0111-KDIB3-1.4012.479.2018.1.AB - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie infrastruktury rekreacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 lipca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.479.2018.1.AB Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie infrastruktury rekreacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 czerwca 2018 r. (data wpływu 19 czerwca 2018 r.), uzupełnionym pismem z 26 lipca 2018 r. (data wpływu 26 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie parku rekreacyjnego i przestrzeni publicznej w Ż" -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z 26 lipca 2018 r. (data wpływu 26 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie parku rekreacyjnego i przestrzeni publicznej w Ż".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny Gmina z siedzibą w Ż, adres, reprezentowana przez J, Wójta Gminy, która realizuje projekt pn. "Zagospodarowanie parku rekreacyjnego i przestrzeni publicznej w Ż", realizowanego w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Przedmiotem przedsięwzięcia objętego wnioskiem jest zagospodarowanie przestrzeni aktywności fizycznej na działkach ewidencyjnych nr 1138, 1139/10 1122/2, 1139/6 w Ż w ramach projektu przewidziano montaż 5 sztuk urządzeń siłowni plenerowej (wioślarz biegacz orbitrek twister wahadło) elementów parku typu Street workout (zestaw drążków i drabinek) tyrolki zjazdu linowego o długości 25 metrów, wykonanie ścieżek spacerowych z kostki brukowej o łącznej powierzchni 287 m2 na podbudowie z kruszyw naturalnych i łamanych o łącznej grubości 20 cm. Uwzględniono również wykonanie oświetlenia parkowego w ilości 9 sztuk lamp parkowych zakup altany parkowej - 1 sztuka 11 sztuk ławek, 6 sztuk koszy na śmieci, 2 sztuki stojaków na rowery oraz 2 sztuki tablic informacyjnych.

Termin rozpoczęcia realizacji projektu 7 marca 2018 r. Planowany termin zakończenia realizacji projektu 31 sierpnia 2018 r. Całkowity koszt inwestycji wynosi 199 979,28 zł brutto, w tym wartość dofinansowania 115 389,00 zł. Wkład własny Gminy wynosi 84 590.28 zł. We wniosku cała kwota podatku VAT ustalona została jako koszt kwalifikowalny. Okres trwałości projektu wynosi 5 lat od dnia zakończenia inwestycji. Faktury za wykonywanie ww. inwestycji będą wystawiane na Gminę jako Nabywcę. Odbiorcą jest Urząd Gminy.

Gmina będzie właścicielem nowopowstałego obiektu. Wybudowany park będzie ogólnodostępny, nie będzie wynajmowany ani wydzierżawiany, nie będzie też generował żadnych przychodów. Celem realizacji przedmiotowego projektu jest rozwój turystyki i produktów turystycznych, szczególnie w zakresie turystyki aktywnej i weekendowej.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Efekty realizacji projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina Ż ma możliwość odliczenia kwot podatku VAT z faktur dokumentujących poniesione koszty podczas realizacji ww. projektu oraz w okresie ich trwałości?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on mieć możliwości odliczenia kwot podatku VAT od wydatków dokumentujących poniesione koszty podczas realizacji oraz w okresie trwałości projektów opisanych we wniosku, gdyż w tym przypadku Gmina będzie działać jako organ władzy publicznej w zakresie, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017.1221 t.j.).

W przedmiotowej sprawie Gmina będzie wykonywać zadania publiczne, do których jest zobowiązana na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016.446 t.j. z późn. zm.). Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie miał on prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją ww. inwestycji, gdyż w tym zakresie nie działa w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016.710 t.j. z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, a tym samym nie spełnia przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, która mówi, że prawo do odliczenia podatku VAT występuję wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych w konsekwencji Gmina nie posiada prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dotyczących zakupów inwestycyjnych związanych z realizacją ww. projektu. W wyżej wymienionym projekcie nie będzie występować sprzedaż związana ze sprzedażą opodatkowaną, w związku z czym Gmina nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku VAT, co w konsekwencji powoduje, że VAT w projekcie może być kwalifikowalny. W konsekwencji Gmina nie będzie mieć prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z ww. zakupami, ponieważ efekty tych prac nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług bowiem w tym zakresie nie działa ona w charakterze podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl