0111-KDIB3-1.4012.496.2018.2.IK - Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży działki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.496.2018.2.IK Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży działki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 czerwca 2018 r. (data wpływu 25 czerwca 2018 r.), uzupełnionym pismem z 2 września 2018 r. (data wpływu 10 września 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania dostawy działki za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej nieuznania dostawy działki za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 września 2018 r. (data wpływu 10 września 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 22 sierpnia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.4960.2018.1.IK

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja działa od 1992 r. Działalność Fundacji polega m.in. na: pomaganiu upośledzonym osobom w uzyskaniu samodzielności, utrwalaniu nabytych umiejętności, działaniach integracyjnych ze środowiskiem i społeczeństwem, zapewnieniu wsparcia ich rodzinom. Fundacja ma status OPP, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest też VAT-owcem.

Priorytetowym działaniem Fundacji jest uruchomienie i utrzymywanie Domu dla zapewnienia dożywotniego pobytu i indywidualnego osiągania poprawy stanu zdrowia i rozwoju osób upośledzonych w atmosferze poszanowania godności, sprawiedliwości i równości. Dom ten jest obecnie w stanie deweloperskim. Brak środków na dokończenie budowy spowodował, iż Fundacja podjęła decyzję o zamiarze sprzedaży innej działki (nr 227/1), której jest właścicielem. Działka ta ma powierzchnię 36 arów. Fundacja otrzymała ją w latach 90-tych, aktem darowizny. Na działce tej miał powstać ogród i plac zabaw dla podopiecznych Fundacji. Cel ten niestety nie został zrealizowany. Działka nr 227/1 jest niezabudowana ale może być przeznaczona pod zabudowę budynkami mieszkalnymi. Dla tej działki Prezydent Miasta wydał decyzję ustalającą warunki zabudowy. Zgodnie z tą decyzją mogą na niej powstać cztery budynki mieszkalne jednorodzinne.

Fundacja zamierza sprzedać działkę nr 227/1 a pozyskane środki przeznaczyć na budowę Domu opieki. Wartość działki to wg wyceny rzeczoznawcy kwota 1 100 000,00 zł a wg realnych cen rynkowych kwota między 800 000,00 zł a 1 000 000,00 zł.

Fundacja zamierza znaleźć inwestora, najlepiej dewelopera który kupi działkę nr 227/1. W tym celu na swojej stronie internetowej zamieściła ogłoszenie o poszukiwaniu nabywcy.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

1. Działka 227/1 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Fundację - sąsiedzi wykorzystywali ją jako plac zabaw albo dla wypasu krów

2. Fundacja dokonała tylko jednej sprzedaży w 2000 r.

a. Działka nr 178 o pow. 8 arów 68 m2 za 85 000 PLN

b. Fundacja otrzymała działkę w ramach darowizny 15 listopada 1996 r.

c. Nie dotyczy - działka nie była nabyta

d. Działka nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Fundację

e. Działka została sprzedana 27 marca 2000 r. celem dokończenia budowy Domu Opieki (cel Fundacji)

f. Działka nr 178 to do tej pory jedyna sprzedana działka

g. Zgodnie z informacją uzyskaną w US (siedziba Fundacji wtedy była w tej lokalizacji) Fundacja nie odprowadzała podatku ze sprzedaży działki. Natomiast nie wiadomo, czy Fundacja była płatnikiem VAT oraz dokonywała zgłoszeń VAT-R (pracownik US odmówił udzielenia takiej informacji sugerując, że Fundacja musi pisemnie zwrócić się do dyrektora US o taką informację). Ponieważ obliguje nas czas 7 dniowy na uzupełnienie, więc nie uzyskaliśmy tej informacji. Zgodnie z informacją uzyskaną w US (aktualna siedziba Fundacji) Fundacja była płatnikiem VAT jedynie od sierpnia 2013 r. do grudnia 2015.

h. Wszystkie środki zostały wykorzystane celem dokończenia budowy Domu Opieki (2000 m2 o wartości ok. 4 000 000 PLN)

3. Fundacja nie posiada żadnej innej nieruchomości na sprzedaż (Fundacja jest jedynie właścicielem Domu Opieki).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż przez Fundację działki nr 227/1 niezabudowanej ale przeznaczonej pod zabudowę będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Sprzedaż działki 227/1 nie będzie podlegała opodatkowaniem podatkiem VAT, gdyż z tytułu jej sprzedaży Fundacja nie będzie podatnikiem VAT.

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają przede wszystkim odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u.), o ile czynności te są dokonywane przez podatników, którzy działają w charakterze podatników (art. 2 ust. 1 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11 grudnia 2006 r. z późn. zm.). Podatnikami są zaś osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 u.p.t.u., bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 u.p.t.u.).

Fundacja, nie prowadzi działalności gospodarczej. Sprzedaż przedmiotowej działki nastąpi w okolicznościach wskazujących, że obrót nieruchomościami nie stanowi działalność gospodarczą fundacji (byłoby tak, gdyby w związku ze sprzedażą działki fundacja podejmowała aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców; odpowiednie zastosowanie ma w tym zakresie orzecznictwo dotyczące osób prywatnych - przykładowo wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w połączonych sprawach C-180/10 i C-181/10 czy wyrok NSA z 3 maja 2015 r., I FSK 1859/13).

W celu pozyskania nabywcy Fundacja jedynie na swojej stronie internetowej zamieściła ogłoszenie o jego poszukiwaniu.

Fundacja nie zamieszcza w innych miejscach (gazety, portale internetowe związane ze sprzedażą nieruchomości) żadnych dodatkowych ogłoszeń. Fundacja nie zamierza też podzielić działki 227/1 na mniejsze części aby sprzedawać je kilku inwestorom.

Prowadzi to do wniosku, że sprzedaży tej działki (nr 227/1) Fundacja nie dokona jako podatnik VAT, a więc jej sprzedaż nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów i wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek:

* po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

* po drugie - czynność wykonywana jest przez podmiot, który jest podatnikiem VAT.

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowej (działki), dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podatnikami - zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ze wskazanych regulacji wynika, że w świetle definicji zawartej w art. 15 ustawy, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym, taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem dostawa towarów (w tym gruntów) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą zbycie majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Zatem, jak wskazano wyżej, dostawa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działania podmiotu dokonującego tej dostawy wskażą znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, które mogą składać się z kilku następujących po sobie transakcji. Czynności takie jak np. poniesienie wydatków inwestycyjnych w celu i z zamiarem rozpoczęcia przyszłej działalności gospodarczej należy również uznać za działalność gospodarczą. Dlatego też, aby uznać, że dany podmiot działa w charakterze podatnika podatku VAT należy ustalić, czy działa on jako producent, handlowiec lub usługodawca. Jeżeli dana czynność została wykonana poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika, czy wykonującego wolny zawód i jednocześnie okoliczności dokonania tej czynności nie noszą znamion działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie, to w świetle cytowanego powyżej art. 15 ust. 2, podmiotu dokonującego tych czynności nie można uznać za podatnika VAT.

W tym miejscu należy odnieść się do orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE wydanego w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10. Z treści ww. orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje środki podobne do wykorzystywanych przez handlowca, producenta, tj. wykazuje aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność "handlową" wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Konieczne jest zatem ustalenie, czy w świetle zaprezentowanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca w celu dokonania dostawy niezabudowanej działki o nr 227/1 podjął aktywne działania w zakresie jej sprzedaży, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkowałoby koniecznością uznania go za podmiot prowadzący "działalność gospodarczą" w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług.

W myśl art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 1491), fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Stosownie do art. 4 ww. ustawy o fundacjach, fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

Na mocy art. 5 ust. 5 ww. ustawy o fundacjach, fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych. Działalność statutowa i gospodarcza fundacji stanowią zatem odrębne rodzaje działalności na gruncie prawa o fundacjach.

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, z późn. zm.) w art. 1 ust. 1 reguluje m.in. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz współpracy, o której mowa w art. 4d.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Organizacjami pozarządowymi są niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4. (art. 3 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Stosownie do art. 6 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646), i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

W myśl art. 3 ww. ustawy - Prawo przedsiębiorców, działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo przedsiębiorców, różni się od definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Wskazać należy w tym miejscu, że definicja działalności gospodarczej wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług ma charakter autonomiczny i winna być rozpatrywana niezależnie od innych przepisów regulujących działalność fundacji oraz organizacji pożytku publicznego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - Fundacja chce uruchomić i utrzymać Dom dla zapewnienia dożywotniego pobytu i indywidualnego osiągania poprawy stanu zdrowia i rozwoju osób upośledzonych w atmosferze poszanowania godności, sprawiedliwości i równości. Dom ten jest obecnie w stanie deweloperskim. Brak środków na dokończenie budowy spowodował, iż Fundacja podjęła decyzję o zamiarze sprzedaży innej działki (nr 227/1) której jest właścicielem. Działka ta ma powierzchnię 36 arów. Fundacja otrzymała ją w latach 90-tych, aktem darowizny. Na działce tej miał powstać ogród i plac zabaw dla podopiecznych Fundacji. Cel ten niestety nie został zrealizowany. Działka nr 227/1 jest niezabudowana ale może być przeznaczona pod zabudowę budynkami mieszkalnymi. Dla tej działki Prezydent Miasta wydał decyzję ustalającą warunki zabudowy. Fundacja zamierza sprzedać działkę nr 227/1 a pozyskane środki przeznaczyć na budowę Domu opieki. Fundacja zamierza znaleźć inwestora, najlepiej dewelopera który kupi działkę nr 227/1. W tym celu na swojej stronie internetowej zamieściła ogłoszenie o poszukiwaniu nabywcy. Działka 227/1 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Fundację. Do tej pory Fundacja dokonała tylko jednej sprzedaży w 2000 r., była to działka nr 178 o pow. 8 arów 68 m2 Tę działkę Fundacja otrzymała w ramach darowizny 15 listopada 1996 r. Działka nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Fundację. Działka została sprzedana 27 marca 2000 r. celem dokończenia budowy Domu Opieki (cel Fundacji). Fundacja nie posiada żadnej innej nieruchomości na sprzedaż.

Należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie w celu dokonania sprzedaży działki niezabudowanej Wnioskodawca, niebędący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie zaangażował środków podobnych do wykorzystywanych przez handlowca, tj. nie wykazał aktywności w przedmiocie zbycia wskazanej we wniosku nieruchomości porównywalnych do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem. Dlatego dostawę działki nr 227/1 uznać należy za transakcję okazjonalną, jednorazową czyli taką, która nie będzie czyniona z zamiarem nadania jej stałego charakteru.

A zatem, w takich okolicznościach nie występują przesłanki pozwalające uznać Wnioskodawcę za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, polegającą na handlu nieruchomościami.

Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarcza stwierdzić jedynie, iż nastąpiła dostawa towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnika podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca dokonując sprzedaży przedmiotowej działki nie będzie działał w charakterze podatnika zajmującego się profesjonalnie obrotem nieruchomościami, a czynność ta nie będzie nosiła znamion działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Skutkiem powyższego planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż niezabudowanej działki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl