 złotych - inwestycja w obcym środku trwałym (36.026,15 złotych)

Przebudowa budynku pod stacje demontażu - nakłady bez decyzji - wstrzymane prace, kwota 25.118 złotych.

Inne nakłady.

Łączne nakłady Spółki to kwota 1.674.873,97 złotych. Od ww. wartości Spółka M. sp. z o.o. odliczała VAT naliczony. P.G. jest większościowym udziałowcem M. sp. z o.o., która ponosiła nakłady odliczając VAT naliczony przekraczający 30% wartości początkowej.

Udział kapitałowy Pana P. w M. wynosi 59,84% kapitału podstawowego (8.113 udziałów z 13.558).

W okresie nabycia nieruchomości Panu P. nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Dokonujący prawa przeniesienia własności Pan P. również wprost nie poniósł wydatków na ich ulepszenie. To spółka w ramach swoich uprawnień i praw odliczyła VAT naliczony.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

Na działce nr 420/6 nie występują budynki i budowle.

Na działce nr 420/5 posadowiony jest budynek administracyjno-socjalny, budynek warsztatów, budynek garażu, budynek gospodarczy 1, budynek gospodarczy 2, budynek gospodarczy 3, zbiornik p.poż., brama wjazdowa, studnia.

Na działce nr 420/3 posadowione są dwa budynki: budynek magazynowy i wiata stalowa.

Na działce nr 420/7 uzyskane pozwolenie na budowę budynku produkcyjno-magazynowego wraz z infrastrukturą techniczną. Budowa budynku rozpoczęta we wstępnej fazie realizacji.

Na działce nr 420/6 nie ma posadowionych budynków i budowli. Działkę użytkuje M. Sp. z o.o. Na działce nr 420/5 Użytkuje Dzierżawca M. Sp. z o.o. Na działce nr 420/3 Użytkuje Dzierżawca M. Sp. z o.o. Na działce nr 420/7 Użytkuje Dzierżawca

Budynki i budowle są składnikami majątku P. G. Budynkami i budowlami rozporządza właściciel P.G.

Dostawa nastąpi na rzecz innego podmiotu (nie będzie to firma, która wybudowała budynki i budowle). Rozliczenie nie nastąpi przed zbyciem.

Ponadto Wnioskodawca odpowiedział na pytania Organu:

Pytanie:

Czy przed dokonaniem przez M. Sp. z o.o. nakładów na poprawę infrastruktury technicznej na ww. działkach znajdowały się jakiekolwiek budynki i budowle w rozumieniu ww. ustawy - Prawo budowlane. Jeżeli tak. To proszę je wskazać, wskazania proszę dokonać odrębnie dla każdej z działek.

Odpowiedź:

Na działce nr 420/6 vide załącznik do niniejszego pisma.

Na działce nr 420/5 vide załącznik do niniejszego pisma.

Na działce nr 420/3 vide załącznik do niniejszego pisma.

Na działce nr 420/7 vide załącznik do niniejszego pisma.

Pytanie:

W odniesieniu do budynków i budowli, o które pyta organ w pytaniu powyżej (nr 5), proszę wskazać, które z nich były ulepszane, a które nie?

Odpowiedź:

vide załącznik do niniejszego pisma.

Pytanie:

Odrębnie dla każdego budynku i budowli należy wskazać czy wydatki na ulepszenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym były niższe czy wyższe niż 30% wartości początkowej każdego z budynków, budowli, kiedy zakończono ulepszenie, proszę podać dokładna datę?

Odpowiedź:

Na działce nr 420/6 vide załącznik do niniejszego pisma.

Na działce nr 420/5 vide załącznik do niniejszego pisma.

Na działce nr 420/3 vide załącznik do niniejszego pisma.

Na działce nr 420/7 vide załącznik do niniejszego pisma.

Pytanie:

Czy po ulepszeniu, o którym mowa wyżej doszło do pierwszego zajęcia, używania budynków i budowli i kiedy?

Odpowiedź:

Po ulepszeniu doszło do pierwszego zajęcia (zasiedlenia), z tym, że ulepszenie nie dokonał dostawca tylko korzystający, który po ulepszeniu nadal korzystał z nieruchomości odpłatnie, a więc można uznać, że de facto doszło do zasiedlenia po ulepszeniu.

Tabela - załącznik PDF

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy od zbycia gruntu nieruchomości stanowiącej m.in. działkę nr 420/6, wystąpi podatek od towarów i usług należny w podanym stanie faktycznym?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Wnioskodawca uważa, że od zbycia gruntu nieruchomości stanowiącej działki nr 420/3, 420/5, 420/6, 420/7 przysługuje mu zwolnienie z VAT-u na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Innymi słowy podatek należny VAT od zbycia nie wystąpi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju

Przez towary - na mocy art. 2 pkt 6 ustawy o VAT - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, stosownie do art. 146a pkt 1 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże przepisy ustawy o VAT oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

* dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

* pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Na podstawie powyższego przepisu dostawa budynków, budowli lub ich części, spełniających określone w przepisie warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do dostawy upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT ustawodawca umożliwił podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów;

Co więcej, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady zatem grunt będący przedmiotem zbycia podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Analiza przepisów ustawy o VAT, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do ich dostawy może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu.

Wnioskodawca chce zbyć omawianą nieruchomość, którą po części nabył na mocy aktu rozwiązania spółki jawnej i podziału majątku oraz w pozostałej części odkupił od byłego wspólnika, właściciela nieruchomości.

Nieruchomość jest wynajmowana. Właściciel nie odliczał VAT-u (czyniła to Spółka M. sp. z o.o.) i nie ponosił ulepszeń w kwocie 30% wartości początkowej nieruchomości, której jest właścicielem. Spółka poniosła wydatki na ulepszenie nieruchomości (dokonała nakładów), które przekroczyły 30% jego wartości początkowej. Jednak należy podkreślić, że nie uczynił tego sam podatnik, Wnioskodawca, a właśnie Spółka M. sp. z c.o. na własne potrzeby. Dokonane nakłady nie miały służyć Wnioskodawcy do celów prowadzonej działalności gospodarczej, a stricte działalności Spółki M. sp. z o.o.

W świetle przywołanych przepisów i przedstawionych okoliczności należy uznać, że planowana dostawa nieruchomości wskazanego w niniejszej sprawie nie będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, bowiem bez wątpienia doszło do pierwszego zasiedlenia - nieruchomość jest wynajmowana i była wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej. Nieruchomość ta nie była przedmiotem ulepszeń w kwocie 30% wartości początkowej budynku.

Należy zauważyć, że w niniejszej sprawie nie zostały spełnione warunki zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a więc nieruchomość nie może zostać objęta zwolnieniem przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Wobec braku zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT do dostawy budynku zasadne jest zbadanie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Dla zastosowania omawianego zwolnienia spełnione powinny być łącznie obie przesłanki zawarte w tym przepisie.

Z uwagi na to, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do przedmiotowej nieruchomości (wszystkie nakłady były rozliczane przez Spółkę M. sp. z o.o., która to odliczała VAT) oraz nie ponosił on wydatków na jej ulepszenie stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej nieruchomości, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (nakłady jak już wspomniano powyżej były ponoszone przez Spółkę M. sp. z o.o.), oba warunki określone w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT zostały spełnione przez Wnioskodawcę. Tym samym sprzedaż nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania dostawy działki niezabudowanej nr 420/6 jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl powołanych wyżej przepisów grunt, spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a jego sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Również sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu stanowi dostawę towarów na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 121 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o nieruchomości gruntowej - należy przez to rozumieć grunt wraz z częściami składowymi, z wyłączeniem budynków i lokali, jeżeli stanowią odrębny przedmiot własności.

W myśl art. 4 pkt 3 ww. ustawy, ilekroć mowa jest w niej o działce gruntu - należy przez to rozumieć niepodzieloną, ciągłą część powierzchni ziemskiej stanowiącą część lub całość nieruchomości gruntowej.

Ponadto, zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2016 r. poz. 1034 z późn. zm.), działkę ewidencyjną stanowi ciągły obszar gruntu, położony w granicach jednego obrębu, jednorodny pod względem prawnym, wydzielony z otoczenia za pomocą linii granicznych. Według § 9 ust. 2 tego rozporządzenia, sąsiadujące ze sobą działki ewidencyjne, będące przedmiotem tych samych praw oraz władania tych samych osób lub jednostek organizacyjnych, wykazuje się w ewidencji jako odrębne działki ewidencyjne, jeżeli:

1.

wyodrębnione zostały w wyniku podziału nieruchomości, a materiały powstałe w wyniku prac geodezyjnych i kartograficznych związanych z tym podziałem przyjęte zostały do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,

2.

są wyszczególnione w istniejących dokumentach określających stan prawny nieruchomości, a w szczególności w księgach wieczystych, zbiorach dokumentów, aktach notarialnych, prawomocnych orzeczeniach sądowych i ostatecznych decyzjach administracyjnych, a jednocześnie są działkami gruntu lub działkami budowlanymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,

3.

obejmują grunty zajęte pod drogi publiczne, linie kolejowe, wody śródlądowe, rowy, a ich wyróżnienie w postaci odrębnych działek jest celowe ze względu na odrębne oznaczenia tych gruntów w innych ewidencjach i rejestrach publicznych bądź ze względu na ich różne nazwy urzędowe.

Powyższe oznacza, że szerokie pojęcie "nieruchomość" nie jest tożsame z pojęciem "działki", która jest najmniejszą wyodrębnioną jednostką gruntu. Zatem dokonując oceny dotyczącej opodatkowania takiej nieruchomości należy odnieść się do sytuacji każdej działki, która była lub która będzie przedmiotem opisywanej przez Wnioskodawcę czynności.

Natomiast podstawowa stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powyższych przepisów wynika, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym itp.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - "teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę".

Wprowadzony do ustawy przepis art. 2 pkt 33, w zgodny sposób odpowiada zatem treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zamierza sprzedać m.in. niezabudowaną działkę oznaczoną nr 420/6, dla której została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Działka była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych (najem).

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, niezabudowanej działki gruntu o nr 420/6, z uwagi na fakt, że stanowi teren przeznaczony pod zabudowę, będzie opodatkowana stawką podatku VAT 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie dostawy niezabudowanej działki gruntu 420/6 jest nieprawidłowe.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania dostawy działek 420/5, 420/3 i 420/7 zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl